Is er programma of app voor het maken van cider?

Gestart door barkli, 12-02-2018 19:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

barkli

Weet iemand of er een app of programma is voor cider?

Rob Q


Rely

Citaat van: barkli op 12-02-2018  19:54 uWeet iemand of er een app of programma is voor cider?

Beste Barkli, ik heb geen idee of dat bestaat, ik heb het hier http://www.stookforum.nl/thread/razendsnelle-sprankelende-appelcider-in-de-maak/
vandaan gehaald.
Misschien ken je deze site.

Succes :biersmile:

Haagse Wouter

Ik zou is zoeken naar programma´s voor wijnmaken.

Het is wel altijd een raadsel waarom mensen naar een bierforum komen voor cider :p.

jaapz

Citaat van: Rely op 12-02-2018  20:26 uBeste Barkli, ik heb geen idee of dat bestaat, ik heb het hier http://www.stookforum.nl/thread/razendsnelle-sprankelende-appelcider-in-de-maak/
vandaan gehaald.
Misschien ken je deze site.

Succes :biersmile:

Als ik dat forumtopic lees (ligt het aan mij of is dat forum nogal onoverzichtelijk?) kom ik tot de conclusie dat het "recept" bestaat uit de volgende 3 stappen:

 1) mik 10 liter lidl appelsap en een zakje gist in een vergistingsemmer
 2) klaar het met "klaringsmiddel" als het uitgegist is
 3) bottel de cider met wat bottelsuiker

Klopt dat? Zo simpel kan het toch niet zijn? :) Ook enig idee wat er gebeurt als je niet "klaart", krijg je dan gekke smaakjes, of lijkt het gewoon wat troebeler.

Knobby

Citaat van: jaapz op 14-02-2018  10:59 uAls ik dat forumtopic lees (ligt het aan mij of is dat forum nogal onoverzichtelijk?) kom ik tot de conclusie dat het "recept" bestaat uit de volgende 3 stappen:

 1) mik 10 liter lidl appelsap en een zakje gist in een vergistingsemmer
 2) klaar het met "klaringsmiddel" als het uitgegist is
 3) bottel de cider met wat bottelsuiker

Klopt dat? Zo simpel kan het toch niet zijn? :) Ook enig idee wat er gebeurt als je niet "klaart", krijg je dan gekke smaakjes, of lijkt het gewoon wat troebeler.
Waarom zou het niet zo simpel zijn? Cider is gewoon vergiste appelsap, al dan niet met extra suiker.

jaapz

Geen idee, ik heb nog nooit cider gemaakt, alleen bier

Easywoods

Citaat van: jaapz op 14-02-2018  13:58 uGeen idee, ik heb nog nooit cider gemaakt, alleen bier

Je kan het ook "tegelijk" doen... de helft wort, de andere helft appelsap, biergist erbij en klaar! Resultaat is een bier met een champagne/cider achtig smaakje (Graff)  :biersmile:

Koen S

Citaat van: Knobby op 14-02-2018  11:53 uWaarom zou het niet zo simpel zijn? Cider is gewoon vergiste appelsap, al dan niet met extra suiker.
Bier is gewoon vergist gehopt moutextract. Als het zo simpel is, waarom bestaat dit forum dan?
Goede wijn maken is net als bier brouwen een kunst.

Knobby

Citaat van: Koen S op 14-02-2018  15:00 uBier is gewoon vergist gehopt moutextract. Als het zo simpel is, waarom bestaat dit forum dan?
Goede wijn maken is net als bier brouwen een kunst.
Dat is ook exact het geval bij brouwen met moutextract. Aanlengen of oplossen in water, gist er bij en wachten.
Wanneer je zelf moutextract maakt en zelf hopt etc etc (brouwen dus) dan wordt het ingewikkeld. Zijn er veel mensen die cider maken en verder komen dan appelsap?

dirk

Citaat van: Koen S op 14-02-2018  15:00 uGoede wijn maken is net als bier brouwen een kunst.

Brouwen is géén kunst, het is een ambacht...

jaapz

Citaat van: Easywoods op 14-02-2018  14:26 uJe kan het ook "tegelijk" doen... de helft wort, de andere helft appelsap, biergist erbij en klaar! Resultaat is een bier met een champagne/cider achtig smaakje (Graff)  :biersmile:

Die komt op het to-do lijstje!

Koen S

Citaat van: Knobby op 14-02-2018  15:04 uDat is ook exact het geval bij brouwen met moutextract. Aanlengen of oplossen in water, gist er bij en wachten.
Wanneer je zelf moutextract maakt en zelf hopt etc etc (brouwen dus) dan wordt het ingewikkeld. Zijn er veel mensen die cider maken en verder komen dan appelsap?
Moutextract dat je koopt is een kant en klaar product om bier mee te brouwen. Appelsap dat je koopt of zelfs als je het zelf perst, is niet zomaar te vergisten. Je meet eerst de zuurtegraad (niet hetzelfde als pH!) en het sg. Dan ga je je sap aanpassen op basis van je metingen en het resultaat dat je wil bereiken, daarna kies je een gepaste gist en kan het vergisten beginnen.

Koen S

Citaat van: dirk op 14-02-2018  15:08 uBrouwen is géén kunst, het is een ambacht...
Brouwen is een ambacht, goed bier brouwen is een kunst. Lees even de wetten van de hobbybrouwer er op na.  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.