Overdrukventiel, Bleedervalve, Spundingvalve sodakeg

Gestart door Maarten1984, 22-02-2018 11:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten1984


Ik ben opzoek naar een overdrukventiel zodat ik kan gisten in mijn SodaKeg en als je in het begin geen idee hebt hoe zo'n ding heet is het best lastig om er naar te zoeken  ;D  (vandaar mijn uitgebreide naam zodat andere mensen dit hopelijk snel kunnen vinden)

Nu zag ik deze Spundapparat bis 2,5 bar für NC-Behälter candirect. Ik vroeg me af of jullie nog andere alternatieven hebben!




davyd

Dat is degene die ik gebruik om te spunden. Het nadeel ervan is dat je geen maximum druk kunt programmeren zodat overdruk automatisch wordt afgevoerd. Maar ik weet niet waar je hier in Europa zoiets kan kopen. In de VS bouwen de meeste mensen dit zelf.

Om gewoon te vergisten in een keg heb je eigenlijk geen overdrukventiel nodig. Het volstaat een CO2 ball lock koppeling te verbinden met een stukje slang, en het uiteinde van de slang in een potje star-san te steken. Dan heb je een reguliere blow-off.

Maarten1984

Citaat van: davyd op 22-02-2018  11:32 uDat is degene die ik gebruik om te spunden. Het nadeel ervan is dat je geen maximum druk kunt programmeren zodat overdruk automatisch wordt afgevoerd. Maar ik weet niet waar je hier in Europa zoiets kan kopen. In de VS bouwen de meeste mensen dit zelf.

Om gewoon te vergisten in een keg heb je eigenlijk geen overdrukventiel nodig. Het volstaat een CO2 ball lock koppeling te verbinden met een stukje slang, en het uiteinde van de slang in een potje star-san te steken. Dan heb je een reguliere blow-off.


Ik doe de lagering in een ander vat ik wil de keg voor namelijk gebruiken voor natuurlijke koolzuur op te bouwen vandaar dat ik er wat druk op wil houden.

Overigens had ik wel verwacht dat deze tot de maximale instelbare druk zou gaan en daarna automatisch boven die druk zou laten lopen dus dat voldoet niet geheel aan verwachting als ik de product beschrijving lees :-\

"met NC gaskoppeling van kunststof, voor automatische automatische regeling van de vergistingsdruk in de tank, instelbaar van 0-3 bar, kan worden geventileerd via trekring" via google translate vertaald.

davyd

Hm, er staat inderdaad "justierbar" in de Duitse tekst. Dan zal ik dat apparaat toch eens grondig moeten onderzoeken. Vanavond eens kijken.

davyd

In principe heb je die instelling niet echt nodig: je steekt het overdrukventiel op de keg wanneer je nog 4 punten (of zoveel er is vereist voor het type bier) te gaan hebt in de vergisting. En dan krijg je automatisch de juiste hoeveelheid CO2 in je bier.

Overigens, dit is een "echte": https://www.allgaeu-zapf.de/en/products/spundapparat-kellerfee
Helaas heel erg duur.

Maarten1984

Citaat van: davyd op 22-02-2018  12:53 uIn principe heb je die instelling niet echt nodig: je steekt het overdrukventiel op de keg wanneer je nog 4 punten (of zoveel er is vereist voor het type bier) te gaan hebt in de vergisting. En dan krijg je automatisch de juiste hoeveelheid CO2 in je bier.

Overigens, dit is een "echte": https://www.allgaeu-zapf.de/en/products/spundapparat-kellerfee
Helaas heel erg duur.


4 punten doel je daar mee 4 punten boven het eind SG?


Als deze niet werkt dan ga ik denk zelf bouwen had http://www.homebrewfinds.com/2011/02/build-spunding-valve.html lijkt goed te werken zie



davyd

Citaat van: Maarten1984 op 22-02-2018  13:19 u4 punten doel je daar mee 4 punten boven het eind SG?


Inderdaad. Je moet dan wel een zgn. labvergisting doen om te zien waar de vergisting precies eindigt. Software is daarvoor niet erg betrouwbaar.

davyd

De congenitale idioot die ik ben had ik niet door dat mijn spunding valve wel degelijk kan worden bijgeregeld. De pressure relief valve (te lui om op te zoeken in het Nederlands, maar een nedernazi zal mij wel helpen ;) ) is verbonden met de meter via een een soort schroefje. Wanneer je dat losser draait wordt de prv geactiveerd bij een lagere druk. Dit weekend eens mee spelen.

Maarten1984

Citaat van: davyd op 23-02-2018  11:27 uDe congenitale idioot die ik ben had ik niet door dat mijn spunding valve wel degelijk kan worden bijgeregeld. De pressure relief valve (te lui om op te zoeken in het Nederlands, maar een nedernazi zal mij wel helpen ;) ) is verbonden met de meter via een een soort schroefje. Wanneer je dat losser draait wordt de prv geactiveerd bij een lagere druk. Dit weekend eens mee spelen.


Hahaha  ;D


Top dat je het even hebt uitgezocht! Dan ga ik er ook een bestellen!

Maarten1984

Helaas mijn Spundingvalue lekt uit een koppelstuk  :-[ 

davyd

Er ontsnapt CO2 aan de koppeling met de keg bedoel je? Die schroef aan de prv is volledig dicht gedraaid?

Maarten1984

Citaat van: davyd op 03-03-2018  09:27 uEr ontsnapt CO2 aan de koppeling met de keg bedoel je? Die schroef aan de prv is volledig dicht gedraaid?


Er zit een lek tussen het koppelstuk en de drukmeter. Straks even met beetje zeepwater opzoek naar het exacte lek.

Maarten1984

De koppeling in de blauwe cirkel was lek. Na het uit elkaar halen en het tapen van het schroefdraad doet de spundingvalve het naar behoren.


Maarten1984

Helaas te vroeg gejuicht er lekt heel langzaam nog gas weg. Wat voor afdichtingsmiddel gebruiken jullie voor (zelfbouw)koppelingen?

dirk

Citaat van: Maarten1984 op 04-03-2018  12:37 uHelaas te vroeg gejuicht er lekt heel langzaam nog gas weg. Wat voor afdichtingsmiddel gebruiken jullie voor (zelfbouw)koppelingen?

Je hebt de tape wel de juist er opgewikkeld? (met schroefdraad mee?) Teflon wordt ook bij aardgas gebruikt, dus zou moeten volstaan.

davyd

Is volgens mij een fabricage fout. Zou daar niet mogen lekken.

Neetje

Citaat van: dirk op 04-03-2018  12:48 uJe hebt de tape wel de juist er opgewikkeld? (met schroefdraad mee?) Teflon wordt ook bij aardgas gebruikt, dus zou moeten volstaan.

En de juiste aantal wikkelingen (4 dacht ik)

Wilhelmi

Wat er kan gebeuren is, als de schroefdraad glad is dat er bij het opdraaien van de fitting de teflon gaat mee draaien. Je kunt dit verhelpen door de draad een beetje op te ruwen. Dit doe je door een zaagblad haaks over de draad te bewegen, dan is de schroefdraad een beetje ruw en kan dan de teflon niet meer mee draaien.
Waardoor een betere afdichting ontstaat in de groef van de draad verbinding.

Maarten1984

Toen ik de fitting los haalde zat er een groen afdichtingsmiddel op maar er zat gewoon te weinig op. De teflon heb ik correct aangebracht.

FrankOD

Mijn Chinese Alibaba overdrukventiel had bijna 0,5 bar afwijking t.o.v. de CO2 regelaar op de fles. Nu het manometertje vervangen (voor eentje uit Nederland) en nu binnen 0,1 bar verschil. Dus wees gewaarschuwd..

Maarten1984

Citaat van: FrankOD op 04-03-2018  21:38 uMijn Chinese Alibaba overdrukventiel had bijna 0,5bar afwijking t.o.v. de CO2 regelaar op de fles. Nu het manometertje vervangen (voor eentje uit Nederland) en nu binnen 0,1 bar verschil. Dus wees gewaarschuwd.


Deze had ik bij Candirect gekocht.

FrankOD

Citaat van: Maarten1984 op 04-03-2018  21:51 uDeze had ik bij candirect gekocht.

Oké dat zal vast betere kwaliteit zijn. Maar kan nooit natuurlijk nooit kwaad om ff te checken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.