Ketel(pan) zuring

Gestart door hobbybob, 16-02-2018 09:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hobbybob

Of tewel Kettlesouring wie heeft ervaring met dit proces?

Eigenlijk wil ik een Vlaams Rood brouwen maar dan op deze manier ipv 24 to 36 maand wachten op een resultaat.
Ik heb wel eens een Berliner Weisse gemaakt dmv verzuring van de maisch in een natuurlijk proces.
Wat me toen opviel is dat een deel van de verzuring weer verdwijnt na het koken ( er blijft wel over maar minder dan voor het koken ).

Moet ik daar bij bovenstaande methode ook rekening mee houden?.

seed7

Als je heel snel een bier wilt maken dat naar een Vlaams Rood smaakt dan moet je even op het forum zoeken, er is ergens een draad waar het beschreven wordt. Geen ketelverzuring overigens. (de naam is een variant op rodenbach, maar niet berkelbach, dacht ik) EDIT: lowbach

Met ketelverzuring (alleen) kom je niet aan de karakteristieke smaak, de juiste combinatie van bacterie- en brett-stammen doen dat en dat kost tijd. De Roesselare blend van Wyeast is goed.

Het kookpunt van melkzuur ligt bij 122°C, dus ja als je na de verzuring kookt zul je melkzuur kwijt raken en zal het minder zuur zijn, hoeveel weet ik niet.

Ingo

PP

Corrigerend en aanvullend: het kookpunt van melkzuur ligt bij 122°C, echter dit geldt bij een druk van 12 mm Hg (sterke onderdruk).
M.a.w. melkzuur kun je zeker niet verwijderen door koken.

Welke zuren verwijder je wel door koken?

Dat is een deel van de vluchtige zuren als azijnzuur, propionzuur, mierezuur e.d.
Deze zuren kunnen alleen verdampen indien ze niet geladen zijn (daarvoor moet de pH onder ca. 4 liggen).
Daar de pH van het wort dat je kookt relatief hoog is (5,0+) is een deel van de zuren ook nog gekoppeld aan positieve ionen.
 
groet, Paul

seed7

Citaat van: PP op 16-02-2018  12:42 uCorrigerend en aanvullend: het kookpunt van melkzuur ligt bij 122°C, echter dit geldt bij een druk van 12 mm Hg (sterke onderdruk).

Oei, Paul, je hebt gelijk!
Na wat zoeken blijkt dat heel veel sites dit er niet bij vermelden en als ze het wel doen de druk ook nog eens varieert, los van de gebruikte eenheden. Frappant,

Ingo

hobbybob

Kijk nog geen ervaringen dus:

Hier staat het proces beschreven:

https://www.northernbrewer.com/connect/2017/03/kettle-souring-made-easy/

We gaan het gewoon eens proberen :brouwen:

Jacques

Citaat van: PP op 16-02-2018  12:42 uCorrigerend en aanvullend: het kookpunt van melkzuur ligt bij 122°C, echter dit geldt bij een druk van 12 mm Hg (sterke onderdruk).
M.a.w. melkzuur kun je zeker niet verwijderen door koken.

Welke zuren verwijder je wel door koken?

Dat is een deel van de vluchtige zuren als azijnzuur, propionzuur, mierezuur e.d.
Deze zuren kunnen alleen verdampen indien ze niet geladen zijn (daarvoor moet de pH onder ca. 4 liggen).
Daar de pH van het wort dat je kookt relatief hoog is (5,0+) is een deel van de zuren ook nog gekoppeld aan positieve ionen.
 
groet, Paul

Als je een ketelverzuring hebt uitgevoerd zal de pH onder de 4 liggen...



Citaat van: hobbybob op 16-02-2018  15:29 uKijk nog geen ervaringen dus:

Hier staat het proces beschreven:

https://www.northernbrewer.com/connect/2017/03/kettle-souring-made-easy/

We gaan het gewoon eens proberen :brouwen:

Ga je ook de Omega Yeast Labs OYL-605 gebruiken? Ik ben heel benieuwd wanneer we de Omega gisten hier via onze leveranciers kunnen kopen.

hobbybob

Citaat van: Jacques op 16-02-2018  23:43 uAls je een ketelverzuring hebt uitgevoerd zal de pH onder de 4 liggen...



Ga je ook de Omega Yeast Labs OYL-605 gebruiken? Ik ben heel benieuwd wanneer we de Omega gisten hier via onze leveranciers kunnen kopen.

Nee heb hier nog een overjarige Berliner Weisse blend staan die moet maar op

Jacques

Citaat van: hobbybob op 17-02-2018  09:43 uNee heb hier nog een overjarige Berliner Weisse blend staan die moet maar op

Succes toegewenst. Natuurlijk ben ik benieuwd naar jouw ervaringen.

hobbybob

Plannetje moet nog even wachten Jacques gisteren eerst nog een Quadrupel gebrouwen en een dubbel gebotteld, hierna nog een sterke blonde dan is de ketel zuring aan de beurt :brouwen:

Over een week of 6 dus (stuur je evt wel wat op :biersmile:)

Jacques

Citaat van: hobbybob op 18-02-2018  11:28 uOver een week of 6 dus (stuur je evt wel wat op :biersmile:)

Als je wilt doen graag. Ik ben wel een liefhebber van zure bieren. Ik ben heel benieuwd.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.