Hopoogst 2018

Gestart door Sjamp00, 17-02-2018 12:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwerwaldonk

Ik ken heus wel het verschil tussen een mannelijke en een vrouwelijke plant hoor. Het is een vrouwelijke want vorig jaar heb ik er een kleine 2 kg hopbellen van kunnen oogsten.
Ik heb me verkeerd uitgedrukt ik bedoel het minni borsteltje is zichtbaar. 
Ondertussen staan er duizenden open maar ze hebben nog niet de vorm van een hopbel. De horizontale koord is nu flink doorgezakt van het gewicht van de ranken en bladeren.

Fermon

Hier verschijnen de eerst "kwastjes" aan de Cascade.


tdp

Mijn Smaragd geeft ook de eerste kwastjes, ben erg benieuwd wat er nog van komt met deze droogte. Trouw krijgt ze elke dag, 2 dagen een gieter vol water...

brouwerwaldonk

tdp, je zult ze nogal zien groeien. Tegen september kan je oogsten, dan drogen en invriezen.
In september kan je ook een brouwsel brouwen met plukverse hop. Geen dagen tussen pluk en brouwen laten, vandaag plukken een nachtje in de koelkast en morgen brouwen.

Fruitbiertje

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-07-2018  10:00 uIn september kan je ook een brouwsel brouwen met plukverse hop. Geen dagen tussen pluk en brouwen laten, vandaag plukken een nachtje in de koelkast en morgen brouwen.

Wat is de reden om ze een nachtje in de koelkast te leggen.
Zodat het ongedierte tijd heeft om te ontsnappen? :o
Denk dat de vrouw niet zo blij is met beestjes in de koelkast

tdp

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-07-2018  10:00 utdp, je zult ze nogal zien groeien. Tegen september kan je oogsten, dan drogen en invriezen.
In september kan je ook een brouwsel brouwen met plukverse hop. Geen dagen tussen pluk en brouwen laten, vandaag plukken een nachtje in de koelkast en morgen brouwen.

Ik heb ook wel goede hoop, we gaan het zien! Ik overweeg om het direct te gebruiken, 100% verse Smaragd Ale :)

thezewery

Flink aantal weken terug afgebroken stengel van Cascade en Annabel in water gezet. Kregen vrij snel flink wortels. Overgezet in aarde, waar ze nu al een paar weken in staan en goed aangeslagen zijn.
Je hebt er dit jaar niets meer aan maar voor volgend jaar zijn ze nu gratis (eigen brouwsel wordt natuurlijk enorm gewaardeerd) af te halen in Gouda

Johan_vL

Citaat van: SkullboyNL op 29-05-2018  23:27 u1 van mijn hop planten heeft een probleem. Hij blijft erg klein (ongeveer een meter nu) en de bladeren hebben bruine plekjes / gaatjes.



Dit kan veel oorzaken hebben. Als een blad er zo uit ziet, is het goed om het blad onder een loep (vergrootglas) met 10x vergroting te bekijken. Indien beestjes de schuldige zijn, kun je dat uitstekend met een loep waarnemen. Wat voor beestjes het zijn, kun je op internet wel uitvogelen en de remedie ook. De remedie is dan vaak pesticiden, maar soms ook biologisch op te lossen.

Iemand dit eerder gezien? Zo ja kan ik dit oplossen?

BB-Moods

Citaat van: BB-Moods op 22-07-2018  11:46 uLeuk te zien hoe jullie de groei en oogst bijhouden.

Zelf ben ik dit jaar met eerste jaars wortelstokken begonnen.
Het is onvoorstelbaar dat ze allemaal nu tot > 5 m hoogte zjjn gegroeid.

Ik heb staan:
Chinook
Hallertauer 'Tradition'
Centennial
Comet
Cascade
Comet

De Hallertauer 'Tradition'  en Centennial zijn vorige week in bloei gekomen.
De andere soorten nog niet.

Met veel belangstelling ga ik jullie hopoogst2018 nu volgen.

Comet nu ook in bloei (29-07-2018)


BB-Moods

Van alle 5 soorten die ik heb staan heeft Centennial (zware) bladluis.
Vreemd dat de andere soorten geen bladluis hebben.
Nu voor de bloemzetting heb ik de luizen bestreden met een oud huismiddeltje (groene zeep, spiritus en water mengsel).
Lijkt te helpen.

Fermon

Helaas heeft mijn Hallertau tradition het dit jaar niet overleeft, deze zat helemaal onder de spint. Dit had ik een paar weken gelden al ontdekt en van alles geprobeerd (mengsel spiritus zachte zeep, s' avonds nat spuiten, uiteindelijk nog biologisch spul van het tuincentrum) maar het mocht niet baten. Veel bladeren bruin, de beginnende bellen ook allemaal bruin, dus met pijn in mijn hart afgeknipt :'(.
Mijn Cascade lijkt het nog goed te doen en heeft hier geen last van, dit terwijl ze dicht bij elkaar stonden, maar hier kan de wind beter door heen waaien.

brouwerwaldonk

Citaat van: BB-Moods op 29-07-2018  11:31 uVan alle 5 soorten die ik heb staan heeft Centennial (zware) bladluis.
Vreemd dat de andere soorten geen bladluis hebben.
Nu voor de bloemzetting heb ik de luizen bestreden met een oud huismiddeltje (groene zeep, spiritus en water mengsel).
Lijkt te helpen.
Die luizen hebben als oorzaak waarschijnlijk de droogte waardoor de plant te lijden heeft.
Zet er lieveheersbeestjes op of nog beter hun larven, luizen weg op enkele dagen.

BB-Moods

Citaat van: brouwerwaldonk op 29-07-2018  13:26 uDie luizen hebben als oorzaak waarschijnlijk de droogte waardoor de plant te lijden heeft.
Zet er lieveheersbeestjes op of nog beter hun larven, luizen weg op enkele dagen.

Er zaten al heel veel lieveheersbeestjes (en hun larven) op, maar konden de explosie aan luizen niet aan  :huilen:

Gimde

Citaat van: BB-Moods op 29-07-2018  20:43 uEr zaten al heel veel lieveheersbeestjes (en hun larven) op, maar konden de explosie aan luizen niet aan  :huilen:

De populatie bladluis is dan waarschijnlijk groter dan lieveheersbeestjes.
Wat ik gedaan heb is extra larven bijgekocht en daarna verdween de bladluis snel. Laat ze los in een lieveheerstbeesthuistje die je bij je frame van je hoptuin plaatst en ze vinden hun weg naar de bladluis.

Ps: Dit is mijn eerste jaar maar is het mogelijk dat de oogst in augustus binnengehaald kan worden?
Mijn Saaz planten staan al vol met hopbellen.

Sjamp00

Citaat van: EBC op 26-06-2018  10:04 uHet worden bellen, maar ze zijn te vroeg, en zeer waarschijnlijk groeien er in september allemaal bladeren en takjes uit die bellen. Maar we zullen zien ...

Citaat van: Sjamp00 op 26-06-2018  11:17 uIk zal ze laten zitten, zijn er nog niet heel veel, dus wil wel mee doen aan een experiment-je.  ::)
Zal later in het jaar de uitkomst doorgeven.
 :biersmile:

Tsja, wat zal ik hier over melden... Mijn Cascade heeft het erg moeilijk gehad met dit warme weer. Razend snel naar een meter of 7 hoog geklommen, leek een volle plant te worden, maar toen kwam het erge warme weer NL binnen drijven (in BE zal het zelfde ervaren zijn denk ik).
Deze plant staat in een specie-kuup op de straat en kan langs een paal omhoog klimmen.
Maar ik ben bang dat dit te warm is geweest voor de plant.
De onderste 2 meter zit geen enkel blad meer aan.

Maar om even terug te komen op wat EBC schreef, de bellen die er aan zitten zijn erg slecht.
Of het "nep" bellen zijn weet ik niet, mogelijk komt dit door het te warme weer.
Of mogelijk waren ze veel te vroeg zoals EBC schreef.
Ik ben bang dat mijn plantje niet de juiste test was om te bepalen of het nep bellen zouden zijn of niet.
Aan de ene kant ben ik het eens met EBC, dat de bellen te vroeg waren, maar de opmerking om ze te verwijderen, heb ik mijn twijfels over.
Ik denk dat deze plant het in dit jaar gewoon te warm heeft gehad, o.a. omdat ik hem op de straat in een specie-kuup heb staan.
(dit gaat volgend jaar veranderen)
Nu even nog een foto van de bellen zoals ze vandaag de dag zijn:

Bellen staan open, de gele lupuline is al zichtbaar.
Kortom, deze plant levert dit jaar niets, te warm boven de grond.

Maar gelukkig heb ik meerdere planten.
Er groeit er 1 heel mooi langs mijn veranda, deze staat ook in een specie-kuub zonder bodem in de volle grond, foto-tje van een klein gedeelte waar de "pluisjes" nog aan zitten(foto van vandaag):


 :biersmile:

P.s. Het stekken van de plant (zoals eerder beschreven in dit topic) is erg goed gegaan, heb nog 5 Cascade plantjes staan die een nieuwe eigenaar zoeken  :D
PM me even.

 :biersmile:


BB-Moods

Citaat van: Gimde op 31-07-2018  22:22 uDe populatie bladluis is dan waarschijnlijk groter dan lieveheersbeestjes.
Wat ik gedaan heb is extra larven bijgekocht en daarna verdween de bladluis snel. Laat ze los in een lieveheerstbeesthuistje die je bij je frame van je hoptuin plaatst en ze vinden hun weg naar de bladluis.

Ps: Dit is mijn eerste jaar maar is het mogelijk dat de oogst in augustus binnengehaald kan worden?
Mijn Saaz planten staan al vol met hopbellen.

Bedankt. Tip die ik voor volgend jaar maar eens onthoudt.

Ik heb alleen nog maar de "pluisjes" en er lijkt ook geen schot in te komen richting een mooie hopbel; zeker niet als je iedere dag gaat kijken :)
Hoelang duurt het ongeveer van pluisje naar hopbel. Had ergens gelezen 4-6 weken?
Zoals je ziet is dit ook mijn eerst jaar.

Gimde

Citaat van: BB-Moods op 04-08-2018  00:30 uHoelang duurt het ongeveer van pluisje naar hopbel. Had ergens gelezen 4-6 weken?
Zoals je ziet is dit ook mijn eerst jaar.

Ligt aan de hopsoort denk ik, dit is ook mijn eerste jaar pas. Mijn Saazplanten hebben mooie bellen:




Alleen mijn Fuggles zijn ook nog kwastjes. Maar ik denk, met voldoende water aanwezig in de bodem en met deze weersomstandigheden, dat de bellen snel zullen vormen.

Johan_vL

Wanneer denk je dat het oogsttijd is? :brouwen:

BB-Moods

Als eerste van mijn 5 soorten hop is de Centennial al een goed begin aan het maken met de bellen.




Nog zeker niet klaar, maar ik kon de verleiding niet weerstaan het DS gehalte even te meten.
Na meeting kwam ik uit op ca 19%. Nog even wachten dus. Volgens de geleerden in de US (zie onderstaande link) moet het DS gehalte ca 23% zijn om te oogsten.

http://www.uvm.edu/extension/cropsoil/wp-content/uploads/Hop_harvest_fact_sheet.pdf

thezewery

Hier is de Cascade opeens aan een spurt begonnen. De Centennial en Amarillo doen aardig mee, maar de Tradition doet helemaal niets. Deze staat wel heel vol in mooie bladeren maar verder niets, niet eens een pluisje.
De andere staan veel minder in blad, die er ook hier en daar best zielig uitzien, maar daarentegen zijn de pluisjes en bellen ruimschoots aanwezig!

Lange1985

De Cascade op de oprit begint goed bellen te maken, merkur minder en bramling cross is drama.... wellicht te weinig zon  :weetniet:

brouwerwaldonk

Citaat van: BB-Moods op 19-08-2018  22:30 uAls eerste van mijn 5 soorten hop is de Centennial al een goed begin aan het maken met de bellen.

Nog zeker niet klaar, maar ik kon de verleiding niet weerstaan het DS gehalte even te meten.
Na meeting kwam ik uit op ca 19%. Nog even wachten dus. Volgens de geleerden in de US (zie onderstaande link) moet het DS gehalte ca 23% zijn om te oogsten.

http://www.uvm.edu/extension/cropsoil/wp-content/uploads/Hop_harvest_fact_sheet.pdf
Hoe en met wat kan je dat meten?

Gimde

Citaat van: brouwerwaldonk op 20-08-2018  17:26 uHoe en met wat kan je dat meten?

Volgens de factsheet die BB-moods met ons deelt kan men de droge stof gehalte als volgt meten:
- pluk een aantal bellen voor de steekproef en noteer dit gewicht. Dit is het verse hop gewicht.
- droog ze in de kruidendroger / voedseldroger tot 0% vocht. Noteer dit gewicht. Dit is het droge hop gewicht.
- vervolgens: droge hop gewicht / verse hop gewicht x 100% = droge stof gehalte in %

Volgens de factsheet ze de bellen rijp wanneer het droge stofgehalte ong. 22% zijn.
Houd er rekening mee dat er veel verschil kan zitten in rijpheid van de bellen bij de zelfde plant. Ten minste dat is bij mijn planten het geval (bellen die onder bladeren hangen zijn bv verser dus nog niet rijp).

Ik zou daarom eerder voelen of de bellen als papier voelen, niet meer dicht zijn maar open en dat wanneer je ze indrukt dat de bel dan niet terug bounced. Maar zo kijk ik er tegen aan.

PS: Dit wordt mijn eerste hopoogst dus mijn kennis komt van boeken, fora en video's

Fruitbiertje

Citaat van: thezewery op 20-08-2018  12:44 uHier is de Cascade opeens aan een spurt begonnen. De Centennial en Amarillo doen aardig mee, maar de Tradition doet helemaal niets. Deze staat wel heel vol in mooie bladeren maar verder niets, niet eens een pluisje.


Amarillo of Annabel?
Een stekje van Amarillo hebben veel mensen wel interesse in.
Hou mij wel aanbevolen.

hansHalberstadt

Mijn hopstruik is nog nooit zo groot geweest als dit jaar en daarom tijdens mijn vakantie spontaan afgebroken van de ophanging, waarschijlijk tijdens een onweersbui met pluggen en al uit de muur getrokken.
Vorige week weer hersteld en ophanging verzwaard uitgevoerd. De schade is beperkt gebleven tot een afgeknelde stengel waardoor een klein deel van de plant nu bruin is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.