Hopoogst 2018

Gestart door Sjamp00, 17-02-2018 12:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwerwaldonk

Citaat van: BrouwMark op 22-09-2018  12:49 uBlijft toch altijd een sneu gezicht. Zakken vol hop oogsten, en na drogen en persen zo'n klein beetje overhouden...
Door te drogen en te persen verlies je geen hop enkel het water is weg en het volume is genoeg verminderd om in te vriezen. Waar ben je dan zo treurig om??

Jacques

Citaat van: Ronnie op 21-09-2018  08:59 uWaar is mij bericht i.v.m. die berekening gewichts % na drogen heen?
Verschwunden door een moderator?
Zulks kan niet!
Uitleg a.u.b.

Citaat van: Herman op 22-09-2018  20:10 uHoi Ronnie,

Ik heb geen idee waar je het over hebt, kan ook niks terug vinden als ik in de log kijk. Wellicht iets met plaatsen misgegaan?

Ook ik kan niets terugvinden dat wijst op verwijdering van een bericht.

Ook mij overkomt het wel eens dat ik de nodige tijd besteed heb aan het schrijven van een bericht en dat iemand anders ondertussen een reactie geplaatst heeft. In dat geval krijg je de kans om je reactie aan te passen. Maar soms heb ik dat niet in de gaten en ga ik weer naar het overzicht van ongelezen berichten. In dat geval wordt het bericht niet opgenomen in de database.
Gelukkig heb ik het meestal na een korte periode wel in de gaten. Door terug te gaan naar het venster met de waarschuwing plaats ik dan alsnog het bericht.


Citaat van: Ronnie op 22-09-2018  09:06 uEn?
Er wordt gezwegen in alle talen!
Het is de laatste tijd zo druk op het forum dat het niet altijd luk alles steeds binnen een paar uur te lezen. Daarnaast is de tijd van de beheerders ook beperkt.

BrouwMark

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-09-2018  21:14 uDoor te drogen en te persen verlies je geen hop enkel het water is weg en het volume is genoeg verminderd om in te vriezen. Waar ben je dan zo treurig om??

Ik ben zeker niet treurig, brouwerwaldonk, het was een mooie oogst dit jaar. Maar altijd gek om zoveel liters natte hop te zien veranderen in een paar kleine pakjes  :biersmile:

Overigens zeer content met mijn supergeurige Cascade dit jaar, de onwetende buurman vroeg me of ik wiet had zitten roken nadat ik de boel geplukt had  :)

pincopallino

Citaat van: Jacques op 22-09-2018  22:50 uOok mij overkomt het wel eens dat ik de nodige tijd besteed heb aan het schrijven van een bericht en dat iemand anders ondertussen een reactie geplaatst heeft. In dat geval krijg je de kans om je reactie aan te passen. Maar soms heb ik dat niet in de gaten en ga ik weer naar het overzicht van ongelezen berichten. In dat geval wordt het bericht niet opgenomen in de database.
Gelukkig heb ik het meestal na een korte periode wel in de gaten. Door terug te gaan naar het venster met de waarschuwing plaats ik dan alsnog het bericht.

Het is bij mij ook opgevallen...

Ronnie

Citaat van: Jacques op 22-09-2018  22:50 uOok ik kan niets terugvinden dat wijst op verwijdering van een bericht. Ook mij overkomt het wel eens dat ik de nodige tijd besteed heb aan het schrijven van een bericht en dat iemand anders ondertussen een reactie geplaatst heeft. In dat geval krijg je de kans om je reactie aan te passen.

Tja, weet het nu niet meer zeker...
Had iets geschreven op de plaats waar Orangeloo z'n bericht staat en in dezelfde zin:

Citaat van: Orangeloo op 21-09-2018  08:33 uDat is toch nog maar 74,9 % vochtverlies. Volgens mij aan de lage kant. Dan had ik hem nog ff langer laten drogen.

Ik had geschreven dat een vochtverlies factor 4 (dus  gewicht 4 x  minder dan voordien) voldoende lijkt en OK is en dat dit als standaardformule mag gebruikt worden.
En, was overtuigd dat het gepost was, net op diezelfde paats...

Maar tja, oud worden zeker???   :-[  :(

goom

Ik heb dit jaar mooie opbrengsten gehad van oa Cascade en tradition. Ze staan nu te drogen.
Ik vroeg mij af of er iemand is die graag wat zou willen ruilen (droge hop)

Ronnie

Als ik dat allemaal zie is 2018 een superjaar voor de hop, heb gisteren hier vlakbij in stadstuintjes es wilde hop opengedaan en ik zie tamelijk wat gele stuf.

Voor mout of liever voor brouwersgerst is het echter alles behalve een superjaar, VEEL minder oogstgewichten wegens de droogte.

thezewery

Citaat van: Niels B. op 21-09-2018  21:55 uHet bedoelde steeltje zit in dit geval in de bloem.
Vanuit de binnenkant van de bloem groeien de kleine blaadjes, met aan het begin van het blaadje de lupiline (en soms het zaad).
Het steeltje wat in het midden van de blaadjes zit is degene die wordt bedoeld.
O, ok, Bedankt!!
Hoelang is, gemiddeld, de droogtijd van hop? Of is dit gewoon een kwestie van iedere dag proberen?

hansHalberstadt

Op de hop lopen soms hele kleine kevertjes van nog geen mm groot. Bij het drogen zijn die uit de hop gekropen en zitten nu in de kelder.
Volgende keer dus maar de droog installatie buiten zetten tijdens het drogen.
 

PrinsHeerlijk

Eerste gedeelte van de hopoogst Cascade (2 kilo nat, 440g droog) per 100 gram verpakt in boterhamzakjes zonder lucht en in de vriezer gedaan.  :biersmile: Blijft toch een feest elk jaar, de geur van de verse hop.

Ronnie

Citaat van: PrinsHeerlijk op 23-09-2018  19:22 uEerste gedeelte van de hopoogst Cascade (2 kilo nat, 440g droog)

Dus geoogste hop delen door 4,5 (dus wat afgerond) zou een betere standaardformule zijn om drooggewicht in te schatten.
Moeten we onthouden, goed zo!

brouwerwaldonk

Ik en Gert van Brouwerij "Keun" delen het gewicht van verse hop door 4.
Als ik droog neem ik 160g verse hop per mandje en droog dat tot er nog 40g overblijft. Door de mandjes voor en na te wegen heb ik altijd het juiste gewicht en weet ik dat ik het droogproces mag stoppen. De mandjes worden tijdens het drogen regelmatig van boven naar onder verplaatst.


BrouwMark

Citaat van: Ronnie op 24-09-2018  10:07 uDus geoogste hop delen door 4,5 (dus wat afgerond) zou een betere standaardformule zijn om drooggewicht in te schatten.
Moeten we onthouden, goed zo!

Bij mij is het eigenlijk altijd ongeveer een factor 5. Dit jaar 1400 gram nat, 285 gram droog = 4,9x.

hansHalberstadt

Citaat van: BrouwMark op 24-09-2018  10:38 uBij mij is het eigenlijk altijd ongeveer een factor 5. Dit jaar 1400 gram nat, 285 gram droog = 4,9x.
Als je eerder plukt of als het geregend heeft dan zit er meer vocht in je hop dus dan is die factor groter.

Ronnie

Allez dan, voor Nederland factor 4,5 tot 5 (het is daar vochtiger!).
En in België factor 4.

brouwerwaldonk

Ik verpak de gedroogde of half gedroogde, per 200 gr vers gewicht en ze gaan vacuümverpakt in de vriezer.
Per brouwsel van ruim 40 L kan ik enkele volledige verpakkingen gebruiken.

Dit schijfje van 10 cm met een dikte van 8 mm bevat 1/3 gedroogde hop en woog vers 200 g.



Niels B.

Citaat van: Ronnie op 24-09-2018  10:54 uAllez dan, voor Nederland factor 4,5 tot 5 (het is daar vochtiger!).
en in België factor 4.

Rustaagh

PrinsHeerlijk

Citaat van: Ronnie op 24-09-2018  10:54 uAllez dan, voor Nederland factor 4,5 tot 5 (het is daar vochtiger!).
En in België factor 4.

 ;)

Voor mij was het doorgaans tussen de 4,5 en 5 inderdaad in de laatste drie jaar.  :biersmile:

Fokko81

Gemiddeld factor 5. Natte hop heeft ongeveer 80% vocht en gedroogd 10%

hansHalberstadt

Bij mij was het factor 3.98 dit jaar, dus de hop was al redelijk droog buiten. (Maar we zaten dit jaar dan ook niet in een Belgisch klimaat, maar nog zuidelijker klimaat)




Fokko81

Gisteren was er tijd voor de media. Bovenstaande 3 linkjes geven een overzicht van hoe de hopoogst bij ons gaat

seed7

Mooi Fokko.

Ben met de handpluk van mijn Engelse dwerghop begonnen, daar zit veel aan, maar ook veel "boerenkool" (moos) Kleine, wat schubbige belletjes.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.