Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Vereenvoudigen brouwproces  (gelezen 814 keer)

Offline Sjoerd

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vereenvoudigen brouwproces
« Gepost op: 19-02-2018 21:11 u »
Besten,

Ik heb een installatie met ketels van 50 liter, ik brouw op gas en meestal 25 liter. Ik zou alleen wat meer willen uitproberen en daardoor geen 25 liter brouwen, maar ongeveer 10 liter. Met mijn installatie vind ik dat na verhouding eigenlijk te veel werk. Nu heb ik ook nog een elektrische ketel van 27 liter staan. Nu dacht ik, als ik er nou net zo een bij koop en maak daar een filter onderin, dan kan ik wat eenvoudiger brouwen voor kleine hoeveelheden. Spoelen sla ik dan over, gewoon in 1 keer in de maischketel. Waarschijnlijk ga ik dit doen om vooral korrelgisten te proberen die ik anders niet zo snel zou gebruiken voor een batch van 25 liter. Die korrelgisten vergisten eigenlijk altijd snel is mijn ervaring, dus na 7 dagen niet lageren, maar iets langer laten staan en na 10 dagen rechtstreeks uit het gistvat bottelen. Vraag is dus hoeveel ik in kwaliteit inlever door niet te spoelen en niet nog een keer te lageren in mandfles (wat ik normaal altijd doe) maar meteen in fles. Alvast bedankt voor de reacties!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gossi

• Boven 10 berichten
  • *
Re: vereenvoudigen brouwproces
« Reactie #1 Gepost op: 19-02-2018 22:04 u »
Je zou in de 27 liter ketel ook een roestvrij stalen kachelpijp kunnen bestellen die er mooi in past. Onder in de pijp maak je een filter. (Heb ik gemaakt van een roestvrijstalen pedaalemmer deksel van de Action) Dan haal je een dompelpompje en ga je tijdens het maishen rondpompen.
Na het maishen til je de kachelpijp er uit en zet hem op een rooster boven de ketel. Kan je spoelen.
Je hebt dan een clown van de Grainfather. Hoef je ook geen compromissen te sluiten. Succes!

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #2 Gepost op: 19-02-2018 22:33 u »
Kijk, min of meer dezelfde vraag. Met ergens in het midden eee YouTube filmpje. Zo ga ik het ook binnenkort proberen: 1 pan en een hopzak!

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35969.msg543407.html#msg543407

Offline Sjoerd

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 19-02-2018 22:46 u »
Gossi, klinkt goed, heb je een paar foto’s voor me en hoe doe je dat met het dompelpompje?

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 20-02-2018 08:48 u »
Heb dezelfde oplossing gemaakt voor mijn brouw-pan. Werkt prima alleen moet aan de bovenkant nog iets komen om de mout in de "pijp" te houden als die erg vol is, ik denk nu aan en rvs spatdeksel of zo iets. Anders komt de overgestroomde mout in de pan en kan  je kraan  en of pomp verstopt raken. De rvs afvalemmer is van de Action voor zo'n 10 euro en heb daar ook een rvs gaasvergiet meegenomen die gebruik ik (zonder de rand) onderin de pijp als extra filter. Wellicht is dat niet eens nodig. Verder wat rvs bouten en moeren van de bouwmarkt, rvs popnagels, ponageltang en veel gaatjes boren (aan de onderkant in het deksel). Ik haal de mout pijp er uit met twee ikea haken en zet de pijp dan op een rooster op de pan om te spoelen en uit te lekken. Als pomp gebruik ik een magneet-pomp van onze chinese vriend ali die geschikt is voor hoge temperaturen.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 20-02-2018 09:13 u »
Hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk heb je drie "pannen" nodig, een voor heet spoelwater, een voor het koken en een voor het maischen, de laatste kun je met gaten in de bodem in de kookketel zetten en als je echt niet wilt spoelen kun je de eerste weg laten.

Een weckketel van ~25 gaat prima om 10 l in te koken en/of te maischen. Je hoeft er niets ingewikkelds mee te doen, je kunt een JAVAL-filter maken dat is alles. In principe heb je niet eens een tweede ketel nodig als je je gistvat als tussen opslag gebruikt voor het filteren/spoelen.

Het enige dat je dus echt nodig hebt is een JAVAL-filter of een filterplaat.

Ingo

Offline BrouwMark

• Senior lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #6 Gepost op: 20-02-2018 10:38 u »
Waarom, helemaal als je toch spoelen wilt overslaan, geen BIAB?

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #7 Gepost op: 20-02-2018 10:44 u »
Waarom, helemaal als je toch spoelen wilt overslaan, geen BIAB?

Mee eens. BIAB met elektrische ketel is minste materiaal, tijd en kosten.

Laatst weer eens gedaan. Binnen 4 uur zat alles in het vat en alles weer schoon in de berging.
Heeft wel ook zo zijn nadelen. Maximum is gewoon zoŽn 20 liter 7% bier en dat is echt enorm gedoe.

Offline BrouwMark

• Senior lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #8 Gepost op: 20-02-2018 10:58 u »
Maximum is gewoon zoŽn 20 liter 7% bier en dat is echt enorm gedoe.

Sjoerd zegt dat hij 10 liter wil brouwen, dus dat moet wel goed komen dan.  :biersmile:

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 20-02-2018 11:46 u »
hier filterpijp rvs kachelpijp

Tags: