"Vreemde" calculator op Lallemand website

Gestart door Arjendv, 18-02-2018 13:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjendv

Ik weet niet of het aan mijn computer ligt, maar de "pitch-calculator" op de Lallemand-website komt mij wat aanmatigend over:

Eerst een mooi verhaaltje van dat hun experts speciaal voor hun gisten bedachte formules ontwikkeld hebben, vervolgens moet je de juiste gist kiezen, het begin SG invoeren, de uiteindelijke batch-grootte invoeren en dan krijg je als uitkomst de hoeveelheid toe te voegen gist.

De formule is niet heel ingewikkeld heb ik gemerkt: aantal liters wort = aantal grammen gist.
Wat ik ook aan de begin SG instel en welke gist ik ook kies, de formule blijft hetzelfde. (behalve bij de Diamond, die heeft 2x zoveel nodig)

http://www.lallemandbrewing.com/brewers-corner/brewing-tools/pitching-rate-calculator/

Underdike


Etn82

Als ik 20 ltr a 1.060 intyp, krijg ik toch de aanbeveling voor 10 gram.

Daar lijkt hem omslagpunt te liggen. Alles tot 1.060 0,5 gram/ltr. Alles daarboven 1gr/ltr.

Niet een heel exacte calculator inderdaad.

EBC

Al die theoretische calculators geven maar schijnzekerheid.

Zoals Lallemand het hier doet is eigenlijk niet echt anders dan Wyeast en Whitelabs:

1 (smack)pack voor 20 liter (eigenlijk 5 US gallon) tot 1,060, daarboven twee packs, etc.
Dat is hetzelfde als 10 gram (één zakje) per 20 liter van 1,060, of twee zakjes daarboven.

Halve verpakkingen is natuurlijk niet fijn. Dus we doen 1, 2, ... .

De hoeveelheid gist die je geeft is je eigen keuze en afhankelijk van diverse factoren, en vooral ervaring. Wil je esters of niet (groei), welke temperatuur gebruik je, hoe oud is je (vloeibare) gist, hydrateer je, maak je een starter, welke gistsoort gebruik je, etc.

Gistfabrikanten willen graag dat het lukt  ;D, en adviseren doorgaans wat meer dan echt nodig.

Die 1 gram per liter voor droge gist is een prima norm. Dan ben je haast zeker dat de hoofdgisting binnen 4 dagen klaar is. Probeer het, en vind je het resultaat niet ok, dan kan je de volgende keer anders doen. Maar ik denk dat je er bij blijft  ;).

Jacques

Citaat van: EBC op 18-02-2018  16:54 uHalve verpakkingen is natuurlijk niet fijn. Dus we doen 1, 2, ... .

Toch is er niets mis met het toevoegen van gist per gram. Bij andere grondstoffen voegen we toch ook niet hele verpakkingen toe...

jaapz

Citaat van: EBC op 18-02-2018  16:54 uHalve verpakkingen is natuurlijk niet fijn. Dus we doen 1, 2, ... .

Ik doe tegenwoordig halve (voor mijn weizen nog minder, voor meer esters) pakjes droge gist, omdat ik maar tien liter brouw. Valt me nog mee hoe lang die gist goed blijft als je het zakje weer goed afsluit en achterin de koelkast legt. Ik heb ook een weckpot vol met droge broodgist achterin de koelkast staan, omdat ik broodgist per 250 gram aanschaf, dat spul blijft ook maanden prima werken.

Het kan aan mij liggen maar sinds ik de "juiste" hoeveelheid droge gist toevoeg (ipv een heel zakje zoals ik eerder deed) heb ik het idee dat mijn bovengisters een minder gistige smaak hebben na een week in de fles. Ondergisters krijgen nog wel een heel pakje trouwens.

Biertje1985

Je kan een groter aandeel toevoegen einde maischen en dan nog een half uurtje laten mee maischen. Zou je zelfs
een zurig bier mee kunnen maken zonder lactobacillus of lacto kettle souring.


Etn82

Citaat van: Biertje1985 op 19-02-2018  10:39 uJe kan een groter aandeel toevoegen einde maischen en dan nog een half uurtje laten mee maischen. Zou je zelfs
een zurig bier mee kunnen maken zonder lactobacillus of lacto kettle souring.

Deze reactie snap ik niet helemaal? Verkeerde draad?

Jacques

Citaat van: jaapz op 19-02-2018  10:33 uHet kan aan mij liggen maar sinds ik de "juiste" hoeveelheid droge gist toevoeg (ipv een heel zakje zoals ik eerder deed) heb ik het idee dat mijn bovengisters een minder gistige smaak hebben na een week in de fles.
Dat ligt niet aan jou maar aan het feit dat je minder smaakjes uit de gist krijgt als geen overmatige hoeveelheid gist ent.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.