Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopoogst 2018  (gelezen 28926 keer)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Hopoogst 2018
« Reactie #325 Gepost op: 28-09-2018 16:17 u »
Mooi Fokko.

Ben met de handpluk van mijn Engelse dwerghop begonnen, daar zit veel aan, maar ook veel "boerenkool" (moos) Kleine, wat schubbige belletjes.

Ingo

"He-j ok last van roop'n op'n moos?"

:)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #326 Gepost op: 28-09-2018 17:36 u »
Haha, neen, ik heb wespen.

Ik had eerst alleen moos geschreven, moarja da begriep' die leu hier nig.

Ingo

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #327 Gepost op: 28-09-2018 20:48 u »

Ingo

;)

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #328 Gepost op: 05-10-2018 10:52 u »
​Gisteren op mijn dagelijkse >5 km wandeling in de kleine bosjes ten Oosten van Gent diverse wilde hop al een tijdje in de gaten gehouden.

n vrouwelijke struik ervan blijft mijn aandacht vragen. Het zijn grote langwerpige bellen, die als ik ze openmaak, veel geel laat zien (en nog geen pitten!). Blijkt zeer aangenaam aroma te hebben.

Denk dat ik deze namiddag met grotere plastic zak zal gaan (heb altijd hondenpoepzakskes bij me), en es ga oogsten en drogen.

Ik wil het zeker eens uitproberen, wie weet? Over het bittergehalte kan ik natuurlijk nog niets vertellen.
Maar geen enkele andere struik (en er zijn er heel veel vandejaar) heeft zulke mooie en geurige bellen!

Online Fermon

• Super lid
« Reactie #329 Gepost op: 05-10-2018 13:42 u »

Ingo
Haha

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #330 Gepost op: 05-10-2018 15:27 u »
Mijn vriendin werkt op de schooltuin en daar hebben ze ook een hopstruik ontdekt. Niemand weet of ie is aangeplant of niet, maar wat ik wel weet is dat de bellen nog lang niet rijp zijn. Een week of 2-3 moet ie nog wel denk ik. Het zijn kleine compacte belletjes (1,5 cm) die naar mijn mening een beetje Engels ruiken. Is er op basis van deze info (erg laat, klein, misschien Engels) te zeggen welke soort dit zou kunnen zijn?

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #331 Gepost op: 05-10-2018 17:58 u »
Denk dat ik deze namiddag met grotere plastic zak zal gaan en es ga oogsten en drogen.
Ik wil het zeker eens uitproberen, wie weet?

Mag het vergeten...
... de geplukte hop ligt al op de composthoop.  :(
Tamelijk grote zak geplukt... weegt verdorie met moeite 130 gram...

Gedroogd zal dat iets van 28 gram zijn, wat kan ik daar nu mee doen  ::) is drogen + al dat werk niet waard.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #332 Gepost op: 05-10-2018 18:07 u »
... kleine compacte belletjes (1,5 cm) die naar mijn mening een beetje Engels ruiken.

Is al meer dan 5 jaar geleden dat ik in de UK was. Herinner me de geur van Engeland niet zo goed meer  ???  :weetniet:

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #333 Gepost op: 05-10-2018 19:34 u »
Is al meer dan 5 jaar geleden dat ik in de UK was. Herinner me de geur van Engeland niet zo goed meer  ???  :weetniet:

Haha, hoppig Engels dus h?  :)

Offline breda82

• Vol lid
  • Land: 00
  • Just experiment
« Reactie #334 Gepost op: 07-10-2018 12:12 u »
Ik heb mijn hop te lang laten hangen vermoed ik, knoflook/uien geur overheerst echt bij mijn Cascade. Ze roken een tijd terug wel goed.
Vorig jaar redelijk vroeg geoogst en toen rook ik ook wel die geur, kan het toch iets anders zijn of gewoon te laat?

Dit aroma wil ik in ieder geval niet in mijn bier.

Offline Broeky

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #335 Gepost op: 07-10-2018 12:46 u »
"He-j ok last van roop'n op'n moos?"

:)

Nee, normaal doen we er een stukje rookworst bij.  ;D ;D

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #336 Gepost op: 07-10-2018 13:19 u »
Ik heb mijn hop te lang laten hangen vermoed ik, knoflook/uien geur overheerst echt bij mijn Cascade. Ze roken een tijd terug wel goed.
Vorig jaar redelijk vroeg geoogst en toen rook ik ook wel die geur, kan het toch iets anders zijn of gewoon te laat?

Dit aroma wil ik in ieder geval niet in mijn bier.

Mijn Cascade struik heb ik dit jaar op 3 okt geoogst en vorig jaar op 1 okt. Beide keren heeft de Cascade veel citrus hoparoma.

Mijn Cascade hopstruik net voor het plukken.

De struik op 5 okt met de bellen die ik heb laten hangen omdat ik al voldoende grote bellen geplukt had. Deze bellen zien er nog niet zo uit dan die van jou. Maar wanneer die van jou naar uien en knoflook ruikt vrees ik dat je voor jou struik te laat bent met plukken.

Offline breda82

• Vol lid
  • Just experiment
« Reactie #337 Gepost op: 07-10-2018 17:37 u »
Alles in de kliko gedaan, die knoflook uien geur wil ik niet in mijn bier. Jammer maarja niks aan te doen. Volgend jaar beter.

Kan het ook aan mijn grond liggen? Andere ook ervaring met deze nare geur van je hop?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #338 Gepost op: 21-10-2018 11:12 u »
Dit jaar heb ik de hop van twee planten niet geoogst maar gewoon alles bruin laten worden. Als je die bellen in je handen wrijft plakt het enorm, veel meer dan een maand geleden. Veel meer aroma ook, maar wel wilder, inderdaad wat knoflook ui. Misschien dat ik het alsnog oogst, droog en strak verpakt in een jute zak oud laat worden voor een Saison of een zuurbier.

Ingo

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #339 Gepost op: 21-10-2018 16:38 u »
Knoflook, ui ---》Grolsch pilsener;-))

Het beste bier brouw jezelf

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #340 Gepost op: 21-10-2018 16:57 u »
Dit jaar heb ik de hop van twee planten niet geoogst maar gewoon alles bruin laten worden. Als je die bellen in je handen wrijft plakt het enorm, veel meer dan een maand geleden. Veel meer aroma ook, maar wel wilder, inderdaad wat knoflook ui. Misschien dat ik het alsnog oogst, droog en strak verpakt in een jute zak oud laat worden voor een Saison of een zuurbier.

Ingo

Oogsten en brouwen. De geur van de bellen is nooit gelijk aan de aromas in het bier. De meesten onder ons oogsten veel te vroeg, lekker groen. Ook dit jaar liggen de alfazuren gemiddeld 50 % lager. Juist de laatste weken hebben de laat rijpende hopsoorten nog iets goedgemaakt van de veel te warme en droge zomer.

Verse amerikaanse hopsoorten zijn toch bekend om hun (mede) knoflook/ui (of noem het kattenpis) aroma's. Maar in het uiteindelijke bier worden dat citrus aroma's.

Ik zou me er niet teveel zorgen over maken, gebruik ze anders als bitter hop, dan koken die aroma's wel weg.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #341 Gepost op: 21-10-2018 17:34 u »
De meesten onder ons oogsten veel te vroeg, lekker groen.

Dat denk ik ook, ben ook niet bang voor de geur, maar heb nog zoveel hop dat ik hem gewoon "oude kaas" wil laten worden.

Trockenbeerenauslese hop :)

Ingo

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #342 Gepost op: 21-10-2018 21:20 u »
Knoflook, ui ---》Grolsch pilsener;-))

Dimethyltrisulfide is de stof die een ui-smaak kan geven. Deze aan DMS verwante stof krijg je vooral door het wort te kort te koken.
Het ondersteunt het hoparoma en kan ook in het bier komen via koudhoppen.

Offline breda82

• Vol lid
  • Just experiment
« Reactie #343 Gepost op: 21-10-2018 23:35 u »
Vandaag mijn andere Cascade toch een deel geoogst, staan in een moestuin aan de andere kant van de stad, hier eigenlijk geen knoflook. Wel gigantische bellen! Woensdag een smashje maken.

Online Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #344 Gepost op: Gisteren om 12:20 »
Vandaag mijn andere Cascade toch een deel geoogst, staan in een moestuin aan de andere kant van de stad, hier eigenlijk geen knoflook. Wel gigantische bellen! Woensdag een smashje maken.
Wat een tegenstelling met mijn Cascade! Dit jaar had ik hele kleine bellen. Wat geef je ze te "eten"?

Offline breda82

• Vol lid
  • Just experiment
« Reactie #345 Gepost op: Gisteren om 15:26 »
Wat een tegenstelling met mijn Cascade! Dit jaar had ik hele kleine bellen. Wat geef je ze te "eten"?
Helemaal niks extras, gewoon goede donkere moestuin aarde, misschien wat profijt van de paardenmest iets verderop. Die in mijn eigen tuin waren ook vrij klein.

Tags: hopteelt