Hopoogst 2018

Gestart door Sjamp00, 17-02-2018 12:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Gimde op 20-08-2018  21:59 uVolgens de factsheet die BB-moods met ons deelt kan men de droge stof gehalte als volgt meten:
- pluk een aantal bellen voor de steekproef en noteer dit gewicht. Dit is het verse hop gewicht.
- droog ze in de kruidendroger / voedseldroger tot 0% vocht. Noteer dit gewicht. Dit is het droge hop gewicht.
- vervolgens: droge hop gewicht / verse hop gewicht x 100% = droge stof gehalte in %

Volgens de factsheet ze de bellen rijp wanneer het droge stofgehalte ong. 22% zijn.
Houd er rekening mee dat er veel verschil kan zitten in rijpheid van de bellen bij de zelfde plant. Ten minste dat is bij mijn planten het geval (bellen die onder bladeren hangen zijn bv verser dus nog niet rijp).

Ik zou daarom eerder voelen of de bellen als papier voelen, niet meer dicht zijn maar open en dat wanneer je ze indrukt dat de bel dan niet terug bounced. Maar zo kijk ik er tegen aan.

PS: Dit wordt mijn eerste hopoogst dus mijn kennis komt van boeken, fora en video's

Of de hop goed is kun je normaal gesproken voelen omdat het dan papierachtig en stug aan gaat voelen. Zomaar afgaan op een vochtpercentage lijkt me een meer indirecte methode, maar kan in de praktijk misschien goed matchen. Ik houd het toch maar bij de eerste methode.

BB-Moods

Citaat van: hansHalberstadt op 20-08-2018  23:17 uOf de hop goed is kun je normaal gesproken voelen omdat het dan papierachtig en stug aan gaat voelen. Zomaar afgaan op een vochtpercentage lijkt me een meer indirecte methode, maar kan in de praktijk misschien goed matchen. Ik houd het toch maar bij de eerste methode.

Grappig dit van hansHalberstadt te lezen. Als ik even zijn motto onder zijn profiel lees, staat er meten is weten!

Het een sluit het andere natuurlijk niet uit. Het is zo gemeten. Verse hop 4 x 30 sec in de magnetron en deze is helemaal droog om terug te meten.
Ik ga beide methoden straks als ik aan de oogst toe ben naast elkaar verifiëren.

hansHalberstadt

Citaat van: BB-Moods op 20-08-2018  23:58 umeten is weten!

Het een sluit het andere natuurlijk niet uit. Het is zo gemeten. Verse hop 4x30sec in de magnetron en deze is helemaal droog om terug te meten.
Ik ga beide methoden straks als ik aan de oogst toe ben naast elkaar verifiëren.

Als je iets eenduidig kunt meten heeft dat wel de voorkeur. Punt waarom ik twijfel is omdat de rijpheid van hopbellen niet alleen maar een kwestie is van vocht, maar ook van een aantal processen die voltooid zijn zoals vorming van lupuline, verdwijnen van de grasachtige geur etc. Op de voltooiing van die processen zou je je dus als eerste moeten focussen. Dat vochtpercentage daarmee samenhangt zal best zo zijn, maar als het flink heeft geregend of erg droog is geweest zal dat waarschijnlijk het vochtpercentage beïnvloeden. Dus goed dat je beide tegelijk gaat bekijken
bij het oogsten. Maar ik zou zeker ook de neus en de vingers gebruiken.

brouwerwaldonk

Vorig jaar heb ik op aanraden van een hopteler die ook bier brouwt een brouwsel gebrouwen met hop die de dag voordien geplukt was. Dat biertje had iets speciaal wat mij wel beviel.
Op mijn Fuggles staan nu al volwassen bellen die in de weg staan aan mijn zonnepanelen en die wil ik nu plukken.
Zou ik die bellen tijdelijk kunnen invriezen om ze later te gebruiken als verse hop.
Heeft iemand van jullie dat al ooit gedaan, hopbellen ongedroogd ingevroren en later gebruikt als zogenaamde verse hop.   

Gimde

Citaat van: brouwerwaldonk op 21-08-2018  07:56 uVorig jaar heb ik op aanraden van een hopteler die ook bier brouwt een brouwsel gebrouwen met hop die de dag voordien geplukt was. Dat biertje had iets speciaal wat mij wel beviel.
Op mijn Fuggles staan nu al volwassen bellen die in de weg staan aan mijn zonnepanelen en die wil ik nu plukken.
Zou ik die bellen tijdelijk kunnen invriezen om ze later te gebruiken als verse hop.
Heeft iemand van jullie dat al ooit gedaan, hopbellen ongedroogd ingevroren en later gebruikt als zogenaamde verse hop.

Lijkt mij niet. Als dat zou kunnen waarom zouden mensen het dan überhaupt drogen als zo de versheid verloren gaat. Ik denk dat verse hop invriezen sterk afgeraden wordt.

BrouwMark

Citaat van: brouwerwaldonk op 21-08-2018  07:56 uVorig jaar heb ik op aanraden van een hopteler die ook bier brouwt een brouwsel gebrouwen met hop die de dag voordien geplukt was. Dat biertje had iets speciaal wat mij wel beviel.
Op mijn Fuggles staan nu al volwassen bellen die in de weg staan aan mijn zonnepanelen en die wil ik nu plukken.
Zou ik die bellen tijdelijk kunnen invriezen om ze later te gebruiken als verse hop.
Heeft iemand van jullie dat al ooit gedaan, hopbellen ongedroogd ingevroren en later gebruikt als zogenaamde verse hop.

Ja, heb ik al eerder gedaan en dat werkt goed. Ik had ze wel goed gevacumeerd. Tijdens de kook gooi je ze gewoon bevroren in het wort.

tdp

Inderdaad, goed vacuüm trekken, dan voorzie ik niet direct problemen.

BrouwMark

Citaat van: Gimde op 21-08-2018  09:02 uLijkt mij niet. Als dat zou kunnen waarom zouden mensen het dan überhaupt drogen als zo de versheid verloren gaat. Ik denk dat verse hop invriezen sterk afgeraden wordt.

Dat is niet zo verwonderlijk natuurlijk. Gedroogde hop heeft misschien een iets andere smaak dan verse, maar dat weegt niet op tegen de voordelen (1/5 van het gewicht, 1/5 van het volume, veel langere en betere houdbaarheid, veel minder energie nodig voor het bewaren).

Fractus

Een ander voordeel van drogen van de hop is dat je alle insecten kwijt bent die in je hop zaten. Misschien voordat je het invriest dus even de beestjes eruit laten kruipen, anders heb je wat extra eiwit in je bier ;)

thezewery

Citaat van: Fruitbiertje op 20-08-2018  22:33 uAmarillo of Annabel?
Een stekje van Amarillo hebben veel mensen wel interesse in.
Hou mij wel aanbevolen.
Excuus, inderdaad Annabel  :-[

brouwerwaldonk

Citaat van: BrouwMark op 21-08-2018  09:57 uJa, heb ik al eerder gedaan en dat werkt goed. Ik had ze wel goed gevacumeerd. Tijdens de kook gooi je ze gewoon bevroren in het wort.
En wat was het verschil met verse hopbellen die direct na het plukken in de kookpan gingen, of heb je dat nog niet gedaan.

brouwerwaldonk

Citaat van: Fractus op 21-08-2018  11:04 uEen ander voordeel van drogen van de hop is dat je alle insecten kwijt bent die in je hop zaten. Misschien voordat je het invriest dus even de beestjes eruit laten kruipen, anders heb je wat extra eiwit in je bier ;)
Ik heb al 20 jaar elk jaar 4 volle emmers hop gedroogd in een kruidendroger en heb nog nooit beestjes gezien na het drogen.

BrouwMark

Citaat van: brouwerwaldonk op 21-08-2018  11:44 uEn wat was het verschil met verse hopbellen die direct na het plukken in de kookpan gingen, of heb je dat nog niet gedaan.

Voornamelijk dat er dooie spinnetjes tussen zaten in plaats van levende  :) beestjes zitten er bij mij wel in als ik niet droog.
Qua smaak heb ik geen verschil ontdekt. Ik moet er wel bij zeggen dat de hop snel ingevroren werd in een horecavriezer op -22 ºC .

Gimde

Citaat van: BrouwMark op 21-08-2018  10:56 uDat is niet zo verwonderlijk natuurlijk. Gedroogde hop heeft misschien een iets andere smaak dan verse, maar dat weegt niet op tegen de voordelen (1/5 van het gewicht, 1/5 van het volume, veel langere en betere houdbaarheid, veel minder energie nodig voor het bewaren).

Ik heb even gezocht op het forum van de American Homebrewers Association. Zie onderstaand:



Volgens onze Amerikaanse collega's gaat de aroma en lupiline verloren door verse hop in te vriezen. Als je met verse hop wil brouwen dan zou ik de geplukte hop in de kookketel gooien na het maischen. Maar iedereen mag natuurlijk zelf weten wat ie met zijn hop doet ;)

BrouwMark

Citaat van: Gimde op 21-08-2018  13:38 uIk heb even gezocht op het forum van de American Homebrewers Association. Zie onderstaand:



Volgens onze Amerikaanse collega's gaat de aroma en lupiline verloren door verse hop in te vriezen. Als je met verse hop wil brouwen dan zou ik de geplukte hop in de kookketel gooien na het maischen. Maar iedereen mag natuurlijk zelf weten wat ie met zijn hop doet ;)

Is niet mijn ervaring. De hop was na een jaar nog geurig en felgroen. Goed vacumeren lijkt me wel een must.

Denk dat er had moeten staan: when they thaw for use. Dat zou ik dus niet doen  :)

hansHalberstadt

Ik heb ook jaren lang hop ongedroogd ingevroren. Gaf zeker geen kwaliteitsverlies dus vraag is even onder welke omstandigheden deze amerikaan het heeft ingevroren. Tegenwoordig droog ik het wel omdat dan het gewicht beter bekend is, immers je weet nooit precies het vochtpercentage van ongedroogde hop.
 

breda82

Flink wat bellen. Wel kleine net als vorig jaar.





Cascade


Fokko81


hophydroponics

Het begint te komen van de 32 planten doen het er 26b goed

orangeloo

Ik ben erg hoptimistisch....


Ronnie

Amaai zeg, die foto's hierboven!

Poperinge in Holland!

Fokko81

Citaat van: Ronnie op 25-08-2018  18:22 uAmaai zeg, die foto's hierboven!

Poperinge in Holland!

Onze velden zijn ook copy's van Joris Cambie uit Poperinge

SkullboyNL

Bij mij gaan de hopplanten ook aardig goed voor het eerste jaar.

Ik heb 1 plant in de kas staan omdat dit een geredde stek was van een plant die dood ging. Stekje was nog geen 5 cm en is nu volgroeid tot een volwaardige Chinookplant.


De Cascade plant zit ook al lekker vol bellen. Niet heel groot maar hij heeft veel last gehad van de warmte en droogte.


De aromahop heeft veel last gehad van een te arme bodem en is na een meter de lucht in groeien gestopt. Na wat online zoeken kwam ik op een narcotica forum de tip tegen om kalk er bij te doen. Dus ik heb er wat kalk en voeding bij gedaan. Daarna ging de plant weer groeien.


Verder vond ik nog een (wilde) plant op de erfscheiding. Ik wist niet welke plant het was en of die mannelijk of vrouwelijk was. De buren waren niet blij met de plant omdat hun dachten dat het berenklauw was. Volgens de buren geeft de plant een branderig gevoel aan de handen na het aanraken. Ik heb de plant dus uitgegraven en op een andere plek achter in de tuin gezet ver weg van mijn planten.

Gelukkig begon er vorige week pluisjes aan te groeien. We hebben dus een vrouwelijke plant.

Ronnie

Citaat van: Fokko81 op 25-08-2018  18:29 uOnze velden zijn ook copy's van Joris Cambie uit Poperinge

Helaas heeft Joris dikke pech gehad een paar weken geleden  :(
40% van de ranken weten van de storm die ginder geraast heeft.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.