Hopoogst 2018

Gestart door Sjamp00, 17-02-2018 12:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RuudB

Citaat van: Willy-en-co op 19-02-2018  15:45 uHet is toch max 2a3 per plant. 
Maar lees hier regelmatig dat mensen uitlopers die nu komen allemaal weg halen en pas in april ongeveer terug brengen tot 2 a 3 uitlopers laten opkomen.

Men raadt aan om bij 1e en 2e jaars planten maar 2 of 3 uitlopers te laten uitgroeien zodat de energie gebruikt kan worden om het wortelstelsel sterk en groot te laten groeien. Bij planten vanaf het 3e jaar kan je 6 tot 8 scheuten op laten groeien. Als je ze in een cementbak heb staan raadt men aan er maximaal 4 te laten staan omdat het wortelstelsel kleiner blijft.

In de praktijk kijk ik hoeveel scheuten er op komen, dat is voor mij een indicatie hoe goed de plant het gaat doen. Dan beslis ik of ik er 4, 5, 6, 7 of 8 laat staan (minimaal de helft gaat er af).

Bij hopkwekers is het gewoonte om eind maart inderdaad alle scheuten die boven de grond zijn gekomen te verwijderen. Dit zijn bullshoots, vaak zijn ze hol en geven een slechte opbrengst. Van de scheuten die vanaf 1 april opkomen selecteer je dan de 4 tot 8 sterkste scheuten.

Nog een tip: begin niet te vroeg met het trainen van de scheuten, zodra ze om het touwtje zitten gaan ze sneller groeien en worden ze minder sterk. Ik train ze pas als ze zo'n 30-40 cm groot zijn.

Robbert

Wat voor een mest strooit men om de hopplanten?

gewone "huis tuin en keukenmest"? of nog een of andere bijzondere verhouding?

Robbert

Fermon

Bij de action verkopen ze korrel mest voor de groente tuin.
Ik weet niet of ze het nu in het assortiment hebben maar meestal in het voorjaar wel.

haicoterbeek

Citaat van: marcel-g op 18-02-2018  21:52 uIk heb voor de liefhebber een vierde jaars Chinook en Willamette.
Afhalen in Barneveld.
Pm gedaan

RuudB

Citaat van: Robbert op 19-02-2018  16:54 uWat voor een mest strooit men om de hopplanten?

gewone "huis tuin en keukenmest"? of nog een of andere bijzondere verhouding?

Robbert

Vorig jaar heb ik de hoeveelheid bemesting uit de commerciele hopteelt omgerekend naar de bemesting voor een enkele plant. Het kwam neer op een NPK hoeveelheid van 100-30-80 tot 150-30-150 lb per acre per seizoen, waarbij de hoeveelheid stikstof voor 80% in juni en juli wordt gevraagd.

Dit heeft voor mij het volgende bemestingsplan opgeleverd:

Maart: Ecostyle Groente en Kruidenmest 200 gram per plant
Juni: Ecostyle Groente en Kruidenmest 200 gram + Ecostyle Bloedmeel 200 gram per plant

En ja, dit is veel meer dan op de verpakking staat vermeld....

Lange1985

Net besteld; Cascade, Merkur en Bramling Cross... ben benieuwd  :biersmile:

Willy-en-co

Citaat van: RuudB op 19-02-2018  16:48 uMen raadt aan om bij 1e en 2e jaars planten maar 2 of 3 uitlopers te laten uitgroeien zodat de energie gebruikt kan worden om het wortelstelsel sterk en groot te laten groeien. Bij planten vanaf het 3e jaar kan je 6 tot 8 scheuten op laten groeien. Als je ze in een cementbak heb staan raadt men aan er maximaal 4 te laten staan omdat het wortelstelsel kleiner blijft.

In de praktijk kijk ik hoeveel scheuten er op komen, dat is voor mij een indicatie hoe goed de plant het gaat doen. Dan beslis ik of ik er 4, 5, 6, 7 of 8 laat staan (minimaal de helft gaat er af).

Bij hopkwekers is het gewoonte om eind maart inderdaad alle scheuten die boven de grond zijn gekomen te verwijderen. Dit zijn bullshoots, vaak zijn ze hol en geven een slechte opbrengst. Van de scheuten die vanaf 1 april opkomen selecteer je dan de 4 tot 8 sterkste scheuten.

Nog een tip: begin niet te vroeg met het trainen van de scheuten, zodra ze om het touwtje zitten gaan ze sneller groeien en worden ze minder sterk. Ik train ze pas als ze zo'n 30-40 cm groot zijn.

Dus nu lekker laten op komen en in maart alles weghalen. En als er dan nieuwe komen daar de besten uit zoeken. Maar het is dus ook gewoon mogelijk om dit te laten groeien en daar de besten uit te zoeken.
Ik bedoel meer het is geen standaard iets om in maart terug te korten dat is dus verschillend per kweker.

RuudB

Citaat van: Willy-en-co op 20-02-2018  10:56 uDus nu lekker laten op komen en in maart alles weghalen. En als er dan nieuwe komen daar de besten uit zoeken. Maar het is dus ook gewoon mogelijk om dit te laten groeien en daar de besten uit te zoeken.
Ik bedoel meer het is geen standaard iets om in maart terug te korten dat is dus verschillend per kweker.

Er zijn veel mogelijkheden. Als je niks snoeit krijg je een woekerplant en met vast wel wat hopbellen. Maar wij hobbytelers gaan voor een goede opbrengst en proberen het net zo te doen als de grote jongens zodat we sterke planten krijgen. En op kleine details na (afhankelijk van geografische ligging en hopsoorten) doen die toch allemaal grofweg hetzelfde:

https://www.fortlewis.edu/Portals/178/hops%20thinning.pdf

Lange1985

Wie van jullie heeft er hop boven of langs de oprit groeien? Zit er aan te denken om er hop te zetten maar wil ff weten of het veel zooi op je auto geeft... de vorige bewoner heeft een stalen stellage gebouwd die nu wat doelloos over mijn oprit hangt  :proost:

goom

Citaat van: Lange1985 op 02-03-2018  22:25 uWie van jullie heeft er hop boven of langs de oprit groeien? Zit er aan te denken om er hop te zetten maar wil ff weten of het veel zooi op je auto geeft... de vorige bewoner heeft een stalen stellage gebouwd die nu wat doelloos over mijn oprit hangt  :proost:
Kan je zonder problemen doen

crazyjopje

Citaat van: Fermon op 19-02-2018  13:55 u2 jaar terug een hopplant (tradition) besteld bij Eickelmann (januari volgens mij), direct in de grond gezet en het eerste jaar is hij behoorlijk uitgegroeid met een goede opbrengst.
Dat had ik met Cascade...
In december de grond in hele flinke plant geworden van ruim 4 meter en in september ruim 300 g gedroogd in de vriezer gedaan.
De Saaz en Northern Brewer groeiden alleen maar naar geen enkele bel.

Fermon

Ik heb 2 hopplanten over: Cascade en de Hallertau tradition.
Ze staan nu nog niet in de weg... Maar als ze gaan groeien en niemand heeft ze opgehaald verdwijnen ze in de gft bak.

Pieter1954

Citaat van: Fermon op 10-03-2018  13:14 uIk heb 2 hopplanten over: Cascade en de Hallertau tradition.
Ze staan nu nog niet in de weg... Maar als ze gaan groeien en niemand heeft ze opgehaald verdwijnen ze in de gft bak.

Waar woon je?
Of heeft iemand in de buurt van Enkhuizen een of meerdere rhizomen/planten ter beschikking?

tdp

Citaat van: Fermon op 10-03-2018  13:14 uIk heb 2 hopplanten over: Cascade en de Hallertau tradition.
Ze staan nu nog niet in de weg... Maar als ze gaan groeien en niemand heeft ze opgehaald verdwijnen ze in de gft bak.

Hmm, zit nog ff te twijfelen. Heb zelf Smaragd maar een Hallertau Tradition heb ik denk ik wel belang bij. Laat ik je weten, ritje Hardenberg zit het niet op vast in ieder geval

Fermon

Citaat van: Fermon op 10-03-2018  13:14 uIk heb 2 hopplanten over: Cascade en de Hallertau tradition.
Ze staan nu nog niet in de weg... Maar als ze gaan groeien en niemand heeft ze opgehaald verdwijnen ze in de gft bak.

Sorry, ze zijn al opgehaald.

Fermon

Citaat van: tdp op 10-03-2018  16:31 uHmm, zit nog ff te twijfelen. Heb zelf Smaragd maar een Hallertau Tradition heb ik denk ik wel belang bij. Laat ik je weten, ritje Hardenberg zit het niet op vast in ieder geval

Ik wil in het voorjaar wel een uitloper stekken voor je.

SkullboyNL

Ik heb mij aardig wat ingelezen in het verbouwen van hop. Ik wil de uitdaging wel aangaan dus ik heb 3 plantjes besteld bij eickelmann Cascade, Aroma en Chinook. Ik heb deze afgelopen donderdag binnen gekregen en Gisteren in de tuin gezet.

Nu heeft de Chinook al wat "Uitlopers" ik had gelezen dat mensen deze eerste uitlopers in maart afknipten en de latere die in april opkomen wel laten staan en daar 1 of 2 van laten uit groeien tot een "Plant". Is het verstandig om van een nieuwe plant gelijk de uitlopers er al af te knippen? Of is het beter om deze gewoon te laten groeien en hier 1 of 2 van uit te kiezen en de rest dan afknippen?


RuudB

Citaat van: SkullboyNL op 11-03-2018  13:36 uIs het verstandig om van een nieuwe plant gelijk de uitlopers er al af te knippen? Of is het beter om deze gewoon te laten groeien en hier 1 of 2 van uit te kiezen en de rest dan afknippen?

De scheuten van voor 1 april kunnen er op 1 april af, dit zijn de bullshoots. De korte uitlopers zoals op de foto laat je dan zitten. Als deze 40-60 cm lang zijn geworden kan je de sterkste 2 scheuten trainen en de rest verwijderen. Volgende jaren kan je meer scheuten laten zitten.

Henielma

Volgens mij knip je het eerste jaar nog niets weg om de plant eerst aan te laten sterken.

RuudB

Volgens mij laat je om de plant aan te sterken maar 1 tot 2 ranken groeien. Maar misschien heb ik het wel mis... :weetniet:

Marco Aal

Hallo,

Iemand nog een Saaz stekje/rhizoom over?

Gr Marco

breda82

Dit seizoen naast Cascade ook een chinook en centennial plant, ben benieuwd!

Fokko81

Het versnijden, (ondergronds afknippen) kun je nu doen. Per plant 2 klimdraden en per klimdraad 3 uitlopers. Tijdens de oogst NIET kort knippen, maar ongeveer 50/60 cm boven de grond.
Mest: Goede compost is voldoende. Reken op ongeveer 25 ton/ha. Dan kun je zelf uitrekenen hoeveel compost je nodig hebt. Per hectare groeien normaal gesproken 2000 planten.
Een goede opbrengst is 500 gr gedroogde hop per plant.
Drogen: NIET ventileren met buitenlucht, maar met warme lucht (65 graden). Als je goed droogt duurt het 6 uur dat de hop goed droog is en een vochtpercentage van 8 a 9 procent. Daarna dag laten rusten ( acclimatiseren aan de buitentemperatuur en vervolgens persen.
Dan is vacuüm verpakken NIET nodig zolang je het koel bewaard. Het is dan zeker 2 jaar houdbaar.
Hoop dat er nu wat vragen beantwoord zijn en er wat onzin uit de wereld is.

Artemis

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar verschillende hopstekken. Bijvoorbeeld Saaz, Cascade, Tettnang o.i.d. We gaan ze bij ons in de wijk planten zodat ik er een biertje voor de buurt van kan maken. Heeft er iemand nog wat stekjes over? Heel graag!

Enos

Ok
Misschien is dit niet de topic om dit te vragen maar toch.

Ik heb ook 2 planten gekocht die wil ik in de groentetuin zetten van onze tuinverenging.
Maar de planten, struiken, ....  mogen niet hoger dan 2 meter komen dat zijn de voorwaarden.

Nu wil ik ze laten groeien langs tuingaas van 120 cm hoog over een lengte van 8 mtr .
Zou dat ook willen, ga ze wel begeleiden met draad langs het gaas.
Mijn idee is als het nu de hoogte in gaat of langs gaas opzij, zou dat wat uitmaken.

Wie weet hier een antwoord op?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.