Ok
Misschien is dit niet de topic om dit te vragen maar toch.
Ik heb ook 2 planten gekocht die wil ik in de groentetuin zetten van onze tuinverenging.
Maar de planten, struiken, .... mogen niet hoger dan 2 meter komen dat zijn de voorwaarden.
Nu wil ik ze laten groeien langs tuingaas van 120 cm hoog over een lengte van 8 mtr .
Zou dat ook willen, ga ze wel begeleiden met draad langs het gaas.
Mijn idee is als het nu de hoogte in gaat of langs gaas opzij, zou dat wat uitmaken.
Wie weet hier een antwoord op?
Mijn hop laat ik nu voor het derde jaar ook horizontaal groeien. Je moet de plant wel begeleiden want
de plant neigt inderdaad naar boven. Je moet de plant dwingen om rechtdoor te groeien en niet omhoog.
Het ziet er wel gezellig en mooi uit als de hop horizontaal groeit en het plukt makkelijk. Op de foto liet ik
vorig jaar twee planten met elk 3 scheuten naar elkaar toe groeien. Dit jaar ga ik de draad waarlangs de
hop groeit verlengen en laat ik de hop niet meer naar elkaar toe groeien. Eens kijken wat beter werkt.
In juli en augustus geeft ik ieder jaar een bierproeverij onder de bijna volgroeide hopbellen. Vooral in augustus hangen
de hopbellen prachtig als levende decoratie onder mijn biervrienden. Dit is de perfecte decoratie bij een vers getapt biertje
met daarin de hop van vorig jaar.