Een volle IPA

Gestart door Tschuurke, 19-02-2018 19:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tschuurke

Hoi wij hebben onlangs een IPA gemaakt. Middels een computerprogrammaatje een recept gemaakt, voor de juiste hoeveelheid hop.
Nu zijn we van mening dat in de mond de hop en citrus echt goed terug komt echter die is heel snel weg en heeft een waterige afdronk. We zijn erg gek op de volle smaak van lagunitas bijvoorbeeld maar deze hebben we niet bereikt. Zijn er tips voor een vollere smaak en meer en langere nasmaak.

Haagse Wouter

Ik zou je recept erbij zetten. Dan kan men wat makkelijker zien waar het aan ligt.

Maar algemeen genomen kun je het volgende doen om meer body te krijgen:

1. Een speciaalmout toevoegen, denk vooral aan tot 10% caramout b.v.
2. Spelen met de maischtemperatuur, hogere maisch temperatuur geeft meer onvergistbare suikers.
3. B.v. havervlokken toevoegen (zou ik niet doen in een IPA).

Dund

Als je van langunitas houdt dan moet je inderdaad een flink aandeel cara mout toevoegen. Persoonlijk houdt ik daar weer niet van. Op 15 kilo mout gaat er bij mij nooit meer dan een kilo speciale mout in.

Haagse Wouter

Citaat van: Dund op 19-02-2018  21:11 uAls je van langunitas houdt dan moet je inderdaad een flink aandeel cara mout toevoegen. Persoonlijk houdt ik daar weer niet van. Op 15 kilo mout gaat er bij mij nooit meer dan een kilo speciale mout in.

Wow das goed weinig!

jaapz

Citaat van: Haagse Wouter op 19-02-2018  19:33 u3. B.v. havervlokken toevoegen (zou ik niet doen in een IPA).

Ligt er aan of je er een NEIPA van wilt maken ;)

Haagse Wouter

Citaat van: jaapz op 20-02-2018  10:46 uLigt er aan of je er een NEIPA van wilt maken ;)

Mja en er zijn ook oatmeal IPA´s op de markt e.d.
Er hoeft zeker niet in limitaties gedacht te worden!

Maar voor zo´n IPA als mooie Nel of mijn favoriet de Punk IPA gaat er gewoon wat cara-achtige mouten in.
Punk IPA b.v. 5%. Mooie Nel zal ook zo iets zijn.

Brouwers

http://www.thebrewingnetwork.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=14049&p=141078&hilit=lagunitas+ipa#p141078
Dit is het lagunitas IPA recept van de brouwer zelf. Hier zit ~12% cara mout in.

Zoals je kan zien zit hier naast een groot aandeel cara mout ook een andere gist op. Dus niet de standaard US05, maar een engelsee gist (fullers gist). Dit zorgt ervoor dat het bier niet zo ver uitgist. Daarnaast is deze op 70 graden gemaischt.

Volgens mij heb je dan zo'n beetje alle mogelijkheden bij elkaar om een volle IPA te maken  ;D

Jeukstaardt

14 dagen geleden ook een klassieke Engelse IPA gemaakt. 75 minuten op 70 graden gemaischt. Inmiddels uitvergist en op 1.015 geëindigd. Ondanks dat zeker geen dun of droog bier geworden.
Ik had wel een andere gist gebruikt.

Haagse Wouter

Citaat van: Jeukstaardt op 20-02-2018  12:45 u14 dagen geleden ook een klassieke Engelse IPA gemaakt. 75 minuten op 70 graden gemaischt. Inmiddels uitvergist en op 1.015 geëindigd. Ondanks dat zeker geen dun of droog bier geworden.
Ik had wel een andere gist gebruikt.

Hoger geeft ook juist een minder droog bier.

Jeukstaardt

Citaat van: Haagse Wouter op 20-02-2018  13:21 uHoger geeft ook juist een minder droog bier.

Precies, dat bedoel ik ermee aan te geven. :)

RienP

Voor volle IPA: 3-5% Cara 120 of iets meer als je ene lichter caramout gebruikt. Verder veel hop laat in de kook. De hop draagt ook bij aan de volle smaak van het bier. 200-300 gram hop mag best.


Etn82

Citaat van: Haagse Wouter op 20-02-2018  10:50 uMja en er zijn ook oatmeal IPA´s op de markt e.d.
Er hoeft zeker niet in limitaties gedacht te worden!

Maar voor zo´n IPA als mooie Nel of mijn favoriet de Punk IPA gaat er gewoon wat cara-achtige mouten in.
Punk IPA b.v. 5%. Mooie Nel zal ook zo iets zijn.

In de Mooie Nel schijnt ook haver te zitten trouwens.

pippakillinova

Citaat van: Jeukstaardt op 20-02-2018  17:00 uPrecies, dat bedoel ik ermee aan te geven. :)

Jeukstaart: jouw aantal berichten is precies gelijk aan (zo te zien) het eind sg van mijn huidig brouwsel. Informatie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.