Sulfiet beter niet gebruiken als desinfecteermiddel

Gestart door Jacques, 18-02-2018 21:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 20-02-2018  21:54 uHet is juist dat niet zo zeer sulfiet maar het vrijkomen van SO2 zorgt voor de desinfecterende werking.
Maar het is juist ook die stof die schadelijk is voor je gezondheid...

Er zijn heel wat publicaties die wijzen op de invloeden van SO2 op de luchtwegen. Vaak gaat het dan om lage concentraties in de lucht door luchtverontreiniging. In een kleine ruimte wordt de concentratie snel een stuk hoger.


Maar goed er zijn mensen die zweren bij het gebruik van sulfiet in combinatie met citroenzuur. Realiseer je wel dat als je last hebt van je longwegen die mede veroorzaakt kan worden SO2. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.


Overigens valt het mij op in deze discussie dat kennelijk niemand de eerste link in het eerste bericht ook daadwerkelijk gelezen heeft. Daarin wordt uitgebreid ingegaan op de gevaren van SO2, inclusief de gevolgen op de vruchtbaarheid van mannen en vrouwen...

En wat met de oppervlakte actieve stof die in Starsan zit, wat zijn daar de gevaren van?
http://www.nj.gov/health/eoh/rtkweb/documents/fs/0822.pdf
https://toxnet.nlm.nih.gov/cgi-bin/sis/search/a?dbs+hsdb:@term+@DOCNO+6285

Trouwens ik denk dat je ook niet goed gelezen hebt:

CiteerIndien je concentratie aan sulfiet te hoog is waarbij je de oplosbaarheid van vrije SO2 in water overschrijd van ontwijken er pas grote hoeveelheden SO2 welke schadelijk en irriterend zijn.
112,7 g/l SO2 is oplosbaar in water bij 20°C!
En welke concentratie heb je nodig om voldoende desinfecterend te zijn? vb: acetobacter  of Brettanomyces overleven al niet in een oplossing van 200 a 300 mg/l SO2!

De grote orde!  gr/l oplosbaar en mg/l nodig om desinfecterend te zijn, als je met een factor van 1000 gaat overdoseeren ga je natuurlijk in problemen komen, dat geld voor alle producten.
VB met starsan kan je geen factor 1000 over doseren  Bij een factor 500x dan ben je het puur aan het gebruiken en dan wil je daar ook niet met je handen in zitten.

It's all in the numbers en hoe je het gebuikt!

Als sulfiet echt schadelijk moest zijn binnen de vooropgestelde gebruikshoeveelheden was het al lang niet meer verkrijgbaar voor het grote publiek.
Dus bespaar de forumleden je fake nieuws en hou je aan feiten en niet aan fairytales!

Je kan je klok er op gelijk zetten dat je om de zoveel tijd dit moet aanhalen, het is een persoonlijk stokpaardje van je zelf niet gestaafd op feiten!

Er zijn zovele hobbybrouwers die het al jaren met succes gebruiken en zonder dat ze er blijvende letsels aan overhouden, het is wettelijk toegelaten, wat is nu toch het probleem?

Zooms

Ik zie hier vooral een aantal zeer geïrriteerde reacties....

Om een duit in het zakje te doen: Als ik natriummetabisulfiet in gewoon leidingwater oplos heb ik al een probleem. Mijn longen reageren dan extreem fel en ik krijg ademhalingsproblemen. Voor mij dus een absolute no-no. Met andere middelen die ik in de brouwerij gebruik heb ik dit niet.

Er zijn hier een hoop mensen die aangeven problemen te hebben met sulfiet. Het blijkt dus een hoogst irriterende stof te zijn. Ik vind het dan helemaal niet gek dat je vraagtekens zet bij het gebruik er van, zeker omdat er goede, veel minder irriterende, stoffen zijn.

Het argument: 'Het zou wel verboden worden als het gevaarlijk is' gaat natuurlijk niet op. Kijk eens in je keukenkastje... Spuit 15 ml van een schoonmaakmiddel intraveneus in en het blijkt binnen 10 dagen dodelijk te zijn... Het mierenpoeder dat ik heb staan is er ook zo een: ronduit gevaarlijk bij verkeerd gebruik, maar niet verboden.

De bronnen die Serge aanhaalt zijn overigens wel interessant: Als je DODECYL BENZENE SULFONIC ACID in hoge dosering toedient is het lethaal (dodelijk) omdat het zorgt voor veranderingen in het lichaam. In lagere doseringen wordt het grotendeels afgebroken en uitgescheiden. Intraveneus inbrengen van deze stof is niet gezond en leidt in bijna 95% van de onderzochte gevallen binnen 10 dagen tot de dood. Omdat dit middel een van de werkende stoffen is van StarSan vermoed ik dat dit middel zijn werk wel zal doen...

Samenvattend: doordat natriummetabisulfiet of kaliummetabisulfiet mij zeer irriteert bij het gebruik is het voor mij een volstrekt ongeschikt desinfectiemiddel. Zeker omdat er alternatieven voorhanden zijn die dit bezwaar niet hebben.

Ronald


Ronnie

Mocht sulfiet in de dosis welke normaal gebruikt wordt gevaarlijk zijn, dan was het al lang verboden bij gebruik in de wijnbouw en bij maken en bottelen van wijn. Daar zijn cijfers over toegestane dosis voorhanden.

Let wel op, er zijn mensen, vooral op jeugdige leeftijd die allergisch reageren op sulfiet. Zo heb ik zo een 40 jaar geleden ontdekt dat er een (dus malafide) beenhouwer was waar ik woonde die sulfiet gebruikte in z'n bereidingen van runds- en varkensgehakt (om het er verser te doen uitzien als het was!). Daar is gebruik van sulfiet immers strikt verboden omdat je alzo vlees kan camoufleren.
Ondekt dat mijn zoontje (toen 6 jaar) zwaar moest kuchen en allergisch reageerde op dat vlees! Ikzelf herkende de smaak en werd duidelijk de SO2 vorming in mijn speeksel gewaar.
De beenhouwerij in kwestie is toen aangeklaagd en paar maanden geschorst geweest na betrappen op heterdaad dat er sulfiet gebruikt was in z'n bereidingen.

Vandaag is het zelfs zo, dat zo een malafide beenhouwer z'n zaak definitief mag stoppen! Maar goed ook!

Ronnie

Ook nog:
Vele jaren geleden mocht een beenhouwer sulfiet in huis hebben, zogezegd om z'n vloer finaal mee te dweilen en alzo te "ontsmetten" !!
Moet daar effe plat van gaan liggen...
Dat is de kat bij de vis zetten of hoe zeggen ze dat ook alweer?

Nu gelukkiglijk ook verboden.

tdp

Citaat van: Ronnie op 21-02-2018  10:53 u...
Dat is de kat bij de vis zetten of hoe zeggen ze dat ook alweer?

...

De kat op het spek binden?

springerke

Citaat van: Ronnie op 21-02-2018  10:53 uOok nog:

Dat is de kat bij de vis zetten of hoe zeggen ze dat ook alweer?


De melk bij de kat zetten

Haagse Wouter

Citaat van: Serge VL op 19-02-2018  20:04 uDat zou vroeg of laat wel eens voor problemen kunnen zorgen daar Star San geen brett's doet sneuvelen, en die zitten zoal iedereen weet wel frequent op fruit.
Ik wil zeker Star San niet afbreken, maar het heeft zijn beperkingen net zoals sulfiet/citroenzuur ook zijn beperkingen heeft.

Dat wist ik niet Serge! Dank voor de info.

Zeker weten dat het beperkingen heeft! De kracht van Star San is natuurlijk vooral dat je het bij opspuiten effectief blijft. Is toch fijner dan een heel vat vullen en door de gootsteen spoelen.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 20-02-2018  23:03 uEn wat met de oppervlakte actieve stof die in Starsan zit, wat zijn daar de gevaren van?
http://www.nj.gov/health/eoh/rtkweb/documents/fs/0822.pdf
https://toxnet.nlm.nih.gov/cgi-bin/sis/search/a?dbs+hsdb:@term+@DOCNO+6285

Trouwens ik denk dat je ook niet goed gelezen hebt:

De grote orde!  gr/l oplosbaar en mg/l nodig om desinfecterend te zijn, als je met een factor van 1000 gaat overdoseeren ga je natuurlijk in problemen komen, dat geld voor alle producten.
VB met starsan kan je geen factor 1000 over doseren  Bij een factor 500x dan ben je het puur aan het gebruiken en dan wil je daar ook niet met je handen in zitten.

It's all in the numbers en hoe je het gebuikt!

Als sulfiet echt schadelijk moest zijn binnen de vooropgestelde gebruikshoeveelheden was het al lang niet meer verkrijgbaar voor het grote publiek.
Dus bespaar de forumleden je fake nieuws en hou je aan feiten en niet aan fairytales!

Je kan je klok er op gelijk zetten dat je om de zoveel tijd dit moet aanhalen, het is een persoonlijk stokpaardje van je zelf niet gestaafd op feiten!

Er zijn zovele hobbybrouwers die het al jaren met succes gebruiken en zonder dat ze er blijvende letsels aan overhouden, het is wettelijk toegelaten, wat is nu toch het probleem?

Wat het probleem is?
Nou dat er heel veel mensen zijn die ademhalingsproblemen krijgen bij het gebruik. Dat wordt ook gemeld in dit topic.
Het werkt alleen als er SO2 vrijkomt. Er zijn verhalen op het forum over beschimmelde sulfietoplossingen.

In overzichten van desinfectiemiddelen het niet genoemd.
Zie onder andere https://www.cdc.gov/infectioncontrol/pdf/guidelines/disinfection-guidelines.pdf
http://www.ajicjournal.org/article/S0196-6553(13)00002-3/fulltext
http://www.beer-brewing.com/beer_brewing/brewery_cleaning_sanitation/sanitizing_agents.htm

Het is dat de wijnmakers het gebruiken anders zou niet zo snel op het idee komen om het te gebruiken.

Dat het niet genoemd wordt in de overzichten wil niet zeggen dat het niet werkt als desinfectant maar wel dat het niet voor de hand ligt om het te gebruiken. Zeker niet voor het brouwen van bier. In handboeken voor de professionele bierbrouwers wordt het ook niet genoemd.

Maar als jij het wilt blijven gebruiken moet je dat doen.
Tegen anderen die het willen gebruiken zeg ik: pas op! Het middel kan zorgen voor gezondheidsproblemen vooral voor je luchtwegen. Diverse keren is dat bevestigd hier op het forum. Een gewaarschuwd iemand telt voor twee.


Nog even een aardige link met een overzicht van de diverse artikelen over SO2 https://www.sciencedirect.com/topics/biochemistry-genetics-and-molecular-biology/sulfur-dioxide
Ook daar wordt stilgestaan bij de gezondheidsrisico's en het feit dat een vrij lage concentratie al schadelijk kan zijn voor je gezondheid.
Overigens worden de positieve eigenschappen zoals de antibacteriële werking en de werking als anti-oxidant ook genoemd.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 21-02-2018  22:16 uEr zijn verhalen op het forum over beschimmelde sulfietoplossingen.

In overzichten van desinfectiemiddelen het niet genoemd.
Zeker niet voor het brouwen van bier. In handboeken voor de professionele bierbrouwers wordt het ook niet genoemd.

Dat een sulfiet oplossing gaat schimmelen als je die een paar maand maat staan is logisch daar de aanwezige SO2 oxideert naar SO4 en dus zijn desinfecterende eigenschappen verliest , dus dat is een totaal nul argument.

Dat het niet in de brouwhandboeken voor komt als desinfectie middel is ook maar een verzinsel van je zelf.

http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-90162016000200189

Trouwens een stukje van je eigen hand :
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/sulfiet.html
CiteerReinigen
Moeten we dan het hele verhaal over SO2 vergeten? Ik denk het niet. De meesten van ons reinigen en desinfecteren onze flesjes met een hypochlorietoplossing (Sterinet of Chempro). Via Internet ben ik er overigens achter gekomen dat in Amerika ook veel gedesinfecteerd wordt met andere middelen zoals een zure jodiumoplossing (een aantal jaren geleden heeft de brouwmeester van de Arcense Bierbrouwerij, Toon van de Reek, hiervoor gepleit). Gelet op de gunstige werking van SO2 op de smaakstabiliteit zouden we in de toekomst wel eens eerst de flessen kunnen gaan spoelen met een zwakke natriumloogoplossing (0,5%) om het vuil uit de flesjes te verwijderen en daarna desinfecteren met sulfiet zoals dat ook gebruikelijk is bij de wijnmakers. Naspoelen van de flesjes hoeft dan niet meer omdat de kleine restanten sulfiet een positieve uitwerking hebben op de kwaliteit van het bier. Een probleem kan daarbij echter wel zijn dat de hoeveelheid sulfiet per flesje kan verschillen.

Het gaat er vooral om hoe je het gebuikt! (juiste dosering, juiste persoonlijke beschermingsmiddelen)
Er zijn veilige manieren om het te gebruiken en foutieve manieren om het te gebruiken, maar dat geld voor alle andere desinfectie middelen.
Of ga je morgen ook een pleidooi houden om al de chloorhoudende producten ook plots tot vreeslijk schadelijk te bestempelen, als je die foutief gebuikt komen er ook giftige gassen vrij  :weetniet:

Trouwens ik gebuikt het niet als desinfectie middel, maar breek het gebruik ervan ook niet af, daar het wel degelijk zijn nut en plaats heeft in de (hobby)brouw wereld
(Als ik iedereen die het nog steeds gebruikt om de desinfecteren bij het bierbrouwen 10 cent zou moeten geven ben ik volledig blut)

Jij doet momenteel alleen maar aan bangmakerij die voor niets nodig is.

Steek beter je tijd in een algemeen item hoe veilig omgaan met de chemicaliën als hobbybrouwer, zoals ik al eerder aanhaalde.
Citaat van: Serge VL op 18-02-2018  22:46 uStart beter een actie om de hobbybrouwers te leren de MSDS's te lezen en de gebruiksvoorschriften zodat ze met alles leren veilig werken en weten waar ze mee bezig zijn,


Serge VL

Om hier nog een beetje verder op in te gaan en over juiste dosering te spreken?
Hoeveel personen wegen de voorgeschreven hoeveelheid die je nodig hebt om te desinfecteren zoals in de brouwwinkels voorgeschreven werkelijk af??

Als je de dosering die voorgeschreven wordt volgt is er nooit een gezondheidsprobleem!!
Voorgeschreven wordt 1 a 2 gr Sulfiet (KMBS) /l met 0.5 g/l  citroenzuur zodat de pH voldoende laag is zodat alle SO2 in vrije vorm wordt vrijgesteld.
1 gr sulfiet (kaliummetabisulfiet) heeft een theoretische opbrengst van 57% SO2 in werkelijkheid is dit echter maar 50% door de hygroscopische eigenschappen van de KMBS
Dus als je zoals voorgeschreven 2 gr/l toevoegt krijg je een oplossing van 1gr/l SO2 in water daar tegen over staat dat de oplosbaarheid van SO2 in water = 113gr/l is bij 20°C
Tevens kan je vragen stellen bij deze zeer hoge dosering die voorgeschreven wordt daar je al een goede desinfecterende werking hebt van 200 a 300 mg/l SO2 (de voorgeschreven is 3 x zo hoog als werkelijk nodig maar laten we het houden op de 1000ppm SO2)
Nu moet je daar enkele limieten tegenover stellen:
De STEL (Short Term Exposure Limit) voor SO2 = 5ppm in de lucht
De Ceiling waarde (de waarde die absoluut niet lag overschreden) is voor SO2 10ppm in de lucht
De reuk grens die ligt slechts op een waarde < 0.5ppm

Nu bij het aanhouden van de juiste dosering zoals voorgeschreven blijf je met een onverzadigde oplossing van SO2 in water zitten en treed er geen of amper SO2 uit oplossing.
Dat je de SO2 ruikt is normaal daar de reukgrens beneden de 0.5ppm zit

Ga je niet afwegen en met het lepeltje doseren of zelfs even met de pot schudden, heet water gebruiken enz, dan kom je natuurlijk in een heel ander scenario, en dan  kan je wel degelijk in en gevaren zone komen.

Dus weeg je hoeveelheden af gebruik de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen en er is echt geen gezondheidsrisico aan verbonden aan het gebruik van sulfiet.
Dit zijn dus de feiten, de rest is bangmakerij.


Jacques

Gefeliciteerd dat je ergens een boek hebt gevonden waar sulfiet als desinfecteermiddel genoemd wordt voor brouwerijen.
Ik heb tal van boeken voor professionele brouwers van vooraanstaande schrijvers en kom het daar niet tegen.

In de praktijk zie ik het ook nergens gebruikt worden in professionele brouwerijen.


Verder haal je een artikel aan van mijn hand van ruim 20 jaar geleden. Inmiddels zijn er tal van meldingen op dit forum dat sulfiet voor ademhalingsproblemen kan zorgen en ook dat sulfiet voor huidirritaties kan geven. Er is derhalve sprake van voortschrijdend inzicht. Het gebruik van sulfiet is zo 1996...

Het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen zoals handschoenen en een veiligheidsbril bij het gebruik van reinigings- en desinfecteermiddelen is zeker aan te bevelen. Maar die beschermingsmiddelen werken niet tegen het vrijkomend SO2-gas. En om met een persluchtmasker te gaan desinfecteren is ook wat overdreven. Heb je ook niet nodig als je andere goed werkende reinigings- en desinfecteermiddelen. Gezien de berichten op het forum en diverse publicaties waarbij een relatie wordt gelegd tussen SO2 en gezondheidsrisico's gaat het niet om een louter bangmakerij. In het verleden gingen we bijvoorbeeld met asbest ook heel anders om dan nu. Ook daar zijn de inzichten drastisch gewijzigd.

Dat sulfiet prima bruikbaar is als anti-oxidant hebben we geen discussie. Daar heeft mijn waarschuwing geen betrekking op.

Koen S

Sulfiet is, als je het correct gebruikt, heel onschuldig. Je moet natuurlijk niet zo dom zijn om er met je neus vlak boven te gaan hangen. Je moet ook  geen vaatwastabletten inslikken, kauwen op sodakristallen of ontstopper drinken als aperitief.
Sulfiet vergelijken met asbest vind ik echt heel laag bij de grond. Van asbest is bekend dat het kankerverwekkend is en dat er duizenden mensen van overleden zijn. Hoeveel mensen stierven er al door sulfiet? Hoeveel mensen hebben blijvende letsels overgehouden aan sulfiet? Heb je dáár misschien een wetenschappelijk studie over?
Jacques, je moet inderdaad eens ophouden met deze belachelijke bangmakerij. Of is het gewoon omdat je weer je groot gelijk wil halen en het laatste woord wil hebben? :weetniet:

tdp

Welkom in de wereld van mijn gelijk...
Het stokpaardjestopic komt steeds dichterbij, als ik de verschillende discussies lees op het forum.

V.w.b. sulfiet: Ik ken het niet, nooit gebruikt, maar wanneer je chemie niet correct gebruikt is het altijd gevaarlijk. Heb jaren terug wasstraatchemie verkocht en wasstraten schoongemaakt. Veel 'zware' reinigers gebruikt, o.a. salpeterzuur,  maar wanneer je die correct gebruikt, met de juiste veiligheidsmaatregelen kun je er gewoon prima mee werken. Dat moet volgens mij altijd de basis zijn voor het gebruik van chemie...

Ik weet niet hoeveel hobbybrouwers er sulfiet gebruiken, en in hoeverre we hier pagina's vol stokpaardjes over moeten schrijven, maar laat iedereen zijn of haar methode gebruiken.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 22-02-2018 &nbsp;23:14 uGefeliciteerd dat je ergens een boek hebt gevonden waar sulfiet als desinfecteermiddel genoemd wordt voor brouwerijen.
Ik heb tal van boeken voor professionele brouwers van vooraanstaande schrijvers en kom het daar niet tegen.
In de praktijk zie ik het ook nergens gebruikt worden in professionele brouwerijen.
Hoeveel vermeldingen wil je dat ik nog moet boven halen dat SO2 bruikbaar is als desinfectie middel?
En trouwens dat het zo weinig gebruikt wordt in de industriële brouw industrie heeft te maken dat deze hebben net als ik de perazijnzuur derivaten ter beschikking en andere industriële desinfectie middelen mogen gebruiken die een hobbybrouwer niet ter beschikking heeft


Verder haal je een artikel aan van mijn hand van ruim 20 jaar geleden. Inmiddels zijn er tal van meldingen op dit forum dat sulfiet voor ademhalingsproblemen kan zorgen en ook dat sulfiet voor huidirritaties kan geven. Er is derhalve sprake van voortschrijdend inzicht. Het gebruik van sulfiet is zo 1996...
Je moet je dan eerst de vraag stellen diegenen die melden dat ze er ademhalingsproblemen er van gekregen hebben niet het foutief hebben toegepast door onwetendheid, overdosering? Huid irritaties vind ik al helemaal raar?  Dragen die mensen dan geen handschoenen zoals het moet, Ademhalingsproblemen is bij een juiste dosering en toepassing volledig uitgesloten zoals ik in vorig bericht heb uitgelegd

Het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen zoals handschoenen en een veiligheidsbril bij het gebruik van reinigings- en desinfecteermiddelen is zeker aan te bevelen. Neen dit is geen aanbeveling maar een vereisten net als bij vele andere reinigings en desinfectie middelen lees hun MSDS er maar eens op na (of ga je ook zonder handschoenen in een loog of kaliumhydroxide oplossing zitten want dan krijg je ook huid uitslag of net niet dan ben je je huid mogelijk gewoon kwijt)

Maar die beschermingsmiddelen werken niet tegen het vrijkomend SO2-gas. En om met een persluchtmasker te gaan desinfecteren is ook wat overdreven. Een perslucht masker is niet nodig hoor! dat mag je zonder de nodige opleiding zelfs niet dragen, Maar bij de juist dosering wordt er geen schadelijke hoeveelheid worden vrijgesteld, maar als je problemen hebt met de  geur die vrijkomt (je ruikt het bij  <5ppm) bestaan ook zoiets als een afzuigkap, werken in open lucht en een klein (wegwerp) halfgelaatsmasker met actieve kool.

Gezien de berichten op het forum en diverse publicaties waarbij een relatie wordt gelegd tussen SO2 en gezondheidsrisico's gaat het niet om een louter bangmakerij. . Ik weerleg deze publicaties niet, maar daar spreken ze over veel hoger concentraties langere blootstelling dan kunnen vrijkomen dan bij de voorgeschreven doseringen en de tijd waarmee we als hobbybrouwer er mee merken Vandaar dat het net bangmakerij is van uw kant[/b]


En vergeet nu voor eens en voor altijd niet dat Concentratie Bloostellingstijd en Gebruiksvoorschriften incasu heel belangrijk zijn en je daar moet op focussen, niet op een algemene publicatie dat iets ongezond is.

Anders moeten we gewoon stoppen met bier maken! Heb je ooit de impact van alcohol op de samenleving al eens bekeken, daar zijn ook zoveel pulikaties over dat het ongezond en verslavend is!
Maar dan antwoordt jij en vele andere ook "Je moet niet overdrijven je moet het in de juiste context en hoeveelheden consumeren."
Ik zeg net het zelfde "Sulfiet gebuikt je in de juiste concentraties en gebruik de juiste beschermingsmiddelen en er is geen probleem!".

Pure bangmakerij  Einde discussie

hobbybob

Volgens heet dit topic:

 - Sulfiet beter niet gebruiken als desinfecteermiddel.

en niet:

 - Sulfiet niet gebruiken als desinfecteermiddel.

Ik snap in het geheel de overdreven felle reacties van de voorstanders van sulfiet niet :weetniet:
Blijf het lekker gebruiken, zelf heb ik de eerste keer dat ik een brouwsel gemaakt heb sulfiet gebruikt, daarna nooit weer en dat laat ik zo.
Er zijn andere cq betere middelen op de markt om te desinfecteren.

Serge VL

Citaat van: hobbybob op 23-02-2018 &nbsp;10:23 uVolgens heet dit topic:

 - Sulfiet beter niet gebruiken als desinfecteermiddel.

en niet:

 - Sulfiet niet gebruiken als desinfecteermiddel.

Ik snap in het geheel de overdreven felle reacties van de voorstanders van sulfiet niet :weetniet:
Blijf het lekker gebruiken, zelf heb ik de eerste keer dat ik een brouwsel gemaakt heb sulfiet gebruikt, daarna nooit weer en dat laat ik zo.
Er zijn andere cq betere middelen op de markt om te desinfecteren.

De enige correcte titel is "Opletten bij het gebruik van sulfiet, bij foutief gebruik zijn er grote risico's aan verbonden"

Je start ook geen topic met de noemer  "Bleek niet gebruiken als desinfecteermiddel"
er onder zet je enkele publicaties dat chloorgas schadelijk is.
Dit is net het zelfde, als je bleek verkeerd gebuikt is er ook gevaar dat er chloorgas vrijkomt

Waarom die felle reactie, omdat er onwaarheden worden verkondigd. niet meer of niet minder  :biersmile:

tdp

Citaat van: Serge VL op 23-02-2018 &nbsp;14:26 uWaarom die felle reactie, omdat er onwaarheden worden verkondigd. niet meer of niet minder  :biersmile:

Kalmte, rust en een borrel kan je redden ;)

Koen S

Citaat van: tdp op 23-02-2018 &nbsp;14:33 uKalmte, rust en een borrel kan je redden ;)
Mag dat ook een zelf gebrouwen biertje zijn? Eentje zonder sulfiet natuurlijk. 8)

Jacques

Citaat van: Koen S op 23-02-2018 &nbsp;08:00 uSulfiet vergelijken met asbest vind ik echt heel laag bij de grond. Van asbest is bekend dat het kankerverwekkend is en dat er duizenden mensen van overleden zijn. Hoeveel mensen stierven er al door sulfiet? Hoeveel mensen hebben blijvende letsels overgehouden aan sulfiet? Heb je dáár misschien een wetenschappelijk studie over?

Ik noemde asbest omdat dat een stof is die zo'n 50 jaar geleden als onschuldig beschouwd werd terwijl we nu beter weten.

Dat SO2 minder onschuldig is dan vaak gedacht wordt, is hetgeen ik onder de aandacht wil brengen. Daarover zijn tal van publicaties. Ik heb naar een aantal daarvan verwezen in dit topic. Als je even zoekt met Google naar "sulphur dioxide health" vind je er heel wat meer.

En natuurlijk kleven aan andere desinfectiemiddelen nadelen. Vaak is men daarvan wel bewust. Iedereen weet wel dat bleek en loog gevaarlijk zijn. Bij het gebruik van sulfiet wordt vaak ten onrechte gedacht dat dit product volkomen veilig is.
Al heel wat keren is bewezen dat dit niet het geval is. Het verwijt van bangmakerij snijdt daarom ook geen hout.


EBC

Water is een van de meest gevaarlijke stoffen op aarde, niet te onderschatten:

https://en.wikipedia.org/wiki/Dihydrogen_monoxide_hoax

Jacques

Citaat van: EBC op 23-02-2018 &nbsp;23:03 uWater is een van de meest gevaarlijke stoffen op aarde, niet te onderschatten:

https://en.wikipedia.org/wiki/Dihydrogen_monoxide_hoax

Heel gevaarlijk! Je kunt er in verdrinken.
Maar ook dat weet iedereen...


Je kunt het gevaar van SO2 in het belachelijke proberen trekken maar daarmee doe je zeker degenen met luchtwegen aandoeningen te kort.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.