Brand Up (Urtyp Pils) rare smaak

Gestart door jaapz, 14-02-2018 11:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaapz

Ik was van plan voor het ONK een urtyp pilsener te brouwen, en om die stijl een beetje beter te leren kennen heb ik een flesje Brand Up en Gulpener (bio) Ur-Pilsner gekocht.

Bij het inschenken van het flesje Brand kwam mij een rare muffige geur tegemoet, en ook de smaak van het bier was muffig en misschien een beetje metaalachtig? Ik vind het moeilijk te omschrijven. De bitterheid en moutigheid van het biertje werden totaal overschaduwd door deze rare smaak.

Ik heb het boek van Adrie er even bijgepakt... Zou het oxidatie kunnen zijn? Ik heb niet het idee dat het "kartonachtig" overkwam, maar dat kan ook aan mijn smaak liggen natuurlijk. Of "lichtsmaak"? Lichtsmaak wordt trouwens omschreven als "moeilijk te omschrijven" in Adrie's boek dus daar heb ik ook weinig aan. Komt oxidatie überhaupt voor bij grote brouwers? Volgens het boek van adrie gebeurt lichtsmaak niet (zo snel) bij donkerbruine flesjes zoals die van Brand.

Deze smaak heb ik wel vaker gehad, bijvoorbeeld bij een krat Flensburger. In mindere mate ook eens bij een krat Warsteiner.

Het flesje Gulpener was een stuk beter, mooi lichtzoet pilsje met een lekkere hop "bite", al mag daar van mij wel een beetje meer bitterheid in.

Wat denken jullie dat deze smaak geweest zou zijn? De flesjes kwamen beide van de supermarkt. Het Gulpener flesje was houdbaar tot juni 2018, en het Brand flesje tot maart 2018.

Knobby

Citaat van: jaapz op 14-02-2018  11:31 uIk was van plan voor het ONK een urtyp pilsener te brouwen, en om die stijl een beetje beter te leren kennen heb ik een flesje Brand Up en Gulpener (bio) Ur-Pilsner gekocht.

Bij het inschenken van het flesje Brand kwam mij een rare muffige geur tegemoet, en ook de smaak van het bier was muffig en misschien een beetje metaalachtig? Ik vind het moeilijk te omschrijven. De bitterheid en moutigheid van het biertje werden totaal overschaduwd door deze rare smaak.

Ik heb het boek van Adrie er even bijgepakt... Zou het oxidatie kunnen zijn? Ik heb niet het idee dat het "kartonachtig" overkwam, maar dat kan ook aan mijn smaak liggen natuurlijk. Of "lichtsmaak"? Lichtsmaak wordt trouwens omschreven als "moeilijk te omschrijven" in Adrie's boek dus daar heb ik ook weinig aan. Komt oxidatie überhaupt voor bij grote brouwers? Volgens het boek van adrie gebeurt lichtsmaak niet (zo snel) bij donkerbruine flesjes zoals die van Brand.

Deze smaak heb ik wel vaker gehad, bijvoorbeeld bij een krat Flensburger. In mindere mate ook eens bij een krat Warsteiner.

Het flesje Gulpener was een stuk beter, mooi lichtzoet pilsje met een lekkere hop "bite", al mag daar van mij wel een beetje meer bitterheid in.

Wat denken jullie dat deze smaak geweest zou zijn? De flesjes kwamen beide van de supermarkt. Het Gulpener flesje was houdbaar tot juni 2018, en het Brand flesje tot maart 2018.
Volgens mij geven de grote merken minimaal een jaar houdbaarheid aan hun bier. Als dat klopt zou dat betekenen dat het een jaar oud is. Ik geloof direct dat dat een oxidatie smaak geeft. Muffig is één van de omschrijvingen van oxidatie.

Overigens vind ik aan Urquell ook een metalig smaakje zitten. Vond het niet heel storend en ik heb het idee dat het zo hoort.

Jacques

Kan oxidatie zijn. Zeker als het bier wat warmer gestaan heeft kan dit het geval zijn.
Oxidatie is zeker niet altijd alleen papierachtig. Ook een licht honingachtige smaak kan bijvoorbeeld duiden op oxidatie bij lichtgekleurde bieren.

Verder is lichtsmaak ook niet uit te sluiten. Afgelopen week zag ik bij een nieuwe slijterij dat men de bieren in schappen had staan direct achter een grote raam in de volle zon. Dat is gewoon vragen om lichtsmaak. Ik heb het betreffende bedrijf hierop gewezen. Overigens heeft lichtsmaak voor mij wat scherps.

Als je een flesje pils een week à twee weken lang in de volle zon laat staan en deze vergelijkt met een fles dat netjes in het donker bewaard is kun je de smaak van lichtsmaak leren kennen. Zeker als je dit in de zomer doet.

jaapz

Ik vond laatst een zelfgebrouwen flesje Kolsch terug uit maart vorig jaar. Deze heeft dus bijna een jaar nagenoeg donker staan "lageren" in het hok achter mijn huis. Ik proef hier dezelfde smaak in als in het Urtyp flesje, alleen wel een stuk minder erg. Aangezien het flesje dus donker stond, kan ik lichtsmaak wel uitsluiten denk ik, dus ik denk dat het uiteindelijk voornamelijk oxidatie was.

Martijn0172

Citaat van: Jacques op 15-02-2018  00:16 uAls je een flesje pils een week à twee weken lang in de volle zon laat staan en deze vergelijkt met een fles dat netjes in het donker bewaard is kun je de smaak van lichtsmaak leren kennen. Zeker als je dit in de zomer doet.

Dit doet men denken aan mijn schoonvader, die als een zunnige man altijd pils zoals Amstel met bakken inslaat en dan direct in de tuin in de volle zon opslaat. En dan mij maar vinden zeuren als ik zeg dat ik dit niet meer lekker vind en inderdaad een scherpe smaak ervaar

Etn82

Citaat van: jaapz op 14-02-2018  11:31 uWat denken jullie dat deze smaak geweest zou zijn? De flesjes kwamen beide van de supermarkt. Het Gulpener flesje was houdbaar tot juni 2018, en het Brand flesje tot maart 2018.

Pils is een heel gevoelig product, zelfs die van een 'macrobrouwerij' die er van alles aan doet om het zo lang mogelijk van constante kwaliteit te laten zijn. Maar de brouwerij heeft weinig invloed op wat er met het bier gebeurt zodra het de poort verlaat. Het lijkt er op dat jouw flesje z'n beste tijd gehad heeft.

Probeer trouwens ook een Chateu Neubourg van Gulpener. Of een echte Tsjechische zoals Budvar of Kozel als je die ergens kan vinden. Of een goed 'craft' pilsener. Oersoep brengt er bijvoorbeeld één uit, maar er zijn veel meer kleinere brouwerijen die tegenwoordig een mooie pilsener op de markt brengen. Voordeel van 'lokaal' boven import is dat je ze verser kan krijgen.

Knobby

Citaat van: Etn82 op 01-03-2018  19:11 uOf een goed 'craft' pilsener. Oersoep brengt er bijvoorbeeld één uit, maar er zijn veel meer kleinere brouwerijen die tegenwoordig een mooie pilsener op de markt brengen. Voordeel van 'lokaal' boven import is dat je ze verser kan krijgen.
Ik ben op bijvoorbeeld festivals nog nooit een goeie cleane pils van craftbrewers tegen gekomen. Zit eigenlijk altijd wel een smaakafwijking aan.

Etn82

Citaat van: Knobby op 01-03-2018  19:14 uIk ben op bijvoorbeeld festivals nog nooit een goeie cleane pils van craftbrewers tegen gekomen. Zit eigenlijk altijd wel een smaakafwijking aan.

Dat zou kunnen, maar kan je op basis van jouw steekproef iets zeggen over alle craft pilseners? Als je alleen maar witte zwanen hebt gezien, betekent niet dat er geen zwarte bestaan.  ;)

Houdt hoop, ze bestaan

Knobby

Nee dat is natuurlijk waar, maar in dezelfde steekproef kom ik zowel slechte als goede bovengisters tegen, terwijl ondergisters (tot nu toe) allemaal tegenvallen.
Dat een goede pils moeilijk is dat moge duidelijk zijn. Vandaar dat ik binnenkort eens ga kijken of ik het überhaupt zélf wel kan  ;D

Zal straks eens een receptje posten met vraag om feedback.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.