Bottelen met alternatief voor suiker

Gestart door Jedoka, 21-02-2018 11:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jedoka

Beste brouwers,

Is het mogelijk om een brouwsel wat naar ik verwacht wat vlak smaakt voor het bottelen op te pimpen met een moutextract ipv suiker?

Ik bottel meestal met 7 g per liter, als ik voor bijvoorbeeld voor 20 liter bier 140 g suiker oplos in een liter water kom ik uit op een s.g. van ongeveer 1045. Wanneer ik nu een moutextract kook met een zelfde s.g. kan ik deze dan gebruiken om te bottelen en zou dat de smaak/body verbeteren? En dan met moutextractpoeder of gerstemoutstroop bijvoorbeeld...

Om hier verder op in te gaan, je zou dus in principe elke suikerhoudende vloeistof natuurlijk kunnen gebruiken om te bottelen, bijvoorbeeld appelsap, perensap, druivensap noem maar op mits het s.g. maar overeenkomt, maar ik dwaal af.. :-X

De hamvraag is of de smaak c.q. body van een mogelijk vlak bier te verbeteren is door voor het bottelen gebruik te maken van een moutextract?


Jelle

Haagse Wouter

Ja dat zal werken. Alleen wellicht iets minder CO2 bij dezelfde SG omdat de suikers in het moutextract niet 100% vergist worden.
En je zal moeten oppassen bij zware bieren dat die het nog wel kan vergisten.

Maar of het voor de body helpt? Gewoon proberen.
Misschien dat het bij heel lichte bieren helpt. 7 gram bottlesuiker is 0.4% alcohol.
Op een bier van 4% is dat misschien nog best wel significant.

Jedoka

Goed punt, gewoon suiker gist helemaal uit natuurlijk en die van een moutextract niet, dus zou evt een iets hoger s.g.  aan kunnen houden. Het betreft een bier van een 5,5%, een kleine batch van 10 liter, ik denk dat ik ze opsplits zodat ik het verschil goed kan proeven! Thnx

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.