Hopoogst 2018

Gestart door Sjamp00, 17-02-2018 12:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rlandzaat

Mijn brouwmaat en ik hebben in het voorjaar van 2017 in het buitengebied van Putten zo'n 20 Cascade hopplanten gepoot. Dat leverde ongeveer 4 kg gedroogde hopbellen op. Dat blijkt meer te zijn dan we in een jaar kunnen opmaken. We zouden graag een aantal planten willen ruilen tegen o.a. de soorten Saaz en/of Hallertau. Aanbiedingen hoeven niet per se uit de buurt van Putten te komen, we vinden het geen van beiden een groot probleem om er een eindje voor te rijden.

Appiehappie

Citaat van: ChrisH1986 op 08-04-2018  13:08 uWanneer zet je ze dan in de 'normale' grond? Zodra er blaadjes beginnen te groeien of bouw je de vochtigheid gewoon af?

Als alle scheuten tot planten ontwikkelen dan heb ik straks 13 cascades en 8 nord brau! Dat zou wel mooi zijn!

Die planten op de foto zien er trouwens prima uit!
Inderdaad zodra de blaadjes verschijnen verlaag je de vochtigheid en moet de hop gaan groeien. Daarna regelmatig wateren en bemesten. Voor je het weet groeien er een hoop nieuwe hopplantjes. En deze plantjes kan je weer ruilen.

SkullboyNL

Afgelopen dagen zijn mijn hop planten echt gaan groeien. Is het al een goed idee om alle ranken af te snijden en er 2 per plant te laten staan? Of toch nog even wachten tot ze wat langer zijn?

Edit: Heb het al gevonden.
CiteerZodra de scheuten een lengte hebben bereikt van 60 cm zoek je twee of drie van de sterkste uit en deze draai je om de klimdraad.

Chinook


Cascade


Aroma

Sjamp00

Vanavond ook de Cascade proberen te stekken, heb er 10 op water staan, hopelijk komen er worteltjes aan.
Gaat het goed en houd ik er een aantal over, dan zal ik hier even een laten weten ;)



 :biersmile:  :proost:

Enos

Kijk mijn eerste hopplanten lopen mooi uit.
Moet ik nu alles laten groeien of terug knippen naar 3 a 4 stelen.





Mooie Hallertau Mittelfruh en een Northern Brewer.

hophydroponics

Voorlopig even laten groeien

ChrisH1986

Hoeveel scheuten zetten jullie in een pot. 3 per pot of gewoon 1 op 1?

RuudB

Citaat van: ChrisH1986 op 18-04-2018  20:05 uHoeveel scheuten zetten jullie in een pot. 3 per pot of gewoon 1 op 1?

Qua stekken bedoel je?
Ik zet er een aantal in een pot, de helft gaat dood, wat over blijft en wortel schiet krijgt later zijn eigen pot.

ChrisH1986

Citaat van: RuudB op 18-04-2018  20:31 uQua stekken bedoel je?
Ik zet er een aantal in een pot, de helft gaat dood, wat over blijft en wortel schiet krijgt later zijn eigen pot.

Qua stekken inderdaad. Dan volg ik jou raad op en zet ik ook een aantal in een pot. Bedankt voor de info!

ExPeteriment



Je ziet ze groeien met dit weer. Is al op kniehoogte. Heeft buiten overwinterd, na oogst 2017 kort afgeknipt, compost erbij. Geplant in 2016, oogst in 2017 ca 700 gram gedroogd, onbekend merk, wel lekker. Ben benieuwd wat dit jaar brengt.

Lange1985

Ik heb laatst een afgebroken scheut Cascade op water gezet en hij begint wortel te schieten. Voor een paar flesjes homebrew mag hij worden afgehaald in Urmond (zuid limburg. Voor de Belgische leden; bij Maasmechelen de grens over)  :biersmile:

Sjamp00

Mijn Cascade stekjes staan inmiddels in de natte aarde.
Alleen houd ik er 2 over waar ik geen potje/ruimte/stokjes voor heb.
Iemand interesse?
Ze hebben al behoorlijk ontwikkelde worteltjes.




Af te halen in Otterlo
Helaas gereserveerd.
 :biersmile:

arend1989

Afgelopen winter mijn halve dak van mijn overkapping in de tuin weggewaaid. De vrouw wilde de overkapping dan maar slopen. Ik had een beter idee. Wat ijzerdraad gespannen, en via Hoppecruyt 2 Tettnang plantjes besteld. 1 blijft nog wat achter, die krijgt minder zon door de schaduw van een paal, maar de ander groeit als kool!

De overkapping:



Plantje zoals geplant op 5 april:



26 dagen oud:




Ik had wat last van slakken die mijn eerste bladeren op aten. Plastic bekertje bodem eruit geknipt, ingesmeerd met vaseline en zout, en over t plantje in de grond geschoven. Geen slakkenspoor meer gezien! Nu is het wachten en recepten verzinnen voor het eerste Buurtbier!

Eric v B

Afgelopen weekend zijn mijn hopplanten flink beschadigd door een nachtelijke hagelbui. Van bijna alle uitlopers zijn de toppen geknakt. Ik hoop dat er in september nog wat te oogsten valt...

Gelukkig hebben de paardenbloemen niets geleden.  :-\


SkullboyNL

Ik vond in de heg van de buren een klein hopplantje. Is er een manier hoe ik kan zie of het mannelijk is? Want dit is ongeveer 15 m van mijn hopplanten vandaan.




EBC

Citaat van: SkullboyNL op 03-05-2018  00:42 uIk vond in de heg van de buren een klein hopplantje. Is er een manier hoe ik kan zie of het mannelijk is? Want dit is ongeveer 15 m van mijn hopplanten vandaan.

Dat is vast een zaailing van je eigen planten. Uitrekken!

EBC

Citaat van: Eric v B op 02-05-2018  10:31 uAfgelopen weekend zijn mijn hopplanten flink beschadigd door een nachtelijke hagelbui. Van bijna alle uitlopers zijn de toppen geknakt. Ik hoop dat er in september nog wat te oogsten valt...

Gelukkig hebben de paardenbloemen niets geleden.  :-\

Die planten lopen straks dubbel uit. Dat komt heus weer goed.

SkullboyNL

Citaat van: EBC op 03-05-2018  07:48 uDat is vast een zaailing van je eigen planten. Uitrekken!


Dit is het eerste jaar dat ik zelf hopplanten heb. Dus ze zijn niet van mij. Ik ga er van uit dat het wilde hop is.

arend1989

Heren, vraagje. Ik heb dus 2 plantjes tegen palen aan groeien, waarvan 1 aan de westzijde van de paal, en de andere aan de oostzijde. Zou het kunnen dat dat de reden is waarom het kleintje veel langzamer groeit? Vanaf zon op tot een uur of 16:00 heeft ze gewoon zonlicht, en de grote zus heeft vanaf ongeveer 12:00 tot zon onder zonlicht. Geen ongedierte te zien, gelijkopgaand gevoed. Iemand mogelijke verklaringen?

De grote zus:


Kleintje:

ChrisH1986

Mijn Cascade wordt inmiddels toch wel wat zorgwekkend lichtgroen tot geel. Kan het zijn dat hij te natte voeten heeft? Hij staat in pot en heb het idee dat er te weinig gaten in de bodem zitten. Zal dat het probleem zijn?

Jacques

Citaat van: arend1989 op 08-05-2018  18:11 uHeren, vraagje.

Waarom denk je dat er alleen heren aanwezig zijn op dit forum?

Er zijn weliswaar veel heren, maar dat betekent niet dat er geen dames op her forum aanwezig zijn!

Tjardo



Diverse 'Annabel' stekjes af te halen in Leiden...

Easywoods

Citaat van: ChrisH1986 op 08-05-2018  21:16 uMijn Cascade wordt inmiddels toch wel wat zorgwekkend lichtgroen tot geel. Kan het zijn dat hij te natte voeten heeft? Hij staat in pot en heb het idee dat er te weinig gaten in de bodem zitten. Zal dat het probleem zijn?

Ze heeft het duidelijk niet naar d'r zin dus... Hop houdt wel van veel water maar niet van natte voeten inderdaad dus snel zorgen voor een goede afwatering  :biersmile:

Appiehappie

Citaat van: Tjardo op 10-05-2018  11:00 u

Diverse 'Annabel' stekjes af te halen in Leiden...


Ik zou wel 2 stekjes willen ruilen voor 2 stekjes Hersbrucker  Pure. De stekjes van mij zijn nog niet zo ver. Wel hier en daar een worteltje. Ik woon zelf ook in Leiden.




Frank.S

Ik heb hopplanten gestekt en staan nu in de pot:
2 x Tettnang
2 x chinook
2 x centennial

Plantje  kan men ophalen in Tiel, voor een flesje (zelf gebrouwen) bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.