Sulfiet beter niet gebruiken als desinfecteermiddel

Gestart door Jacques, 18-02-2018 21:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Dat sulfiet niet het meest ideale desinfecteermiddel is, is al vaker geschreven op dit forum.
Zo is er een topic op dit forum waarbij de topicstarter melde dat hij problemen kreeg met zijn luchtwegen na het insnuiven van de damp die vrijkomt bij het gebruik van sulfiet.

Vandaag stuitte ik op een paar links waaruit blijkt dat sulfiet meer problemen kan geven voor je gezondheid.


https://oehha.ca.gov/media/downloads/proposition-65/chemicals/so2hid022511.pdf

https://www.atsdr.cdc.gov/toxfaqs/tf.asp?id=252&tid=46

EBC

Sulfiet heeft in de bierbrouwerij nauwelijks plaats, daar ben ik het mee eens.

In de wijnmakerij is sulfiet een haast noodzakelijk ingredient.
En in onze overige (verse) voeding zit het in haast alles. Vlees, vis, groenten, pizza, kantenklaarmaaltijden, younameit.

Bangmakerij is niet nodig. Sulfiet is bij normaal gebruik niet schadelijk. Ofwel drink gerust een wijntje bij je zelfbereide maaltijd  ;D.

Jacques

Citaat van: EBC op 18-02-2018  21:43 uIn de wijnmakerij is sulfiet een haast noodzakelijk ingrediënt.

Zag ook een artikel waarbij gekeken is of sulfiet in de wijnmakerij uitgebannen kan worden.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jib.100/pdf


Er zit natuurlijk wel een verschil in sulfiet dat in voedingstoffen zit en de SO2 die vrijkomt bij het gebruik van metabisulfiet in combinatie met citroenzuur. Dat gas is schadelijk!
Overigens zit er ook in bier sulfiet dat is aangemaakt door de gist. Sulfiet gaat oxidatie tegen. En dat is natuurlijk prettig maar geen excuus om een sulfietoplossing te gebruiken als desinfecteermiddel.

Koen S

Citaat van: Jacques op 18-02-2018  21:09 uDat sulfiet niet het meest ideale desinfecteermiddel is, is al vaker geschreven op dit forum.
Zo is er een topic op dit forum waarbij de topicstarter melde dat hij problemen kreeg met zijn luchtwegen na het insnuiven van de damp die vrijkomt bij het gebruik van sulfiet.

Vandaag stuitte ik op een paar links waaruit blijkt dat sulfiet meer problemen kan geven voor je gezondheid.


https://oehha.ca.gov/media/downloads/proposition-65/chemicals/so2hid022511.pdf

https://www.atsdr.cdc.gov/toxfaqs/tf.asp?id=252&tid=46
Ik heb jaren sulfiet gebruikt toen ik nog fruitwijn maakte, enkel om mijn materiaal te ontsmetten. Je moet er natuurlijk niet met je neus gaan boven hangen. Pattex kan ook op je luchtwegen werken, er zijn mensen die er een kick van krijgen, maar er is niets mis met lijm als je die correct gebruik. Idem voor sulfiet.

Haagse Wouter

Je hoeft niet bang te zijn om sulfiet te gebruiken.
Maar het is natuurlijk altijd beter wanneer er minder gevaarlijke alternatieven zijn.
In dit geval zijn die alternatieven zelfs vele malen beter.

Jacques

Citaat van: Koen S op 18-02-2018  22:02 uJe moet er natuurlijk niet met je neus gaan boven hangen.


Sommigen kunnen beter ook niet hun handen in een sulfietoplossing steken. Zie het topic Uitslag van desinfecteren met sulfiet

Serge VL

Sulfiet heeft wel zijn toepassingen in de brouwindustrie en is best bruikbaar om alles te desinfecteren.
Zij die niet zeggen dat dat niet is zijn vooringenomen en verspreiden 100% fake nieuws.(om het in moderne termen te zeggen)
En als je studies wil die aantonen dat het wel desinfecterend is ik zal ze u voor de zoveelste de keer boven toveren Jacques
En als je zegt dat het niet toegevoegd kan worden aan bier getuigt alleen van uw onwetendheid.
Sulfiet is even onschadelijk als bleek, enkel als je het verkeerd gebruikt, je niet aan de concentraties houd en wat aan prutst dan loop je gevaar voor gevaarlijke gassen, maar dat is met alle chemicaliën zo.

En laat nu voor eens en voor altijd dat gezeur over sulfiet en bier dat het niet kan of niet goed is, je bent vooringenomen en je munt uit in onwetendheid :echtboos:

Ik zal eens al mijn vrije tijd in dit onderwerp steken en je vooringenomenheid ten spijt met volle 100% goesting deze weer eens weerleggen. ;)

Jacques

Citaat van: Serge VL op 18-02-2018  22:30 uSulfiet heeft wel zijn toepassingen in de brouwindustrie en is best bruikbaar om alles te desinfecteren.
Zij die niet zeggen dat dat niet is zijn vooringenomen en verspreiden 100% fake nieuws.(om het in moderne termen te zeggen)
En als je studies wil die aantonen dat het wel desinfecterend is ik zal ze u voor de zoveelste de keer boven toveren Jacques
En als je zegt dat het niet toegevoegd kan worden aan bier getuigt alleen van uw onwetendheid.
Sulfiet is even onschadelijk als bleek, enkel als je het verkeerd gebruikt, je niet aan de concentraties houd en wat aan prutst dan loop je gevaar voor gevaarlijke gassen, maar dat is met alle chemicaliën zo.

En laat nu voor eens en voor altijd dat gezeur over sulfiet en bier dat het niet kan of niet goed is, je bent vooringenomen en je munt uit in onwetendheid :echtboos:

Ik zal eens al mijn vrije tijd in dit onderwerp steken en je vooringenomenheid ten spijt met volle 100% goesting deze weer eens weerleggen. ;)

Ik zeg niet dat sulfiet geen desinfecterende werking heeft. En ook niet dat een hoger gehalte aan sulfiet slecht is voor je bier. Er zijn zelfs Duitse brouwerijen die op zoek zijn gegaan naar gisten die meer sulfiet van nature aanmaken. Sulfiet is goed als anti-oxidant.


Wat ik wel zeg is dat de door mij gegeven links een verband leggen tussen gezondheid en het vrijkomende gas als je sulfiet gebruikt als desinfecteermiddel. Hier op het forum zijn ook topics die daar melding van maken.

Laten we sulfiet uitbannen als desinfectiemiddel bij de bierbereiding. Er zijn genoeg middelen die veel minder risico's geven en ook nog effectiever zijn.


Overigens moet ik nog de eerste commerciële brouwerij tegenkomen waar sulfiet als desinfectiemiddel gebruikt wordt. En ik heb heel wat brouwerijen bezocht.
Verder kom je sulfiet nagenoeg niet tegen op overzichten van desinfectiemiddelen. Slechts een hoogst enkele keer wordt het genoemd. Er zijn zo veel meer middelen die beter bruikbaar zijn dan sulfiet voor het desinfecteren.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 18-02-2018  22:38 uIk zeg niet dat het geen desinfecterende werking heeft.

Wat ik wel zeg is dat de door mij gegeven links een verband leggen tussen gezondheid en het gebruik van sulfiet als desinfecteermiddel. Hier op het forum zijn ook topics die daar melding van maken.

Laten we sulfiet uitbannen bij de bierbereiding. Er zijn genoeg middelen die veel minder risico's geven en ook nog effectiever zijn.

Alle middelen hebben een risico Jaqcues, Starsan een druppel in je oog en je bent ze kwijt, chemipro caustic, laat maar eens wat stof er van in je sokken of schoen vallen, en je weet het niet, je voelt zelfs niet dat je zenuwuiteinde verbrand worden, pas als je onder de douche staat zie je dat je vel verdwenen is
En wat met kokend water.

Start beter een actie om de hobbybrouwers te leren de MSDS's te lezen en de gebruiksvoorschriften zodat ze met alles leren veilig werken en weten waar ze mee bezig zijn,  staar je niet dood op sulfiet, het is een van de minst gevaarlijke producten buiten Oxio in heel dit gebeuren.

 
Sulfiet als snelwerkend antioxidant in bier, is zowat het enige dat echt toegankelijk is voor de hobbybrouwer

Jacques

Citaat van: Serge VL op 18-02-2018  22:46 uSulfiet als snelwerkend antioxidant in bier, is zowat het enige dat echt toegankelijk is voor de hobbybrouwer

Klopt. Mijn reactie had ik op dit punt aangevuld voordat ik jouw reactie zag.

Het feit dat sulfiet een prima anti-oxidant is wil niet zeggen dat het een geschikt middel is voor het desinfecteren.
Het probleem van sulfiet is dat de dampen die vrijkomen schadelijk is. Dat heb je niet bij bijvoorbeeld Sar San. Dat je bij elk middel je moet houden aan de veiligheidseisen staat buiten kijf. Bij sulfiet echter kun je echter de vrijkomende dampen niet voorkomen. En als je huid gevoelig is voor sulfiet kun je handschoenen aan doen maar dat werkt niet fijn.

Citaat van: Serge VL op 18-02-2018  22:46 u...chemipro caustic, laat maar eens wat stof er van in je sokken of schoen vallen, en je weet het niet, je voelt zelfs niet dat je zenuwuiteinde verbrand worden, pas als je onder de douche staat zie je dat je vel verdwenen is

Als je Chemipro Caustic in de aanbevolen concentratie gebruikt gebeurt er niet zo heel veel. Zelfs je kleren verbleken niet...
Maar als je sulfiet vermengt met citroenzuur conform de aanbevelingen van onze leveranciers komt er altijd schadelijke SO2 gas vrij.

Haagse Wouter

Citaat van: Serge VL op 18-02-2018  22:46 uAlle middelen hebben een risico Jaqcues, Starsan een druppel in je oog en je bent ze kwijt, chemipro caustic, laat maar eens wat stof er van in je sokken of schoen vallen, en je weet het niet, je voelt zelfs niet dat je zenuw uiteinde verbrand worden, pas als je onder de douche staat zie je dat je vel verdwenen is
En wat met kokend water.

Start beter een actie om de hobbybrouwers te leren de MSDS's te lezen en de gebruiksvoorschriften zodat ze met alles leren veilig werken en weten waar ze mee bezig zijn,  staar je niet dood op sulfiet, het is een van de minst gevaarlijke producten buiten Oxio in heel dit gebeuren.

 
Sulfiet als snelwerkend antioxidant in bier, is zowat het enige dat echt toegankelijk is voor de hobbybrouwer

Daar moet wel gezegd bij worden, dat stoffen die dampen gewoon verradelijk zijn. Je luchtwegen zijn nou eenmaal gevoelig.

Maar goed je moet nooit bang zijn voor stoffen. Maar je afvragen waarom je iets gebruikt lijkt me geen slecht plan. Voor de gemiddelde hobbybrouwer heeft sulfiet niet echt veel nut denk ik? Het werkt minder goed dan de andere beschikbare ontsmettingsmiddelen.

jaapz

Ik ben snel overgestapt van sulfiet naar oxyclean en starsan nadat ik bij de eerste keer brouwen een flinke dosis damp binnen kreeg tijdens het schoonmaken van wat wijnflessen. Daar heb ik de rest van de avond nog last van gehad. Voor mij absoluut geen sulfiet meer...

Serge VL

Nu ga ik even al jullie argumentatie ontkrachten. (eigenlijk jullie onwetendheid)

Eerst even wat definities:
Sulfiet wordt meestal in de hobby brouwwinkel verkocht onder de vorm van kaliummetabisulfiet of Natriummetbisulfiet.(Verder gewoon als sulfiet hier benoemd)
Sulfiet en SO2 zijn 2 verschillende dingen!!
Sulfiet kan enkel als het bij een pH lager dan 2 SO2 vrijstellen, bij een andere pH is dit niet het geval en blijft de SO2 gebonden in een onschadelijke toestand.
De onwetendheid en vooringenomenheid is dat men het verschil tussen sulfiet en zwaveldioxide niet (meer) wil inzien en beide over de zelfde kam scheert.

Nu gaan we het over sulfiet hebben:
Waar heeft Sulfiet (dus niet SO2) een toegevoegde waarde in het bier brouwen.
1 Als antioxidant, en dit binnen de wettelijke vooropgestelde gebruikslimieten natuurlijk, dit staat zonder meer buiten kijf er zijn voldoende studies die dat aantonen.

2 Als een goedkope en veilig manier al je apparatuur te desinfecteren tot op een niveau dat meer dan voldoende is voor bier brouwen.
Je gaat dan wel niet berusten op de desinfecterende werking van de SO2 maar op de eigenschap dat sulfieten hypochlorieten omleggen naar chlorides
Er is niets zo goedkoop als bleek(water) om al je apparatuur te ontsmetten het enige probleem dat je daar mee hebt dat hypochloriet resten zeer moeilijk te verwijderen zijn uit je apparatuur daar deze door hun polariteit blijven kleven (simpel uitgedrukt)
Nu komt de sulfiet welke ook niets kost, je moet maar een zeer verdunde oplossing maken van sulfiet in water (zonder een zuur en dus echt wel veilig) en je apparatuur die die lastige Hypochloriet resten bevat er even mee naspoelen. Deze resten Hypochloriet worden dan omgelegd naar chlorides welke je gewoon wegspoelt en ook niet schadelijk zijn in je bier.

Er is geen goedkopere en simpeler manier om je apparatuur als hobbybrouwer te desinfecteren, alle ander producten zijn gewoon duurder en in de meeste gevallen zelfs schadelijker en gevaarlijker.
Deze methode wordt al >30 jaar bij ons op de gilde gebuikt voor het desinfecteren van alle brouw apparatuur.

En zeg nu eens waarom sulfiet geen toepassingen heeft voor de hobbybrouwer????

Bovenstaande is dus de realiteit over het gebruik van sulfiet die de hobbybrouwer dient te onthouden en te weten, je hoeft dus echt geen heksenjacht op sulfiet te organiseren maar de hobbybrouwer op de correcte manier te informeren


Wat betreft de argumentatie van het allergene effect van sulfiet (en jullie bedoelen SO2), daar ga ik heel kort door de bocht gaan. Er zijn meer mensen allergisch aan gluten (en bouwen die ook langzaam op) dan mensen allergisch zijn aan sulfiet. En hoeveel gluten zitten er niet in bier?  Stoppen we met zijn allen dan met bier drinken omdat je er op termijn allergisch kan op reageren??


Haagse Wouter

Citaat van: Serge VL op 19-02-2018  11:44 uNu ga ik even al jullie argumentatie ontkrachten. (eigenlijk jullie onwetendheid)

Je gaat niet eens in op wat is gezegd.

De bovenstaande posts zeggen naar mijn weten:

1. Sulfiet ontsmet slechter dan Star San.
2. Sulfiet met citroenzuur is irriterend voor de luchtwegen.

Ik zou zeggen dat punt twee gewoon waar is, ik voel toch gewoon dat het irriterend is  :weetniet:.

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 19-02-2018  11:44 uNu ga ik even al jullie argumentatie ontkrachten. (eigenlijk jullie onwetendheid)

Sulfiet en SO2 zijn 2 verschillende dingen!!
Sulfiet kan enkel als het bij een pH lager dan 2 SO2 vrijstellen, bij een andere pH is dit niet het geval en blijft de SO2 gebonden in een onschadelijke toestand.

Maar wat is dan de lucht die direct op je keel slaat (en ook bij hogere pH van 2 al optreedt) dat is toch SO2 ? Lijkt me toch niet echt onschadelijk dan als het op je keel slaat.

Serge VL

Citaat van: Haagse Wouter op 19-02-2018  11:51 uJe gaat niet eens in op wat is gezegd.

De bovenstaande posts zeggen naar mijn weten:

1. Sulfiet ontsmet slechter dan Star San.
2. Sulfiet met citroenzuur is irriterend voor de luchtwegen.

Ik zou zeggen dat punt twee gewoon waar is, ik voel toch gewoon dat het irriterend is  :weetniet:.

Antwoordt op vraag 1
Sulfiet desinfecteerd niet! Het is de SO2 die vrijgesteld wordt door de combinatie van sulfiet en een zuur die desinfecteert
Maar geef mij de waardes voor Starsan! Welke log reductie haalt Star San voor vb Brettanomyces? SO2 doodt Brettanomyces zelfs in zeer lage concentraties dat is geweten en al 1000 keer beschreven in allerlei boeken.

2: Citroenzuur zorgt voor een lager pH en zo vormt sulfiet pas SO2.
Indien je concentratie aan sulfiet te hoog is waarbij je de oplosbaarheid van vrije SO2 in water overschrijd van ontwijken er pas grote hoeveelheden SO2 welke schadelijk en irriterend zijn.
112,7 g/l SO2 is oplosbaar in water bij 20°C!
En welke concentratie heb je nodig om voldoende desinfecterend te zijn? vb: acetobacter  of Brettanomyces overleven al niet in een oplossing van 200 a 300 mg/l SO2!

:weetniet:
Alles is relatief zekers

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 19-02-2018  13:28 uMaar wat is dan de lucht die direct op je keel slaat (en ook bij hogere pH van 2 al optreedt) dat is toch SO2 ? Lijkt me toch niet echt onschadelijk dan als het op je keel slaat.

zonder woorden

hansHalberstadt

Ik zie 2 grafiekjes door elkaar zonder dat  duidelijk is welke waarbij hoort. Maar goed, als je zegt dat er onder pH=2 S02 ontstaat, dan zou het dus ook boven de 7 ontstaan en bij 4.6 heb je bijna geen SO2 ???   

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 19-02-2018  14:06 uIk zie 2 grafiekjes door elkaar zonder dat  duidelijk is welke waarbij hoort. Maar goed, als je zegt dat er onder pH=2 S02 ontstaat, dan zou het dus ook boven de 7 ontstaan en bij 4.6 heb je bijna geen SO2 ???
Toch zo moeilik niet op te interpreteren het geeft aan welk % van de totale hoeveelheid SO2 in welke toestand voorkomt bij welke pH in een waterige oplossing,
Bij pH 0   =100% SO2.H2O
Bij pH 2   = 50% SO2.H2O  en 50% HSO3-
Bij PH4.5 = 100% HSO3-
Bij PH7    = 50% HSO3- en 50% SO3-
Bij pH>10= 100% SO3-
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-90162016000200189


ciesvandekwis

Los van de technische discussie, gebruik ik sulfiet + citroenzuur occasioneel wél als ik bvb verse krieken of druiven heb. Emmertje in, sulfiet erbij, voldoende mengen, afgieten en zonder spoelen relatief veilig toe te voegen bij lambiek of witbier. Met Star San of bleek zie ik me dat niet doen...

Koen S

Ik gebruik sulfiet nog steeds voor mijn mandflessen: eerst reinig ik die met heet water en soda, daarna maak ik die leeg en giet ik er een bodempje water in met sulfiet en citroenzuur en zet er een waterslot op, dan berg ik de mandfles weg. Ze blijft zo een lange periode infectievrij tot volgend gebruik: dan leeggieten, even naspoelen met water en er kan weer bier in.

TeVeHa

Vanaf mijn eerste brouwdag tot de dag van vandaag gebruik ik sulfiet in combinatie met citroenzuur, tot mijn volle tevredenheid, ondanks alle tegenkantingen, het heeft z'n nadelen maar met de dampen leer je verantwoordelijk om te gaan en het heeft z'n voordelen en die situeren zich voornamelijk in mijn portemonnee.

Haagse Wouter

Citaat van: ciesvandekwis op 19-02-2018  14:35 uLos van de technische discussie, gebruik ik sulfiet + citroenzuur occasioneel wél als ik bvb verse krieken of druiven heb. Emmertje in, sulfiet erbij, voldoende mengen, afgieten en zonder spoelen relatief veilig toe te voegen bij lambiek of witbier. Met starsan of bleek zie ik me dat niet doen...

Met Star San nog makkelijker. Plantenspuit en een beetje husselen en zonder afspoelen erin gooien  ;).

Serge VL

Citaat van: TeVeHa op 19-02-2018  17:48 uVanaf mijn eerste brouwdag tot de dag van vandaag gebruik ik sulfiet in combinatie met citroenzuur, tot mijn volle tevredenheid, ondanks alle tegenkantingen, het heeft z'n nadelen maar met de dampen leer je verantwoordelijk om te gaan en het heeft z'n voordelen en die situeren zich voornamelijk in mijn portemonnee.
Citaat van: Haagse Wouter op 19-02-2018  18:50 uMet starsan nog makkelijker. Plantenspuit en een beetje husselen en zonder afspoelen erin gooien  ;).
Dat zou vroeg of laat wel eens voor problemen kunnen zorgen daar Star San geen brett's doet sneuvelen, en die zitten zoal iedereen weet wel frequent op fruit.
Ik wil zeker Star San niet afbreken, maar het heeft zijn beperkingen net zoals sulfiet/citroenzuur ook zijn beperkingen heeft.

Jacques

Het is juist dat niet zo zeer sulfiet maar het vrijkomen van SO2 zorgt voor de desinfecterende werking.
Maar het is juist ook die stof die schadelijk is voor je gezondheid...

Er zijn heel wat publicaties die wijzen op de invloeden van SO2 op de luchtwegen. Vaak gaat het dan om lage concentraties in de lucht door luchtverontreiniging. In een kleine ruimte wordt de concentratie snel een stuk hoger.


Maar goed er zijn mensen die zweren bij het gebruik van sulfiet in combinatie met citroenzuur. Realiseer je wel dat als je last hebt van je longwegen die mede veroorzaakt kan worden SO2. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.


Overigens valt het mij op in deze discussie dat kennelijk niemand de eerste link in het eerste bericht ook daadwerkelijk gelezen heeft. Daarin wordt uitgebreid ingegaan op de gevaren van SO2, inclusief de gevolgen op de vruchtbaarheid van mannen en vrouwen...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.