Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Simpel bier toegankelijk voor een breed publiek...  (gelezen 1027 keer)

Offline remolen

• Vol lid
  • Land: nl
  • Bijen, Bier, honing, Mede.. allemaal zo lekker
Simpel bier toegankelijk voor een breed publiek...
« Gepost op: 21-02-2018 09:19 u »
Er komt binnenkort een feestje van mijn schoonouders aan. Nu is mij gevraagd om een jubileum bier te brouwen. Zelf houd ik van bier met veel smaak. Of met wat zwaarder percentage alcohol. Een weizen gaat er trouwens ook wel in.

Maar je raadt het al er komen allerlei mensen die wel bier drinken maar zo neutraal mogelijk. Heeft iemand tips voor een simpel recept van een saai maar wel lekker bier. Alcoholpercentage rond de 5%. Liever een bovengister en geen pils...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Simpel bier toegankelijk voor een breed publiek..
« Reactie #1 Gepost op: 21-02-2018 09:38 u »
Mag het ietsjes meer zijn? Ik heb laatst voor een feestje een heerlijk blond biertje gebrouwen met 6% alcohol. Viel bij een ieder goed in de smaak.

72% Pilsmout
20% munchenermout
8% bruine kandijsuiker

Magnum als bitterhop @90m, Saaz als aroma hop @15m, totaal 25 IBU. Op 22L had ik 10 gram gevijzelde koriander @10m mee gekookt. Vergist op 19C oplopend tot 21C met Wyeast 3522 (ardennes) gist. Ik heb deze geforceerd gecarboniseerd in een keg maar je zou ook met 7gr/l kunnen hergisten

De oplettende kijker merkt op dat dit recept gebaseerd is op de La chouffe, mijn inziens 1 van de toegankelijkste "zwaardere" bieren

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 21-02-2018 09:50 u »
Of gewoon een simpel blondje zonder teveel toevoegingen en dan naast de Saaz ook nog Cascade in de aromahop.
En als je korrelgist wil gebruiken dan de t-58 en mj m-31 combineren.
De m-31 voor het verder doorgisten en de t-58 voor het heerlijke kruidige profiel.
Heb ik laatst bij een tripel gedaan en dat is echt een ideale combinatie voor blond of tripel.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #3 Gepost op: 21-02-2018 09:59 u »
Bovengister, geen pils, rond de 5% alcohol: weizen

Ik doe 65% tarwemout, 35% licht munchener mout. SG van 1.048. Als je meer kans hebt op een vastgelopen filter kan je misschien beter de tarwe terugbrenge naar 50% en de rest aanvullen met pilsmout. Gehopt met een nobele hop tot rond de 10 IBU (ik heb vorige keer Tettnanger gebruikt). Vergisten met Danstar Munich Classic, of Wyeast 3068. Als je echt hip bent doe je ook een decoctie. Je kan de decoctie ook vervangen met een beetje melanoiden mout in plaats van wat munchener, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan.

Zelfs als je een grote vergistingsfles hebt zou ik er een blow-off tube op zetten want weizengist schuimt alsof z'n leven er van afhangt.

Bij mij komt er een mooi doordrinkbaar biertje uit met aardig wat body, een zoetje en een zuurtje. Door de munchener in combinatie met decoctie wel een wat donkerdere kleur Als je weinig gist ent zal er ook een flinke bananensmaak in komen. Vergist vlug, en hergist op de fles binnen een paar dagen. Wel vers drinken, en de gist er bij in schenken!

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #4 Gepost op: 21-02-2018 17:37 u »
Ik zou een heel simpel edoch smaakvol blondje brouwen: 50% pilsmout & 50% maris otter (want smaakvol), standaard bitter-hop, Saaz aroma-hop (want klassiek) en US-05 gist (want clean).
In de laatste 5 minuten 0,5 gram per liter Koriander-zaad & 0,5 gram per liter gedroogde (zoete) sinaasappelschil... en gisten rustig beginnen (plm. 16 graden), na een paar dagen in stapjes omhoog tot 22 graden, cold-crashen en bottelen met 7 gram per liter suiker.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 21-02-2018 22:51 u »
Alcohol percentage rond de 5%. Liever een bovengister en geen pils...

Een blond van 5%, lijkt mij toch niet zo moeilijk te bedenken... :brouwen:

Offline dirk

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #6 Gepost op: 21-02-2018 23:05 u »
Steeds mijn favoriet. Heerlijk KISS

Offline biking rebel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwerij: Devils Hill
« Reactie #7 Gepost op: 22-02-2018 10:30 u »
Westmalle extra kloon inderdaad die Dirk aangeeft!

Tags: