Hopoogst 2018

Gestart door Sjamp00, 17-02-2018 12:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

rlandzaat

Citaat van: Enos op 19-03-2018  23:40 uok
misschien is dit niet de topic om dit te vragen maar toch.

Ik heb ook 2 planten gekocht die wil ik in de groentetuin zetten van onze tuin verenging .
Maar de planten, struiken , ....  mogen niet hoger dan 2 meter komen dat zijn de voorwaarden.

Nu wil ik ze laten groeien langs tuingaas van 120 cm hoog over een lengte van 8 mtr .
Zou dat ook willen , ga ze wel begeleiden met draad langs het gaas.
Mijn idee is als het nu de hoogte in gaat of langs gaas opzij  , zou dat wat uitmaken.

Wie weet hier een antwoord op

Vorig seizoen hebben we een 20-tal Cascade planten gepoot tegen een stellage die ca 3 meter verticaal gaat en vervolgend horizontaal. De hop gaat echter niet uit zichzelf horizontaal groeien, maar "propt op" op het hoogste punt van het verticale deel.

Bij jou is de hoogte aanmerkelijk lager en je zou de scheuten dus veel makkelijker kunnen leiden, maar dat zul je dan wel moeten doen, de hop wil zelf steeds omhoog.

Appiehappie

Citaat van: Enos op 19-03-2018  23:40 uOk
Misschien is dit niet de topic om dit te vragen maar toch.

Ik heb ook 2 planten gekocht die wil ik in de groentetuin zetten van onze tuinverenging.
Maar de planten, struiken, ....  mogen niet hoger dan 2 meter komen dat zijn de voorwaarden.

Nu wil ik ze laten groeien langs tuingaas van 120 cm hoog over een lengte van 8 mtr .
Zou dat ook willen, ga ze wel begeleiden met draad langs het gaas.
Mijn idee is als het nu de hoogte in gaat of langs gaas opzij, zou dat wat uitmaken.

Wie weet hier een antwoord op?

Mijn hop laat ik nu voor het derde jaar ook horizontaal groeien. Je moet de plant wel begeleiden want
de plant neigt inderdaad naar boven. Je moet de plant dwingen om rechtdoor te groeien en niet omhoog.
Het ziet er wel gezellig en mooi uit als de hop horizontaal groeit en het plukt makkelijk. Op de foto liet ik
vorig jaar twee planten met elk 3 scheuten naar elkaar toe groeien. Dit jaar ga ik de draad waarlangs de
hop groeit verlengen en laat ik de hop niet meer naar elkaar toe groeien. Eens kijken wat beter werkt.

In juli en augustus geeft ik ieder jaar een bierproeverij onder de bijna volgroeide hopbellen. Vooral in augustus hangen
de hopbellen prachtig als levende decoratie onder mijn biervrienden. Dit is de perfecte decoratie bij een vers getapt biertje
met daarin de hop van vorig jaar.

   

 

Enos

Citaat van: Appiehappie op 21-03-2018  00:38 uMijn hop laat ik nu voor het derde jaar ook horizontaal groeien. Je moet de plant wel begeleiden want
de plant neigt inderdaad naar boven. Je moet de plant dwingen om rechtdoor te groeien en niet omhoog.
Het ziet er wel gezellig en mooi uit als de hop horizontaal groeit en het plukt makkelijk. Op de foto liet ik
vorig jaar twee planten met elk 3 scheuten naar elkaar toe groeien. Dit jaar ga ik de draad waarlangs de
hop groeit verlengen en laat ik de hop niet meer naar elkaar toe groeien. Eens kijken wat beter werkt.

In juli en augustus geeft ik ieder jaar een bierproeverij onder de bijna volgroeide hopbellen. Vooral in augustus hangen
de hopbellen prachtig als levende decoratie onder mijn biervrienden. Dit is de perfecte decoratie bij een vers getapt biertje
met daarin de hop van vorig jaar.

   

 

Als die van mij net zo mooi gaan groeien doe ik het er voor.
Nu ga ik het zeker proberen.

In wat voor grondsoort staat de hopplant van u.

Appiehappie

Citaat van: Enos op 21-03-2018  00:41 uAls die van mij net zo mooi gaan groeien doe ik het er voor.
Nu ga ik het zeker proberen.

In wat voor grondsoort staat de hopplant van u

Gewoon potgrond. Op de foto zie je een 2e jaars hop. Als het goed is zal de hop dit jaar
nog uitbundiger groeien. Alle scheuten die uitkomen knip ik op 15 cm af en zet ik in een
vaas met water. Ik hou drie scheuten over en die begeleid ik naar boven met de zonrichting
mee. De overige afgeknipte scheuten laat ik buiten in het water staan en na een week of 3-4
komen er wortels aan. Wie een stek wil hebben kan deze komen ophalen. Het liefst voor een
stek met wortels van een andere hopsoort of voor een zelf gebrouwen biertje. Dit zal nog even
duren. De kou heeft alles vertraagd.

hophydroponics

In de kas groeien ze nog sneller

RienP

Tijd om helemaal af te knippen lijkt me. De meeste hop komt op de nieuwe ranken en niet op uitlopers van ranken van het vorige jaar.

Herman


Citaat van: Enos op 19-03-2018  23:40 uOk
Misschien is dit niet de topic om dit te vragen maar toch.


Ik heb ook 2 planten gekocht die wil ik in de groentetuin zetten van onze tuinverenging.
Maar de planten, struiken, ....  mogen niet hoger dan 2 meter komen dat zijn de voorwaarden.


Nu wil ik ze laten groeien langs tuingaas van 120 cm hoog over een lengte van 8 mtr .
Zou dat ook willen, ga ze wel begeleiden met draad langs het gaas.
Mijn idee is als het nu de hoogte in gaat of langs gaas opzij, zou dat wat uitmaken.


Wie weet hier een antwoord op?

Lukt je alleen door ze er zelf over te geleiden. Kans is overigens aanwezig dat andere tuinders 'per ongeluk' je plantjes om het leven brengen. Hop is geen geliefde gast....

Enos

Citaat van: Herman op 22-03-2018  21:41 uLukt je alleen door ze er zelf over te geleiden. Kans is overigens aanwezig dat andere tuinders 'per ongeluk' je plantjes om het leven brengen. Hop is geen geliefde gast....
Wat is de reden om een hop plant "per ongeluk"om te brengen.
Is daar een bepaalde reden voor denk je ?
Groeien of bloeien bepaalde planten niet goed of brengt de plant ongenode gasten?

RienP

Hop trekt veel luis aan en de plant woekert ondergronds nogal als je het de wortels niet wat inperkt.

breda82

Volgens mij is hop een flink woekerende plant als je niet oplet.

Eric v B

Citaat van: RienP op 22-03-2018  22:02 uHop trekt veel luis aan en de plant woekert ondergronds nogal als je het de wortels niet wat inperkt.
Achter in de tuin had ik een beetje last van bladluizen. Bij de hop op ons stukje land heb ik nergens last van. Er zijn natuurvriendelijke middelen tegen luis.
De planten kunnen inderdaad flink woekeren. Dat moet je goed bijhouden. Je kunt je planten in een ingegraven metselkuip (zonder bodem) zetten. Dit zorgt ervoor dat het woekeren binnen de perken blijft.

RienP

Het wisselt bij mij sterk van jaar tot jaar. Vorig jaar viel het mee, maar toen waren er ook al vroeg lieveheersbeestjes in de tuin. Dat helpt aanzienlijk. In 2016 zagen de uitlopers af en toe gewoon zwart van de luis.

Herman

Citaat van: Enos op 22-03-2018  21:57 uWat is de reden om een hop plant "per ongeluk"om te brengen.
Is daar een bepaalde reden voor denk je ?
Het antwoord is al gegeven, maar inderdaad het woekeren. Hop is voor tuinliefhebbers echt een onkruid. Luis is er ook gek op, maar dat is dan een kwestie van voldoende lieveheersbeestjes hebben.

brouwerwaldonk

Als je last heb van luizen op je hop, wil dat zeggen dat de plant een gebrek heeft. De larven van lieveheersbeestjes zijn veel effectiever, die vreten de luizen in sneltempo op.
Op een extreem droog voorjaar zat mijn hop helemaal vol met luizen. Elke larve die ik tegenkwam in de tuin (en het waren er heel wat) op de hop gezet en na één week later was de hop luizenvrij.

Die larven hebben een langwerpige vorm min of meer blauw van kleur met kleine gele streepjes op hun rug (even googelen dan vind je ze wel).     

ChrisH1986

De Cascade laat zich inmiddels ook weer zien.
Nu heb ik verschillende dingen gelezen over bullshoots en 2 of 3 scheuten laten staan.
Is het nu dan de bedoeling dat ik 2 of 3 van die 'paarse knopjes' laat staan de rest verwijder?
En zoja, de rest dan stekken?
Wat te doen?

p.s. ik weet zo snel ff niet hoe ik een foto zo online kan zetten dus vandaar dat ik m ff in een pdf bestand heb toegevoegd:)


Fokko81

Citaat van: ChrisH1986 op 26-03-2018  19:53 uDe Cascade laat zich inmiddels ook weer zien.
Nu heb ik verschillende dingen gelezen over bullshoots en 2 of 3 scheuten laten staan.
Is het nu dan de bedoeling dat ik 2 of 3 van die 'paarse knopjes' laat staan de rest verwijder?
En zoja, de rest dan stekken?
Wat te doen?

p.s. ik weet zo snel ff niet hoe ik een foto zo online kan zetten dus vandaar dat ik m ff in een pdf bestand heb toegevoegd:)

Alles eerst wegsnijden, dus ook wat nu boven komt. Wat daarna weer opkomt met  2 klimdraden omhoog leiden en per klimdraad maximaal 3 ranken

hophydroponics

De Magnum doet het prima en de Cascade idem. Geen probleem met hydroponics. Groeit als snel.

Marko

. In mijn tuin komen de hopscheuten nu net boven de grond (vorig jaar april geplant). Dit is een Willamette-plant. Ik lees op het forum ook berichten over 'bull-shoots'. Zijn dat deze eerste scheuten, en zo ja, moeten deze dan allemaal verwijderd worden? En zijn deze geschikt om stekken van te maken?

Eric v B

Citaat van: hophydroponics op 30-03-2018  20:01 uDe Magnum doet het prima en de Cascade idem. Geen probleem met hydroponics. Groeit als snel.
Wat is de functie van het in een kas kweken van hop?
Is dit de eerste keer dat je hop op hydrokorrels teelt?

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten en hoop dat je blijft posten. Ook als het niet mocht lukken. :duimop:

hophydroponics

In een kas op basis van hydroponics versnelt de teelt en dus groei. Ik heb drie test opstellingen. Een hydroponics (kas) een 1 in grond (kas en een buiten op het veld. Dus we zullen zien.

Eric v B

Vandaag heb ik de hopstellage klaargemaakt voor hopseizoen 2018. De klimtouwen per soort geplaatst en nog twee soorten (Centennial en Saphir) toegevoegd.


brouwjoh.

Nog iemand belang bij een "Merkur" hopplant?

Zoek zelf nog een Cascade.

Stuur maar mailtje.
Gr joh.

ChrisH1986

Citaat van: Marko op 02-04-2018  15:15 u. In mijn tuin komen de hopscheuten nu net boven de grond (vorig jaar april geplant). Dit is een Willamette-plant. Ik lees op het forum ook berichten over 'bull-shoots'. Zijn dat deze eerste scheuten, en zo ja, moeten deze dan allemaal verwijderd worden? En zijn deze geschikt om stekken van te maken?

Als je dit topic wat terug leest dan zul je al snel tot de ontdekking komen dat een aantal scheuten bullshoots kunnen zijn en dat degene die net uit de grond komen, juist moeten blijven staan. Laat ongeveer 2 a 3 scheuten per klimdraad staan zodat de plant geprikkeld wordt om goed te groeien.

Ik heb een aantal scheuten in een klein glaasje water gezet en zag vandaag voor het eerst (na een week ongeveer) wat wortels vormen. Ik laat het nog maar even staan zodat ze door kunnen groeien en ga ze vervolgens in ontzettend natte grond te zetten in de hoop dat de plant alleen maar door blijft groeien tot een mooie hopplant! Dus ik ga er vanuit dat je scheuten wel geschikt zijn om te stekken!

Appiehappie

Citaat van: ChrisH1986 op 07-04-2018  18:50 uAls je dit topic wat terug leest dan zul je al snel tot de ontdekking komen dat een aantal scheuten bullshoots kunnen zijn en dat degene die net uit de grond komen, juist moeten blijven staan. Laat ongeveer 2 a 3 scheuten per klimdraad staan zodat de plant geprikkeld wordt om goed te groeien.

Ik heb een aantal scheuten in een klein glaasje water gezet en zag vandaag voor het eerst (na een week ongeveer) wat wortels vormen. Ik laat het nog maar even staan zodat ze door kunnen groeien en ga ze vervolgens in ontzettend natte grond te zetten in de hoop dat de plant alleen maar door blijft groeien tot een mooie hopplant! Dus ik ga er vanuit dat je scheuten wel geschikt zijn om te stekken!

Die scheuten zijn prima te stekken. Ik heb vorig jaar een stuk of 12 planten van deze scheuten gemaakt. Diverse plantjes weggegeven aan de liefhebbers voor een paar zelfgebrouwen biertjes. Laat de wortels lekker groeien en als ze langer zijn zet je ze in de natte potgrond. Lekker nathouden en op een gegeven moment gaan de scheuten blaadjes vormen. Het 1e jaar zullen ze nog geen hopbloemen vormen maar het jaar daarna wel.

Zie mijn foto's van vorig jaar: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31087.msg521206/topicseen.html#msg521206

ChrisH1986

Citaat van: Appiehappie op 07-04-2018  23:58 uDie scheuten zijn prima te stekken. Ik heb vorig jaar een stuk of 12 planten van deze scheuten gemaakt. Diverse plantjes weggegeven aan de liefhebbers voor een paar zelfgebrouwen biertjes. Laat de wortels lekker groeien en als ze langer zijn zet je ze in de natte potgrond. Lekker nathouden en op een gegeven moment gaan de scheuten blaadjes vormen. Het 1e jaar zullen ze nog geen hopbloemen vormen maar het jaar daarna wel.

Zie mijn foto's van vorig jaar: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31087.msg521206/topicseen.html#msg521206

Wanneer zet je ze dan in de 'normale' grond? Zodra er blaadjes beginnen te groeien of bouw je de vochtigheid gewoon af?

Als alle scheuten tot planten ontwikkelen dan heb ik straks 13 cascades en 8 nord brau! Dat zou wel mooi zijn!

Die planten op de foto zien er trouwens prima uit!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.