Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Temperatuur maischwater  (gelezen 1435 keer)

Offline Stephan Franken

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Temperatuur maischwater
« Gepost op: 14-02-2018 10:06 u »
Hoi,

Morgen wil ik beginnen met mijn derde brouwsel, een IPA.  8

In het hele forum kan ik niets vinden over de temperatuur van maischwater voordat de schroot gestort wordt.

Mijn (koks) gevoel zegt dat ik beter het water op een temperatuur van bijvoorbeeld 50 C kan brengen en dan het maischproces starten. Starten met water van bijv 15 C geeft veel meer risico op aanbranden. Als de watertemperatuur hoger is zal de schroot niet in zijn geheel naar de boden zakken maar beter blijven 'zweven'. Daardoor minder risico op aanbranden.

Mijn vraag: "klopt mijn beredenering of zie ik iets over het hoofd in het maischproces. :weetniet:..?"

Ik hoor graag jullie mening/advies,

Stephan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • North Brews' facebookpagina
Re: temperatuur maischwater
« Reactie #1 Gepost op: 14-02-2018 10:11 u »
Je begint op de temperatuur van de eerste stap van je maischproces. Dus als je een eenstapsmaisch van 65 graden hebt, dan verwarm je je water naar een dusdanige temperatuur dat wanneer je je moutstort toevoegt, het geheel op 65 graden uit komt. Hoe warm je water daarvoor moet zijn hangt af van de grootte van de stort en de temperatuur van je mout, maar dat kun je eenvoudig met je brouwsoftware berekenen

Offline Basje42

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #2 Gepost op: 14-02-2018 10:12 u »
Hoi,

Morgen wil ik beginnen met mijn derde brouwsel, een IPA.  8

In het hele forum kan ik niets vinden over de temperatuur van maischwater voordat de schroot gestort wordt.

Mijn (koks) gevoel zegt dat ik beter het water op een temperatuur van bijvoorbeeld 50 C kan brengen en dan het maischproces starten. Starten met water van bijv 15 C geeft veel meer risico op aanbranden. Als de watertemperatuur hoger is zal de schroot niet in zijn geheel naar de boden zakken maar beter blijven 'zweven'. Daardoor minder risico op aanbranden.

Mijn vraag: "klopt mijn beredenering of zie ik iets over het hoofd in het maischproces. :weetniet:..?"

Ik hoor graag jullie mening/advies,

Stephan

Volgens mij, moet je het maischwater al enkele graden hoger hebben dan de 1e maischstap zoals het recept beschrijft.
Dit omdat het toevoegen van mout weer zorgt voor afkoeling. Om aanbranden te voorkomen is het belangrijk dat je roert.
Tijdens de fases dat het element verwarmt, tijdens rust is dit minder van belang.
Als je in je recept geen maischtemperatuur kan vinden, heb je een vreemd recept.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #3 Gepost op: 14-02-2018 10:49 u »
Ik krijg de impressie vanuit je bericht dat je denkt dat het normaal is om eerst mout en koud water samen te voegen, om deze vervolgens samen op te stoken naar de eerste maischtemperatuur (bijv 65 graden C). Dat is niet hoe de meeste brouwers het doen. Hoe het "hoort" is dat je eerst de water naar een bepaalde temperatuur opstookt (bijv 68 C), waarna je de geschrote mout er doorheen roert terwijl je er rekening mee houd dat er geen klonten ontstaan. Wanneer de mout samengevoegd is met het water is dat samen weer een beetje afgekoeld (omdat de mout nog ~18 graden C is voordat je het samenvoegt met het water), en kom je als het goed is op je eerste maischtemperatuur uit.

Er zijn wel tooltjes te vinden op het internet waar je de benodigde watertemperatuur kan berekenen op basis van volume van het water, en het gewicht en de temperatuur van het schrootsel. Ik gebruik zelf altijd die van brewersfriend.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #4 Gepost op: 14-02-2018 12:52 u »
Als je brouwsoftware gebruikt berekent die de temperatuur van je maischwater voor je waarmee je moet starten alvorens je mout te storten. Heel makkelijk eigenlijk.
Niet roeren en dan verwarmen is vragen om aanbrand problemen. Ook in warm water zakt de mout gewoon naar beneden.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #5 Gepost op: 14-02-2018 22:30 u »
Wat de heren voor mij al zeiden... Maischwater 3-4 graden warmer stoken dan je inmaischtemperatuur (in mijn geval dan) voordat je gaat storten. Zo kom je meestal precies op de goede inmaischtemperatuur, en anders is het nog maar een klein beetje bijverwarmen, met dus minder risico op aanbranden.

Het wordt je 3e brouwsel zei je? Hoe heb je het bij nrs 1 en 2 gedaan dan?

:degroeten:

Mark.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Temperatuur maischwater
« Reactie #6 Gepost op: 15-02-2018 00:40 u »
Wat de heren voor mij al zeiden... Maischwater 3-4 graden warmer stoken dan je inmaischtemperatuur (in mijn geval dan) voordat je gaat storten. Zo kom je meestal precies op de goede inmaischtemperatuur, en anders is het nog maar een klein beetje bijverwarmen, met dus minder risico op aanbranden.

Hoeveel de temperatuur van het maischwater hoger moet zijn ligt ook aan de verhouding mout : brouwwater en de temperatuur van de mout. In de water is 3-4 graden warmer stoken een goed idee. In de winter is 2 C vaak voldoende. Als de temperatuur te veel gedaald is kun je eenvoudig bijverwarmen (wel roeren). Afkoelen is een stuk lastiger.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 15-02-2018 12:35 u »
Hoeveel de temperatuur van het maischwater hoger moet zijn ligt ook aan de verhouding mout : brouwwater en de temperatuur van de mout. In de water is 3-4 graden warmer stoken een goed idee. In de winter is 2 C vaak voldoende. Als de temperatuur te veel gedaald is kun je eenvoudig bijverwarmen (wel roeren). Afkoelen is een stuk lastiger.

Je bedoelt 2 graden meer in de winter 4 + 2 = 6 graden.
Bij eenstapsmaisch 67 graden stort ik meestal bij 72 graden.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 15-02-2018 21:02 u »
je kunt het inderdaad simpel berekenen met brouwsoftware. bv
http://www.triple-w.org/index.php/downloads/summary/4-hulpprogramma-s/21-bierrekenen
zie tab brouwwater infusie

Offline Stephan Franken

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 15-02-2018 21:43 u »
Ja, voel me nu echt zo'n beginnertje.. Ik weet niet waarom maar ik heb inderdaad mijn twee vorige brouwsel de maisch gestort in 'koud' water en dat samen naar de gewenste temperatuur gebracht. Aanbranden was inderdaad mijn grootste zorg. Ondanks het gestuntel van een groentje zijn het twee heerlijke biertjes  geworden.  ???
Ik heb de IPA gisteren eerst op temperatuur gebracht en ik moet zeggen, wel een heel stuk makkelijker,,,  ;D

Dank voor de reacties..

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 15-02-2018 23:09 u »
Je bedoelt 2 graden meer in de winter 4 + 2 = 6 graden.
Bij eenstapsmaisch 67 graden stort ik meestal bij 72 graden.

De benodigde opwarmtemperatuur van het maischwater is afhankelijk van de verhouding mout : water. Zie ook de schermafdruk van Hans.
Beter is het maischwater niet te warm te maken. Bijwarmen is makkelijker dan afkoelen zoals ik al schreef.

Offline Jaap W

• Vol lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #11 Gepost op: 16-02-2018 16:59 u »
Heeft inderdaad te maken met de verhouding water / mout (dus je beslag dikte) en met de temperatuur van de mout en de temperatuur van het inmaischen.
in mijn geval 30 ltr bij 3,5 ltr/kg mout = 8571 gram mout. temperatuur mout 18 C. Inmaischen bij 64 C temperatuur water ongeveer 70 C. 
 En inderdaad opwarmen gaat makkelijker dan afkoelen. :brouwen: :biersmile:

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 17-02-2018 15:51 u »
....
Beter is het maischwater niet te warm te maken. Bijwarmen is makkelijker dan afkoelen zoals ik al schreef.

....
 En inderdaad opwarmen gaat makkelijker dan afkoelen. :brouwen: :biersmile:

En al zou het maischwater 1 graad hoger zijn. Dat is geen probleem bij zowel n stap- als twee-stapsmaisch.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 17-02-2018 21:19 u »
De benodigde opwarmtemperatuur van het maischwater is afhankelijk van de verhouding mout : water. Zie ook de schermafdruk van Hans.
In de praktijk warm ik altijd het maischwater op naar 52 graden via automatische temperatuurregeling (via brouwcomputer) en voeg dan de mout toe. Maakt bij het inmaischen niet zo heel veel uit of je er een graadje naast zit.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #14 Gepost op: 17-02-2018 21:51 u »
Ik stort altijd boven de 60C  :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 17-02-2018 23:39 u »
En al zou het maischwater 1 graad hoger zijn. Dat is geen probleem bij zowel n stap- als twee-stapsmaisch.

Dat ligt aan je inmaischtemperatuur. Als die 69 C is kun je beter niet hoger uitkomen.

Tags: