Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Overdrukventiel, Bleedervalve, Spundingvalve sodakeg  (gelezen 1794 keer)

Offline Maarten1984

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Overdrukventiel, Bleedervalve, Spundingvalve sodakeg
« Gepost op: 22-02-2018 11:06 u »

Ik ben opzoek naar een overdrukventiel zodat ik kan gisten in mijn SodaKeg en als je in het begin geen idee hebt hoe zo'n ding heet is het best lastig om er naar te zoeken  ;D  (vandaar mijn uitgebreide naam zodat andere mensen dit hopelijk snel kunnen vinden)

Nu zag ik deze Spundapparat bis 2,5 bar für NC-Behälter candirect. Ik vroeg me af of jullie nog andere alternatieven hebben!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline davyd

• Super lid
  • Land: 00
  • foei, foei
Re: Overdrukventiel, Bleedervalve, Spundingvalve sodakeg
« Reactie #1 Gepost op: 22-02-2018 11:32 u »
Dat is degene die ik gebruik om te spunden. Het nadeel ervan is dat je geen maximum druk kunt programmeren zodat overdruk automatisch wordt afgevoerd. Maar ik weet niet waar je hier in Europa zoiets kan kopen. In de VS bouwen de meeste mensen dit zelf.

Om gewoon te vergisten in een keg heb je eigenlijk geen overdrukventiel nodig. Het volstaat een CO2 ball lock koppeling te verbinden met een stukje slang, en het uiteinde van de slang in een potje star-san te steken. Dan heb je een reguliere blow-off.

Offline Maarten1984

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 22-02-2018 12:26 u »
Dat is degene die ik gebruik om te spunden. Het nadeel ervan is dat je geen maximum druk kunt programmeren zodat overdruk automatisch wordt afgevoerd. Maar ik weet niet waar je hier in Europa zoiets kan kopen. In de VS bouwen de meeste mensen dit zelf.

Om gewoon te vergisten in een keg heb je eigenlijk geen overdrukventiel nodig. Het volstaat een CO2 ball lock koppeling te verbinden met een stukje slang, en het uiteinde van de slang in een potje star-san te steken. Dan heb je een reguliere blow-off.

Ik doe de lagering in een ander vat ik wil de keg voor namelijk gebruiken voor natuurlijke koolzuur op te bouwen vandaar dat ik er wat druk op wil houden.

Overigens had ik wel verwacht dat deze tot de maximale instelbare druk zou gaan en daarna automatisch boven die druk zou laten lopen dus dat voldoet niet geheel aan verwachting als ik de product beschrijving lees :-\

"met NC gaskoppeling van kunststof, voor automatische automatische regeling van de vergistingsdruk in de tank, instelbaar van 0-3 bar, kan worden geventileerd via trekring" via google translate vertaald.

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #3 Gepost op: 22-02-2018 12:47 u »
Hm, er staat inderdaad "justierbar" in de Duitse tekst. Dan zal ik dat apparaat toch eens grondig moeten onderzoeken. Vanavond eens kijken.

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #4 Gepost op: 22-02-2018 12:53 u »
In principe heb je die instelling niet echt nodig: je steekt het overdrukventiel op de keg wanneer je nog 4 punten (of zoveel er is vereist voor het type bier) te gaan hebt in de vergisting. En dan krijg je automatisch de juiste hoeveelheid CO2 in je bier.

Overigens, dit is een "echte": https://www.allgaeu-zapf.de/en/products/spundapparat-kellerfee
Helaas heel erg duur.

Offline Maarten1984

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 22-02-2018 13:19 u »
In principe heb je die instelling niet echt nodig: je steekt het overdrukventiel op de keg wanneer je nog 4 punten (of zoveel er is vereist voor het type bier) te gaan hebt in de vergisting. En dan krijg je automatisch de juiste hoeveelheid CO2 in je bier.

Overigens, dit is een "echte": https://www.allgaeu-zapf.de/en/products/spundapparat-kellerfee
Helaas heel erg duur.

4 punten doel je daar mee 4 punten boven het eind SG?

Als deze niet werkt dan ga ik denk zelf bouwen had http://www.homebrewfinds.com/2011/02/build-spunding-valve.html lijkt goed te werken zie

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #6 Gepost op: 22-02-2018 14:03 u »

4 punten doel je daar mee 4 punten boven het eind SG?

Inderdaad. Je moet dan wel een zgn. labvergisting doen om te zien waar de vergisting precies eindigt. Software is daarvoor niet erg betrouwbaar.

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #7 Gepost op: 23-02-2018 11:27 u »
De congenitale idioot die ik ben had ik niet door dat mijn spunding valve wel degelijk kan worden bijgeregeld. De pressure relief valve (te lui om op te zoeken in het Nederlands, maar een nedernazi zal mij wel helpen ;) ) is verbonden met de meter via een een soort schroefje. Wanneer je dat losser draait wordt de prv geactiveerd bij een lagere druk. Dit weekend eens mee spelen.

Offline Maarten1984

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 23-02-2018 19:09 u »
De congenitale idioot die ik ben had ik niet door dat mijn spunding valve wel degelijk kan worden bijgeregeld. De pressure relief valve (te lui om op te zoeken in het Nederlands, maar een nedernazi zal mij wel helpen ;) ) is verbonden met de meter via een een soort schroefje. Wanneer je dat losser draait wordt de prv geactiveerd bij een lagere druk. Dit weekend eens mee spelen.

Hahaha  ;D

Top dat je het even hebt uitgezocht! Dan ga ik er ook een bestellen!

Offline Maarten1984

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 02-03-2018 22:18 u »
Helaas mijn Spundingvalue lekt uit een koppelstuk  :-[ 

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #10 Gepost op: 03-03-2018 09:27 u »
Er ontsnapt CO2 aan de koppeling met de keg bedoel je? Die schroef aan de prv is volledig dicht gedraaid?

Offline Maarten1984

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 03-03-2018 10:25 u »
Er ontsnapt CO2 aan de koppeling met de keg bedoel je? Die schroef aan de prv is volledig dicht gedraaid?

Er zit een lek tussen het koppelstuk en de drukmeter. Straks even met beetje zeepwater opzoek naar het exacte lek.

Offline Maarten1984

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 03-03-2018 14:18 u »
De koppeling in de blauwe cirkel was lek. Na het uit elkaar halen en het tapen van het schroefdraad doet de spundingvalve het naar behoren.

Offline Maarten1984

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 04-03-2018 12:37 u »
Helaas te vroeg gejuicht er lekt heel langzaam nog gas weg. Wat voor afdichtingsmiddel gebruiken jullie voor (zelfbouw)koppelingen?

Offline dirk

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 04-03-2018 12:48 u »
Helaas te vroeg gejuicht er lekt heel langzaam nog gas weg. Wat voor afdichtingsmiddel gebruiken jullie voor (zelfbouw)koppelingen?

Je hebt de tape wel de juist er opgewikkeld? (met schroefdraad mee?) Teflon wordt ook bij aardgas gebruikt, dus zou moeten volstaan.

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #15 Gepost op: 04-03-2018 13:41 u »
Is volgens mij een fabricage fout. Zou daar niet mogen lekken.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #16 Gepost op: 04-03-2018 15:41 u »
Je hebt de tape wel de juist er opgewikkeld? (met schroefdraad mee?) Teflon wordt ook bij aardgas gebruikt, dus zou moeten volstaan.

En de juiste aantal wikkelingen (4 dacht ik)

Offline Wilhelmi

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Begonnen met brouwen in de vorige eeuw
« Reactie #17 Gepost op: 04-03-2018 20:39 u »
Wat er kan gebeuren is, als de schroefdraad glad is dat er bij het opdraaien van de fitting de teflon gaat mee draaien. Je kunt dit verhelpen door de draad een beetje op te ruwen. Dit doe je door een zaagblad haaks over de draad te bewegen, dan is de schroefdraad een beetje ruw en kan dan de teflon niet meer mee draaien.
Waardoor een betere afdichting ontstaat in de groef van de draad verbinding.

Offline Maarten1984

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 04-03-2018 21:37 u »
Toen ik de fitting los haalde zat er een groen afdichtingsmiddel op maar er zat gewoon te weinig op. De teflon heb ik correct aangebracht.

Offline FrankOD

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #19 Gepost op: 04-03-2018 21:38 u »
Mijn Chinese Alibaba overdrukventiel had bijna 0,5 bar afwijking t.o.v. de CO2 regelaar op de fles. Nu het manometertje vervangen (voor eentje uit Nederland) en nu binnen 0,1 bar verschil. Dus wees gewaarschuwd..

Offline Maarten1984

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 04-03-2018 21:51 u »
Mijn Chinese Alibaba overdrukventiel had bijna 0,5bar afwijking t.o.v. de CO2 regelaar op de fles. Nu het manometertje vervangen (voor eentje uit Nederland) en nu binnen 0,1 bar verschil. Dus wees gewaarschuwd.

Deze had ik bij Candirect gekocht.

Offline FrankOD

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #21 Gepost op: 04-03-2018 21:56 u »

Deze had ik bij candirect gekocht.

Oké dat zal vast betere kwaliteit zijn. Maar kan nooit natuurlijk nooit kwaad om ff te checken.

Tags: