Gedestilleerd water kopen

Gestart door jaapz, 16-02-2018 14:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter1954

Citaat van: hansHalberstadt op 17-02-2018  12:34 uIk weet niet precies wat de smaakdrempel is, maar zolang het daaronder zit merk je er niets van.

Als je deze gegevens in de brouwsoftware invoert springt alles op rood!
Chloride is zelfs al twee kwartalen boven de norm. Zie: https://www.pwn.nl/sites/default/files/andijk_2017_4e_kw_internet_pwn.pdf

Ansius

Citaat van: Pieter1954 op 17-02-2018  11:16 uIn mijn geval heb ik te maken met IJsselmeerwater met hoge NaCl waarden.

Na: 129 mg/l
Cl: 175 mg/l

Ik dacht dat de bovengrens voor Na 150 en voor Cl 250 is.
Aan de hoge kant maar geen nood dus.

Drents Hopbier

Citaat van: Ansius op 17-02-2018  13:59 uIk dacht dat de bovengrens voor Na 150 en voor Cl 250 is.
Aan de hoge kant maar geen nood dus.

Het waterleidingbedrijf heeft ontheffing gekregen.

Hopbier

Pieter1954

Citaat van: Ansius op 17-02-2018  13:59 uIk dacht dat de bovengrens voor Na 150 en voor Cl 250 is.
Aan de hoge kant maar geen nood dus.

Voor beide is de bovengrens 150 mg/l
Wel makkelijk om dan een ontheffing te vragen en te krijgen!

Ansius

Citaat van: Pieter1954 op 17-02-2018  15:05 uVoor beide is de bovengrens 150 mg/l
Wel makkelijk om dan een ontheffing te vragen en te krijgen!

Waar komen die bovengrenswaarden vandaan?
De maximale waarden van Na 150 en Cl 250 heb ik overgenomen van verschillende brouwsoftware.

Als dat niet klopt verneem ik dat graag.

Pieter1954

Die staan op de website van PWN bij de opgegeven waardes. Zie link hierboven.

Binnenkort wordt er een brouwerij in Enkhuizen geopend; zie http://brouwerijdewerf.nl/. Ik ga daar mijn licht eens opsteken hoe zij dat doen met dit water. Daarnaast eerstdaags een bezoek aan de mannen van Keutbier die ook op dit net aangesloten zijn.

Koen S

Citaat van: hansHalberstadt op 17-02-2018  10:01 uIk denk niet dat je dat zo algemeen kunt stellen. Voor Pils en lichte hoog gegiste is dit misschien waar, maar voor zware bieren en vooral donkere bieren moet ik met mijn zachte water feitelijk carbonaat toevoegen om de juiste pH te krijgen tijdens het maischen. en ik voeg altijd al calcium toe. Dus welke zouten heb je specifiek last van waar je in alle gevallen vanaf wilt ?
Natrium, in ons leidingwater zit 94 mg/liter,dat is voor de meeste bieren veel te veel.
Voor een blond of amber bier gebruik is volledig demi, voor een porter of stout 25 tot 30% leidingwater en de rest demi.

Koen S

Citaat van: Ansius op 17-02-2018  15:13 uWaar komen die bovengrenswaarden vandaan?
De maximale waarden van Na 150 en Cl 250 heb ik overgenomen van verschillende brouwsoftware.

Als dat niet klopt verneem ik dat graag.
Die bovengrenswaarden zijn de maximum norm voor leidingwater om te bepalen of het geschikt is voor menselijke consumptie, dit heeft heeft dus met gezondheid te maken.
Het is niet omdat een bepaald water perfect drinkbaar is, dat het daarom ook ideaal is om er een bepaald bier mee te brouwen. Dat zijn andere normen,die vind je bv. op deze website: https://sites.google.com/site/brunwater/

Jacques

Citaat van: jaapz op 17-02-2018  09:21 uMisschien had ik in de beginpost moeten zetten dat mijn bedoeling niet was om te vragen of het zin heeft om demiwater te grbruiken. De vraag was enkel waar ik demiwater kan aanschaffen

Hornbach verkoopt het voor niet te veel geld. Echter niet zo goedkoop als bij de Colruyt in België.

Doordat je via de mout heel veel mineralen in je bier krijgt hoef je niet bang te zijn voor je gezondheid als je gedestilleerd water gebruikt.

Tom den Hollander

Bij AH 5 liter Loda gedemineraliseerd water voor € 0,79.
Heb ook technische fiche gevonden:
http://dw.globalnet.be/fiches/technique/T514484N.pdf

Kan ik dat water gewoon gebruiken om te brouwen icm. Ez-brew calculator en brouwzouten?

Alvast bedankt
gr. Tom

Jacques

Citaat van: Tom den Hollander op 22-02-2018  12:43 uBij AH 5 liter Loda gedemineraliseerd water voor € 0,79.
Heb ook technische fiche gevonden:
http://dw.globalnet.be/fiches/technique/T514484N.pdf

Kan ik dat water gewoon gebruiken om te brouwen icm. Ez-brew calculator en brouwzouten?

Alvast bedankt
gr. Tom

Ja hoor. Het gaat om RO-water en daar is prima mee te brouwen.

De eerste paragraaf van de productspecificatie is wat bijzonder.
CiteerGedemineraliseerd water is een heldere vloeistof. Het produkt is vrij van zouten,
maar niet gedestilleerd. Hierdoor is het ongeschikt voor consumptiedoeleinden.

Ook gedestilleerd water is niet geschikt voor consumptie omdat het vrij is van zouten.

Tom den Hollander

Mooi.  11 maart mijn eerste brouwsel waarbij ik ook pH correctie en brouwzouten ga gebruiken. Ook ga ik voor het eerst de Herrmann methode gebruiken om extra banaan in mijn Weizen te krijgen.

Knobby

Citaat van: Tom den Hollander op 22-02-2018  12:43 uBij AH 5 liter Loda gedemineraliseerd water voor € 0,79.
Heb ook technische fiche gevonden:
http://dw.globalnet.be/fiches/technique/T514484N.pdf

Kan ik dat water gewoon gebruiken om te brouwen icm. Ez-brew calculator en brouwzouten?

Alvast bedankt
gr. Tom
Zo juist geprobeerd dit te bestellen, maar het is niet meer leverbaar.
Echt heel erg jammer, want bij de bouwmarkt betaal je gewoon € 4,5 voor 5 l...

Jacques

Citaat van: Knobby op 01-03-2018  20:49 uZo juist geprobeerd dit te bestellen, maar het is niet meer leverbaar.
Echt heel erg jammer, want bij de bouwmarkt betaal je gewoon € 4,5 voor 5 l...

Niet bij Hornbach.

Heb je trouwens ook gekeken bij een grotere AH?

Knobby

Die ben ik net ook tegen gekomen, maar 25 l van dat is nog steeds duurder dan de rest van mijn ingrediënten bij elkaar!
Ik heb wel een osmosewater tappunt gevonden, dus zal morgen even bellen of ik daar ook voor minder dan 100 l langs kan komen...

Jacques

Citaat van: Knobby op 02-03-2018  00:21 uDie ben ik net ook tegen gekomen, maar 25 l van dat is nog steeds duurder dan de rest van mijn ingrediënten bij elkaar!
Ik heb wel een osmosewater tappunt gevonden, dus zal morgen even bellen of ik daar ook voor minder dan 100 l langs kan komen...

Voor € 12 aan grondstoffen kan ik geen 25 liter bier brouwen. Ik ben toch wel meer kwijt...
De prijs van Appie is inderdaad aantrekkelijker. Mogelijk is het tijdelijk uitverkocht.

Knobby

Citaat van: Jacques op 02-03-2018  00:32 uVoor € 12 aan grondstoffen kan ik geen 25 liter bier brouwen. Ik ben toch wel meer kwijt...
De prijs van Appie is inderdaad aantrekkelijker. Mogelijk is het tijdelijk uitverkocht.
In een pils zit niet zoveel, en juist pilsmout koop ik per 25kg in...
En met 25l water brouw je natuurlijk geen 25l bier, voor dit brouwsel hou ik 15l bier over.

Jacques

Citaat van: Knobby op 02-03-2018  00:35 uIn een pils zit niet zoveel, en juist pilsmout koop ik per 25 kg in...

En de hop en gist?

Tom den Hollander

Zou dit water geschikt zijn? http://www.tankstationsjongeneel.nl/services/osmose-water--warm-water-tappunt
Schijnt gerecycled water uit de wasstraat te zijn waardoor niet geschikt. Maar RO maakt het water toch vrij van alles?

BrouwMark

Citaat van: Tom den Hollander op 04-03-2018  10:08 uZou dit water geschikt zijn? http://www.tankstationsjongeneel.nl/services/osmose-water--warm-water-tappunt
Schijnt gerecycled water uit de wasstraat te zijn waardoor niet geschikt. Maar RO maakt het water toch vrij van alles?

Prima geschikt. Ik heb het wel eens één keer gebruikt, is bij mij om de hoek. Ik heb echter besloten dat het water uit de kraan ook prima is hier en gebruik het niet meer.

Overigens is al het water gerecycled natuurlijk. Grote kans dat een dinosaurus het nog eens uitgepiest heeft vroeger.

Martijn0172

Weet jullie wat de koster er van zijn bij Jongeneel?

Drents Hopbier

Citaat van: Martijn0172 op 04-03-2018  10:57 uWeet jullie wat de koster er van zijn bij Jongeneel?

Het gaat niet over wijwater!

HHopbier

BrouwMark

Citaat van: Martijn0172 op 04-03-2018  10:57 uWeet jullie wat de koster er van zijn bij Jongeneel?

Een paar jaar geleden 2,- per 100 liter. Je moest toen een munt kopen in de winkel geloof ik, maar het tankstation is pas op de schop gegaan. Weet niet of het nu ook nog zo werkt.

Knobby

Citaat van: Jacques op 02-03-2018  00:37 uEn de hop en gist?
Jacques alsjeblieft, neem eens iets van een ander aan...
BrouwHulp zegt ~13,50 voor dit recept van 15 l. Dus dan nog voor 12 eur water mag ik gewoon zeggen dat het net zo duur is als de rest.

Overigens heb ik vrijdag 35 l osmosewater getapt bij een tappunt voor glazenwassers. Kosten: nog geen euro.

Jacques

Citaat van: Knobby op 04-03-2018  13:43 uJacques alsjeblieft, neem eens iets van een ander aan...
BrouwHulp zegt ~13,50 voor dit recept van 15 l. Dus dan nog voor 12 eur water mag ik gewoon zeggen dat het net zo duur is als de rest.

Ik wil best wat aannemen van een ander. Maar ik ben bijna altijd veel meer kwijt. Zeker als je vloeibare gist gaat opkweken of een wat bijzondere mout en hop gebruikt stijgen de kosten aanzienlijk.

Mooi dat je goedkoop aan osmosewater bent gekomen. Scheelt zeker in de kosten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.