Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopoogst 2018  (gelezen 49705 keer)

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Hopoogst 2018
« Reactie #225 Gepost op: 08-09-2018 21:00 u »
daarin droog ik de hop. Afhankelijk van de temperatuur 1 a 2 weken.

Ben je dan niet bang dat het al gaat oxideren? Normaal gesproken gaat alle hop snel vacuŘm in de alucoated verpakking, maar tijdens het drogen speelt dat oxidatie probleem niet lijkt het.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #226 Gepost op: 09-09-2018 11:58 u »
Ik weet eigenlijk niet wat voor kistjes dat zijn, of waar ze oorspronkelijk voor gebruikt worden.
Maar het zijn kistjes met een bodem van geweven staaldraad, gaas zeg maar.  :brouwen:
En ja daarin droog ik de hop. Afhankelijk van de temperatuur 1 a 2 weken.
Daarna vacumeer ik de hop en gaan ze in de vriezer.

Dat duurt veel te lang. Je moet het binnen maximaal 6 uur op 10% vocht krijgen. Dus met warme lucht.

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #227 Gepost op: 09-09-2018 12:00 u »
Ben je dan niet bang dat het al gaat oxideren? Normaal gesproken gaat alle hop snel vacuŘm in de alucoated verpakking, maar tijdens het drogen speelt dat oxidatie probleem niet lijkt het.

Dat is niet waar. Alle hop wordt binnen 6 uur gedroogd en vervolgens geperst in pakken van 60 kg. Die zijn NIET luchtdicht. Op deze manier kun je het heel lang bewaren. De grote pakken gaan vervolgens naar bijvoorbeeld hobbyleveranciers die er kleine pakjes van ongeveer 125 g van maken. Daar worden ze gevacumeerd

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #228 Gepost op: 09-09-2018 12:03 u »
Wat doen ze dan bij het maken van pellets?

Hopvier

Met welke apparatuur de hopbellen worden fijn gemalen is mij niet bekend.
Na een proef te hebben gedaan, ruik ik een gras achtig lucht. De hop bellen waren rijp, droog, en aromatisch. Verder genoeg fantasie om de gemalen hop te persen. Malen en persen reduceert het volume.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #229 Gepost op: 09-09-2018 12:04 u »
Dat is niet waar. Alle hop wordt binnen 6 uur gedroogd en vervolgens geperst in pakken van 60kg. Die zijn NIET luchtdicht. Op deze manier kun je het heel lang bewaren. De grote pakken gaan vervolgens naar bijvoorbeeld hobbyleveranciers die er kleine pakjes van ongeveer 125gr van maken. Daar worden ze gevacumeerd
Bij jou misschien niet maar mijn reactie ging over de methode die Orangelo gebruikt en daar stond dat hij 1 a 2 weken liet drogen.

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #230 Gepost op: 09-09-2018 12:08 u »
bij jou misschien niet maar mijn reactie ging over de methode die Orangelo gebruikt en daar stond dat hij 1 a 2 weken liet drogen.

Je zei in jouw voorgaande reactie dat: "normaal gesproken gaat alle hop snel vacuum in de alucoated verpakking"

Mijn reactie doelde op die zin

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #231 Gepost op: 09-09-2018 12:23 u »
Mijn hopoogst is weer flink dit jaar, ondanks dat ik bij het begin van de groei nogal wat weg heb gesnoeid. Vorige jaar was namelijk ook de gehele schutting overwoekerd.
Ik weet alleen nog niet wanneer ik moet gaan oogsten; vorig jaar was ik namelijk net iets te vroeg en toen vond ik de smaak wat tegenvallen.

Onderstaand wat foto's

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #232 Gepost op: 09-09-2018 12:29 u »
Dat duurt veel te lang. Je moet het binnen maximaal 6 uur op 10% vocht krijgen. Dus met warme lucht.

Van WIE moet dat....  >:D
Ik ben benieuw hoeveel hobbytelers 5 kg hop in 6 uur op 10% vocht krijgen.... :nut:

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #233 Gepost op: 09-09-2018 12:40 u »
Van WIE moet dat....  >:D
Ik ben benieuw hoeveel hobbytelers 5 kg hop in 6 uur op 10% vocht krijgen.... :nut:

Dan heb je het minste aan verlies qua alfa etc etc. In Duitsland doen ze het zelfs in 4 uurtjes. Het is ook echt niet moeilijk om het te drogen in die korte periode. Gewoon met een elektrische kachel met ge´ntegreerde ventilator.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #234 Gepost op: 09-09-2018 12:59 u »
Dan heb je het minste aan verlies qua alfa etc etc. In Duitsland doen ze het zelfs in 4 uurtjes. Het is ook echt niet moeilijk om het te drogen in die korte periode. Gewoon met een elektrische kachel met ge´ntegreerde ventilator.

Leg maar eens uit hoe dat gaat werken bij 5kg? Want dat is qua volume heel er veel

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #235 Gepost op: 09-09-2018 13:47 u »
Leg maar eens uit hoe dat gaat werken bij 5kg? Want dat is qua volume heel er veel
5kg betekent al snel 4kg water verdampen en dat kost behoorlijk wat energie. ca 15000kjoule. als je dat in 5 uur wilt doen dan heb je toch wel minimaal 800watt vermogen nodig, en waarschijnlijk nog wel meer omdat de lucht ook opgewarmd wordt, dus reken maar 1500-2000watt.
Mijn airco van 1000watt levert ca 4000-5000watt aan warme lucht door de hop en dan die paar kg inderdaad binnen een paar uur droog. 

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #236 Gepost op: 09-09-2018 13:52 u »

Toen wij begonnen met ons testveldje hadden we 50 planten. Deze hop droogden we op een houten frame van 2x1.5 mtr. Op dat frame hadden we horrengaas gespannen. Het frame hadden we op ongeveer 70cm vanaf de grond zodat er een soort van 'drukkamer' onder kwam. De zijkanten en voor en achterkant van de drukkamer hadden we dichtgemaakt met plaatwerk van underlayment. Vervolgens onderstaande kachel ervoor en binnen een paar uur op 10% vocht. En wij droogden per keer 10 kg.

https://www.gereedschapland.nl/product/3276/rpl-90-heater-9kw-400v,-elektrisch

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #237 Gepost op: 09-09-2018 13:55 u »
Dit jaar gaan we de hop drogen in een aangepaste graandrogerij. We hebben in totaal iets van 7000 planten dus dat gaan we niet meer met een klein kacheltje redden

Offline SkullboyNL

• Boven 10 berichten
  • *
  • Real life name: Alwin Kloosterman
    • alwinkloosterman.nl
« Reactie #238 Gepost op: 09-09-2018 14:17 u »
Mijn chinook plant heeft last van een schimmel of rot. Een aantal bellen word bruin maar de bel is nog lang niet droog.

Weet iemand wat dit kan zijn?

Plaatjes zijn klikbaar voor grotere variant

Is hier wat aan te doen of moet ik gewoon de rest gaan plukken en drogen?

Owja mijn plant groet  in een kas.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #239 Gepost op: 09-09-2018 14:28 u »
het lijken schimmeldraden inderdaad. Dan zit het waarschijnlijk op meerdere delen van de plant. Als het een giftige schimmel is dan wil je dat niet in je bier, dus goed kijken hoever de planten zijn aangetast.

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #240 Gepost op: 09-09-2018 14:45 u »
Dit jaar gaan we de hop drogen in een aangepaste graandrogerij. We hebben in totaal iets van 7000 planten dus dat gaan we niet meer met een klein kacheltje redden

Ik hoop het met 1 Cascadeplant hiermee te redden binnen 6 uur of minder  :biersmile:

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #241 Gepost op: 09-09-2018 15:15 u »

Zo te zien is het botrytis. Heb je toevallig ook tomaten in die kas staan? Die krijgen het ook vaak.

Hop groeit toch veel beter buiten hoor. Schimmels ontstaan makkelijker in stilstaande (kas)lucht.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #242 Gepost op: 09-09-2018 15:19 u »
Iemand al de Cascade geoogst? Hier is hij volgens mij nog lang niet rijp, behoorlijke grasgeur, lupuline nog licht geel.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #243 Gepost op: 09-09-2018 15:33 u »
Nog niet, ik ben ook nog aan het twijfelen.

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #244 Gepost op: 09-09-2018 15:58 u »
Mijn chinook plant heeft last van een schimmel of rot. Een aantal bellen word bruin maar de bel is nog lang niet droog.

Plaatjes zijn klikbaar voor grotere variant

Is hier wat aan te doen of moet ik gewoon de rest gaan plukken en drogen?

Zo te zien is dat rode spint of bonenspintmijt. Ik zou het weg gooien

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #245 Gepost op: 09-09-2018 16:21 u »
Iemand al de Cascade geoogst? Hier is hij volgens mij nog lang niet rijp, behoorlijke grasgeur, lupuline nog licht geel.

Hier is heeft de Cascade nog niet eens volgroeide bellen, veel zijn er pas net het pluisjes stadium voorbij  ;)

Offline SkullboyNL

• Boven 10 berichten
  • *
  • Real life name: Alwin Kloosterman
    • alwinkloosterman.nl
« Reactie #246 Gepost op: 09-09-2018 16:29 u »
Zo te zien is het botrytis. Heb je toevallig ook tomaten in die kas staan? Die krijgen het ook vaak.

Hop groeit toch veel beter buiten hoor. Schimmels ontstaan makkelijker in stilstaande (kas)lucht.

Klopt staan ook aardig wat tomatenplaten(eerder struiken)

Is het een idee om de goede hop nu te plukken? Het is nog lang niet klaar om te plukken

Edit: Het staat in de kas omdat dit een stekje was van 3cm die iets te groot werd en gewoon in de kas heb laten staan. Ik had niet verwacht dat het stekje nog een plant zal worden dit jaar.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #247 Gepost op: 09-09-2018 16:40 u »

Dat verklaart dus waarom mijn tradition vol met spint zat een aantal week geleden, deze groeide over 2 tomaten struiken heen, ze raakten elkaar.
Deze heb ik helaas ook moeten weggooien. Volgend jaar maar geen tomaten meer in de tuin.

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #248 Gepost op: 09-09-2018 17:27 u »
Dat verklaart dus waarom mijn tradition vol met spint zat een aantal week geleden, deze groeide over 2 tomaten struiken heen, ze raakten elkaar.
Deze heb ik helaas ook moeten weggooien. Volgend jaar maar geen tomaten meer in de tuin.

Preventief kun je tegen de spintmijt spuiten met melkwei. Dit vormt een soort van zure barriere tegen de mijt. Mocht je er eenmaal last van hebben kun je spuiten met het middel Flipper van de fabrikant Bayer. Dit is een biologisch middelel en heeft maar een veiligheidstermijn van 1 dag

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #249 Gepost op: 09-09-2018 20:53 u »
Bij mij is het nog lang niet rijp, ik wacht nog tenminste ÚÚn wellicht twee weken.

Veel bellen zijn nauwelijks tot bel gegroeid, overige bellen zijn klein. Een zeer slecht jaar. Tja, ik ben op verlof geweest toen ze water nodig hadden. 35 ░C elke dag zonder regen ... Een paar kilo gedroogd. Genoeg voor mijn Saisons. De rest krijgt het Belgische Hop logo.

Ach, 't is hop of verlof. 't Hoppecruyt zal mij voorzien van de beste hop die er vervolgens verkrijgbaar is.

Tags: hopteelt