Hopoogst 2018

Gestart door Sjamp00, 17-02-2018 12:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Fokko81 op 09-09-2018  12:00 uDat is niet waar. Alle hop wordt binnen 6 uur gedroogd en vervolgens geperst in pakken van 60 kg. Die zijn NIET luchtdicht. Op deze manier kun je het heel lang bewaren. De grote pakken gaan vervolgens naar bijvoorbeeld hobbyleveranciers die er kleine pakjes van ongeveer 125 g van maken. Daar worden ze gevacumeerd

Niet alleen hobbybrouwleveranciers verpakken hop in folieverpakkingen. Ook voor de grote commerciële brouwerijen gebeurt dit door de hophandelaren. In ieder geval gebeurt dit bij pellets.
Zie ook


Overigens heb ik begrepen dat een zekere mate van oxidatie tijdens het drogen van de hop gewenst is.

Fokko81

Dit jaar gaan we alleen maar kleine pakjes persen en direct vacumeren. Vanaf volgend jaar pakken van 60 kg en we gaan volgend jaar ook hop pelleteren.


BrouwMark

Citaat van: Fokko81 op 09-09-2018  15:58 uZo te zien is dat rode spint of bonenspintmijt. Ik zou het weg gooien

Oh ja, ik zie inderdaad kleine spikkelbeestjes. Is de rot aan de bel droog of nat? Als het natte rot is het misschien zelfs wel een combinatie van botrytis en mijten...

Op zich kun je de nog goed uitziende bellen nog wel gebruiken als het alleen mijten zijn. Het invriezen overleven ze niet, en het koken daarna ook niet. Voor koudhoppen zou ik het in ieder geval niet meer gebruiken. Als er echt natte rot in zit, weggooien.

BVeenema

Citaat van: Fokko81 op 09-09-2018  22:10 uDit jaar gaan we alleen maar kleine pakjes persen en direct vacumeren. Vanaf volgend jaar pakken van 60 kg en we gaan volgend jaar ook hop pelleteren.

Gaan jullie ook hop verkopen aan particulieren? Ik woon in de buurt van Veenhuizen en heb wel interesse.

BVeenema

Citaat van: Fermon op 09-09-2018  15:19 uIemand al de Cascade geoogst? Hier is hij volgens mij nog lang niet rijp, behoorlijke grasgeur, lupuline nog licht geel.

Ik heb de Cascade al geoogst. De bellen waren papierig, lupuline was mooi goudgeel en de bellen hadden al bruine randjes. Verder waren ze niet zo flexibel meer. Ze braken vrij snel doormidden als ik ze boog. Aroma was ook mooi.

Hallertau Tradition is ook binnen. Die was vorige week klaar voor de oogst.

De E.K. Golding en de Magnum zijn nog niet binnen. Die bellen zijn nog lang niet aan de oogst toe lijkt het.

tdp

Citaat van: EBC op 09-09-2018  20:53 uAch, 't is hop of verlof. 't Hoppecruyt zal mij voorzien van de beste hop die er vervolgens verkrijgbaar is.

Die leveren inderdaad fantastische kwaliteit, dat mag gezegd worden!

Bij mij zijn de bellen wel beter dan afgelopen jaren, maar volgend jaar gaat de plant toch echt de volle grond in! Vrouwlief is om, dus direct de schutting geclaimd :)

brouwerwaldonk

Citaat van: Fokko81 op 09-09-2018  12:00 uDat is niet waar. Alle hop wordt binnen 6 uur gedroogd en vervolgens geperst in pakken van 60 kg. Die zijn NIET luchtdicht. Op deze manier kun je het heel lang bewaren. De grote pakken gaan vervolgens naar bijvoorbeeld hobbyleveranciers die er kleine pakjes van ongeveer 125 g van maken. Daar worden ze gevacumeerd
Die grote balen van 60 kg zijn heel hard samengeperst zodat er geen lucht meer tussen de hopbellen zit.
In Geel kopen ze die balen aan en verzagen die met een heel fijne lintzaag tot blokjes van 500 g. De gilde bewaard de blokjes in de vriezer tot verkoop tijdens de nationale verdeeldag aan de leden.

Fokko81

Citaat van: BVeenema op 11-09-2018  22:24 uGaan jullie ook hop verkopen aan particulieren? Ik woon in de buurt van Veenhuizen en heb wel interesse.


Zeker kunnen wij leveren aan particulieren. Voor een ieder die interesse heeft, stuur maar een pb. Maar bij voorkeur bellen op 0654368168

BrouwMark

Ik ben de Delftse Cascade aan het oogsten. Enorme bellen zitten er tussen! Ik ben nu ongeveer halverwege de plant (even koffie) en heb net al 650 gram op mijn droogrek uitgespreid. Aardige oogst dus dit jaar.

Edit: het is bij elkaar zo'n 1400 gram geworden. Niet slecht. Al heb je altijd baas boven baas natuurlijk, Brouwerwaldonk hieronder!

brouwerwaldonk

De Ekerse Cascade is enorm gegroeid. Ik pluk op 5 minuten een emmertje vol.
Van de halve plant heb ik al 2 kg bellen kunnen oogsten en er hangt zeker nog zoveel aan.
De bellen zijn heel lang en hebben een vierkante vorm.




Dit jaar ook trossen met mannelijke bloemen die ontwikkelden vanaf eind augustus maar niet open kwamen.

tdp

Volgend jaar gaat de plant maar de volle grond in, ik heb amper 200 gram natte hop als opbrengst... De discussie maar eens voeren over een paal in de tuin, of als plan B, het te laten groeien tegen de schutting ;)

Oh my Hop

Hallo Allen,

Voor de hobbybrouwer heb ik verse hop, en de volgende soorten: Prima Donna, Merkur, Saphir, Spalter Select, Willamette en Cascade. Het hangt nu nog aan de planten, dus op de dag van ophalen kunnen we de planten afknippen. Ophalen kan door de weeks na 18:00 of een tijd afstemmen in het weekend.

Van alle soorten heb ik nog 6 planten en van de Cascade 12 planten.

'Gratis' af te halen in de regio Breda-Roosendaal.. Ik wil natuurlijk wel je brouwsel proeven :)

Het beste is dat je me even belt of een appje stuurt 06-53141339.

Groeten,
Willem

Easywoods

Citaat van: BrouwMark op 18-09-2018  14:18 uIk ben de Delftse Cascade aan het oogsten. Enorme bellen zitten er tussen! Ik ben nu ongeveer halverwege de plant (even koffie) en heb net al 650 gram op mijn droogrek uitgespreid. Aardige oogst dus dit jaar.

Edit: het is bij elkaar zo'n 1400 gram geworden. Niet slecht. Al heb je altijd baas boven baas natuurlijk, Brouwerwaldonk hieronder!

Zeker niet slecht, een "paar" kilometer verder hemelsbreed heeft de Hellevoetse Cascade veel bellen maar ik betwijfel of ze nog volgroeid zullen raken... De meeste halen de 10 mm nog maar net  :weetniet:

BrouwMark

Citaat van: tdp op 19-09-2018  09:10 uVolgend jaar gaat de plant maar de volle grond in, ik heb amper 200 gram natte hop als opbrengst... De discussie maar eens voeren over een paal in de tuin, of als plan B, het te laten groeien tegen de schutting ;)

Kun je niet je mooie brouwschuur laten begroeien? Hier groeit ie ook aan het fietsenschuurtje, eerst omhoog, dan linksaf horizontaal langs het dakje en dan de hoek om boven de deur. Erg decoratief  :)

tdp

Citaat van: BrouwMark op 19-09-2018  11:22 uKun je niet je mooie brouwschuur laten begroeien? Hier groeit ie ook aan het fietsenschuurtje, eerst omhoog, dan linksaf horizontaal langs het dakje en dan de hoek om boven de deur. Erg decoratief  :)

Doet het nu al deels, maar het staat in een speciekuip. Dit is waardeloos in mijn optiek. Moet gewoon de volle grond in.

Eric v B

Citaat van: tdp op 19-09-2018  09:10 uVolgend jaar gaat de plant maar de volle grond in, ik heb amper 200 gram natte hop als opbrengst... De discussie maar eens voeren over een paal in de tuin, of als plan B, het te laten groeien tegen de schutting ;)
Kosten/baten analyse: wat zijn de kosten als je alle hop moet kopen en wat zou je allemaal voor een leuke dingen voor dat geld kunnen kopen... ;)

tdp

Citaat van: Eric v B op 19-09-2018  12:29 uKosten/baten analyse: wat zijn de kosten als je alle hop moet kopen en wat zou je allemaal voor een leuke dingen voor dat geld kunnen kopen... ;)

De eerlijk oversteken methode: Als ik de hop zo mag planten, mag jij nieuwe kussens uitzoeken ;) Jij blij, ik blij :)

Eric v B

Citaat van: tdp op 19-09-2018  12:31 uDe eerlijk oversteken methode: Als ik de hop zo mag planten, mag jij nieuwe kussens uitzoeken ;) Jij blij, ik blij :)
Dat werkt ook.  ;D

Fermon

Net het eerste deel van mijn Cascade geoogst. Nu 800 gram nat geplukt. Morgen de andere helft plukken dus ik kom waarschijnlijk uit op +- 1,5 kilo nat. Er zit nog wel veel verschil in de hop bellen qua grote. Veel grote maar ook kleine bellen.

De 800 gram hangt nu in de schuur te drogen. De hete lucht van een airco unit blaast er nu mooi op... Het wordt al lekker warm in de schuur.

brouwerwaldonk

Een dure grap om hop te drogen. Gewoon op een hor gaat het ook, duurt aleen iets langer maar niet minder goed.

Fermon

Citaat van: brouwerwaldonk op 19-09-2018  15:43 uEen dure grap om hop te drogen. Gewoon op een hor gaat het ook, duurt aleen iets langer maar niet minder goed.

Haha, het zal je verbazen... Maar niet alle Hollanders zijn zo zuinig.

Ik weet het, maar ik moet nog een deel plukken en drogen, de plant had meer hop bellen dan ik verwacht had (en ik gooi liever niks weg... lekker tegenstrijdig met het verhaal hier boven 😋) maar ik heb geen ruimte hiervoor dus vandaar deze manier.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 19-09-2018  15:43 uEen dure grap om hop te drogen. Gewoon op een hor gaat het ook, duurt aleen iets langer maar niet minder goed.
En hoe zit het dan met oxidatie als je het al die tijd aan de lucht blootstelt tijdens het drogen? Heb zelf trouwens deze week ook 4500 g natte hop gedroogd via de lucht uit een airco. 4 uurtjes later was het droog met een 50 graden luchtstroom (1100 g) het ding gebruikt 1000 Watt, dus kost 1 euro aan stroom.

William

Vrijdag wordt het slecht weer en zaterdag heb ik pas tijd de hopbellen te plukken. Ik wil wel graag droge hopbellen plukken.
Hoeveel kwaad kan het als ik donderdagavond de planten al los maak, ze in een donkere garage leg en zaterdag de bellen oogst?

Eric v B

Citaat van: William op 19-09-2018  20:25 uVrijdag wordt het slecht weer en zaterdag heb ik pas tijd de hopbellen te plukken. Ik wil wel graag droge hopbellen plukken.
Hoeveel kwaad kan het als ik donderdagavond de planten al los maak, ze in een donkere garage leg en zaterdag de bellen oogst?
Of het kwaad kan weet ik niet maar ik heb vorige week 's avonds de planten uit de tuin gehaald en de dag daarna de bellen geplukt. ik had het idee dat de bellen slapper waren als de dag ervoor. Ik heb ze gewoon geplukt, gedroogd, geperst en vacuüm verpakt.

orangeloo

Citaat van: tdp op 19-09-2018  11:50 uDoet het nu al deels, maar het staat in een speciekuip. Dit is waardeloos in mijn optiek. Moet gewoon de volle grond in.

Bij mij staan ze ook in speciekuipen... 2 kg hop per plant geoogst.
Maar wel zeer geregeld water en voedsel gegeven.  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.