Het wordt tijd om jullie mee te nemen in hetgeen ik hier de afgelopen week gezien heb.
Alle monsters zijn goed aan het gisten gegaan. De vergisting loopt nog steeds maar gaat nu duidelijk de nagisting in. Dat wil zeggen dat de snelheid van de vergisting afneemt.
Even de codes op een rijtje
G1 start pH 4,64 1,3 g zout (1,86 g / liter)
G2 start pH 4,64 2,6 g zout (3,71 g / liter)
G3 start pH 4,64 3,9 g zout (5,57 g / liter)
G4 start pH 4,11 1,3 g zout (1,86 g / liter)
G5 start pH 4,11 2,6 g zout (3,71 g / liter)
G6 start pH 4,11 3,9 g zout (5,57 g / liter)
Ik heb de weegmethode gebruikt voor de bepaling van het SG. Dat levert de volgende grafiek op van het verloop van de vergisting.

Het lijkt er op dat de start pH een grotere invloed heeft op de vergisting dan de hoeveelheid zout.
Ik geef hier de actuele waarden van de berekende vergistingsgraad aan de hand van de afname in gewicht
G1 69,66%
G2 71,45%
G3 72,04%
G4 68,25%
G5 68,52%
G6 68,94%
Te zien is dat de lagere pH waarde zorgt voor een iets lagere vergistingsgraad. Bij de monsters met een start pH van 4,64 heb ik bij deze test een hogere SVG naar mate er meer gist is geven. Heel verrassend. Ik heb overigens zeezout gebruikt en dat heeft redelijk veel mineralen. Mogelijkerwijs is dat de oorzaak van dit verschijnsel.
Bij de monsters met een start pH van 4,11 is het verschil veel kleiner, maar daarbij heeft het monster met meer zout een hogere vergistingsgraad. Heel bijzonder.
Overigens heb ik ook nog een nog niet in dit topic genoemde fles waaraan geen zout is toegevoegd en die een start pH heeft van 4,11. Daaraan heb ik geen gist toegevoegd. Deze fles heeft 2 dagen niet afgesloten gestaan op mijn brouwzolder. Terwijl bij de andere monsters volop activiteit was te zien was bij deze fles geen enkel teken van leven. Na twee dagen de fles bij de andere flessen gezet en afgesloten met een stuk aluminiumfolie. Een tweetal dagen later was er een heel klein beetje activiteit te zien. De volgende dag: bam! Heftige vergisting. De fles schuimde over terwijl hij voor de helft gevuld was. Het bier ruikt niet zuur. De fles inmiddels voorzien van een waterslot en het schuim komt daar niet doorheen.
Van alle bieren is de actuele pH niet bepaald. Dat ga ik pas volgend weekend doen.