Brouwen met maïs

Gestart door Miekelt, 21-02-2018 15:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Miekelt

Heren,

ik vroeg mij af wie er wel eens maïs gebruikt tijdens het brouwen.
Hoe en wat voor maïs voegen jullie toe? Ik zag op Brouwmarkt dat er maïsvlokken te koop zijn.. Is die 'de maïs' die men gebruikt wanneer maïs als ingrediënt aangeduid wordt?

Daarnaast, ik het enkel een lichte helderen kleur en een zachte smaak? Of komt er meer bij kijken?

Hoe gebruik je het, volledige maisch? Of juist korter/langer.

Ben benieuwd, mij schoonvader wil een blond bier, een beetje a la Leffe, en ik zag dat daar maïs als ingrediënt aangeduid staat. Wel gelezen dat maïzena ook gebruikt wordt.
Maar ik ben vooral benieuwd naar jullie verschillende ervaringen. Ik hoef geen Leffe kloon, maar de fundering ervan zou misschien wel leuk zijn.

Cheers,

Mike

Fermon

Ik heb het een keer gebruikt om een pils te brouwen.
Hier vind je wat info wat betreft het maischen van ongemoute granen:
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=verstijfselen

Heuvinger brouwerij

Ik vind brouwen met mais eigenlijk niet zo'n goed idee.
Met gebruik van mais loop je de kans dat je genetisch gemodificeerd mais, "Mosanto mais" in je bier gebruikt.
Als ik zie dat Castle malting kreten op hun website heeft staan als:
CiteerGeen enkele van onze mouten bevat GMO's zoals gedefinieerd in de Europese richtlijn 2001/18/EC, Dit betekend dat al onze mouten gegarandeerd GMO vrij zijn.
Waarom zou je ook ongemout granen gebruiken als pilsmout amper € 22,- per 25 kilo kost?

Ik weiger ook gewoon Hertog Jan/Dommels pilsener te drinken,omdat er mais en ongemoute gerst gebruikt wordt.

Haagse Wouter

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 21-02-2018  18:24 uIk vind brouwen met mais eigenlijk niet zo'n goed idee.
Met gebruik van mais loop je de kans dat je genetisch gemodificeerd mais, "Mosanto mais" in je bier gebruikt.
Als ik zie dat Castle malting kreten op hun website heeft staan als: Waarom zou je ook ongemout granen gebruiken als pilsmout amper € 22,- per 25 kilo kost?

Ik weiger ook gewoon Hertog Jan/Dommels pilsener te drinken,omdat er mais en ongemoute gerst gebruikt wordt.

En dat is een groot probleem?

breda82

Onmisbaar in een mexicaans stijl biertje? Mais gebruikt Hertog Jan puur uit financiële overwegingen denk ik of voegt het ook smaak toe, hoe dan ook Hertog Jan Puur is prima te drinken.

Hoppenbrouwers

Financieel oogpunt is het zeker. Hertog Jan wordt als Pils niet eens "gebrouwen" maar is een blend van de "Jupil High Gravity" en de "Dommelsch High gravity" aangelengd met water.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Haagse Wouter op 21-02-2018  18:37 uEn dat is een groot probleem?
Ach, thuis niet.
Als op de klaverjasavond die mannen Hertog Jan willen, dan bestel ik soms een glas water.
CiteerAls jullie geen bier drinken, dan doe ik het ook niet!

Haagse Wouter

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 21-02-2018  19:25 uAch, thuis niet.
Als op de klaverjasavond die mannen Hertog Jan willen, dan bestel ik soms een glas water.

Herstel vraag:

Is het een probleem als mais genetisch gemodificeerd is.

Citaat van: Hoppenbrouwers op 21-02-2018  18:56 uFinancieel oogpunt is het zeker. Hertog Jan wordt als Pils niet eens "gebrouwen" maar is een blend van de "Jupil High Gravity" en de "Dommelsch High gravity" aangelengd met water.

Op wat baseer je deze uitspraak?

Hoppenbrouwers

Op basis van de verklaring van de brouwer die er tien jaar gewerkt heeft.

Haagse Wouter

Citaat van: Hoppenbrouwers op 21-02-2018  21:11 uOp basis van de verklaring van de brouwer die er tien jaar gewerkt heeft.

Oké, maar kun je die uitspraak wat verhelderen.
Wat bedoel je precies.

Betekent het dat in de Hertog Jan fabriek er twee aparte recepten worden gebrouwen die na de maisch worden samengevoegd?
Of wellicht iets compleet anders?

Hay

De Hertog Jan brouwerij zal je bedoelen en nee daar wordt helemaal geen pils gebrouwen.
Alleen de speciaalbieren.
Het Hertog Jan pils wordt bij de Dommelsch gebrouwen.

Hoppenbrouwers

Beiden juist. Alleen hertog jan pils wordt als zodanig niet "gebrouwen", dus ook niet bij dommelsch. Ik wil het best verhelderen, maar wilde niet teveel offtopic.

Het is eigenlijk precies zoals ik het zeg. Elke pilsbrouwer maakt HG pils en verdund het daarna. InBev dus ook. Alleen zij hebben dommelsch HG en Jupil HG. Beiden worden gebotteld na verdunning als een merk pils. En beiden gecombineerd en verdund geeft hertog jan pils.

Als je naar de etiketten kijkt zie je ook dat de ingrediënten overeen komen als die van beiden bieren.

Johnny Stardust

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 21-02-2018  19:25 udan bestel ik soms een glas water.

Komt in ieder geval voor 95% overeen met die Hertog Jan ;)

ciesvandekwis

Mais en rijst voegen weinig smaak toe, je kan als je toch je SG wil optrekken evengoed suiker gebruiken, of moutextract (meer body).

Juindorper

Citaat van: Hoppenbrouwers op 21-02-2018  22:46 uBeiden juist. Alleen hertog jan pils wordt als zodanig niet "gebrouwen", dus ook niet bij dommelsch. Ik wil het best verhelderen, maar wilde niet teveel offtopic.

Het is eigenlijk precies zoals ik het zeg. Elke pilsbrouwer maakt HG pils en verdund het daarna. InBev dus ook. Alleen zij hebben dommelsch HG en Jupil HG. Beiden worden gebotteld na verdunning als een merk pils. En beiden gecombineerd en verdund geeft hertog jan pils.

Als je naar de etiketten kijkt zie je ook dat de ingrediënten overeen komen als die van beiden bieren.
De ingrediënten van bier komen nog al gauw met elkaar overeen heh? ;)
Maar toch kijk ik hier wel van op ondanks dat het me al eerder is opgevallen dat Hertog Jan en Jupiler een gemeenschappelijk smaakje hebben.

Pieter1954

Citaat van: ciesvandekwis op 22-02-2018  13:24 uMais en rijst voegen weinig smaak toe, je kan als je toch je SG wil optrekken evengoed suiker gebruiken, of moutextract (meer body).

Ik denk denk dat dat een kwestie van inkoopprijs is. Waarschijnlijk is versuikerd zetmeel uit mais en rijst vele malen goedkoper dan 'gewone' suiker.
In de vruchtendrankindustie wordt ook massaal appelsap ingezet als basis voor tal van sapjes. Is goedkoper dan suiker maar wel zoet.

Haagse Wouter

Toch zou mij dat erg verbazen.

In Amerika is maïs spotgoedkoop, in Nederland helemaal niet.

Edwarff

Ik wil graag een biertje brouwen voor iemand met gluten alergie. Ik dacht er aan om te gaan voor 100% maïsvlokken in de stort. Als ik dit zo lees, zal ik dat toch maar niet doen?

seed7

Citaat van: Edwarff op 23-02-2018  07:01 uIk wil graag een biertje brouwen voor iemand met gluten alergie. Ik dacht er aan om te gaan voor 100% maïsvlokken in de stort. Als ik dit zo lees, zal ik dat toch maar niet doen?

Als je 100% vlokken inzet dan wel enzymen uit een potje gebruiken anders maak je alleen maïspap.

verder is er niets mis met maïs en als je geen GMO wilt dan koop je toch gewoon geen GMO mais.

Maïsbieren worden al heel lang gebrouwen in diverse Zuid Amerikaans culturen en sinds de Europeanen naar Noord Amerika trokken zijn zij het ook gaan doen.

Een bekend Noord Amerikaans maïsbier is de Kentucky Common, bestaat tot ~30% uit mais is bitter maar niet erg hoppig, Cluster hop (beter California Gray). Wat karamel voor de kleur. SG1040-1044 25-30IBU. Rrijige gerstemout niet te licht (Mild mout?), misschien een beetje tarwemout, geen rogge.

Een leuke is om een dergelijk bier met de Whiskey gist uit de streek te doen. Het was geen zuurbier, had geen 'sour mash' maar had wellicht een vleugje Brett omdat te in houten vaten zat,

Ingo

bierinjisp

Een keer vp.oor mijn oud werkgever, een miaszetmeelfabrikant, een maïsbier gebrouwen voor het 150 jarig bestaan. Hierbij werd het dus niet om kostenbesparing gebruikt maar als link naar de producten van het bedrijf.

Eerst vier testbatches gebrouwen en vervolgens in het groot gebrouwen (1700 liter). hierbij ca 40% maïsproducten gebruikt, waarvan ca 30% maïsvlokken. dit waren dezelfde vlokken als bij Brouwmarkt. de overige 10% waren siropen ontstaan uit de mais (zowel vergistbaar als onvergistbaar).
De vlokken zijn onbehandeld in zijn geheel meegemaisched.

De maïs geeft een bleke kleur en niet veel smaak af. dit is opgevangen door goed gebruik te maken van hop (echter mocht het bier ook zeker niet te hoppig zijn aangezien iedereen op het jubileum het lekker moest vinden).

Uiteindelijk is het een heel mooi bier geworden wat in de smaak viel.

Voor een Leffe kloon zou ik de maïs denk ik niet gebruiken maar gewoon een hoop suiker.

Miekelt

Ik heb het idee dat er vooral gesuggereerd wordt dat maïs het product goedkoper maakt, dat zal zo zijn. Maar het kan niet zo zijn, dat dit niets veranderd aan de smaak.
Anders zou het voor alles en iedereen interessant zijn om een bepaald percentage maïs te gebruiken.

Hoeveel maïs stort denken jullie dat er ongeveer bij dergelijke bieren gebruikt wordt?

Juindorper

Even een vraagje tussen door aan de mensen die wel eens met maïs brouwen.
Moet dat dan nog een bepaald ras zijn of gebruiken jullie gewoon de voedermaïs die overal heen op het land groeit?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Miekelt op 23-02-2018  12:04 uHoeveel maïs stort denken jullie dat er ongeveer bij dergelijke bieren gebruikt wordt?
Van een jeugdvriend die bij AH werkte gehoord dat bij brouwersbier niet meer dan 'n derde van de stort maIs was, omdat het bier anders teveel naar kippevoer smaakte.

Jacques

Een punt van aandacht dat in dit topic nog niet aan de orde is geweest.
In verhouding bevat maïs redelijk veel vet (3,8%) ten opzichte van gerst (2,1%).

Een hoger vetgehalte kan lijden tot het eerder ontstaan van oxidatiessmaakjes en een licht ranzige smaak in je bier.
De oxidatiesmaaktjes komen door omzetting van vetzuren in 2-trans-nonenal.
De ranzige smaak door de vorming van trans,trans-2,4-heptadienal.


Overigens is haver een hoger vetgehalte dan maïs. Zie https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/?c=1


Fermon

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 23-02-2018  20:17 uVan een jeugdvriend die bij AH werkte gehoord dat bij brouwersbier niet meer dan 'n derde van de stort mais was, omdat het bier anders teveel naar kippevoer smaakte.

Ik heb nog nooit kippevoer gehad, jij wel? 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.