Hopoogst 2018

Gestart door Sjamp00, 17-02-2018 12:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Easywoods

Citaat van: jaapz op 22-06-2018  12:04 uTe kleine pot voor 3 stekjes hop. Zeer waarschijnlijk is de voeding in de grond al nagenoeg opgebruikt, dan krijg je inderdaad vergeling van de blaadjes. Hopplanten hebben ook best wat ruimte nodig voor hun wortelstelsel. Bij voorkeur overpotten in iets groters (al weet ik niet of dat op dit moment in de groeiperiode een goed idee is), en bijmesten! Even wat stront halen bij de dichtsbijzijnde boer

In april stond ze nog in een potje van 7cm doorsnede maar nu vult ze de pot aardig inderdaad. Met een handje koemest in de week (vanaf begin april tot nu) zou er toch genoeg voeding moeten zijn...... nu nog verpotten lijkt met niet goed, volgend jaar grotere behuizing maar  ;)

thezewery

Citaat van: Easywoods op 22-06-2018  12:09 uIn april stond ze nog in een potje van 7cm doorsnede maar nu vult ze de pot aardig inderdaad. Met een handje koemest in de week (vanaf begin april tot nu) zou er toch genoeg voeding moeten zijn...... nu nog verpotten lijkt met niet goed, volgend jaar grotere behuizing maar  ;)
Is dat niet wat/te veel, 1 hand iedere week?

Easywoods

Citaat van: thezewery op 22-06-2018  14:45 uIs dat niet wat/te veel, 1 hand iedere week?
Handje, met mijn handen is dat een volle eetlepel ongeveer.....
Ja, in vergelijking met andere planten heel veel zelfs. Ben ergens in het topic "hopoogst 2016" 17 of 18 een berekening tegengekomen waaruit bleek dat hop extreem veel voeding "nodig" heeft. Misschien dat ik het wat heb overdreven  :weetniet:

Zojuist Bloedmeel gehaald, hopelijk knapt ze er wat van op  :P

EBC

Verpotten die dame! Een pot van minstens 20 cm. Dan kan ze er weer tegen, en is ze veel minder vocht/droog gevoelig.

Easywoods

Citaat van: EBC op 22-06-2018  17:53 uVerpotten die dame! Een pot van minstens 20 cm. Dan kan ze er weer tegen, en is ze veel minder vocht/droog gevoelig.

Denk je dat dat nu nog kan zonder dat ze me afstraft?  :huilen:

Huidige pot is 25cm maar toch te klein denk ik, het wordt een grote meid  ;)

EBC

Citaat van: Easywoods op 22-06-2018  17:55 uDenk je dat dat nu nog kan zonder dat ze me afstraft?  :huilen:

Huidige pot is 25cm maar toch te klein denk ik, het wordt een grote meid  ;)

Als je haar in een grotere pot zet voelt ze dat toch niet? Gewoon de huidige pot voorzichtig losmaken en in de kluit in zn geheel in de grotere pot zetten.
Ze groeit onder de grond net zo veel als boven de grond ...

breda82

Bij mij verschijnen de eerste tekenen van bellen. Heb paar stekken denk dat ik maar eens een plekje in de buurt ga zoeken goor guerrilla gardening :p

EBC

Citaat van: breda82 op 23-06-2018  18:34 uBij mij verschijnen de eerste tekenen van bellen.

Dat is wel heel erg vroeg!

RuudB

Citaat van: Easywoods op 22-06-2018  17:21 uBen ergens in het topic "hopoogst 2016" 17 of 18 een berekening tegengekomen waaruit bleek dat hop extreem veel voeding "nodig" heeft.

Dat is vermoedelijk mijn berekening op basis van mestgiften uit de commerciele teelt gedeeld door het gemiddelde aantal planten per acre (informatie uit de US), doel was om inzicht te krijgen in de mestgiften per plant. Die berekening heb ik vorig jaar gemaakt nadat de groei achter bleef. Dit jaar groeien de planten veel beter dan vorig jaar; sneller, met meer getrainde scheuten en met mooier blad. Nu nog afwachten of de oogst ook veel meer gaat worden dan vorig jaar.

CeesM

Citaat van: breda82 op 23-06-2018  18:34 uBij mij verschijnen de eerste tekenen van bellen.
Citaat van: EBC op 23-06-2018  18:47 uDat is wel heel erg vroeg!
Ik had vorig jaar een hopplantje dat werd niet hoger dan 1,2 meter en geen bellen er aan. Dit voorjaar 4 scheuten uitgegraven en meer in de zon gezet.
Nu is ie pakweg 4 meter lang met een aantal extra vertakkingen. Wanneer kan ik bellen verwachten en (als ze komen) oogsten?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: CeesM op 23-06-2018  23:18 uWanneer kan ik bellen verwachten en (als ze komen) oogsten?
Ter indicatie: Ik zie bij .hoppecruyt.be dat zij hun hoppen geoogst hebben tusen 2 en 23 september.

brouwerwaldonk

Citaat van: CeesM op 23-06-2018  23:18 uNu is ie pakweg 4 meter lang met een aantal extra vertakkingen. Wanneer kan ik bellen verwachten en (als ze komen) oogsten?
De bloemen komen op takjes in de oksels van de bladeren op de zijscheuten/vertakkingen. Binnen een 2 tal weken kan je al, de nog gesloten knopjes zien.



Normaal zou je eind juli de eerste bloemetjes moeten zien verschijnen. Hieronder is een foto van 3 augustus 2010
In augustus ontwikkelen de kleine bloemen tot volwaardige hopbellen. Bij droogte flink water geven rond de voet.
Hop is een flinke groeier en heeft daarom veel voedsel/bemesting nodig. Dus niet op magere grond planten en in maart flink wat compost een beetje inwerken bovenop.
Hier staat de hop naast de composthoop, zo heeft hij het jaar rond meer dan voldoende voeding. 


Fermon

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-06-2018  06:59 uDe bloemen komen op takjes in de oksels van de bladeren op de zijscheuten/vertakkingen. Binnen een 2 tal weken kan je al, de nog gesloten knopjes zien.




Hé een bekende foto! Dit waren vorig jaar volgens jou nog geen bloemen.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33496.msg521842.html#msg521842

Maar inderdaad dit zijn beginnende bloemen.

breda82


CeesM

Oké, bedankt. Even afwachten dus. :biersmile:

Sjamp00

Hier beginnen de "pluisjes" er al in te komen op een meter of 5-6 hoog.
In mijn andere Cascade zie ik nog niets verschijnen, maar die kan maar 2,5 meter omhoog, en de rest horizontaal.



 :biersmile:

EBC

Citaat van: Sjamp00 op 25-06-2018  22:42 uHier beginnen de "pluisjes" er al in te komen op een meter of 5-6 hoog.
In mijn andere Cascade zie ik nog niets verschijnen, maar die kan maar 2,5 meter omhoog, en de rest horizontaal.



 :biersmile:

Oei oei, dat worden nep-bellen, die flink gaan doorgroeien. Ik zou ze wegknippen.

Sjamp00

Citaat van: EBC op 25-06-2018  23:06 uOei oei, dat worden nep-bellen, die flink gaan doorgroeien. Ik zou ze wegknippen.

Ah, ik wist niet dat dat bestond!
Komen er dan bellen aan zonder (of met erg weinig) Lupuline, of gewoon niets?
Dank je wel voor de tip, morgenavond maar opnieuw de ladder in.
 :biersmile:

Edit:
Nu ik toch vragen aan het stellen ben: Enig idee waardoor dit word veroorzaakt? Te veel voeding/te veel zon er behoorlijk wat regen/of....?

BrouwMark

Citaat van: EBC op 25-06-2018  23:06 uOei oei, dat worden nep-bellen, die flink gaan doorgroeien. Ik zou ze wegknippen.

 ;D Ja tuurlijk. Dat bestaat niet.

brouwerwaldonk

Citaat van: Sjamp00 op 25-06-2018  22:42 uHier beginnen de "pluisjes" er al in te komen op een meter of 5-6 hoog.

Dat zijn helemaal geen nepbellen dat worden echte hopbellen. Ze ontwikkelen allemaal zo. Het is wel heel vroeg.

Hier een foto van begin augustus


EBC

Citaat van: brouwerwaldonk op 26-06-2018  07:02 uDat zijn helemaal geen nepbellen dat worden echte hopbellen. Ze ontwikkelen allemaal zo. Het is wel heel vroeg.

Het worden bellen, maar ze zijn te vroeg, en zeer waarschijnlijk groeien er in september allemaal bladeren en takjes uit die bellen. Maar we zullen zien ...

Sjamp00

Citaat van: EBC op 26-06-2018  10:04 uHet worden bellen, maar ze zijn te vroeg, en zeer waarschijnlijk groeien er in september allemaal bladeren en takjes uit die bellen. Maar we zullen zien ...

Ik zal ze laten zitten, zijn er nog niet heel veel, dus wil wel mee doen aan een experiment-je.  ::)
Zal later in het jaar de uitkomst doorgeven.
 :biersmile:

brouwerwaldonk

Ik ben zonet gaan kijken op de Cascade, daar is nu één knopje half open aan het komen en ik kan de meeldraadjes al zien zitten.


BB-Moods

Leuk te zien hoe jullie de groei en oogst bijhouden.

Zelf ben ik dit jaar met eerste jaars wortelstokken begonnen.
Het is onvoorstelbaar dat ze allemaal nu tot > 5 m hoogte zjjn gegroeid.

Ik heb staan:
Chinook
Hallertauer 'Tradition'
Centennial
Comet
Cascade
Comet

De Hallertauer 'Tradition'  en Centennial zijn vorige week in bloei gekomen.
De andere soorten nog niet.

Met veel belangstelling ga ik jullie hopoogst2018 nu volgen.

Pieter1954

Citaat van: brouwerwaldonk op 26-06-2018  11:55 uIk ben zonet gaan kijken op de Cascade, daar is nu één knopje half open aan het komen en ik kan de meeldraadjes al zien zitten.



Als je meeldraden ziet heb je een mannelijke plant. En dat lijkt me toch niet de bedoeling?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.