Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopoogst 2018  (gelezen 28849 keer)

Offline Sjamp00

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hopoogst 2018
« Gepost op: 17-02-2018 12:40 u »
Tijdens het brouwen deze ochtend viel het me op dat mijn Cascade al scheuten begint te vormen.
Is dit niet een beetje vroeg?  :weetniet:
Bij jullie ook al scheuten te zien?

Groetjes Sjamp00 :proost:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
Re: Hopoogst 2018
« Reactie #1 Gepost op: 17-02-2018 12:45 u »
Jep, hier ook.

Offline Marco Aal

• Boven 10 berichten
  • *
  • Alles komt met tijd en temperatuur
« Reactie #2 Gepost op: 17-02-2018 14:34 u »
Hallo,

Klopt in het hoge noorden ook bijna al mijn hop
hebben al uitlopers.

Gr Marco

P.s. Nog iemand die Saaz rhizomen aanbiedt?

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeën dan tijd om te brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 17-02-2018 15:58 u »
Hier ook al. Mijn ervaring van de afgelopen jaren is dat de groei tot mei maar heel beperkt is. E.e.a. natuurlijk afhankelijk van het weer.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #4 Gepost op: 17-02-2018 17:14 u »
Tijdens het brouwen deze ochtend viel het me op dat mijn Cascade al scheuten begint te vormen.
Is dit niet een beetje vroeg?  :weetniet:
Bij jullie ook al scheuten te zien?

Groetjes Sjamp00 :proost:
Eigenlijk moest je alle ranken al afgesneden hebben.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #5 Gepost op: 17-02-2018 17:22 u »
Vandaag onkruid gewied rond de hopplanten en compost rondom de planten gegooid. In Venlo zag ik ook al scheutjes.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #6 Gepost op: 17-02-2018 17:50 u »
Het is vroeg, maar niet erg, want die eerste uitlopers moet je toch allemaal afsnijden.

Offline Sjamp00

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 17-02-2018 18:34 u »
Eigenlijk moest je alle ranken al afgesneden hebben.

Ok,ik dacht dat je zo'n 10-20 cm moest laten zitten, maar dit klopt dus niet?

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #8 Gepost op: 17-02-2018 20:19 u »
Hier gaat
de Cascade ook al beginnen
.jpg][/URL]

Offline springerke

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 17-02-2018 22:02 u »
Bij ons in West Vlaanderen zijn de eerste hopscheuten verkocht op de veiling voor meer dan 200 euro/100 gram
Naar het schijnt is dat een delicatesse en alle sterren restaurants komen er op af.

Offline Rob Q

• Boven 10 berichten
  • *
  • Leerling
« Reactie #10 Gepost op: 17-02-2018 22:32 u »
Zijn die mensen in de war met asperges?

Offline Pieter1954

• Junior lid
  • **
  • Jullie zijn mijn informatiebron
« Reactie #11 Gepost op: 17-02-2018 22:36 u »
Blanke hopscheuten zijn een ware delicatesse hoor!

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #12 Gepost op: 17-02-2018 22:54 u »
Ok,ik dacht dat je zo'n 10-20 cm moest laten zitten, maar dit klopt dus niet?

Ik geef elk jaar een aantal interessante workshops over het zelf hopkweken voor hobbybrouwers. Dit jaar doe ik dat onder andere bij Brouwland op donderdagavond 5 april. Zie aldaar voor meer info.

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #13 Gepost op: 18-02-2018 08:29 u »
Ik geef elk jaar een aantal interessante workshops over het zelf hopkweken voor hobbybrouwers. Dit jaar doe ik dat onder andere bij Brouwland op donderdagavond 5 april. Zie aldaar voor meer info.

Jammer dat Beverlo zo ver weg is (ruim 2 uur) vanuit Hellevoetsluis  :-[ ::)

Offline marcel-g

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 18-02-2018 21:52 u »
Ik heb voor de liefhebber een vierde jaars Chinook en Willamette.
Afhalen in Barneveld.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #15 Gepost op: 19-02-2018 11:14 u »
Jammer dat Beverlo zo ver weg is (ruim 2 uur) vanuit Hellevoetsluis  :-[ ::)
Kijk nog meer brouwers in Hellevoetsluis, altijd goed. Heb je toevallig ook hop staan?

Offline Lange1985

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 19-02-2018 11:20 u »
Vraagje,

Ik zit ook te denken over een of enkele hopplantjes dit jaar. Als ik bijvoorbeeld kijk naar die hopplantjes van Eickelmann in Duitsland, hoe groot is de groeivoorsprong die deze hebben op een rhizoom? M.a.w. stel ik ga een rhizoom in een pot zetten of ik zet zo'n hopplant neer, is er dan aan het eind van het seizoen nog een verschil in grootte en eventuele oogst?  Ik zie overal dat hop groeit als kool.

O ja, als iemand in Limburg nog wat over heeft houd ik me aanbevolen  :biersmile:

Offline RienP

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 19-02-2018 12:08 u »
Dat is heel wisselend. Ik heb een plantje van eickelmann gehad en die groeide maar 3m in het 1e jaar. Terwijl ik uit Engeland een rhizoom had die gelijk als een raket er vandoor ging en het 1e jaar al 2 kilo (niet gedroogd) hop gaf.

Ga er vanuit dat je de 1e twee jaar niet zoveel opbrengst hebt dan valt het altijd mee.

Offline Easywoods

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 19-02-2018 12:58 u »
Kijk nog meer brouwers in Hellevoetsluis, altijd goed. Heb je toevallig ook hop staan?

Nee, nu nog geen hop hier. Ik hoop dit jaar een Cascade stek in de grond te kunnen zetten  ;) :biersmile:

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 19-02-2018 13:55 u »
2 jaar terug een hopplant (tradition) besteld bij Eickelmann (januari volgens mij), direct in de grond gezet en het eerste jaar is hij behoorlijk uitgegroeid met een goede opbrengst.

Offline Willy-en-co

• Junior lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 19-02-2018 14:42 u »
Even een vraag dit is me tweede jaar( eerste volle jaar) dat ik hop heb. Is het nu de bedoeling om alle uitlopers die er nu zijn weg te knippen of niet. Want ik als leek wordt er niet wijs uit.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 19-02-2018 15:29 u »
Je laat maximaal 10 ranken of scheuten naar boven groeien aan een stevige constructie die niet omverwaaid van de wind. Na de oogst van de hopbellen in september knip je alles tot tegen de grond af.

Offline Willy-en-co

• Junior lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 19-02-2018 15:45 u »
Je laat maximaal 10 ranken of scheuten naar boven groeien aan een stevige constructie die niet omverwaaid van de wind. Na de oogst van de hopbellen in september knip je alles tot tegen de grond af.

Het is toch max 2a3 per plant. 
Maar lees hier regelmatig dat mensen uitlopers die nu komen allemaal weg halen en pas in april ongeveer terug brengen tot 2 a 3 uitlopers laten opkomen.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 19-02-2018 16:09 u »
Ik knip nooit wat weg. Mijn cascadeplant was afgelopen jaar 3 jaar oud, en groeide vrolijk een meter of 10. Het is eigenlijk gewoon onkruid, maar dan wel een nuttig 😀

Oogst afgelopen jaar 3,2 kilo...

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 19-02-2018 16:27 u »
Ik heb vorig jaar 2 Cascade  stekjes gekregen, deze heb ik in een pot geplant. beide heb ik vorig jaar laten groeien. Nu heb ik een plant met een goed wortel stelsel in een andere pot geplant, dus voor de liefhebber heb ik een Cascade plant over, af te halen in Hardenberg (Overijssel)
Ik verwacht dat deze al een redelijke opbrengst zal krijgen.

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #25 Gepost op: 19-02-2018 16:48 u »
Het is toch max 2a3 per plant. 
Maar lees hier regelmatig dat mensen uitlopers die nu komen allemaal weg halen en pas in april ongeveer terug brengen tot 2 a 3 uitlopers laten opkomen.

Men raadt aan om bij 1e en 2e jaars planten maar 2 of 3 uitlopers te laten uitgroeien zodat de energie gebruikt kan worden om het wortelstelsel sterk en groot te laten groeien. Bij planten vanaf het 3e jaar kan je 6 tot 8 scheuten op laten groeien. Als je ze in een cementbak heb staan raadt men aan er maximaal 4 te laten staan omdat het wortelstelsel kleiner blijft.

In de praktijk kijk ik hoeveel scheuten er op komen, dat is voor mij een indicatie hoe goed de plant het gaat doen. Dan beslis ik of ik er 4, 5, 6, 7 of 8 laat staan (minimaal de helft gaat er af).

Bij hopkwekers is het gewoonte om eind maart inderdaad alle scheuten die boven de grond zijn gekomen te verwijderen. Dit zijn bullshoots, vaak zijn ze hol en geven een slechte opbrengst. Van de scheuten die vanaf 1 april opkomen selecteer je dan de 4 tot 8 sterkste scheuten.

Nog een tip: begin niet te vroeg met het trainen van de scheuten, zodra ze om het touwtje zitten gaan ze sneller groeien en worden ze minder sterk. Ik train ze pas als ze zo'n 30-40 cm groot zijn.

Offline Robbert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 19-02-2018 16:54 u »
Wat voor een mest strooit men om de hopplanten?

gewone "huis tuin en keukenmest"? of nog een of andere bijzondere verhouding?

Robbert

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 19-02-2018 16:59 u »
Bij de action verkopen ze korrel mest voor de groente tuin.
Ik weet niet of ze het nu in het assortiment hebben maar meestal in het voorjaar wel.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #28 Gepost op: 19-02-2018 17:21 u »
Ik heb voor de liefhebber een vierde jaars Chinook en Willamette.
Afhalen in Barneveld.
Pm gedaan

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #29 Gepost op: 19-02-2018 18:29 u »
Wat voor een mest strooit men om de hopplanten?

gewone "huis tuin en keukenmest"? of nog een of andere bijzondere verhouding?

Robbert

Vorig jaar heb ik de hoeveelheid bemesting uit de commerciele hopteelt omgerekend naar de bemesting voor een enkele plant. Het kwam neer op een NPK hoeveelheid van 100-30-80 tot 150-30-150 lb per acre per seizoen, waarbij de hoeveelheid stikstof voor 80% in juni en juli wordt gevraagd.

Dit heeft voor mij het volgende bemestingsplan opgeleverd:

Maart: Ecostyle Groente en Kruidenmest 200 gram per plant
Juni: Ecostyle Groente en Kruidenmest 200 gram + Ecostyle Bloedmeel 200 gram per plant

En ja, dit is veel meer dan op de verpakking staat vermeld....

Offline Lange1985

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 19-02-2018 20:36 u »
Net besteld; Cascade, Merkur en Bramling Cross... ben benieuwd  :biersmile:

Offline Willy-en-co

• Junior lid
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 20-02-2018 10:56 u »
Men raadt aan om bij 1e en 2e jaars planten maar 2 of 3 uitlopers te laten uitgroeien zodat de energie gebruikt kan worden om het wortelstelsel sterk en groot te laten groeien. Bij planten vanaf het 3e jaar kan je 6 tot 8 scheuten op laten groeien. Als je ze in een cementbak heb staan raadt men aan er maximaal 4 te laten staan omdat het wortelstelsel kleiner blijft.

In de praktijk kijk ik hoeveel scheuten er op komen, dat is voor mij een indicatie hoe goed de plant het gaat doen. Dan beslis ik of ik er 4, 5, 6, 7 of 8 laat staan (minimaal de helft gaat er af).

Bij hopkwekers is het gewoonte om eind maart inderdaad alle scheuten die boven de grond zijn gekomen te verwijderen. Dit zijn bullshoots, vaak zijn ze hol en geven een slechte opbrengst. Van de scheuten die vanaf 1 april opkomen selecteer je dan de 4 tot 8 sterkste scheuten.

Nog een tip: begin niet te vroeg met het trainen van de scheuten, zodra ze om het touwtje zitten gaan ze sneller groeien en worden ze minder sterk. Ik train ze pas als ze zo'n 30-40 cm groot zijn.

Dus nu lekker laten op komen en in maart alles weghalen. En als er dan nieuwe komen daar de besten uit zoeken. Maar het is dus ook gewoon mogelijk om dit te laten groeien en daar de besten uit te zoeken.
Ik bedoel meer het is geen standaard iets om in maart terug te korten dat is dus verschillend per kweker.

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #32 Gepost op: 20-02-2018 22:34 u »
Dus nu lekker laten op komen en in maart alles weghalen. En als er dan nieuwe komen daar de besten uit zoeken. Maar het is dus ook gewoon mogelijk om dit te laten groeien en daar de besten uit te zoeken.
Ik bedoel meer het is geen standaard iets om in maart terug te korten dat is dus verschillend per kweker.

Er zijn veel mogelijkheden. Als je niks snoeit krijg je een woekerplant en met vast wel wat hopbellen. Maar wij hobbytelers gaan voor een goede opbrengst en proberen het net zo te doen als de grote jongens zodat we sterke planten krijgen. En op kleine details na (afhankelijk van geografische ligging en hopsoorten) doen die toch allemaal grofweg hetzelfde:

https://www.fortlewis.edu/Portals/178/hops%20thinning.pdf

Offline Lange1985

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 02-03-2018 22:25 u »
Wie van jullie heeft er hop boven of langs de oprit groeien? Zit er aan te denken om er hop te zetten maar wil ff weten of het veel zooi op je auto geeft... de vorige bewoner heeft een stalen stellage gebouwd die nu wat doelloos over mijn oprit hangt  :proost:

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #34 Gepost op: 03-03-2018 12:15 u »
Wie van jullie heeft er hop boven of langs de oprit groeien? Zit er aan te denken om er hop te zetten maar wil ff weten of het veel zooi op je auto geeft... de vorige bewoner heeft een stalen stellage gebouwd die nu wat doelloos over mijn oprit hangt  :proost:
Kan je zonder problemen doen

Offline crazyjopje

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 03-03-2018 21:44 u »
2 jaar terug een hopplant (tradition) besteld bij Eickelmann (januari volgens mij), direct in de grond gezet en het eerste jaar is hij behoorlijk uitgegroeid met een goede opbrengst.
Dat had ik met Cascade...
In december de grond in hele flinke plant geworden van ruim 4 meter en in september ruim 300 g gedroogd in de vriezer gedaan.
De Saaz en Northern Brewer groeiden alleen maar naar geen enkele bel.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 10-03-2018 13:14 u »
Ik heb 2 hopplanten over: Cascade en de Hallertau tradition.
Ze staan nu nog niet in de weg... Maar als ze gaan groeien en niemand heeft ze opgehaald verdwijnen ze in de gft bak.

Offline Pieter1954

• Junior lid
  • **
« Reactie #37 Gepost op: 10-03-2018 15:39 u »
Ze staan nu nog niet in de weg... Maar als ze gaan groeien en niemand heeft ze opgehaald verdwijnen ze in de gft bak.

Waar woon je?
Of heeft iemand in de buurt van Enkhuizen een of meerdere rhizomen/planten ter beschikking?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #38 Gepost op: 10-03-2018 16:31 u »

Hmm, zit nog ff te twijfelen. Heb zelf Smaragd maar een Hallertau Tradition heb ik denk ik wel belang bij. Laat ik je weten, ritje Hardenberg zit het niet op vast in ieder geval

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 10-03-2018 16:54 u »

Sorry, ze zijn al opgehaald.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 10-03-2018 16:56 u »
Hmm, zit nog ff te twijfelen. Heb zelf Smaragd maar een Hallertau Tradition heb ik denk ik wel belang bij. Laat ik je weten, ritje Hardenberg zit het niet op vast in ieder geval

Ik wil in het voorjaar wel een uitloper stekken voor je.

Offline SkullboyNL

• Boven 10 berichten
  • *
  • Real life name: Alwin Kloosterman
    • alwinkloosterman.nl
« Reactie #41 Gepost op: 11-03-2018 13:36 u »
Ik heb mij aardig wat ingelezen in het verbouwen van hop. Ik wil de uitdaging wel aangaan dus ik heb 3 plantjes besteld bij eickelmann Cascade, Aroma en Chinook. Ik heb deze afgelopen donderdag binnen gekregen en Gisteren in de tuin gezet.

Nu heeft de Chinook al wat "Uitlopers" ik had gelezen dat mensen deze eerste uitlopers in maart afknipten en de latere die in april opkomen wel laten staan en daar 1 of 2 van laten uit groeien tot een "Plant". Is het verstandig om van een nieuwe plant gelijk de uitlopers er al af te knippen? Of is het beter om deze gewoon te laten groeien en hier 1 of 2 van uit te kiezen en de rest dan afknippen?

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #42 Gepost op: 11-03-2018 16:05 u »
Is het verstandig om van een nieuwe plant gelijk de uitlopers er al af te knippen? Of is het beter om deze gewoon te laten groeien en hier 1 of 2 van uit te kiezen en de rest dan afknippen?

De scheuten van voor 1 april kunnen er op 1 april af, dit zijn de bullshoots. De korte uitlopers zoals op de foto laat je dan zitten. Als deze 40-60 cm lang zijn geworden kan je de sterkste 2 scheuten trainen en de rest verwijderen. Volgende jaren kan je meer scheuten laten zitten.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #43 Gepost op: 11-03-2018 18:06 u »
Volgens mij knip je het eerste jaar nog niets weg om de plant eerst aan te laten sterken.

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #44 Gepost op: 11-03-2018 19:31 u »
Volgens mij laat je om de plant aan te sterken maar 1 tot 2 ranken groeien. Maar misschien heb ik het wel mis... :weetniet:

Offline Marco Aal

• Boven 10 berichten
  • *
  • Alles komt met tijd en temperatuur
« Reactie #45 Gepost op: 16-03-2018 16:01 u »
Hallo,

Iemand nog een Saaz stekje/rhizoom over?

Gr Marco

Offline breda82

• Vol lid
  • Land: 00
  • Just experiment
« Reactie #46 Gepost op: 17-03-2018 08:06 u »
Dit seizoen naast Cascade ook een chinook en centennial plant, ben benieuwd!

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #47 Gepost op: 17-03-2018 17:15 u »
Het versnijden, (ondergronds afknippen) kun je nu doen. Per plant 2 klimdraden en per klimdraad 3 uitlopers. Tijdens de oogst NIET kort knippen, maar ongeveer 50/60 cm boven de grond.
Mest: Goede compost is voldoende. Reken op ongeveer 25 ton/ha. Dan kun je zelf uitrekenen hoeveel compost je nodig hebt. Per hectare groeien normaal gesproken 2000 planten.
Een goede opbrengst is 500 gr gedroogde hop per plant.
Drogen: NIET ventileren met buitenlucht, maar met warme lucht (65 graden). Als je goed droogt duurt het 6 uur dat de hop goed droog is en een vochtpercentage van 8 a 9 procent. Daarna dag laten rusten ( acclimatiseren aan de buitentemperatuur en vervolgens persen.
Dan is vacuüm verpakken NIET nodig zolang je het koel bewaard. Het is dan zeker 2 jaar houdbaar.
Hoop dat er nu wat vragen beantwoord zijn en er wat onzin uit de wereld is.

Offline Artemis

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #48 Gepost op: 19-03-2018 22:51 u »
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar verschillende hopstekken. Bijvoorbeeld Saaz, Cascade, Tettnang o.i.d. We gaan ze bij ons in de wijk planten zodat ik er een biertje voor de buurt van kan maken. Heeft er iemand nog wat stekjes over? Heel graag!

Offline Enos

• Vol lid
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #49 Gepost op: 19-03-2018 23:40 u »
Ok
Misschien is dit niet de topic om dit te vragen maar toch.

Ik heb ook 2 planten gekocht die wil ik in de groentetuin zetten van onze tuinverenging.
Maar de planten, struiken, ....  mogen niet hoger dan 2 meter komen dat zijn de voorwaarden.

Nu wil ik ze laten groeien langs tuingaas van 120 cm hoog over een lengte van 8 mtr .
Zou dat ook willen, ga ze wel begeleiden met draad langs het gaas.
Mijn idee is als het nu de hoogte in gaat of langs gaas opzij, zou dat wat uitmaken.

Wie weet hier een antwoord op?

Offline rlandzaat

• Vol lid
« Reactie #50 Gepost op: 20-03-2018 19:22 u »
ok
misschien is dit niet de topic om dit te vragen maar toch.

Ik heb ook 2 planten gekocht die wil ik in de groentetuin zetten van onze tuin verenging .
Maar de planten, struiken , ....  mogen niet hoger dan 2 meter komen dat zijn de voorwaarden.

Nu wil ik ze laten groeien langs tuingaas van 120 cm hoog over een lengte van 8 mtr .
Zou dat ook willen , ga ze wel begeleiden met draad langs het gaas.
Mijn idee is als het nu de hoogte in gaat of langs gaas opzij  , zou dat wat uitmaken.

Wie weet hier een antwoord op

Vorig seizoen hebben we een 20-tal Cascade planten gepoot tegen een stellage die ca 3 meter verticaal gaat en vervolgend horizontaal. De hop gaat echter niet uit zichzelf horizontaal groeien, maar "propt op" op het hoogste punt van het verticale deel.

Bij jou is de hoogte aanmerkelijk lager en je zou de scheuten dus veel makkelijker kunnen leiden, maar dat zul je dan wel moeten doen, de hop wil zelf steeds omhoog.

Offline Appiehappie

• Junior lid
  • **
  • Huisbrouwerij de Leidsche Goot
« Reactie #51 Gepost op: 21-03-2018 00:38 u »
Ok

Ik heb ook 2 planten gekocht die wil ik in de groentetuin zetten van onze tuinverenging.
Maar de planten, struiken, ....  mogen niet hoger dan 2 meter komen dat zijn de voorwaarden.

Mijn idee is als het nu de hoogte in gaat of langs gaas opzij, zou dat wat uitmaken.

Mijn hop laat ik nu voor het derde jaar ook horizontaal groeien. Je moet de plant wel begeleiden want
de plant neigt inderdaad naar boven. Je moet de plant dwingen om rechtdoor te groeien en niet omhoog.
Het ziet er wel gezellig en mooi uit als de hop horizontaal groeit en het plukt makkelijk. Op de foto liet ik
vorig jaar twee planten met elk 3 scheuten naar elkaar toe groeien. Dit jaar ga ik de draad waarlangs de
hop groeit verlengen en laat ik de hop niet meer naar elkaar toe groeien. Eens kijken wat beter werkt.

In juli en augustus geeft ik ieder jaar een bierproeverij onder de bijna volgroeide hopbellen. Vooral in augustus hangen
de hopbellen prachtig als levende decoratie onder mijn biervrienden. Dit is de perfecte decoratie bij een vers getapt biertje
met daarin de hop van vorig jaar.

Offline Enos

• Vol lid
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #52 Gepost op: 21-03-2018 00:41 u »
Mijn hop laat ik nu voor het derde jaar ook horizontaal groeien. Je moet de plant wel begeleiden want
de plant neigt inderdaad naar boven. Je moet de plant dwingen om rechtdoor te groeien en niet omhoog.
Het ziet er wel gezellig en mooi uit als de hop horizontaal groeit en het plukt makkelijk. Op de foto liet ik
vorig jaar twee planten met elk 3 scheuten naar elkaar toe groeien. Dit jaar ga ik de draad waarlangs de
hop groeit verlengen en laat ik de hop niet meer naar elkaar toe groeien. Eens kijken wat beter werkt.

In juli en augustus geeft ik ieder jaar een bierproeverij onder de bijna volgroeide hopbellen. Vooral in augustus hangen
de hopbellen prachtig als levende decoratie onder mijn biervrienden. Dit is de perfecte decoratie bij een vers getapt biertje
met daarin de hop van vorig jaar.

Als die van mij net zo mooi gaan groeien doe ik het er voor.
Nu ga ik het zeker proberen.

In wat voor grondsoort staat de hopplant van u.

Offline Appiehappie

• Junior lid
  • **
« Reactie #53 Gepost op: 21-03-2018 00:58 u »
Als die van mij net zo mooi gaan groeien doe ik het er voor.
Nu ga ik het zeker proberen.

In wat voor grondsoort staat de hopplant van u

Gewoon potgrond. Op de foto zie je een 2e jaars hop. Als het goed is zal de hop dit jaar
nog uitbundiger groeien. Alle scheuten die uitkomen knip ik op 15 cm af en zet ik in een
vaas met water. Ik hou drie scheuten over en die begeleid ik naar boven met de zonrichting
mee. De overige afgeknipte scheuten laat ik buiten in het water staan en na een week of 3-4
komen er wortels aan. Wie een stek wil hebben kan deze komen ophalen. Het liefst voor een
stek met wortels van een andere hopsoort of voor een zelf gebrouwen biertje. Dit zal nog even
duren. De kou heeft alles vertraagd.

Offline hophydroponics

• Boven 10 berichten
  • *
    • Hop nederland
« Reactie #54 Gepost op: 22-03-2018 14:43 u »
In de kas groeien ze nog sneller

Offline RienP

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 22-03-2018 18:04 u »
Tijd om helemaal af te knippen lijkt me. De meeste hop komt op de nieuwe ranken en niet op uitlopers van ranken van het vorige jaar.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #56 Gepost op: 22-03-2018 21:41 u »

Ok

Lukt je alleen door ze er zelf over te geleiden. Kans is overigens aanwezig dat andere tuinders 'per ongeluk' je plantjes om het leven brengen. Hop is geen geliefde gast....

Offline Enos

• Vol lid
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #57 Gepost op: 22-03-2018 21:57 u »
Lukt je alleen door ze er zelf over te geleiden. Kans is overigens aanwezig dat andere tuinders 'per ongeluk' je plantjes om het leven brengen. Hop is geen geliefde gast....
Wat is de reden om een hop plant "per ongeluk"om te brengen.
Is daar een bepaalde reden voor denk je ?
Groeien of bloeien bepaalde planten niet goed of brengt de plant ongenode gasten?

Offline RienP

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 22-03-2018 22:02 u »
Hop trekt veel luis aan en de plant woekert ondergronds nogal als je het de wortels niet wat inperkt.

Offline breda82

• Vol lid
  • Just experiment
« Reactie #59 Gepost op: 22-03-2018 22:03 u »
Volgens mij is hop een flink woekerende plant als je niet oplet.

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 22-03-2018 22:11 u »
Hop trekt veel luis aan en de plant woekert ondergronds nogal als je het de wortels niet wat inperkt.
Achter in de tuin had ik een beetje last van bladluizen. Bij de hop op ons stukje land heb ik nergens last van. Er zijn natuurvriendelijke middelen tegen luis.
De planten kunnen inderdaad flink woekeren. Dat moet je goed bijhouden. Je kunt je planten in een ingegraven metselkuip (zonder bodem) zetten. Dit zorgt ervoor dat het woekeren binnen de perken blijft.

Offline RienP

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 23-03-2018 16:00 u »
Het wisselt bij mij sterk van jaar tot jaar. Vorig jaar viel het mee, maar toen waren er ook al vroeg lieveheersbeestjes in de tuin. Dat helpt aanzienlijk. In 2016 zagen de uitlopers af en toe gewoon zwart van de luis.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #62 Gepost op: 24-03-2018 20:24 u »
Wat is de reden om een hop plant "per ongeluk"om te brengen.
Is daar een bepaalde reden voor denk je ?
Het antwoord is al gegeven, maar inderdaad het woekeren. Hop is voor tuinliefhebbers echt een onkruid. Luis is er ook gek op, maar dat is dan een kwestie van voldoende lieveheersbeestjes hebben.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #63 Gepost op: 25-03-2018 07:45 u »
Als je last heb van luizen op je hop, wil dat zeggen dat de plant een gebrek heeft. De larven van lieveheersbeestjes zijn veel effectiever, die vreten de luizen in sneltempo op.
Op een extreem droog voorjaar zat mijn hop helemaal vol met luizen. Elke larve die ik tegenkwam in de tuin (en het waren er heel wat) op de hop gezet en na één week later was de hop luizenvrij.

Die larven hebben een langwerpige vorm min of meer blauw van kleur met kleine gele streepjes op hun rug (even googelen dan vind je ze wel).     

Offline ChrisH1986

• Vol lid
« Reactie #64 Gepost op: 26-03-2018 19:53 u »
De Cascade laat zich inmiddels ook weer zien.
Nu heb ik verschillende dingen gelezen over bullshoots en 2 of 3 scheuten laten staan.
Is het nu dan de bedoeling dat ik 2 of 3 van die 'paarse knopjes' laat staan de rest verwijder?
En zoja, de rest dan stekken?
Wat te doen?

p.s. ik weet zo snel ff niet hoe ik een foto zo online kan zetten dus vandaar dat ik m ff in een pdf bestand heb toegevoegd:)

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #65 Gepost op: 30-03-2018 12:14 u »
De Cascade laat zich inmiddels ook weer zien.
Nu heb ik verschillende dingen gelezen over bullshoots en 2 of 3 scheuten laten staan.
Is het nu dan de bedoeling dat ik 2 of 3 van die 'paarse knopjes' laat staan de rest verwijder?
En zoja, de rest dan stekken?
Wat te doen?

p.s. ik weet zo snel ff niet hoe ik een foto zo online kan zetten dus vandaar dat ik m ff in een pdf bestand heb toegevoegd:)

Alles eerst wegsnijden, dus ook wat nu boven komt. Wat daarna weer opkomt met  2 klimdraden omhoog leiden en per klimdraad maximaal 3 ranken

Offline hophydroponics

• Boven 10 berichten
  • *
    • Hop nederland
« Reactie #66 Gepost op: 30-03-2018 20:01 u »
De Magnum doet het prima en de Cascade idem. Geen probleem met hydroponics. Groeit als snel.

Offline Marko

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #67 Gepost op: 02-04-2018 15:15 u »
. In mijn tuin komen de hopscheuten nu net boven de grond (vorig jaar april geplant). Dit is een Willamette-plant. Ik lees op het forum ook berichten over 'bull-shoots'. Zijn dat deze eerste scheuten, en zo ja, moeten deze dan allemaal verwijderd worden? En zijn deze geschikt om stekken van te maken?

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 02-04-2018 18:13 u »
De Magnum doet het prima en de Cascade idem. Geen probleem met hydroponics. Groeit als snel.
Wat is de functie van het in een kas kweken van hop?
Is dit de eerste keer dat je hop op hydrokorrels teelt?

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten en hoop dat je blijft posten. Ook als het niet mocht lukken. :duimop:

Offline hophydroponics

• Boven 10 berichten
  • *
    • Hop nederland
« Reactie #69 Gepost op: 02-04-2018 18:38 u »
In een kas op basis van hydroponics versnelt de teelt en dus groei. Ik heb drie test opstellingen. Een hydroponics (kas) een 1 in grond (kas en een buiten op het veld. Dus we zullen zien.

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 02-04-2018 19:14 u »
Vandaag heb ik de hopstellage klaargemaakt voor hopseizoen 2018. De klimtouwen per soort geplaatst en nog twee soorten (Centennial en Saphir) toegevoegd.

Offline brouwjoh.

• Junior lid
  • **
« Reactie #71 Gepost op: 04-04-2018 21:43 u »
Nog iemand belang bij een "Merkur" hopplant?

Zoek zelf nog een Cascade.

Stuur maar mailtje.
Gr joh.

Offline ChrisH1986

• Vol lid
« Reactie #72 Gepost op: 07-04-2018 18:50 u »
. In mijn tuin komen de hopscheuten nu net boven de grond (vorig jaar april geplant). Dit is een Willamette-plant. Ik lees op het forum ook berichten over 'bull-shoots'. Zijn dat deze eerste scheuten, en zo ja, moeten deze dan allemaal verwijderd worden? En zijn deze geschikt om stekken van te maken?

Als je dit topic wat terug leest dan zul je al snel tot de ontdekking komen dat een aantal scheuten bullshoots kunnen zijn en dat degene die net uit de grond komen, juist moeten blijven staan. Laat ongeveer 2 a 3 scheuten per klimdraad staan zodat de plant geprikkeld wordt om goed te groeien.

Ik heb een aantal scheuten in een klein glaasje water gezet en zag vandaag voor het eerst (na een week ongeveer) wat wortels vormen. Ik laat het nog maar even staan zodat ze door kunnen groeien en ga ze vervolgens in ontzettend natte grond te zetten in de hoop dat de plant alleen maar door blijft groeien tot een mooie hopplant! Dus ik ga er vanuit dat je scheuten wel geschikt zijn om te stekken!

Offline Appiehappie

• Junior lid
  • **
« Reactie #73 Gepost op: 07-04-2018 23:58 u »
Als je dit topic wat terug leest dan zul je al snel tot de ontdekking komen dat een aantal scheuten bullshoots kunnen zijn en dat degene die net uit de grond komen, juist moeten blijven staan. Laat ongeveer 2 a 3 scheuten per klimdraad staan zodat de plant geprikkeld wordt om goed te groeien.

Ik heb een aantal scheuten in een klein glaasje water gezet en zag vandaag voor het eerst (na een week ongeveer) wat wortels vormen. Ik laat het nog maar even staan zodat ze door kunnen groeien en ga ze vervolgens in ontzettend natte grond te zetten in de hoop dat de plant alleen maar door blijft groeien tot een mooie hopplant! Dus ik ga er vanuit dat je scheuten wel geschikt zijn om te stekken!

Die scheuten zijn prima te stekken. Ik heb vorig jaar een stuk of 12 planten van deze scheuten gemaakt. Diverse plantjes weggegeven aan de liefhebbers voor een paar zelfgebrouwen biertjes. Laat de wortels lekker groeien en als ze langer zijn zet je ze in de natte potgrond. Lekker nathouden en op een gegeven moment gaan de scheuten blaadjes vormen. Het 1e jaar zullen ze nog geen hopbloemen vormen maar het jaar daarna wel.

Zie mijn foto's van vorig jaar: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31087.msg521206/topicseen.html#msg521206

Offline ChrisH1986

• Vol lid
« Reactie #74 Gepost op: 08-04-2018 13:08 u »
Die scheuten zijn prima te stekken. Ik heb vorig jaar een stuk of 12 planten van deze scheuten gemaakt. Diverse plantjes weggegeven aan de liefhebbers voor een paar zelfgebrouwen biertjes. Laat de wortels lekker groeien en als ze langer zijn zet je ze in de natte potgrond. Lekker nathouden en op een gegeven moment gaan de scheuten blaadjes vormen. Het 1e jaar zullen ze nog geen hopbloemen vormen maar het jaar daarna wel.

Zie mijn foto's van vorig jaar: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31087.msg521206/topicseen.html#msg521206

Wanneer zet je ze dan in de 'normale' grond? Zodra er blaadjes beginnen te groeien of bouw je de vochtigheid gewoon af?

Als alle scheuten tot planten ontwikkelen dan heb ik straks 13 cascades en 8 nord brau! Dat zou wel mooi zijn!

Die planten op de foto zien er trouwens prima uit!

Offline rlandzaat

• Vol lid
« Reactie #75 Gepost op: 08-04-2018 17:57 u »
Mijn brouwmaat en ik hebben in het voorjaar van 2017 in het buitengebied van Putten zo'n 20 Cascade hopplanten gepoot. Dat leverde ongeveer 4 kg gedroogde hopbellen op. Dat blijkt meer te zijn dan we in een jaar kunnen opmaken. We zouden graag een aantal planten willen ruilen tegen o.a. de soorten Saaz en/of Hallertau. Aanbiedingen hoeven niet per se uit de buurt van Putten te komen, we vinden het geen van beiden een groot probleem om er een eindje voor te rijden.

Offline Appiehappie

• Junior lid
  • **
« Reactie #76 Gepost op: 08-04-2018 18:42 u »
Wanneer zet je ze dan in de 'normale' grond? Zodra er blaadjes beginnen te groeien of bouw je de vochtigheid gewoon af?

Als alle scheuten tot planten ontwikkelen dan heb ik straks 13 cascades en 8 nord brau! Dat zou wel mooi zijn!

Die planten op de foto zien er trouwens prima uit!
Inderdaad zodra de blaadjes verschijnen verlaag je de vochtigheid en moet de hop gaan groeien. Daarna regelmatig wateren en bemesten. Voor je het weet groeien er een hoop nieuwe hopplantjes. En deze plantjes kan je weer ruilen.

Offline SkullboyNL

• Boven 10 berichten
  • *
    • alwinkloosterman.nl
« Reactie #77 Gepost op: 10-04-2018 22:50 u »
Afgelopen dagen zijn mijn hop planten echt gaan groeien. Is het al een goed idee om alle ranken af te snijden en er 2 per plant te laten staan? Of toch nog even wachten tot ze wat langer zijn?

Edit: Heb het al gevonden.
Citaat
Zodra de scheuten een lengte hebben bereikt van 60 cm zoek je twee of drie van de sterkste uit en deze draai je om de klimdraad.

Chinook

Cascade

Aroma

Offline Sjamp00

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #78 Gepost op: 12-04-2018 22:12 u »
Vanavond ook de Cascade proberen te stekken, heb er 10 op water staan, hopelijk komen er worteltjes aan.
Gaat het goed en houd ik er een aantal over, dan zal ik hier even een laten weten ;)

:biersmile:  :proost:

Offline Enos

• Vol lid
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #79 Gepost op: 16-04-2018 20:22 u »
Kijk mijn eerste hopplanten lopen mooi uit.
Moet ik nu alles laten groeien of terug knippen naar 3 a 4 stelen.

Mooie Hallertau Mittelfruh en een Northern Brewer.

Offline hophydroponics

• Boven 10 berichten
  • *
    • Hop nederland
« Reactie #80 Gepost op: 17-04-2018 09:32 u »
Voorlopig even laten groeien

Offline ChrisH1986

• Vol lid
« Reactie #81 Gepost op: 18-04-2018 20:05 u »
Hoeveel scheuten zetten jullie in een pot. 3 per pot of gewoon 1 op 1?

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #82 Gepost op: 18-04-2018 20:31 u »
Hoeveel scheuten zetten jullie in een pot. 3 per pot of gewoon 1 op 1?

Qua stekken bedoel je?
Ik zet er een aantal in een pot, de helft gaat dood, wat over blijft en wortel schiet krijgt later zijn eigen pot.

Offline ChrisH1986

• Vol lid
« Reactie #83 Gepost op: 19-04-2018 09:33 u »
Qua stekken bedoel je?
Ik zet er een aantal in een pot, de helft gaat dood, wat over blijft en wortel schiet krijgt later zijn eigen pot.

Qua stekken inderdaad. Dan volg ik jou raad op en zet ik ook een aantal in een pot. Bedankt voor de info!

Offline ExPeteriment

• Vol lid
« Reactie #84 Gepost op: 19-04-2018 15:27 u »

Je ziet ze groeien met dit weer. Is al op kniehoogte. Heeft buiten overwinterd, na oogst 2017 kort afgeknipt, compost erbij. Geplant in 2016, oogst in 2017 ca 700 gram gedroogd, onbekend merk, wel lekker. Ben benieuwd wat dit jaar brengt.

Offline Lange1985

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #85 Gepost op: 22-04-2018 18:09 u »
Ik heb laatst een afgebroken scheut Cascade op water gezet en hij begint wortel te schieten. Voor een paar flesjes homebrew mag hij worden afgehaald in Urmond (zuid limburg. Voor de Belgische leden; bij Maasmechelen de grens over)  :biersmile:

Offline Sjamp00

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #86 Gepost op: 01-05-2018 20:10 u »
Mijn Cascade stekjes staan inmiddels in de natte aarde.
Alleen houd ik er 2 over waar ik geen potje/ruimte/stokjes voor heb.
Iemand interesse?
Ze hebben al behoorlijk ontwikkelde worteltjes.

Af te halen in Otterlo
Helaas gereserveerd.
 :biersmile:

Offline arend1989

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #87 Gepost op: 01-05-2018 23:21 u »
Afgelopen winter mijn halve dak van mijn overkapping in de tuin weggewaaid. De vrouw wilde de overkapping dan maar slopen. Ik had een beter idee. Wat ijzerdraad gespannen, en via Hoppecruyt 2 Tettnang plantjes besteld. 1 blijft nog wat achter, die krijgt minder zon door de schaduw van een paal, maar de ander groeit als kool!

De overkapping:

Plantje zoals geplant op 5 april:

26 dagen oud:

Ik had wat last van slakken die mijn eerste bladeren op aten. Plastic bekertje bodem eruit geknipt, ingesmeerd met vaseline en zout, en over t plantje in de grond geschoven. Geen slakkenspoor meer gezien! Nu is het wachten en recepten verzinnen voor het eerste Buurtbier!

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #88 Gepost op: 02-05-2018 10:31 u »
Afgelopen weekend zijn mijn hopplanten flink beschadigd door een nachtelijke hagelbui. Van bijna alle uitlopers zijn de toppen geknakt. Ik hoop dat er in september nog wat te oogsten valt...

Gelukkig hebben de paardenbloemen niets geleden.  :-\

Offline SkullboyNL

• Boven 10 berichten
  • *
    • alwinkloosterman.nl
« Reactie #89 Gepost op: 03-05-2018 00:42 u »
Ik vond in de heg van de buren een klein hopplantje. Is er een manier hoe ik kan zie of het mannelijk is? Want dit is ongeveer 15 m van mijn hopplanten vandaan.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #90 Gepost op: 03-05-2018 07:48 u »
Ik vond in de heg van de buren een klein hopplantje. Is er een manier hoe ik kan zie of het mannelijk is? Want dit is ongeveer 15 m van mijn hopplanten vandaan.

Dat is vast een zaailing van je eigen planten. Uitrekken!

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #91 Gepost op: 03-05-2018 07:49 u »
Afgelopen weekend zijn mijn hopplanten flink beschadigd door een nachtelijke hagelbui. Van bijna alle uitlopers zijn de toppen geknakt. Ik hoop dat er in september nog wat te oogsten valt...

Gelukkig hebben de paardenbloemen niets geleden.  :-\

Die planten lopen straks dubbel uit. Dat komt heus weer goed.

Offline SkullboyNL

• Boven 10 berichten
  • *
    • alwinkloosterman.nl
« Reactie #92 Gepost op: 03-05-2018 12:42 u »
Dat is vast een zaailing van je eigen planten. Uitrekken!

Dit is het eerste jaar dat ik zelf hopplanten heb. Dus ze zijn niet van mij. Ik ga er van uit dat het wilde hop is.

Offline arend1989

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #93 Gepost op: 08-05-2018 18:11 u »
Heren, vraagje. Ik heb dus 2 plantjes tegen palen aan groeien, waarvan 1 aan de westzijde van de paal, en de andere aan de oostzijde. Zou het kunnen dat dat de reden is waarom het kleintje veel langzamer groeit? Vanaf zon op tot een uur of 16:00 heeft ze gewoon zonlicht, en de grote zus heeft vanaf ongeveer 12:00 tot zon onder zonlicht. Geen ongedierte te zien, gelijkopgaand gevoed. Iemand mogelijke verklaringen?

De grote zus:

Kleintje:

Offline ChrisH1986

• Vol lid
« Reactie #94 Gepost op: 08-05-2018 21:16 u »
Mijn Cascade wordt inmiddels toch wel wat zorgwekkend lichtgroen tot geel. Kan het zijn dat hij te natte voeten heeft? Hij staat in pot en heb het idee dat er te weinig gaten in de bodem zitten. Zal dat het probleem zijn?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #95 Gepost op: 10-05-2018 09:00 u »
Heren, vraagje.

Waarom denk je dat er alleen heren aanwezig zijn op dit forum?

Er zijn weliswaar veel heren, maar dat betekent niet dat er geen dames op her forum aanwezig zijn!

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #96 Gepost op: 10-05-2018 11:00 u »

Diverse 'Annabel' stekjes af te halen in Leiden...

Offline Easywoods

• Super lid
« Reactie #97 Gepost op: 10-05-2018 11:22 u »
Mijn Cascade wordt inmiddels toch wel wat zorgwekkend lichtgroen tot geel. Kan het zijn dat hij te natte voeten heeft? Hij staat in pot en heb het idee dat er te weinig gaten in de bodem zitten. Zal dat het probleem zijn?

Ze heeft het duidelijk niet naar d'r zin dus... Hop houdt wel van veel water maar niet van natte voeten inderdaad dus snel zorgen voor een goede afwatering  :biersmile:

Offline Appiehappie

• Junior lid
  • **
« Reactie #98 Gepost op: 10-05-2018 22:04 u »

Diverse 'Annabel' stekjes af te halen in Leiden...

Ik zou wel 2 stekjes willen ruilen voor 2 stekjes Hersbrucker  Pure. De stekjes van mij zijn nog niet zo ver. Wel hier en daar een worteltje. Ik woon zelf ook in Leiden.

Offline Frank.S

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #99 Gepost op: 12-05-2018 19:02 u »
Ik heb hopplanten gestekt en staan nu in de pot:
2 x Tettnang
2 x chinook
2 x centennial

Plantje  kan men ophalen in Tiel, voor een flesje (zelf gebrouwen) bier.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #100 Gepost op: 12-05-2018 19:50 u »
Mijn planten op dit moment. De eerste 4-5 scheuten die opkwamen tot de grond toe weggeknipt. Wat er nu staat is in de laatste 2-3 weken opgekomen en gegroeid. Per touw gaan er 3 strengen omhoog.
De Perle gaat als een speer, de Cascade net als vorig seizoen wat trager maar komt gestaag.

Excuus voor de nekkramp, op mijn pc staat alles gewoon recht :weetniet:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #101 Gepost op: 12-05-2018 21:27 u »
Excuus voor de nekkramp, op mijn pc staat alles gewoon recht :weetniet:

Door op de foto te klikken vookom je nekkramp...

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #102 Gepost op: 14-05-2018 11:15 u »
Vorige week op vakantie in Limburg ben ik even gaan kijken naar het Gulpener hopveld in Reijmerstok. Omdat mijn hopplanten al 1,5 tot 2 meter hoog staan had ik dat daar ook wel verwacht, maar dat viel tegen.
Aan de uiteinden staan wel een paar hoge ranken maar voor de rest trof ik alleen uitlopers van maximaal 50 cm aan. Ik vermoed dat alle uitlopers enkele weken geleden verwijderd zijn maar had wel verwacht dat er al getrained zou zijn. De klimdraden ontbreken ook nog.

Volgens het bord staan op dit veld Mercur en Hallertauer die beide maximaal 4 meter hoog worden (de palen zijn ook niet veel hoger dan dat). Wellicht dat deze hopsoorten wat later zijn omdat ze minder hoog groeien.... :weetniet:
Moeten we ons zorgen gaan maken over de Gulpener Ur-hop voor volgend jaar....???

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #103 Gepost op: 14-05-2018 11:17 u »
Vorige week op vakantie in Limburg ben ik even gaan kijken naar het Gulpener hopveld in Reijmerstok.

Dit lijkt het kleine veldje aan de weg, het zijn maar lage palen, dus ik denk dat ze inderdaad nog eens flink gesnoeid hebben, zodat de planten niet zo hoog worden. Ben je nog omhooggelopen naar de twee grote velden?

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #104 Gepost op: 14-05-2018 11:57 u »
Ben je nog omhooggelopen naar de twee grote velden?

Klopt dit was het kleine veld. Op het andere veld ben ik niet geweest, ik moest verder om op tijd te zijn voor de rondleiding bij Gulpener.

Offline Pieter1954

• Junior lid
  • **
« Reactie #105 Gepost op: 14-05-2018 14:17 u »
Woont er nog iemand in de buurt van Enkhuizen die een stekje over heeft?

Offline Lange1985

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #106 Gepost op: 20-05-2018 11:57 u »
Gisteravond nog in de stad een stekje van een plant die tegen een lantaarnpaal groeide gescoord... Ben eens benieuwd. Eerst naar hopen dat het geen mannetje is. Vanaf wanneer kun je dat verschil zien? :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #107 Gepost op: 20-05-2018 23:28 u »
Gisteravond nog in de stad een stekje van een plant die tegen een lantaarnpaal groeide gescoord... Ben eens benieuwd. Eerst naar hopen dat het geen mannetje is. Vanaf wanneer kun je dat verschil zien? :brouwen:

Dat kun je aan de bloeiwijze zien. Je moet wachten tot juni.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #108 Gepost op: 21-05-2018 07:16 u »
Dat kun je aan de bloeiwijze zien. Je moet wachten tot juni.

En dan 2019, want ik denk niet dat een stekje van gisteren dit jaar al bloeit.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #109 Gepost op: 21-05-2018 07:26 u »
Nochtans is er 95% kans dat uw plantje begin augustus al enkele bloemetjes maakt zo kan je zien of het mannelijke of vrouwelijke bloemetjes zijn. De mannelijke zijn grote horizontale schermen terwijl de vrouwelijke vertrekken aan één stengel met vele zijwaarste vertakkingen als een grote tros.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #110 Gepost op: 21-05-2018 07:54 u »
En dan 2019, want ik denk niet dat een stekje van gisteren dit jaar al bloeit.
Hij kan natuurlijk even terug gaan naar de originele plant om te controleren.

Offline PrinsHeerlijk

• Vol lid
    • Thuisbrouwerij Prins
« Reactie #111 Gepost op: 21-05-2018 19:42 u »
Nog een aantal stekjes Cascade over, op te halen tegen (zelfgebrouwen) biertjes!  :biersmile:

Offline SkullboyNL

• Boven 10 berichten
  • *
    • alwinkloosterman.nl
« Reactie #112 Gepost op: 29-05-2018 23:27 u »
1 van mijn hop planten heeft een probleem. Hij blijft erg klein (ongeveer een meter nu) en de bladeren hebben bruine plekjes / gaatjes.

Iemand dit eerder gezien? Zo ja kan ik dit oplossen?

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #113 Gepost op: 30-05-2018 07:58 u »
Volgens mij heeft uw plant een duidelijk gebrek, aan water, allerlei voeding en zonlicht. Normaal moet het blad groter dan uw hand zijn en heel donker groen. 

Zo zou het kunnen zijn

Offline arend1989

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #114 Gepost op: 06-06-2018 15:02 u »
Heb ik ook last van, vooral onderaan. Het lijkt me dat ze geen vocht tekort komen, aangezien ze bij mij in de volle grond staan, en de grond hartstikke vruchtbaar en vochtig is. Bijvoeden? Met wat?

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #115 Gepost op: 06-06-2018 15:25 u »
Woont er nog iemand in de buurt van Enkhuizen die een stekje over heeft?

Ik woon in Hoorn. Heb niet direct een stek maar kan wel kijken of ik aan een uitloper wortels kan krijgen. Tettnanger OK? of liever Fuggles? Of beide?

Offline hophydroponics

• Boven 10 berichten
  • *
    • Hop nederland
« Reactie #116 Gepost op: 06-06-2018 16:22 u »
Ik heb hetzelfde, alleen wordt dit veroorzaakt door de rooskever. Door het warme voorjaar is het bijna een plaag. Ze eten het bladgroen op behalve de nerve.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #117 Gepost op: 06-06-2018 17:26 u »
1 van mijn hop planten heeft een probleem. Hij blijft erg klein (ongeveer een meter nu) en de bladeren hebben bruine plekjes / gaatjes.

Alle bladeren, of alleen de "oude" bladeren?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Help - de straat wordt overwoekert door hop...
« Reactie #118 Gepost op: 14-06-2018 22:41 u »
Mijn brouwende overbuurman heeft hop staan in zijn voortuin. De hop die hij oogst is bevrucht. Rondom zijn planten (Saaz en Perle) moet hij regelmatig zaailingen verwijderen. Er zijn zaailingen terecht gekomen in het openbare groen en in tuinen van buurtgenoten. Binnenkort is het hier één grote hopplantage  :D

Offline Easywoods

• Super lid
« Reactie #119 Gepost op: 22-06-2018 10:39 u »
Ik heb mogelijk de oplossing al gevonden met ze zoekfunctie maar mogelijk zijn er nog meer inzichten  :weetniet:

Mijn 1 jarige Cascade staat in een pot met goede afwatering en bemest ik met koemestkorrels en groeit prima maar sinds een week worden de onderste bladeren dor en vallen uiteindelijk af. De rest groeit allemaal prima door maar toch lijkt me dat ze iets tekort komt.

Is dit de oplossing?

Ik geef mijn Challenger altijd veel water en af en toe stikstof kunstmest. Vorig jaar had ik geen stikstof kunstmest gebruikt en toen gingen de onderste bladeren verdorren en afvallen. Wel zaten er heel veel hopbellen aan. Tja en daar gaat het toch om.

Offline dirk

• Senior lid
« Reactie #120 Gepost op: 22-06-2018 10:57 u »
Foto? Mijn hop heeft helaas last van tripsen. In elk blad zit wel gaatjes, en veel jonge blaadjes zijn weggevreten.

Offline Easywoods

• Super lid
« Reactie #121 Gepost op: 22-06-2018 11:12 u »
Foto? Mijn hop heeft helaas last van tripsen. In elk blad zit wel gaatjes, en veel jonge blaadjes zijn weggevreten.

Ik zie geen beestjes oid..... zelfs niet met mijn leesbril  ;)

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #122 Gepost op: 22-06-2018 11:46 u »
Ik dacht dat kunstmest juist niet zo goed was, maar dat je organische mest moet gebruiken. Voor de extra stikstof gebruiken wij bloedmeel.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #123 Gepost op: 22-06-2018 12:04 u »
Ik zie geen beestjes oid..... zelfs niet met mijn leesbril  ;)

Te kleine pot voor 3 stekjes hop. Zeer waarschijnlijk is de voeding in de grond al nagenoeg opgebruikt, dan krijg je inderdaad vergeling van de blaadjes. Hopplanten hebben ook best wat ruimte nodig voor hun wortelstelsel. Bij voorkeur overpotten in iets groters (al weet ik niet of dat op dit moment in de groeiperiode een goed idee is), en bijmesten! Even wat stront halen bij de dichtsbijzijnde boer

EDIT: ik lees nu dat je al bijmest?

Offline Easywoods

• Super lid
« Reactie #124 Gepost op: 22-06-2018 12:05 u »
Ik dacht dat kunstmest juist niet zo goed was, maar dat je organische mest moet gebruiken. Voor de extra stikstof gebruiken wij bloedmeel.

Volgens de verpakking geeft dat stikstof en bovendien is het organisch net als de koemest die ik nu geef. Maar stikstof tekort laat dus de bladeren afvallen?

Offline Easywoods

• Super lid
« Reactie #125 Gepost op: 22-06-2018 12:09 u »
Te kleine pot voor 3 stekjes hop. Zeer waarschijnlijk is de voeding in de grond al nagenoeg opgebruikt, dan krijg je inderdaad vergeling van de blaadjes. Hopplanten hebben ook best wat ruimte nodig voor hun wortelstelsel. Bij voorkeur overpotten in iets groters (al weet ik niet of dat op dit moment in de groeiperiode een goed idee is), en bijmesten! Even wat stront halen bij de dichtsbijzijnde boer

In april stond ze nog in een potje van 7cm doorsnede maar nu vult ze de pot aardig inderdaad. Met een handje koemest in de week (vanaf begin april tot nu) zou er toch genoeg voeding moeten zijn...... nu nog verpotten lijkt met niet goed, volgend jaar grotere behuizing maar  ;)

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #126 Gepost op: 22-06-2018 14:45 u »
In april stond ze nog in een potje van 7cm doorsnede maar nu vult ze de pot aardig inderdaad. Met een handje koemest in de week (vanaf begin april tot nu) zou er toch genoeg voeding moeten zijn...... nu nog verpotten lijkt met niet goed, volgend jaar grotere behuizing maar  ;)
Is dat niet wat/te veel, 1 hand iedere week?

Offline Easywoods

• Super lid
« Reactie #127 Gepost op: 22-06-2018 17:21 u »
Is dat niet wat/te veel, 1 hand iedere week?
Handje, met mijn handen is dat een volle eetlepel ongeveer.....
Ja, in vergelijking met andere planten heel veel zelfs. Ben ergens in het topic "hopoogst 2016" 17 of 18 een berekening tegengekomen waaruit bleek dat hop extreem veel voeding "nodig" heeft. Misschien dat ik het wat heb overdreven  :weetniet:

Zojuist Bloedmeel gehaald, hopelijk knapt ze er wat van op  :P

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #128 Gepost op: 22-06-2018 17:53 u »
Verpotten die dame! Een pot van minstens 20 cm. Dan kan ze er weer tegen, en is ze veel minder vocht/droog gevoelig.

Offline Easywoods

• Super lid
« Reactie #129 Gepost op: 22-06-2018 17:55 u »
Verpotten die dame! Een pot van minstens 20 cm. Dan kan ze er weer tegen, en is ze veel minder vocht/droog gevoelig.

Denk je dat dat nu nog kan zonder dat ze me afstraft?  :huilen:

Huidige pot is 25cm maar toch te klein denk ik, het wordt een grote meid  ;)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #130 Gepost op: 23-06-2018 11:25 u »
Denk je dat dat nu nog kan zonder dat ze me afstraft?  :huilen:

Huidige pot is 25cm maar toch te klein denk ik, het wordt een grote meid  ;)

Als je haar in een grotere pot zet voelt ze dat toch niet? Gewoon de huidige pot voorzichtig losmaken en in de kluit in zn geheel in de grotere pot zetten.
Ze groeit onder de grond net zo veel als boven de grond ...

Offline breda82

• Vol lid
  • Just experiment
« Reactie #131 Gepost op: 23-06-2018 18:34 u »
Bij mij verschijnen de eerste tekenen van bellen. Heb paar stekken denk dat ik maar eens een plekje in de buurt ga zoeken goor guerrilla gardening :p

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #132 Gepost op: 23-06-2018 18:47 u »
Bij mij verschijnen de eerste tekenen van bellen.

Dat is wel heel erg vroeg!

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #133 Gepost op: 23-06-2018 20:07 u »
Ben ergens in het topic "hopoogst 2016" 17 of 18 een berekening tegengekomen waaruit bleek dat hop extreem veel voeding "nodig" heeft.

Dat is vermoedelijk mijn berekening op basis van mestgiften uit de commerciele teelt gedeeld door het gemiddelde aantal planten per acre (informatie uit de US), doel was om inzicht te krijgen in de mestgiften per plant. Die berekening heb ik vorig jaar gemaakt nadat de groei achter bleef. Dit jaar groeien de planten veel beter dan vorig jaar; sneller, met meer getrainde scheuten en met mooier blad. Nu nog afwachten of de oogst ook veel meer gaat worden dan vorig jaar.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #134 Gepost op: 23-06-2018 23:18 u »
Bij mij verschijnen de eerste tekenen van bellen.
Dat is wel heel erg vroeg!
Ik had vorig jaar een hopplantje dat werd niet hoger dan 1,2 meter en geen bellen er aan. Dit voorjaar 4 scheuten uitgegraven en meer in de zon gezet.
Nu is ie pakweg 4 meter lang met een aantal extra vertakkingen. Wanneer kan ik bellen verwachten en (als ze komen) oogsten?

Offline Brouwerij Hulzebos

• Vol lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #135 Gepost op: 24-06-2018 00:41 u »
Wanneer kan ik bellen verwachten en (als ze komen) oogsten?
Ter indicatie: Ik zie bij .hoppecruyt.be dat zij hun hoppen geoogst hebben tusen 2 en 23 september.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #136 Gepost op: 24-06-2018 06:59 u »
Nu is ie pakweg 4 meter lang met een aantal extra vertakkingen. Wanneer kan ik bellen verwachten en (als ze komen) oogsten?
De bloemen komen op takjes in de oksels van de bladeren op de zijscheuten/vertakkingen. Binnen een 2 tal weken kan je al, de nog gesloten knopjes zien.

Normaal zou je eind juli de eerste bloemetjes moeten zien verschijnen. Hieronder is een foto van 3 augustus 2010
In augustus ontwikkelen de kleine bloemen tot volwaardige hopbellen. Bij droogte flink water geven rond de voet.
Hop is een flinke groeier en heeft daarom veel voedsel/bemesting nodig. Dus niet op magere grond planten en in maart flink wat compost een beetje inwerken bovenop.
Hier staat de hop naast de composthoop, zo heeft hij het jaar rond meer dan voldoende voeding. 

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #137 Gepost op: 24-06-2018 10:13 u »
De bloemen komen op takjes in de oksels van de bladeren op de zijscheuten/vertakkingen. Binnen een 2 tal weken kan je al, de nog gesloten knopjes zien.

Hé een bekende foto! Dit waren vorig jaar volgens jou nog geen bloemen.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33496.msg521842.html#msg521842

Maar inderdaad dit zijn beginnende bloemen.

Offline breda82

• Vol lid
  • Just experiment
« Reactie #138 Gepost op: 24-06-2018 12:57 u »

Mijn Cascade

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #139 Gepost op: 24-06-2018 13:00 u »
Oké, bedankt. Even afwachten dus. :biersmile:

Offline Sjamp00

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #140 Gepost op: 25-06-2018 22:42 u »
Hier beginnen de "pluisjes" er al in te komen op een meter of 5-6 hoog.
In mijn andere Cascade zie ik nog niets verschijnen, maar die kan maar 2,5 meter omhoog, en de rest horizontaal.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #141 Gepost op: 25-06-2018 23:06 u »
In mijn andere Cascade zie ik nog niets verschijnen, maar die kan maar 2,5 meter omhoog, en de rest horizontaal.

Oei oei, dat worden nep-bellen, die flink gaan doorgroeien. Ik zou ze wegknippen.

Offline Sjamp00

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #142 Gepost op: 25-06-2018 23:11 u »
Oei oei, dat worden nep-bellen, die flink gaan doorgroeien. Ik zou ze wegknippen.

Ah, ik wist niet dat dat bestond!
Komen er dan bellen aan zonder (of met erg weinig) Lupuline, of gewoon niets?
Dank je wel voor de tip, morgenavond maar opnieuw de ladder in.

Edit:
Nu ik toch vragen aan het stellen ben: Enig idee waardoor dit word veroorzaakt? Te veel voeding/te veel zon er behoorlijk wat regen/of....?

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #143 Gepost op: 25-06-2018 23:58 u »

;D Ja tuurlijk. Dat bestaat niet.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #144 Gepost op: 26-06-2018 07:02 u »

Dat zijn helemaal geen nepbellen dat worden echte hopbellen. Ze ontwikkelen allemaal zo. Het is wel heel vroeg.

Hier een foto van begin augustus

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #145 Gepost op: 26-06-2018 10:04 u »
Dat zijn helemaal geen nepbellen dat worden echte hopbellen. Ze ontwikkelen allemaal zo. Het is wel heel vroeg.

Het worden bellen, maar ze zijn te vroeg, en zeer waarschijnlijk groeien er in september allemaal bladeren en takjes uit die bellen. Maar we zullen zien ...

Offline Sjamp00

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #146 Gepost op: 26-06-2018 11:17 u »
Het worden bellen, maar ze zijn te vroeg, en zeer waarschijnlijk groeien er in september allemaal bladeren en takjes uit die bellen. Maar we zullen zien ...

Ik zal ze laten zitten, zijn er nog niet heel veel, dus wil wel mee doen aan een experiment-je.  ::)
Zal later in het jaar de uitkomst doorgeven.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #147 Gepost op: 26-06-2018 11:55 u »
Ik ben zonet gaan kijken op de Cascade, daar is nu één knopje half open aan het komen en ik kan de meeldraadjes al zien zitten.

Offline BB-Moods

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #148 Gepost op: 22-07-2018 11:46 u »
Leuk te zien hoe jullie de groei en oogst bijhouden.

Zelf ben ik dit jaar met eerste jaars wortelstokken begonnen.
Het is onvoorstelbaar dat ze allemaal nu tot > 5 m hoogte zjjn gegroeid.

Ik heb staan:
Chinook
Hallertauer 'Tradition'
Centennial
Comet
Cascade
Comet

De Hallertauer 'Tradition'  en Centennial zijn vorige week in bloei gekomen.
De andere soorten nog niet.

Met veel belangstelling ga ik jullie hopoogst2018 nu volgen.

Offline Pieter1954

• Junior lid
  • **
« Reactie #149 Gepost op: 22-07-2018 13:22 u »
Ik ben zonet gaan kijken op de Cascade, daar is nu één knopje half open aan het komen en ik kan de meeldraadjes al zien zitten.

Als je meeldraden ziet heb je een mannelijke plant. En dat lijkt me toch niet de bedoeling?

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #150 Gepost op: 22-07-2018 13:58 u »
Ik ken heus wel het verschil tussen een mannelijke en een vrouwelijke plant hoor. Het is een vrouwelijke want vorig jaar heb ik er een kleine 2 kg hopbellen van kunnen oogsten.
Ik heb me verkeerd uitgedrukt ik bedoel het minni borsteltje is zichtbaar. 
Ondertussen staan er duizenden open maar ze hebben nog niet de vorm van een hopbel. De horizontale koord is nu flink doorgezakt van het gewicht van de ranken en bladeren.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #151 Gepost op: 23-07-2018 22:19 u »
Hier verschijnen de eerst "kwastjes" aan de Cascade.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #152 Gepost op: 24-07-2018 08:28 u »
Mijn Smaragd geeft ook de eerste kwastjes, ben erg benieuwd wat er nog van komt met deze droogte. Trouw krijgt ze elke dag, 2 dagen een gieter vol water...

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #153 Gepost op: 24-07-2018 10:00 u »
tdp, je zult ze nogal zien groeien. Tegen september kan je oogsten, dan drogen en invriezen.
In september kan je ook een brouwsel brouwen met plukverse hop. Geen dagen tussen pluk en brouwen laten, vandaag plukken een nachtje in de koelkast en morgen brouwen.

Offline Fruitbiertje

• Junior lid
  • **
« Reactie #154 Gepost op: 25-07-2018 08:05 u »

In september kan je ook een brouwsel brouwen met plukverse hop. Geen dagen tussen pluk en brouwen laten, vandaag plukken een nachtje in de koelkast en morgen brouwen.

Wat is de reden om ze een nachtje in de koelkast te leggen.
Zodat het ongedierte tijd heeft om te ontsnappen? :o
Denk dat de vrouw niet zo blij is met beestjes in de koelkast

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #155 Gepost op: 25-07-2018 08:58 u »
tdp, je zult ze nogal zien groeien. Tegen september kan je oogsten, dan drogen en invriezen.

Ik heb ook wel goede hoop, we gaan het zien! Ik overweeg om het direct te gebruiken, 100% verse Smaragd Ale :)

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #156 Gepost op: 28-07-2018 18:57 u »
Flink aantal weken terug afgebroken stengel van Cascade en Annabel in water gezet. Kregen vrij snel flink wortels. Overgezet in aarde, waar ze nu al een paar weken in staan en goed aangeslagen zijn.
Je hebt er dit jaar niets meer aan maar voor volgend jaar zijn ze nu gratis (eigen brouwsel wordt natuurlijk enorm gewaardeerd) af te halen in Gouda

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #157 Gepost op: 29-07-2018 09:37 u »

Dit kan veel oorzaken hebben. Als een blad er zo uit ziet, is het goed om het blad onder een loep (vergrootglas) met 10x vergroting te bekijken. Indien beestjes de schuldige zijn, kun je dat uitstekend met een loep waarnemen. Wat voor beestjes het zijn, kun je op internet wel uitvogelen en de remedie ook. De remedie is dan vaak pesticiden, maar soms ook biologisch op te lossen.

Offline BB-Moods

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #158 Gepost op: 29-07-2018 11:27 u »
Leuk te zien hoe jullie de groei en oogst bijhouden.

Zelf ben ik dit jaar met eerste jaars wortelstokken begonnen.
Het is onvoorstelbaar dat ze allemaal nu tot > 5 m hoogte zjjn gegroeid.

Ik heb staan:
Chinook
Hallertauer 'Tradition'
Centennial
Comet
Cascade
Comet

De Hallertauer 'Tradition'  en Centennial zijn vorige week in bloei gekomen.
De andere soorten nog niet.

Met veel belangstelling ga ik jullie hopoogst2018 nu volgen.

Comet nu ook in bloei (29-07-2018)

Offline BB-Moods

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #159 Gepost op: 29-07-2018 11:31 u »
Van alle 5 soorten die ik heb staan heeft Centennial (zware) bladluis.
Vreemd dat de andere soorten geen bladluis hebben.
Nu voor de bloemzetting heb ik de luizen bestreden met een oud huismiddeltje (groene zeep, spiritus en water mengsel).
Lijkt te helpen.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #160 Gepost op: 29-07-2018 13:21 u »
Helaas heeft mijn Hallertau tradition het dit jaar niet overleeft, deze zat helemaal onder de spint. Dit had ik een paar weken gelden al ontdekt en van alles geprobeerd (mengsel spiritus zachte zeep, s' avonds nat spuiten, uiteindelijk nog biologisch spul van het tuincentrum) maar het mocht niet baten. Veel bladeren bruin, de beginnende bellen ook allemaal bruin, dus met pijn in mijn hart afgeknipt :'(.
Mijn Cascade lijkt het nog goed te doen en heeft hier geen last van, dit terwijl ze dicht bij elkaar stonden, maar hier kan de wind beter door heen waaien.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #161 Gepost op: 29-07-2018 13:26 u »
Van alle 5 soorten die ik heb staan heeft Centennial (zware) bladluis.
Vreemd dat de andere soorten geen bladluis hebben.
Nu voor de bloemzetting heb ik de luizen bestreden met een oud huismiddeltje (groene zeep, spiritus en water mengsel).
Lijkt te helpen.
Die luizen hebben als oorzaak waarschijnlijk de droogte waardoor de plant te lijden heeft.
Zet er lieveheersbeestjes op of nog beter hun larven, luizen weg op enkele dagen.

Offline BB-Moods

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #162 Gepost op: 29-07-2018 20:43 u »
Die luizen hebben als oorzaak waarschijnlijk de droogte waardoor de plant te lijden heeft.
Zet er lieveheersbeestjes op of nog beter hun larven, luizen weg op enkele dagen.

Er zaten al heel veel lieveheersbeestjes (en hun larven) op, maar konden de explosie aan luizen niet aan  :huilen:

Offline Gimde

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #163 Gepost op: 31-07-2018 22:22 u »
Er zaten al heel veel lieveheersbeestjes (en hun larven) op, maar konden de explosie aan luizen niet aan  :huilen:

De populatie bladluis is dan waarschijnlijk groter dan lieveheersbeestjes.
Wat ik gedaan heb is extra larven bijgekocht en daarna verdween de bladluis snel. Laat ze los in een lieveheerstbeesthuistje die je bij je frame van je hoptuin plaatst en ze vinden hun weg naar de bladluis.

Ps: Dit is mijn eerste jaar maar is het mogelijk dat de oogst in augustus binnengehaald kan worden?
Mijn Saaz planten staan al vol met hopbellen.

Offline Sjamp00

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #164 Gepost op: 04-08-2018 00:11 u »

Ik zal ze laten zitten, zijn er nog niet heel veel, dus wil wel mee doen aan een experiment-je.  ::)
Zal later in het jaar de uitkomst doorgeven.

Tsja, wat zal ik hier over melden... Mijn Cascade heeft het erg moeilijk gehad met dit warme weer. Razend snel naar een meter of 7 hoog geklommen, leek een volle plant te worden, maar toen kwam het erge warme weer NL binnen drijven (in BE zal het zelfde ervaren zijn denk ik).
Deze plant staat in een specie-kuup op de straat en kan langs een paal omhoog klimmen.
Maar ik ben bang dat dit te warm is geweest voor de plant.
De onderste 2 meter zit geen enkel blad meer aan.

Maar om even terug te komen op wat EBC schreef, de bellen die er aan zitten zijn erg slecht.
Of het "nep" bellen zijn weet ik niet, mogelijk komt dit door het te warme weer.
Of mogelijk waren ze veel te vroeg zoals EBC schreef.
Ik ben bang dat mijn plantje niet de juiste test was om te bepalen of het nep bellen zouden zijn of niet.
Aan de ene kant ben ik het eens met EBC, dat de bellen te vroeg waren, maar de opmerking om ze te verwijderen, heb ik mijn twijfels over.
Ik denk dat deze plant het in dit jaar gewoon te warm heeft gehad, o.a. omdat ik hem op de straat in een specie-kuup heb staan.
(dit gaat volgend jaar veranderen)
Nu even nog een foto van de bellen zoals ze vandaag de dag zijn:

Bellen staan open, de gele lupuline is al zichtbaar.
Kortom, deze plant levert dit jaar niets, te warm boven de grond.

Maar gelukkig heb ik meerdere planten.
Er groeit er 1 heel mooi langs mijn veranda, deze staat ook in een specie-kuub zonder bodem in de volle grond, foto-tje van een klein gedeelte waar de "pluisjes" nog aan zitten(foto van vandaag):

P.s. Het stekken van de plant (zoals eerder beschreven in dit topic) is erg goed gegaan, heb nog 5 Cascade plantjes staan die een nieuwe eigenaar zoeken  :D
PM me even.

Offline BB-Moods

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #165 Gepost op: 04-08-2018 00:30 u »
De populatie bladluis is dan waarschijnlijk groter dan lieveheersbeestjes.
Wat ik gedaan heb is extra larven bijgekocht en daarna verdween de bladluis snel. Laat ze los in een lieveheerstbeesthuistje die je bij je frame van je hoptuin plaatst en ze vinden hun weg naar de bladluis.

Ps: Dit is mijn eerste jaar maar is het mogelijk dat de oogst in augustus binnengehaald kan worden?
Mijn Saaz planten staan al vol met hopbellen.

Bedankt. Tip die ik voor volgend jaar maar eens onthoudt.

Ik heb alleen nog maar de "pluisjes" en er lijkt ook geen schot in te komen richting een mooie hopbel; zeker niet als je iedere dag gaat kijken :)
Hoelang duurt het ongeveer van pluisje naar hopbel. Had ergens gelezen 4-6 weken?
Zoals je ziet is dit ook mijn eerst jaar.

Offline Gimde

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #166 Gepost op: 04-08-2018 09:59 u »
Hoelang duurt het ongeveer van pluisje naar hopbel. Had ergens gelezen 4-6 weken?
Zoals je ziet is dit ook mijn eerst jaar.

Ligt aan de hopsoort denk ik, dit is ook mijn eerste jaar pas. Mijn Saazplanten hebben mooie bellen:

Alleen mijn Fuggles zijn ook nog kwastjes. Maar ik denk, met voldoende water aanwezig in de bodem en met deze weersomstandigheden, dat de bellen snel zullen vormen.

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #167 Gepost op: 04-08-2018 22:36 u »
Wanneer denk je dat het oogsttijd is? :brouwen:

Offline BB-Moods

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #168 Gepost op: 19-08-2018 22:30 u »
Als eerste van mijn 5 soorten hop is de Centennial al een goed begin aan het maken met de bellen.

Nog zeker niet klaar, maar ik kon de verleiding niet weerstaan het DS gehalte even te meten.
Na meeting kwam ik uit op ca 19%. Nog even wachten dus. Volgens de geleerden in de US (zie onderstaande link) moet het DS gehalte ca 23% zijn om te oogsten.

http://www.uvm.edu/extension/cropsoil/wp-content/uploads/Hop_harvest_fact_sheet.pdf

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #169 Gepost op: 20-08-2018 12:44 u »
Hier is de Cascade opeens aan een spurt begonnen. De Centennial en Amarillo doen aardig mee, maar de Tradition doet helemaal niets. Deze staat wel heel vol in mooie bladeren maar verder niets, niet eens een pluisje.
De andere staan veel minder in blad, die er ook hier en daar best zielig uitzien, maar daarentegen zijn de pluisjes en bellen ruimschoots aanwezig!

Offline Lange1985

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #170 Gepost op: 20-08-2018 17:10 u »
De Cascade op de oprit begint goed bellen te maken, merkur minder en bramling cross is drama.... wellicht te weinig zon  :weetniet:

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #171 Gepost op: 20-08-2018 17:26 u »
Als eerste van mijn 5 soorten hop is de Centennial al een goed begin aan het maken met de bellen.

Nog zeker niet klaar, maar ik kon de verleiding niet weerstaan het DS gehalte even te meten.
Na meeting kwam ik uit op ca 19%. Nog even wachten dus. Volgens de geleerden in de US (zie onderstaande link) moet het DS gehalte ca 23% zijn om te oogsten.

http://www.uvm.edu/extension/cropsoil/wp-content/uploads/Hop_harvest_fact_sheet.pdf
Hoe en met wat kan je dat meten?

Offline Gimde

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #172 Gepost op: 20-08-2018 21:59 u »
Hoe en met wat kan je dat meten?

Volgens de factsheet die BB-moods met ons deelt kan men de droge stof gehalte als volgt meten:
- pluk een aantal bellen voor de steekproef en noteer dit gewicht. Dit is het verse hop gewicht.
- droog ze in de kruidendroger / voedseldroger tot 0% vocht. Noteer dit gewicht. Dit is het droge hop gewicht.
- vervolgens: droge hop gewicht / verse hop gewicht x 100% = droge stof gehalte in %

Volgens de factsheet ze de bellen rijp wanneer het droge stofgehalte ong. 22% zijn.
Houd er rekening mee dat er veel verschil kan zitten in rijpheid van de bellen bij de zelfde plant. Ten minste dat is bij mijn planten het geval (bellen die onder bladeren hangen zijn bv verser dus nog niet rijp).

Ik zou daarom eerder voelen of de bellen als papier voelen, niet meer dicht zijn maar open en dat wanneer je ze indrukt dat de bel dan niet terug bounced. Maar zo kijk ik er tegen aan.

PS: Dit wordt mijn eerste hopoogst dus mijn kennis komt van boeken, fora en video’s

Offline Fruitbiertje

• Junior lid
  • **
« Reactie #173 Gepost op: 20-08-2018 22:33 u »
Hier is de Cascade opeens aan een spurt begonnen. De Centennial en Amarillo doen aardig mee, maar de Tradition doet helemaal niets. Deze staat wel heel vol in mooie bladeren maar verder niets, niet eens een pluisje.

Amarillo of Annabel?
Een stekje van Amarillo hebben veel mensen wel interesse in.
Hou mij wel aanbevolen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #174 Gepost op: 20-08-2018 23:13 u »
Mijn hopstruik is nog nooit zo groot geweest als dit jaar en daarom tijdens mijn vakantie spontaan afgebroken van de ophanging, waarschijlijk tijdens een onweersbui met pluggen en al uit de muur getrokken.
Vorige week weer hersteld en ophanging verzwaard uitgevoerd. De schade is beperkt gebleven tot een afgeknelde stengel waardoor een klein deel van de plant nu bruin is.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #175 Gepost op: 20-08-2018 23:17 u »
Volgens de factsheet die BB-moods met ons deelt kan men de droge stof gehalte als volgt meten:
- pluk een aantal bellen voor de steekproef en noteer dit gewicht. Dit is het verse hop gewicht.
- droog ze in de kruidendroger / voedseldroger tot 0% vocht. Noteer dit gewicht. Dit is het droge hop gewicht.
- vervolgens: droge hop gewicht / verse hop gewicht x 100% = droge stof gehalte in %

Volgens de factsheet ze de bellen rijp wanneer het droge stofgehalte ong. 22% zijn.
Houd er rekening mee dat er veel verschil kan zitten in rijpheid van de bellen bij de zelfde plant. Ten minste dat is bij mijn planten het geval (bellen die onder bladeren hangen zijn bv verser dus nog niet rijp).

Ik zou daarom eerder voelen of de bellen als papier voelen, niet meer dicht zijn maar open en dat wanneer je ze indrukt dat de bel dan niet terug bounced. Maar zo kijk ik er tegen aan.

PS: Dit wordt mijn eerste hopoogst dus mijn kennis komt van boeken, fora en video’s

Of de hop goed is kun je normaal gesproken voelen omdat het dan papierachtig en stug aan gaat voelen. Zomaar afgaan op een vochtpercentage lijkt me een meer indirecte methode, maar kan in de praktijk misschien goed matchen. Ik houd het toch maar bij de eerste methode.

Offline BB-Moods

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #176 Gepost op: 20-08-2018 23:58 u »
Of de hop goed is kun je normaal gesproken voelen omdat het dan papierachtig en stug aan gaat voelen. Zomaar afgaan op een vochtpercentage lijkt me een meer indirecte methode, maar kan in de praktijk misschien goed matchen. Ik houd het toch maar bij de eerste methode.

Grappig dit van hansHalberstadt te lezen. Als ik even zijn motto onder zijn profiel lees, staat er meten is weten!

Het een sluit het andere natuurlijk niet uit. Het is zo gemeten. Verse hop 4 x 30 sec in de magnetron en deze is helemaal droog om terug te meten.
Ik ga beide methoden straks als ik aan de oogst toe ben naast elkaar verifiëren.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #177 Gepost op: 21-08-2018 00:10 u »
meten is weten!

Het een sluit het andere natuurlijk niet uit. Het is zo gemeten. Verse hop 4x30sec in de magnetron en deze is helemaal droog om terug te meten.
Ik ga beide methoden straks als ik aan de oogst toe ben naast elkaar verifiëren.

Als je iets eenduidig kunt meten heeft dat wel de voorkeur. Punt waarom ik twijfel is omdat de rijpheid van hopbellen niet alleen maar een kwestie is van vocht, maar ook van een aantal processen die voltooid zijn zoals vorming van lupuline, verdwijnen van de grasachtige geur etc. Op de voltooiing van die processen zou je je dus als eerste moeten focussen. Dat vochtpercentage daarmee samenhangt zal best zo zijn, maar als het flink heeft geregend of erg droog is geweest zal dat waarschijnlijk het vochtpercentage beïnvloeden. Dus goed dat je beide tegelijk gaat bekijken
bij het oogsten. Maar ik zou zeker ook de neus en de vingers gebruiken.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #178 Gepost op: 21-08-2018 07:56 u »
Vorig jaar heb ik op aanraden van een hopteler die ook bier brouwt een brouwsel gebrouwen met hop die de dag voordien geplukt was. Dat biertje had iets speciaal wat mij wel beviel.
Op mijn Fuggles staan nu al volwassen bellen die in de weg staan aan mijn zonnepanelen en die wil ik nu plukken.
Zou ik die bellen tijdelijk kunnen invriezen om ze later te gebruiken als verse hop.
Heeft iemand van jullie dat al ooit gedaan, hopbellen ongedroogd ingevroren en later gebruikt als zogenaamde verse hop.   

Offline Gimde

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #179 Gepost op: 21-08-2018 09:02 u »
Vorig jaar heb ik op aanraden van een hopteler die ook bier brouwt een brouwsel gebrouwen met hop die de dag voordien geplukt was. Dat biertje had iets speciaal wat mij wel beviel.
Op mijn Fuggles staan nu al volwassen bellen die in de weg staan aan mijn zonnepanelen en die wil ik nu plukken.
Zou ik die bellen tijdelijk kunnen invriezen om ze later te gebruiken als verse hop.
Heeft iemand van jullie dat al ooit gedaan, hopbellen ongedroogd ingevroren en later gebruikt als zogenaamde verse hop.

Lijkt mij niet. Als dat zou kunnen waarom zouden mensen het dan überhaupt drogen als zo de versheid verloren gaat. Ik denk dat verse hop invriezen sterk afgeraden wordt.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #180 Gepost op: 21-08-2018 09:57 u »

Ja, heb ik al eerder gedaan en dat werkt goed. Ik had ze wel goed gevacumeerd. Tijdens de kook gooi je ze gewoon bevroren in het wort.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #181 Gepost op: 21-08-2018 09:59 u »
Inderdaad, goed vacuüm trekken, dan voorzie ik niet direct problemen.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #182 Gepost op: 21-08-2018 10:56 u »
Lijkt mij niet. Als dat zou kunnen waarom zouden mensen het dan überhaupt drogen als zo de versheid verloren gaat. Ik denk dat verse hop invriezen sterk afgeraden wordt.

Dat is niet zo verwonderlijk natuurlijk. Gedroogde hop heeft misschien een iets andere smaak dan verse, maar dat weegt niet op tegen de voordelen (1/5 van het gewicht, 1/5 van het volume, veel langere en betere houdbaarheid, veel minder energie nodig voor het bewaren).

Offline Fractus

• Junior lid
  • **
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #183 Gepost op: 21-08-2018 11:04 u »
Een ander voordeel van drogen van de hop is dat je alle insecten kwijt bent die in je hop zaten. Misschien voordat je het invriest dus even de beestjes eruit laten kruipen, anders heb je wat extra eiwit in je bier ;)

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #184 Gepost op: 21-08-2018 11:24 u »
Amarillo of Annabel?
Een stekje van Amarillo hebben veel mensen wel interesse in.
Hou mij wel aanbevolen.
Excuus, inderdaad Annabel  :-[

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #185 Gepost op: 21-08-2018 11:44 u »
Ja, heb ik al eerder gedaan en dat werkt goed. Ik had ze wel goed gevacumeerd. Tijdens de kook gooi je ze gewoon bevroren in het wort.
En wat was het verschil met verse hopbellen die direct na het plukken in de kookpan gingen, of heb je dat nog niet gedaan.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #186 Gepost op: 21-08-2018 11:47 u »
Een ander voordeel van drogen van de hop is dat je alle insecten kwijt bent die in je hop zaten. Misschien voordat je het invriest dus even de beestjes eruit laten kruipen, anders heb je wat extra eiwit in je bier ;)
Ik heb al 20 jaar elk jaar 4 volle emmers hop gedroogd in een kruidendroger en heb nog nooit beestjes gezien na het drogen.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #187 Gepost op: 21-08-2018 11:55 u »
En wat was het verschil met verse hopbellen die direct na het plukken in de kookpan gingen, of heb je dat nog niet gedaan.

Voornamelijk dat er dooie spinnetjes tussen zaten in plaats van levende  :) beestjes zitten er bij mij wel in als ik niet droog.
Qua smaak heb ik geen verschil ontdekt. Ik moet er wel bij zeggen dat de hop snel ingevroren werd in een horecavriezer op -22 ºC .

Offline Gimde

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #188 Gepost op: 21-08-2018 13:38 u »
Dat is niet zo verwonderlijk natuurlijk. Gedroogde hop heeft misschien een iets andere smaak dan verse, maar dat weegt niet op tegen de voordelen (1/5 van het gewicht, 1/5 van het volume, veel langere en betere houdbaarheid, veel minder energie nodig voor het bewaren).

Ik heb even gezocht op het forum van de American Homebrewers Association. Zie onderstaand:

Volgens onze Amerikaanse collega's gaat de aroma en lupiline verloren door verse hop in te vriezen. Als je met verse hop wil brouwen dan zou ik de geplukte hop in de kookketel gooien na het maischen. Maar iedereen mag natuurlijk zelf weten wat ie met zijn hop doet ;)

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #189 Gepost op: 21-08-2018 14:18 u »
Ik heb even gezocht op het forum van de American Homebrewers Association. Zie onderstaand:

Volgens onze Amerikaanse collega's gaat de aroma en lupiline verloren door verse hop in te vriezen. Als je met verse hop wil brouwen dan zou ik de geplukte hop in de kookketel gooien na het maischen. Maar iedereen mag natuurlijk zelf weten wat ie met zijn hop doet ;)

Is niet mijn ervaring. De hop was na een jaar nog geurig en felgroen. Goed vacumeren lijkt me wel een must.

Denk dat er had moeten staan: when they thaw for use. Dat zou ik dus niet doen  :)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #190 Gepost op: 21-08-2018 19:05 u »
Ik heb ook jaren lang hop ongedroogd ingevroren. Gaf zeker geen kwaliteitsverlies dus vraag is even onder welke omstandigheden deze amerikaan het heeft ingevroren. Tegenwoordig droog ik het wel omdat dan het gewicht beter bekend is, immers je weet nooit precies het vochtpercentage van ongedroogde hop.

Offline breda82

• Vol lid
  • Just experiment
« Reactie #191 Gepost op: 22-08-2018 16:26 u »
Flink wat bellen. Wel kleine net als vorig jaar.

Cascade

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #192 Gepost op: 25-08-2018 08:51 u »

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #193 Gepost op: 25-08-2018 09:04 u »

Even een idee voor de geinteresseerden hoe de hop er bij staat

Offline hophydroponics

• Boven 10 berichten
  • *
    • Hop nederland
« Reactie #194 Gepost op: 25-08-2018 11:38 u »
Het begint te komen van de 32 planten doen het er 26b goed

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #195 Gepost op: 25-08-2018 14:21 u »
Ik ben erg hoptimistisch....

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #196 Gepost op: 25-08-2018 18:22 u »
Amaai zeg, die foto's hierboven!

Poperinge in Holland!

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #197 Gepost op: 25-08-2018 18:29 u »

Poperinge in Holland!

Onze velden zijn ook copy's van Joris Cambie uit Poperinge

Offline SkullboyNL

• Boven 10 berichten
  • *
    • alwinkloosterman.nl
« Reactie #198 Gepost op: 30-08-2018 12:57 u »
Bij mij gaan de hopplanten ook aardig goed voor het eerste jaar.

Ik heb 1 plant in de kas staan omdat dit een geredde stek was van een plant die dood ging. Stekje was nog geen 5 cm en is nu volgroeid tot een volwaardige Chinookplant.

De Cascade plant zit ook al lekker vol bellen. Niet heel groot maar hij heeft veel last gehad van de warmte en droogte.

De aromahop heeft veel last gehad van een te arme bodem en is na een meter de lucht in groeien gestopt. Na wat online zoeken kwam ik op een narcotica forum de tip tegen om kalk er bij te doen. Dus ik heb er wat kalk en voeding bij gedaan. Daarna ging de plant weer groeien.

Verder vond ik nog een (wilde) plant op de erfscheiding. Ik wist niet welke plant het was en of die mannelijk of vrouwelijk was. De buren waren niet blij met de plant omdat hun dachten dat het berenklauw was. Volgens de buren geeft de plant een branderig gevoel aan de handen na het aanraken. Ik heb de plant dus uitgegraven en op een andere plek achter in de tuin gezet ver weg van mijn planten.

Gelukkig begon er vorige week pluisjes aan te groeien. We hebben dus een vrouwelijke plant.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #199 Gepost op: 30-08-2018 17:01 u »
Onze velden zijn ook copy's van Joris Cambie uit Poperinge

Helaas heeft Joris dikke pech gehad een paar weken geleden  :(
40% van de ranken weten van de storm die ginder geraast heeft.

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #200 Gepost op: 30-08-2018 20:31 u »

Poperinge in Holland!

Ha ha Ronnie... ik zal het maar eerlijk bekennen, ik ben vorig jaar op cursus geweest bij 't Hoppecruyt in Poperinge...  ;) nou ja cursus, het was een zeer leerzame rondleiding, en de zingende madam had vrij vlug door dat ik een hobbybrouwer was. Maar ik kreeg een perfecte uitleg en antwoord op al mijn vragen. Echt een aanrader om eens langs te gaan.

In ik woon in Zeeuws Vlaanderen, ook wel reserve belgie genoemd, misschien verzacht dat de pijn.  ^-^

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #201 Gepost op: 31-08-2018 18:13 u »
Bij Joris moet je eens met je gilde op bezoek gaan, echt de moeite en het hommelbiertje staat altijd fris.
Wij zijn begin juni er geweest met onze gilde.
Ook allerlei dingen bezocht van wereldoorlog 14-18 die jullie (gelukkiglijk) niet meegemaakt hebben.

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #202 Gepost op: 31-08-2018 19:36 u »
Ook allerlei dingen bezocht van wereldoorlog 14-18 die jullie (gelukkiglijk) niet meegemaakt hebben.
U denk ik ook niet. ;)

Offline BB-Moods

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #203 Gepost op: 02-09-2018 22:49 u »
Grappig dit van hansHalberstadt te lezen. Als ik even zijn motto onder zijn profiel lees, staat er meten is weten!

Het een sluit het andere natuurlijk niet uit. Het is zo gemeten. Verse hop 4 x 30 sec in de magnetron en deze is helemaal droog om terug te meten.

Hierbij mijn update DS (droge stof gehalte) en waarneming:

Hop soortStandaard OogsttijdGem. Standaard DS% bij oogst Hop farmsDS% gemeten(2 sept.)Waarneming
Hallertauer Traditionmittelfrüh (E. Aug.)22.2%18.6%"Goede hop geur al aanwezig. Lupuline nog te licht geel. Buitenkant cones al iets papierachtig. Conclusie: nog niet volledig oogstrijp"
Cascadespät (A.-M. Sept.)22.0%nog bepalenZichtbaar nog niet rijp genoeg
Cometmittel (E. Aug. - A. Sept.)?nog bepalenZichtbaar nog niet rijp genoeg
Centennialmittelfrüh23.7%18.5%"Goede hop geur al aanwezig. Lupuline nog te licht geel. Buitenkant cones al iets papierachtig. Conclusie: nog niet volledig oogstrijp"
Chinook?23.4%17.4%"Goede hop geur al aanwezig. Lupuline nog te licht geel. Buitenkant cones al iets papierachtig. Conclusie: nog niet volledig oogstrijp"

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #204 Gepost op: 02-09-2018 22:57 u »
Goed dat je dit inderdaad hebt doorgezet en vergeleken met wat je waarneemt. Ben zeer benieuwd wat eruit komt als ze rijp zijn om te oogsten. Ben alleen wel benieuwd of dit systeem gevoelig is voor regenbuien en dauw. of is daar een procedure voor dat je alleen meet als het een dag niet heeft geregend en bv midden overdag als er geen dauw is?? 

Offline SkullboyNL

• Boven 10 berichten
  • *
    • alwinkloosterman.nl
« Reactie #205 Gepost op: 04-09-2018 11:55 u »
Mijn wilde hopplant begint rode blaadjes te krijgen op de pluisjes. Ik ben gaan googlen welke soort dit kan zijn maar niks kunnen vinden. Heeft iemand hier een idee? Aan het begin van de groei waren de scheuten ook erg rood.

Foto is klikbaar voor grotere variant

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #206 Gepost op: 04-09-2018 12:40 u »
Zondag de eerste hop geoogst. Het was de FirstGold. Deze dwerg-hop had dit jaar ook een dwerg-opbrengst. Slechts 159 gram nat (42 gram gedroogd). De plant groeit normaal tot een meter of 4 maar dit jaar kwam ze niet verder dan 2,5 meter en zoals gezegd erg weinig opbrengst.

De geur was goed, bellen knisperde als papier en de lupuline was donker geel.

Volgende week is waarschijnlijk de Centenial (1 ste jaar) aan de beurt. Lupuline is al donker maar de bellen knisperen nog niet.

Offline brucero

• Junior lid
  • **
  • Bier is voor de groten wat melk is voor de kleinen
« Reactie #207 Gepost op: 06-09-2018 12:52 u »
Gisteren begonnen met de Saazer en de Fuggle te oogsten, iemand enig idee wanneer je twee verschillende hopsoorten boven of onder elkaar op het droogapparaat plaatst het ene het andere niet beïnvloed qua geur of ...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #208 Gepost op: 08-09-2018 09:16 u »
Ik zie vaak dat aan mijn hopstruik de buitenste bellen eerder rijp zijn dan de meer aan de binnenkant liggende, die zijn dan meestal nog zacht en niet papierachtig. Zijn er mensen die de hop daarom in gedeeltes plukken? Dat een van de verschillen met hop op industriele schaal die je kunt benutten.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #209 Gepost op: 08-09-2018 14:35 u »
Ik heb een moestuin met 5 planten hop erop  (Magnum, Perle, Hallentau). Veel te veel voor mijn vriezer. Heeft iemand geprobeerd  de hop te malen om volume te besparen?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #210 Gepost op: 08-09-2018 14:42 u »
Niet gemalen maar gewoon zoveel mogelijk in een klein glazen potje geperst en dan in de vriezer. Er past 70 g gedroogde hop in een potje van 200 ml. Het zit dan helemaal samengeperst zodat er praktisch geen lucht meer tussenzit, dus malen zou het volume dan ook niet verder kunnen reduceren.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #211 Gepost op: 08-09-2018 15:33 u »
Malen en persen. Ik twijfel of de smaak en aroma blijft behouden.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #212 Gepost op: 08-09-2018 15:46 u »
Malen en persen. Ik twijfel of de smaak en aroma blijft behouden.

Wat doen ze dan bij het maken van pellets?

Hopvier

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #213 Gepost op: 08-09-2018 15:53 u »
Ik heb een moestuin met 5 planten hop erop  (Magnum, Perle, Hallentau). Veel te veel voor mijn vriezer. Heeft iemand geprobeerd  de hop te malen om volume te besparen?
Ik doe 100 gram gedroogde hopbellen in een diepvrieszakje van 1 liter. Dat zakje pers ik tussen de bankvijs tot een plankje van 1,5cm dik. Er zit dan geen lucht meer tussen de hopbellen. Dan wordt het zakje dichtgelast. Met een rubberband rond 5 tot 7 zakjes/plankjes neemt het weinig plaats in de vriezer.

Die witte blok gaat er helemaal in.

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #214 Gepost op: 08-09-2018 16:11 u »
Hop drogen en dan vacumeren. 50 gram in een zakje...
Tijdens het vacumeren sla ik nog met de vuist op de zak om ze zak zo plat mogelijk te krijgen.
Het zakje is na vacumeren 20 x 30 cm en nog geen cm dik.

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #215 Gepost op: 08-09-2018 16:12 u »
We zijn trouwens op de helft met plukken... ruim 5 kg hop. 1395 gram Hallertau, 2010 gram First Gold en 1780 gram Willamette

Offline BB-Moods

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #216 Gepost op: 08-09-2018 17:49 u »
...Slechts 159 gram nat (42 gram gedroogd)...

Als je dit terug rekent, heb je dit tot ca 5% droge stof gedroogd. Houd hier rekening mee. Commercieel wordt tot ca 10% gedroogd!
Je hebt dus verhoudingsgewijze meer alfa/beta acids per gram.

Offline breda82

• Vol lid
  • Just experiment
« Reactie #217 Gepost op: 08-09-2018 17:57 u »
Prachtige lange bellen! Nog niet helemaal rijp.

Offline BB-Moods

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #218 Gepost op: 08-09-2018 18:12 u »
Prachtige lange bellen! Nog niet helemaal rijp.

Welke soort?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #219 Gepost op: 08-09-2018 18:13 u »
Als je dit terug rekent, heb je dit tot ca 5% droge stof gedroogd. Houd hier rekening mee. Commercieel wordt tot ca 10% gedroogd!
Je hebt dus verhoudingsgewijze meer alpha/beta acids per gram
Volgens dit bericht https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36084.msg563831.html#msg563831
zou rijpe hop ca 22% droge stof bevatten. dus 159 g natte hop bevat dan 0.78*159 = 124 g water en 35 g droge stof.
nu heeft hij 42g, dus dan zit er toch nog 42-35 = 7 gram water in op 35 g droge stof dus dat is dan toch 83% droge stofgehalte en 17% vochtgehalte? ik denk dat je drogestofgehalten en vochtgehalte omdraait, maar ook dan zit er nog steeds 17% vocht in dus nog niet zover gedroogd als commercieel.

Offline breda82

• Vol lid
  • Just experiment
« Reactie #220 Gepost op: 08-09-2018 18:57 u »
Welke soort?

Cascade
Mijn andere Cascade heeft niet zulke mooie lange bellen maar die groeit in een moestuin ergens anders. Dit jaar echt hele mooie bellen bij beide.

Offline SkullboyNL

• Boven 10 berichten
  • *
    • alwinkloosterman.nl
« Reactie #221 Gepost op: 08-09-2018 19:10 u »
We zijn trouwens op de helft met plukken..... ruim 5 kg hop. 1395 gram Hallertau, 2010 gram First Gold en 1780 gram Willamette

Droog je het ook in de aardappelkistjes ?

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #222 Gepost op: 08-09-2018 20:46 u »
Droog je het ook in de aardappelkistjes ?

Ik weet eigenlijk niet wat voor kistjes dat zijn, of waar ze oorspronkelijk voor gebruikt worden.
Maar het zijn kistjes met een bodem van geweven staaldraad, gaas zeg maar.  :brouwen:
En ja daarin droog ik de hop. Afhankelijk van de temperatuur 1 a 2 weken.
Daarna vacumeer ik de hop en gaan ze in de vriezer.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #223 Gepost op: 08-09-2018 20:53 u »
Ook dit jaar ga ik weer mijn airco inzetten om te drogen.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #224 Gepost op: 08-09-2018 20:57 u »
Ik weet eigenlijk niet wat voor kistjes dat zijn, of waar ze oorspronkelijk voor gebruikt worden.
Maar het zijn kistjes met een bodem van geweven staaldraad, gaas zeg maar.

Gezien de afkomst zijn het kistjes om bloembollen te drogen.

Hopbier

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #225 Gepost op: 08-09-2018 21:00 u »
daarin droog ik de hop. Afhankelijk van de temperatuur 1 a 2 weken.

Ben je dan niet bang dat het al gaat oxideren? Normaal gesproken gaat alle hop snel vacuüm in de alucoated verpakking, maar tijdens het drogen speelt dat oxidatie probleem niet lijkt het.

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #226 Gepost op: 09-09-2018 11:58 u »
Maar het zijn kistjes met een bodem van geweven staaldraad, gaas zeg maar.  :brouwen:
En ja daarin droog ik de hop. Afhankelijk van de temperatuur 1 a 2 weken.
Daarna vacumeer ik de hop en gaan ze in de vriezer.

Dat duurt veel te lang. Je moet het binnen maximaal 6 uur op 10% vocht krijgen. Dus met warme lucht.

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #227 Gepost op: 09-09-2018 12:00 u »
Ben je dan niet bang dat het al gaat oxideren? Normaal gesproken gaat alle hop snel vacuüm in de alucoated verpakking, maar tijdens het drogen speelt dat oxidatie probleem niet lijkt het.

Dat is niet waar. Alle hop wordt binnen 6 uur gedroogd en vervolgens geperst in pakken van 60 kg. Die zijn NIET luchtdicht. Op deze manier kun je het heel lang bewaren. De grote pakken gaan vervolgens naar bijvoorbeeld hobbyleveranciers die er kleine pakjes van ongeveer 125 g van maken. Daar worden ze gevacumeerd

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #228 Gepost op: 09-09-2018 12:03 u »
Wat doen ze dan bij het maken van pellets?

Hopvier

Met welke apparatuur de hopbellen worden fijn gemalen is mij niet bekend.
Na een proef te hebben gedaan, ruik ik een gras achtig lucht. De hop bellen waren rijp, droog, en aromatisch. Verder genoeg fantasie om de gemalen hop te persen. Malen en persen reduceert het volume.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #229 Gepost op: 09-09-2018 12:04 u »
Dat is niet waar. Alle hop wordt binnen 6 uur gedroogd en vervolgens geperst in pakken van 60kg. Die zijn NIET luchtdicht. Op deze manier kun je het heel lang bewaren. De grote pakken gaan vervolgens naar bijvoorbeeld hobbyleveranciers die er kleine pakjes van ongeveer 125gr van maken. Daar worden ze gevacumeerd
Bij jou misschien niet maar mijn reactie ging over de methode die Orangelo gebruikt en daar stond dat hij 1 a 2 weken liet drogen.

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #230 Gepost op: 09-09-2018 12:08 u »
bij jou misschien niet maar mijn reactie ging over de methode die Orangelo gebruikt en daar stond dat hij 1 a 2 weken liet drogen.

Je zei in jouw voorgaande reactie dat: "normaal gesproken gaat alle hop snel vacuum in de alucoated verpakking"

Mijn reactie doelde op die zin

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #231 Gepost op: 09-09-2018 12:23 u »
Mijn hopoogst is weer flink dit jaar, ondanks dat ik bij het begin van de groei nogal wat weg heb gesnoeid. Vorige jaar was namelijk ook de gehele schutting overwoekerd.
Ik weet alleen nog niet wanneer ik moet gaan oogsten; vorig jaar was ik namelijk net iets te vroeg en toen vond ik de smaak wat tegenvallen.

Onderstaand wat foto's

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #232 Gepost op: 09-09-2018 12:29 u »
Dat duurt veel te lang. Je moet het binnen maximaal 6 uur op 10% vocht krijgen. Dus met warme lucht.

Van WIE moet dat....  >:D
Ik ben benieuw hoeveel hobbytelers 5 kg hop in 6 uur op 10% vocht krijgen.... :nut:

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #233 Gepost op: 09-09-2018 12:40 u »
Van WIE moet dat....  >:D
Ik ben benieuw hoeveel hobbytelers 5 kg hop in 6 uur op 10% vocht krijgen.... :nut:

Dan heb je het minste aan verlies qua alfa etc etc. In Duitsland doen ze het zelfs in 4 uurtjes. Het is ook echt niet moeilijk om het te drogen in die korte periode. Gewoon met een elektrische kachel met geïntegreerde ventilator.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #234 Gepost op: 09-09-2018 12:59 u »
Dan heb je het minste aan verlies qua alfa etc etc. In Duitsland doen ze het zelfs in 4 uurtjes. Het is ook echt niet moeilijk om het te drogen in die korte periode. Gewoon met een elektrische kachel met geïntegreerde ventilator.

Leg maar eens uit hoe dat gaat werken bij 5kg? Want dat is qua volume heel er veel

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #235 Gepost op: 09-09-2018 13:47 u »
Leg maar eens uit hoe dat gaat werken bij 5kg? Want dat is qua volume heel er veel
5kg betekent al snel 4kg water verdampen en dat kost behoorlijk wat energie. ca 15000kjoule. als je dat in 5 uur wilt doen dan heb je toch wel minimaal 800watt vermogen nodig, en waarschijnlijk nog wel meer omdat de lucht ook opgewarmd wordt, dus reken maar 1500-2000watt.
Mijn airco van 1000watt levert ca 4000-5000watt aan warme lucht door de hop en dan die paar kg inderdaad binnen een paar uur droog. 

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #236 Gepost op: 09-09-2018 13:52 u »

Toen wij begonnen met ons testveldje hadden we 50 planten. Deze hop droogden we op een houten frame van 2x1.5 mtr. Op dat frame hadden we horrengaas gespannen. Het frame hadden we op ongeveer 70cm vanaf de grond zodat er een soort van 'drukkamer' onder kwam. De zijkanten en voor en achterkant van de drukkamer hadden we dichtgemaakt met plaatwerk van underlayment. Vervolgens onderstaande kachel ervoor en binnen een paar uur op 10% vocht. En wij droogden per keer 10 kg.

https://www.gereedschapland.nl/product/3276/rpl-90-heater-9kw-400v,-elektrisch

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #237 Gepost op: 09-09-2018 13:55 u »
Dit jaar gaan we de hop drogen in een aangepaste graandrogerij. We hebben in totaal iets van 7000 planten dus dat gaan we niet meer met een klein kacheltje redden

Offline SkullboyNL

• Boven 10 berichten
  • *
    • alwinkloosterman.nl
« Reactie #238 Gepost op: 09-09-2018 14:17 u »
Mijn chinook plant heeft last van een schimmel of rot. Een aantal bellen word bruin maar de bel is nog lang niet droog.

Weet iemand wat dit kan zijn?

Plaatjes zijn klikbaar voor grotere variant

Is hier wat aan te doen of moet ik gewoon de rest gaan plukken en drogen?

Owja mijn plant groet  in een kas.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #239 Gepost op: 09-09-2018 14:28 u »
het lijken schimmeldraden inderdaad. Dan zit het waarschijnlijk op meerdere delen van de plant. Als het een giftige schimmel is dan wil je dat niet in je bier, dus goed kijken hoever de planten zijn aangetast.

Offline Easywoods

• Super lid
« Reactie #240 Gepost op: 09-09-2018 14:45 u »
Dit jaar gaan we de hop drogen in een aangepaste graandrogerij. We hebben in totaal iets van 7000 planten dus dat gaan we niet meer met een klein kacheltje redden

Ik hoop het met 1 Cascadeplant hiermee te redden binnen 6 uur of minder  :biersmile:

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #241 Gepost op: 09-09-2018 15:15 u »

Zo te zien is het botrytis. Heb je toevallig ook tomaten in die kas staan? Die krijgen het ook vaak.

Hop groeit toch veel beter buiten hoor. Schimmels ontstaan makkelijker in stilstaande (kas)lucht.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #242 Gepost op: 09-09-2018 15:19 u »
Iemand al de Cascade geoogst? Hier is hij volgens mij nog lang niet rijp, behoorlijke grasgeur, lupuline nog licht geel.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #243 Gepost op: 09-09-2018 15:33 u »
Nog niet, ik ben ook nog aan het twijfelen.

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #244 Gepost op: 09-09-2018 15:58 u »
Mijn chinook plant heeft last van een schimmel of rot. Een aantal bellen word bruin maar de bel is nog lang niet droog.

Plaatjes zijn klikbaar voor grotere variant

Is hier wat aan te doen of moet ik gewoon de rest gaan plukken en drogen?

Zo te zien is dat rode spint of bonenspintmijt. Ik zou het weg gooien

Offline Easywoods

• Super lid
« Reactie #245 Gepost op: 09-09-2018 16:21 u »
Iemand al de Cascade geoogst? Hier is hij volgens mij nog lang niet rijp, behoorlijke grasgeur, lupuline nog licht geel.

Hier is heeft de Cascade nog niet eens volgroeide bellen, veel zijn er pas net het pluisjes stadium voorbij  ;)

Offline SkullboyNL

• Boven 10 berichten
  • *
    • alwinkloosterman.nl
« Reactie #246 Gepost op: 09-09-2018 16:29 u »
Zo te zien is het botrytis. Heb je toevallig ook tomaten in die kas staan? Die krijgen het ook vaak.

Hop groeit toch veel beter buiten hoor. Schimmels ontstaan makkelijker in stilstaande (kas)lucht.

Klopt staan ook aardig wat tomatenplaten(eerder struiken)

Is het een idee om de goede hop nu te plukken? Het is nog lang niet klaar om te plukken

Edit: Het staat in de kas omdat dit een stekje was van 3cm die iets te groot werd en gewoon in de kas heb laten staan. Ik had niet verwacht dat het stekje nog een plant zal worden dit jaar.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #247 Gepost op: 09-09-2018 16:40 u »

Dat verklaart dus waarom mijn tradition vol met spint zat een aantal week geleden, deze groeide over 2 tomaten struiken heen, ze raakten elkaar.
Deze heb ik helaas ook moeten weggooien. Volgend jaar maar geen tomaten meer in de tuin.

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #248 Gepost op: 09-09-2018 17:27 u »
Dat verklaart dus waarom mijn tradition vol met spint zat een aantal week geleden, deze groeide over 2 tomaten struiken heen, ze raakten elkaar.
Deze heb ik helaas ook moeten weggooien. Volgend jaar maar geen tomaten meer in de tuin.

Preventief kun je tegen de spintmijt spuiten met melkwei. Dit vormt een soort van zure barriere tegen de mijt. Mocht je er eenmaal last van hebben kun je spuiten met het middel Flipper van de fabrikant Bayer. Dit is een biologisch middelel en heeft maar een veiligheidstermijn van 1 dag

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #249 Gepost op: 09-09-2018 20:53 u »
Bij mij is het nog lang niet rijp, ik wacht nog tenminste één wellicht twee weken.

Veel bellen zijn nauwelijks tot bel gegroeid, overige bellen zijn klein. Een zeer slecht jaar. Tja, ik ben op verlof geweest toen ze water nodig hadden. 35 °C elke dag zonder regen ... Een paar kilo gedroogd. Genoeg voor mijn Saisons. De rest krijgt het Belgische Hop logo.

Ach, 't is hop of verlof. 't Hoppecruyt zal mij voorzien van de beste hop die er vervolgens verkrijgbaar is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #250 Gepost op: 09-09-2018 22:01 u »
Dat is niet waar. Alle hop wordt binnen 6 uur gedroogd en vervolgens geperst in pakken van 60 kg. Die zijn NIET luchtdicht. Op deze manier kun je het heel lang bewaren. De grote pakken gaan vervolgens naar bijvoorbeeld hobbyleveranciers die er kleine pakjes van ongeveer 125 g van maken. Daar worden ze gevacumeerd

Niet alleen hobbybrouwleveranciers verpakken hop in folieverpakkingen. Ook voor de grote commerciële brouwerijen gebeurt dit door de hophandelaren. In ieder geval gebeurt dit bij pellets.
Zie ook

Overigens heb ik begrepen dat een zekere mate van oxidatie tijdens het drogen van de hop gewenst is.

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #251 Gepost op: 09-09-2018 22:10 u »
Dit jaar gaan we alleen maar kleine pakjes persen en direct vacumeren. Vanaf volgend jaar pakken van 60 kg en we gaan volgend jaar ook hop pelleteren.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #252 Gepost op: 10-09-2018 10:51 u »
Zo te zien is dat rode spint of bonenspintmijt. Ik zou het weg gooien

Oh ja, ik zie inderdaad kleine spikkelbeestjes. Is de rot aan de bel droog of nat? Als het natte rot is het misschien zelfs wel een combinatie van botrytis en mijten...

Op zich kun je de nog goed uitziende bellen nog wel gebruiken als het alleen mijten zijn. Het invriezen overleven ze niet, en het koken daarna ook niet. Voor koudhoppen zou ik het in ieder geval niet meer gebruiken. Als er echt natte rot in zit, weggooien.

Offline BVeenema

• Vol lid
« Reactie #253 Gepost op: 11-09-2018 22:24 u »
Dit jaar gaan we alleen maar kleine pakjes persen en direct vacumeren. Vanaf volgend jaar pakken van 60 kg en we gaan volgend jaar ook hop pelleteren.

Gaan jullie ook hop verkopen aan particulieren? Ik woon in de buurt van Veenhuizen en heb wel interesse.

Offline BVeenema

• Vol lid
« Reactie #254 Gepost op: 11-09-2018 22:28 u »

Ik heb de Cascade al geoogst. De bellen waren papierig, lupuline was mooi goudgeel en de bellen hadden al bruine randjes. Verder waren ze niet zo flexibel meer. Ze braken vrij snel doormidden als ik ze boog. Aroma was ook mooi.

Hallertau Tradition is ook binnen. Die was vorige week klaar voor de oogst.

De E.K. Golding en de Magnum zijn nog niet binnen. Die bellen zijn nog lang niet aan de oogst toe lijkt het.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #255 Gepost op: 12-09-2018 09:43 u »
Ach, 't is hop of verlof. 't Hoppecruyt zal mij voorzien van de beste hop die er vervolgens verkrijgbaar is.

Die leveren inderdaad fantastische kwaliteit, dat mag gezegd worden!

Bij mij zijn de bellen wel beter dan afgelopen jaren, maar volgend jaar gaat de plant toch echt de volle grond in! Vrouwlief is om, dus direct de schutting geclaimd :)

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #256 Gepost op: 12-09-2018 10:53 u »
Die grote balen van 60 kg zijn heel hard samengeperst zodat er geen lucht meer tussen de hopbellen zit.
In Geel kopen ze die balen aan en verzagen die met een heel fijne lintzaag tot blokjes van 500 g. De gilde bewaard de blokjes in de vriezer tot verkoop tijdens de nationale verdeeldag aan de leden.

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #257 Gepost op: 12-09-2018 17:39 u »
Gaan jullie ook hop verkopen aan particulieren? Ik woon in de buurt van Veenhuizen en heb wel interesse.

Zeker kunnen wij leveren aan particulieren. Voor een ieder die interesse heeft, stuur maar een pb. Maar bij voorkeur bellen op 0654368168

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #258 Gepost op: 18-09-2018 14:18 u »
Ik ben de Delftse Cascade aan het oogsten. Enorme bellen zitten er tussen! Ik ben nu ongeveer halverwege de plant (even koffie) en heb net al 650 gram op mijn droogrek uitgespreid. Aardige oogst dus dit jaar.

Edit: het is bij elkaar zo'n 1400 gram geworden. Niet slecht. Al heb je altijd baas boven baas natuurlijk, Brouwerwaldonk hieronder!

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #259 Gepost op: 18-09-2018 14:50 u »
De Ekerse Cascade is enorm gegroeid. Ik pluk op 5 minuten een emmertje vol.
Van de halve plant heb ik al 2 kg bellen kunnen oogsten en er hangt zeker nog zoveel aan.
De bellen zijn heel lang en hebben een vierkante vorm.

Dit jaar ook trossen met mannelijke bloemen die ontwikkelden vanaf eind augustus maar niet open kwamen.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #260 Gepost op: 19-09-2018 09:10 u »
Volgend jaar gaat de plant maar de volle grond in, ik heb amper 200 gram natte hop als opbrengst... De discussie maar eens voeren over een paal in de tuin, of als plan B, het te laten groeien tegen de schutting ;)

Offline Oh my Hop

• Boven 10 berichten
  • *
    • Oh my Hop
« Reactie #261 Gepost op: 19-09-2018 09:39 u »
Hallo Allen,

Voor de hobbybrouwer heb ik verse hop, en de volgende soorten: Prima Donna, Merkur, Saphir, Spalter Select, Willamette en Cascade. Het hangt nu nog aan de planten, dus op de dag van ophalen kunnen we de planten afknippen. Ophalen kan door de weeks na 18:00 of een tijd afstemmen in het weekend.

Van alle soorten heb ik nog 6 planten en van de Cascade 12 planten.

'Gratis' af te halen in de regio Breda-Roosendaal.. Ik wil natuurlijk wel je brouwsel proeven :)

Het beste is dat je me even belt of een appje stuurt 06-53141339.

Groeten,
Willem

Offline Easywoods

• Super lid
« Reactie #262 Gepost op: 19-09-2018 10:46 u »
Ik ben de Delftse Cascade aan het oogsten. Enorme bellen zitten er tussen! Ik ben nu ongeveer halverwege de plant (even koffie) en heb net al 650 gram op mijn droogrek uitgespreid. Aardige oogst dus dit jaar.

Edit: het is bij elkaar zo'n 1400 gram geworden. Niet slecht. Al heb je altijd baas boven baas natuurlijk, Brouwerwaldonk hieronder!

Zeker niet slecht, een "paar" kilometer verder hemelsbreed heeft de Hellevoetse Cascade veel bellen maar ik betwijfel of ze nog volgroeid zullen raken... De meeste halen de 10 mm nog maar net  :weetniet:

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #263 Gepost op: 19-09-2018 11:22 u »
Volgend jaar gaat de plant maar de volle grond in, ik heb amper 200 gram natte hop als opbrengst... De discussie maar eens voeren over een paal in de tuin, of als plan B, het te laten groeien tegen de schutting ;)

Kun je niet je mooie brouwschuur laten begroeien? Hier groeit ie ook aan het fietsenschuurtje, eerst omhoog, dan linksaf horizontaal langs het dakje en dan de hoek om boven de deur. Erg decoratief  :)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #264 Gepost op: 19-09-2018 11:50 u »
Kun je niet je mooie brouwschuur laten begroeien? Hier groeit ie ook aan het fietsenschuurtje, eerst omhoog, dan linksaf horizontaal langs het dakje en dan de hoek om boven de deur. Erg decoratief  :)

Doet het nu al deels, maar het staat in een speciekuip. Dit is waardeloos in mijn optiek. Moet gewoon de volle grond in.

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #265 Gepost op: 19-09-2018 12:29 u »
Kosten/baten analyse: wat zijn de kosten als je alle hop moet kopen en wat zou je allemaal voor een leuke dingen voor dat geld kunnen kopen... ;)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #266 Gepost op: 19-09-2018 12:31 u »
Kosten/baten analyse: wat zijn de kosten als je alle hop moet kopen en wat zou je allemaal voor een leuke dingen voor dat geld kunnen kopen... ;)

De eerlijk oversteken methode: Als ik de hop zo mag planten, mag jij nieuwe kussens uitzoeken ;) Jij blij, ik blij :)

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #267 Gepost op: 19-09-2018 12:32 u »
De eerlijk oversteken methode: Als ik de hop zo mag planten, mag jij nieuwe kussens uitzoeken ;) Jij blij, ik blij :)
Dat werkt ook.  ;D

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #268 Gepost op: 19-09-2018 15:33 u »
Net het eerste deel van mijn Cascade geoogst. Nu 800 gram nat geplukt. Morgen de andere helft plukken dus ik kom waarschijnlijk uit op +- 1,5 kilo nat. Er zit nog wel veel verschil in de hop bellen qua grote. Veel grote maar ook kleine bellen.

De 800 gram hangt nu in de schuur te drogen. De hete lucht van een airco unit blaast er nu mooi op... Het wordt al lekker warm in de schuur.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #269 Gepost op: 19-09-2018 15:43 u »
Een dure grap om hop te drogen. Gewoon op een hor gaat het ook, duurt aleen iets langer maar niet minder goed.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #270 Gepost op: 19-09-2018 15:56 u »
Een dure grap om hop te drogen. Gewoon op een hor gaat het ook, duurt aleen iets langer maar niet minder goed.

Haha, het zal je verbazen... Maar niet alle Hollanders zijn zo zuinig.

Ik weet het, maar ik moet nog een deel plukken en drogen, de plant had meer hop bellen dan ik verwacht had (en ik gooi liever niks weg... lekker tegenstrijdig met het verhaal hier boven 😋) maar ik heb geen ruimte hiervoor dus vandaar deze manier.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #271 Gepost op: 19-09-2018 19:07 u »
En hoe zit het dan met oxidatie als je het al die tijd aan de lucht blootstelt tijdens het drogen? Heb zelf trouwens deze week ook 4500 g natte hop gedroogd via de lucht uit een airco. 4 uurtjes later was het droog met een 50 graden luchtstroom (1100 g) het ding gebruikt 1000 Watt, dus kost 1 euro aan stroom.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #272 Gepost op: 19-09-2018 20:25 u »
Vrijdag wordt het slecht weer en zaterdag heb ik pas tijd de hopbellen te plukken. Ik wil wel graag droge hopbellen plukken.
Hoeveel kwaad kan het als ik donderdagavond de planten al los maak, ze in een donkere garage leg en zaterdag de bellen oogst?

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #273 Gepost op: 19-09-2018 21:03 u »
Vrijdag wordt het slecht weer en zaterdag heb ik pas tijd de hopbellen te plukken. Ik wil wel graag droge hopbellen plukken.
Hoeveel kwaad kan het als ik donderdagavond de planten al los maak, ze in een donkere garage leg en zaterdag de bellen oogst?
Of het kwaad kan weet ik niet maar ik heb vorige week 's avonds de planten uit de tuin gehaald en de dag daarna de bellen geplukt. ik had het idee dat de bellen slapper waren als de dag ervoor. Ik heb ze gewoon geplukt, gedroogd, geperst en vacuüm verpakt.

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #274 Gepost op: 19-09-2018 21:12 u »
Doet het nu al deels, maar het staat in een speciekuip. Dit is waardeloos in mijn optiek. Moet gewoon de volle grond in.

Bij mij staan ze ook in speciekuipen... 2 kg hop per plant geoogst.
Maar wel zeer geregeld water en voedsel gegeven.  :brouwen:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #275 Gepost op: 19-09-2018 21:51 u »
Al tijdens het plukken voel je dat de bellen slapper worden als je eerst de takken afknipt omdat dat handiger plukt heb ik gemerkt. Maar dat is volgens mij niets om je druk over te maken, het is gewoon de sapstroom die stopt maar verandert niets aan de hopbel zelf volgens mij. Als je bellen na het plukken uitspreid om te drogen dan doe je feitelijk hetzelfde. Natte hop van de regen plukken lijkt me meer nadelen hebben, dus wat je wilt zou ik zelf ook doen. En daarna ben je een ervaring rijker over het verschil.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #276 Gepost op: 19-09-2018 22:09 u »
En hoe zit het dan met oxidatie als je het al die tijd aan de lucht blootstelt tijdens het drogen? Heb zelf trouwens deze week ook 4500 g natte hop gedroogd via de lucht uit een airco. 4 uurtjes later was het droog met een 50 graden luchtstroom (1100 g) het ding gebruikt 1000 Watt, dus kost 1 euro aan stroom.
Hier wat foto's

Voor drogen 4485 g 19:05
Na drogen 1126 g 23:15

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #277 Gepost op: 20-09-2018 10:42 u »
Mooi systeem Hans!

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #278 Gepost op: 20-09-2018 10:44 u »
Bij mij staan ze ook in speciekuipen... 2 kg hop per plant geoogst.
Maar wel zeer geregeld water en voedsel gegeven.  :brouwen:

Water: Nagenoeg dagelijks een halve tot hele gieter
Voeding: ook wel goed volgens mij, maar ik zal me er voor volgend jaar eens beter in verdiepen.

De bellen zijn bij mij veelal niet volgroeid, ik wijt dit aan een te kleine speciekuip.

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #279 Gepost op: 20-09-2018 11:06 u »
Water: Nagenoeg dagelijks een halve tot hele gieter
Voeding: ook wel goed volgens mij, maar ik zal me er voor volgend jaar eens beter in verdiepen.

De bellen zijn bij mij veelal niet volgroeid, ik wijt dit aan een te kleine speciekuip.

Is dit het eerste jaar dat ze in een kuip staan?
Hop houd niet zo van verplanten kwam ik vorig jaar achter.
Ik had vorig jaar mijn planten verplant en had toen ook een zeer kleine oogst.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #280 Gepost op: 20-09-2018 11:19 u »
Is dit het eerste jaar dat ze in een kuip staan?
Hop houd niet zo van verplanten kwam ik vorig jaar achter.
Ik had vorig jaar mijn planten verplant en had toen ook een zeer kleine oogst.

3e jaar, vanaf het begin al dat ik een stekkie van Sjaak heb overgenomen.

Offline hetspook

• Vol lid
    • fotografie
« Reactie #281 Gepost op: 20-09-2018 16:20 u »
Ik moet denk ik nog een week wachten met oogsten, was de hop vorig jaar niet veel vroeger rijp? Ik heb wel veel meer bellen als voorgaande jaren.

Edit*
Heb even hopoogst 2017 opgezocht en toen was het rond 15.9 dat de meeste mensen oogsten daar zit niet zo veel verschil in met dit jaar, ik zal wel ongeduldig zijn.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #282 Gepost op: 20-09-2018 18:10 u »
Mooi systeem Hans!
Die bak is nog een overblijfsel uit de tijd dat ik nog zelf mout maakte en daarin droogde met een verwarmingsspiraal en ventilator. Met de airco is de luchttoevoer misschien wat overdreven. als ik mijn hand door de hop haal in de droger dan stijgen de bellen  plaatselijk op.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #283 Gepost op: 20-09-2018 18:14 u »
Ik moet denk ik nog een week wachten met oogsten, was de hop vorig jaar niet veel vroeger rijp? Ik heb wel veel meer bellen als voorgaande jaren.

Edit*
Heb even hopoogst 2017 opgezocht en toen was het rond 15.9 dat de meeste mensen oogsten daar zit niet zo veel verschil in met dit jaar, ik zal wel ongeduldig zijn.

Vorig jaar was ik zelfs nog iets eerder rond 10 sept, maar had toen achteraf nog wel een weekje kunnen blijven hangen. Nu is de geur veel beter dan vorig jaar. Dus zo lang mogelijk wachten maar wel oogsten voor de bellen echt beginnen bruin te worden.

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #284 Gepost op: 21-09-2018 08:33 u »
Voor drogen 4485 g 19:05
Na drogen 1126 g 23:15

Dat is toch nog maar 74,9 % vochtverlies. Volgens mij aan de lage kant.
Dan had ik hem nog ff langer laten drogen.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #285 Gepost op: 21-09-2018 08:59 u »
Waar is mij bericht i.v.m. die berekening gewichts % na drogen heen?
Verschwunden door een moderator?
Zulks kan niet!
Uitleg a.u.b.

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #286 Gepost op: 21-09-2018 16:43 u »
Dat is toch nog maar 74,9 % vochtverlies. Volgens mij aan de lage kant.
Dan had ik hem nog ff langer laten drogen.

Het moet 10% zijn als het gedroogd is. Maar weet jij het ds% van de verse hop?

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #287 Gepost op: 21-09-2018 18:00 u »
Heb gisteren zo'n 4 kilo (nat) van de Centennial en Cascade geplukt. Deze heb ik nog niet direct gedroogd maar even in de vriezer geparkeerd met het idee daar dit weekend mee te brouwen, zonder eerst te drogen. Doe ik er verstandig aan deze toch nog zsm te drogen of gaat de kwaliteit van een paar dagen in de vriezer niet zoveel omlaag?

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #288 Gepost op: 21-09-2018 18:56 u »
Het moet 10% zijn als het gedroogd is. Maar weet jij het ds% van de verse hop?
Hier ook voor het eerst aan het oogsten, nu drogen.
Dus als het droge gewicht pak-hem-beet 10% van het geoogste gewicht is, dan is het droog?
Of zijn er nog andere criteria?

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #289 Gepost op: 21-09-2018 19:04 u »
Hier ook voor het eerst aan het oogsten, nu drogen.
Dus als het droge gewicht pak-hem-beet 10% van het geoogste gewicht is, dan is het droog?
Of zijn er nog andere criteria?

Tis lastig uit te leggen als je niet naast de hop staat. Normaal gaat de hop de droger in waar warme lucht door stroomt. Deze temperatuur varieert een beetje tussen 60 en 70 graden. Het gaat een beetje op gevoel en berekenen heeft helemaal geen zin. Het is droog wanneer minimaal de helft van de steeltjes niet meer buigt, maar breekt. Van de 20 steeltjes moeten er ongeveer 12 breken en 8 nog buigen

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #290 Gepost op: 21-09-2018 19:12 u »
Al tijdens het plukken voel je dat de bellen slapper worden als je eerst de takken afknipt omdat dat handiger plukt heb ik gemerkt. Maar dat is volgens mij niets om je druk over te maken, het is gewoon de sapstroom die stopt maar verandert niets aan de hopbel zelf volgens mij. Als je bellen na het plukken uitspreid om te drogen dan doe je feitelijk hetzelfde. Natte hop van de regen plukken lijkt me meer nadelen hebben, dus wat je wilt zou ik zelf ook doen. En daarna ben je een ervaring rijker over het verschil.

Het enige 2 nadelen van in de regen plukken zijn 1: Je wordt nat 2: Iets langer drogen.
Je regen is enkel vocht aan de "buitenkant" van de bel. Het gaat om het vocht binnen in de blaadjes zelf.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #291 Gepost op: 21-09-2018 19:17 u »
Tis lastig uit te leggen als je niet naast de hop staat. Normaal gaat de hop de droger in waar warme lucht door stroomt. Deze temperatuur varieert een beetje tussen 60 en 70 graden. Het gaat een beetje op gevoel en berekenen heeft helemaal geen zin. Het is droog wanneer minimaal de helft van de steeltjes niet meer buigt, maar breekt. Van de 20 steeltjes moeten er ongeveer 12 breken en 8 nog buigen
Hmmmm...dr zitten bijna geen steeltjes aan....

Offline Fokko81

• Junior lid
  • **
« Reactie #292 Gepost op: 21-09-2018 20:01 u »

Dan ben je waarschijnlijk te vroeg. 1 dag te vroeg heeft meer "schade" dan 5 dagen te laat. De meeste hobbyisten plukken vaak veeeeel te vroeg

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #293 Gepost op: 21-09-2018 20:03 u »
Dan ben je waarschijnlijk te vroeg. 1 dag te vroeg heeft meer "schade" dan 5 dagen te laat. De meeste hobbyisten plukken vaak veeeeel te vroeg

Volgens mij gaat het hier over drogen en niet over plukken.

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #294 Gepost op: 21-09-2018 21:55 u »

Het bedoelde steeltje zit in dit geval in de bloem.
Vanuit de binnenkant van de bloem groeien de kleine blaadjes, met aan het begin van het blaadje de lupiline (en soms het zaad).
Het steeltje wat in het midden van de blaadjes zit is degene die wordt bedoeld.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #295 Gepost op: 22-09-2018 09:06 u »
Waar is mij bericht i.v.m. die berekening gewichts % na drogen heen???
Verschwunden door een moderator???
Zulks kan niet!
Uitleg a.u.b.

En?
Er wordt gezwegen in alle talen!

Offline Eelke

• Vol lid