Verstokte vergisting Wyeast 3944(Belgian Witbier)

Gestart door Sjoerd, 16-02-2018 08:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Besten,

Ondanks een behoorlijke gisstarter is mijn vergisting na 1,5 dag gestokt. Ik vond al dat hij veel te rustig stond te gisten. Het is een tripel met begin SG 1080. Heb net het vat gezwenkt, maar geloof niet echt dat hij het nog gaat doen. Ik wil er dus vanavond maar een korrelgist bij doen. Ik zit vandaag in Utrecht, woon vlak bij Tilburg. Iemand een suggestie waar ik in de buurt een paar zakjes kan halen. Suggesties voor een favoriete korrelgist hoor ik ook graag. Alvast bedankt voor de reacties!

Groet Sjoerd

hobbybob

Sjoerd, eerst eens meten voordat je er zomaar gist bij gooit.

Het jammere is dat je de grote van je giststarter en het volume van je Tripel niet vermeld.

Ik heb laatst een Tripel in 24 uur vergist door een rekenfoutje mijnerzijds ( teveel gist toegevoegd tav volume) overigens wordt je bier er niet echt beter van :brouwen:

Sjoerd


Dund

Probeer ook gistvoeding ik heb in het verleden regelmatig een gestokte vergisting gehad. Meer gist werkte nooit. Gistvoeding erbij en goed zwenken deed het hem altijd.

jaapz

Heb je al een SG-meting gedaan om te zien hoe ver hij doorgegist is?

Sjoerd

Nog niet gemeten, maar kan mi nooit ver zijn na 1,5 dag heel rustig gisten

mbroek

Citaat van: Sjoerd op 16-02-2018  10:18 uNog niet gemeten, maar kan mi nooit ver zijn na 1,5 dag heel rustig gisten

Je zou je eens verbazen hoe ver je in die tijd kan komen. Maarja, je hebt het niet gemeten en weet dus niet eens of je vergisting echt verstokt is.


Sjoerd

Na zwenken wel weer activiteit, SG nu 1060. Ik denk dat ik inderdaad eerst maar een beetje gistvoeding ga proberen

HuygenMeester

Citaat van: Sjoerd op 16-02-2018  08:32 uBesten,

 Iemand een suggestie waar ik in de buurt een paar zakjes kan halen. Suggesties voor een favoriete korrelgist hoor ik ook graag. Alvast bedankt voor de reacties!

Groet Sjoerd
Tip: altijd een paar zakjes korrelgist op reserve; sinds ik dat deed, heb ik ze niet nodig gehad   ^-^
US05 is een prima neutrale korrelgist
 :degroeten:
Huygenmeester

hobbybob

Een starter van 2,2 ltr op 25 liter 1080?

Ik zou eens naar je proces kijken van het maken van een starter, 2,2 ltr was ruim (meer dan) voldoende geweest.
Overigens zelfs zonder starter had je (veel) lager uit moeten komen, nu maar 20 punten?

Inderdaad de US-05 is een prima neutrale gist

Dund

Voldoende gist dus waarschijnlijk alleen niet voldoende voedingsstoffen.

ppuk

Da's ook toevallig: ik heb op dit moment precies hetzelfde probleem met de 3944. Aangezien de gist nu niets meer doet heb ik gistvoeding (in een klein beetje water gekookt en daarna weer afgekoeld) toegevoegd en een beluchtingspompje een paar keer aangezet. Ben benieuwd!

Sjoerd

Hij staat na zwenken echt beter te pruttelen dan gisteren, toch ook maar gistvoeding toegevoegd. Maar weer even aankijken, dank voor de tips!

Jacques

Citaat van: hobbybob op 16-02-2018  18:14 uEen starter van 2,2 ltr op 25 liter 1080?

Ik zou eens naar je proces kijken van het maken van een starter, 2,2 ltr was ruim (meer dan) voldoende geweest.


Hoe groot de starter moet zijn is afhankelijk van de beluchting van de starter.

Als je de starter niet belucht heb je een starter van 4 liter nodig.
Bij een herhaaldelijk geschudde starter 2,3 liter.
En bij een starter die op een magneetroerder heeft gestaan 1,5 liter.

Verder kan het geen kwaad om het wort dat vergist te beluchten. Door te beluchten krijg je nieuwe actieve gistcellen.

Sjoerd

Was een starter op magneetroerder. Maar na 1 maal zwenken en gistvoeding toevoegen doet ie het prima, staat nog altijd lekker te pruttelen.

Dund

Goed om te horen altijd balen als het allemaal ineens stilvalt.

Sjoerd

Ik heb te vroeg gejuigd, staat al dagen om de 3 sec te bluppen, vandaag toch maar even gemeten, SG 1050! Nu maar weer gezwengd, maar gaat moeilijk verhaal worden om hem nog richting de 1020 te krijgen.

Thom

Ik ben momenteel een witbier aan het vergisten met de 3944. De giststarter was groot genoeg, maar ik heb nog niet eerder zo'n rustige vergisting gezien. Het waterslot gaat erg langzaam. Ik ben benieuwd.

Sjoerd

Of het echt goed is voor mijn bier betwijfel ik sterk, maar schijnbaar heeft dit gistproces meerdere malen zwenken nodig. Gisteravond en vanmorgen het vat gezwenkt en heeft nu in 24 uur 10 punten gepakt. SG staat nu op 1040. Hij moet nog wel wat punten pakken, ik hoop dus dat ik hem met rust kan laten, niet meer hoef te zwenken en het gist proces het mogelijke extra zuurstof er nog uit kan trekken. Ben bang dat zwenken nog wel een keer nodig is...

Thom

Na zwenken gaat hij mij bij mij ook weer tekeer, haha. Het meest bizarre is dat ik een blowoff heb gekregen. Dit terwijl ik 12 L sta te vergisten in een 30 liter vat. :o Zoiets heb ik nog nooit mee gemaakt. Aparte gist hoor.

Sjoerd

Vandaag 4 puntjes gepakt, nog minimaal 16 te gaan voor een fatsoenlijk bier, zal wel even duren, al laat het zich met deze gist heel moeilijk voorspellen.

Dund

Het zou kunnen dat de gist weer aan het vermeerderen is door de voeding. Het blijft ff afwachten. De temperatuur langzaam verhogen kan ook werken.

Sjoerd

Heb ik inderdaad gedaan, na 2 dagen 20,5 en 6 dagen 21 heb ik hem vanavond verhoogd naar 22 graden. Ik denk dat ik hem de komende dagen langzaam richting 25 graden laat lopen, beetje afhankelijk van verloop.

Sjoerd

Nu na 12 dagen op 1026, temperatuur nu naar 25 graden gebracht. Hij blubt nog steeds, verwacht dan ook dat ie woensdagavond op 1022 of 1023 zal staan, dan hevel ik hem naar mandfles en laat ik hem 10 dagen op 20 graden nagisten voor bottelen. 1020 redt ie wel en gaat ondanks een heel bijzonder vergistingsverloop toch zijn rendement wel halen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.