American blonde IPA

Gestart door De Beuk zonder noot, 16-02-2018 18:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Beuk zonder noot

Hallo forumleden,

Ik wil een blond bier brouwen met een kleine knipoog naar i.p.a (wordt ongeveer 35 EBU)
Het moet een zo licht mogelijk doordrinkbaar bier (10 EBC) worden met middelmatig koolzuur.
Ik wil de volgende twee hop soorten gebruiken (cluster en Cascade) de citrus wil ik echt alleen in de na dronk hebben

Wie o wie met brouwsoftware wil mij helpen?

De Beuk zonder noot

Citaat van: De Beuk zonder noot op 16-02-2018  18:38 uHallo Forum leden,

Ik wil een blond bier brouwen met een kleine knipoog naar i.p.a (wordt ongeveer 35 EBU)
het moet een zo licht mogelijk doordrinkbaar bier (10 EBC) worden met middelmatig koolzuur.
Ik wil de volgende twee hop soorten gebruiken (cluster en Cascade) de citrus wil ik echt alleen in de na dronk hebben

Wie o wie met brouwsoftware wil mij helpen?

ABV 6,5%

Fermon

Je kan zelf ook brouwsoftware downloaden en daarin een recept samenstellen, is niet zo heel ingewikkeld.

De Beuk zonder noot

Als dat zou kunnen had ik het gedaan dat is helaas geen optie.

Brouwers

Citaat van: De Beuk zonder noot op 16-02-2018  20:23 uAls dat zou kunnen had ik het gedaan dat is helaas geen optie.
Het probleem is niet om een recept in elkaar te zetten met brouwsoftware, maar zonder je rendement, kookverlies, brouwinstalatie, alfazuur van de hop etc... komt er een mooi recept uit waar jij weinig aan zal hebben. Te veel/ te weinig liters met een te hoog of te laag begin sg en te bitter of juist niet bitter genoeg.
Ik weet niet wat je exacte probleem is waarom je geen brouwsoftware niet kan gebruiken maar er zijn er tal van alternatieven beschikbaar, die je zelfs vanaf je mobiel kan bedienen.

Wat betreft je recept, ik ga het niet in BrouwHulp zetten. Maar je kan zoiets doen: Pale mout, 1 stap maisch op 64-65 graden, cluster op 60 minuten, 20 minuten. Cascade hop op 20 en vlamuit. Us 05 gist vergisten op 18-19 graden.

De Beuk zonder noot

Kijk hier heb ik iets aan bedankt! ik wou eigenlijk weten wanneer de hop erbij moest. Misschien had ik mijn vraag anders moeten stellen! ik gebruik standaard 25 liter maischwater en 2,5 liter per kilo.... En spoel dan door tot ik het gewenste SG bereikt heb.

Bedankt nogmaals voor je antwoord.

Oscar

Citaat van: De Beuk zonder noot op 17-02-2018  10:12 uik wou eigenlijk weten wanneer de hop erbij moest.

Tijdens het koken... :D

De Beuk zonder noot

Citaat van: Oscar op 17-02-2018  11:13 uTijden het koken... :D

heanig :D

tdp

Citaat van: De Beuk zonder noot op 17-02-2018  12:02 uheanig :D

:) Nog een Tukker dus ;)

De Beuk zonder noot


Wolter

Citaat van: De Beuk zonder noot op 16-02-2018  20:23 uals dat zou kunnen had ik het gedaan dat is helaas geen optie

Dan wordt het tijd om een beetje huiswerk te doen en er wat lectuur op na te slaan. Op die manier kan je een goed idee krijgen hoe je een recept in elkaar zet. Als je dat hebt zijn er vast mensen die met je mee willen denken.

De Beuk zonder noot

Citaat van: Wolter op 17-02-2018  16:59 uDan wordt het tijd om een beetje huiswerk te doen en er wat lectuur op na te slaan. Op die manier kan je een goed idee krijgen hoe je een recept in elkaar zet. Als je dat hebt zijn er vast mensen die met je mee willen denken.

Ik weet hoe ik een recept moet maken en hoe dit in elkaar zit misschien is mijn vraag niet goed gesteld het had beter kunnen zijn: hoe krijg ik die specifieke citrus smaak (nasmaak) in mijn te brouwen bier.

Fermon

Citaat van: De Beuk zonder noot op 17-02-2018  17:12 uIk weet hoe ik een recept moet maken en hoe dit in elkaar zit misschien is mijn vraag niet goed gesteld het had beter kunnen zijn: hoe krijg ik die specifieke citrus smaak (nasmaak) in mijn te brouwen bier.

Een late hopgift... Als je klaar bent met koken.
Dryhoppen... Aan het eind van de hoofdgisting hop aan je jong bier toevoegen.
Hoe later in het proces hoe meer aroma.

De Beuk zonder noot

Citaat van: Fermon op 17-02-2018  17:22 uEen late hopgift... Als je klaar bent met koken.
Dryhoppen.. Aan het eind van de hoofdgisting hop aan je jong bier toevoegen.
Hoe later in het proces hoe meer aroma.

Dank u

lier

Je kan ook na de kook eerst terugkoelen tot onder de 78 ÂșC als je wel de hoparoma wil maar niet de bitterheid en dat een halfuurtje laten rusten of zo.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.