Welke maat erlenmeyer?

Gestart door wh_birra, 12-02-2018 11:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wh_birra

Ik wil, na twee keer met succes een starter te hebben gemaakt in een fles(1x in een cola fles en 1 x van slurry een grote glazen sierfles) nu een erlenmeyer en evt roerder aanschaffen. Nu vraag ik mij af welke maat erlenmeyer is voor mij het handigst?

Het zal gaan om een starter of opkweek voor 15 tot 20 liter. 
Wat gebruiken jullie? Graag een advies.

Jukkie

Een erlenmeyer van 3L moet voldoende zijn om een starter te maken met stappen van 1 L. Doe jezelf een plezier en schaf een hittebestendige aan. Die zijn wel een stuk duurder maar daar kan je je kokend wort in gieten zonder dat hij barst :)

Jeukstaardt

Vanaf waar ga je opkweken? Uit een depot van een fles of schuine buis, of van een verpakking vloeibare gist?
Ik gebruik een 2 L erlenmeyer en die  is voor mijn bieren groot genoeg, maar ik brouw geen extreem zware bieren waarvoor ik dan grote starters nodig heb.
Vanuit schuine buis of depot kun je beginnen met bijvoorbeeld 10 ml, vervolgens naar 100 ml en dan naar 150 0ml. Brouwerwaldonk had een mooie volgorde beschreven, maar ik kan me zo gauw even niet meer herinneren bij welk topic dat was. Misschien leest ie mee? ;)

wh_birra

Citaat van: Jeukstaardt op 12-02-2018  12:39 uVanaf waar ga je opkweken? Uit een depot van een fles of schuine buis, of van een verpakking vloeibare gist?
Ik gebruik een 2 L erlenmeyer en die  is voor mijn bieren groot genoeg, maar ik brouw geen extreem zware bieren waarvoor ik dan grote starters nodig heb.
Vanuit schuine buis of depot kun je beginnen met bijvoorbeeld 10 ml, vervolgens naar 100 ml en dan naar 150 0ml. Brouwerwaldonk had een mooie volgorde beschreven, maar ik kan me zo gauw even niet meer herinneren bij welk topic dat was. Misschien leest ie mee? ;)

Bedankt voor de reacties. Nu zal het vooral zijn om van een vloeibare gist een starter te maken (voor een Weizen die in de planning staat van 20l ). En zoals al aangegeven heb ik eerder al slurry bewaard in de koelkast en wil die tzt ook weer opkweken voor een starter (heb ik al een keer gedaan)  Ik heb mijn eerste starter gemaakt voor Westvleteren 12 die was al behoorlijk groot daarom denk ik dat een 3 liter wel handig is.

dirk

Voor 20 liter enten gebruik ik een .5 liter en 2x 1 liter fles, gebaseerd op de geadviseerde startervolumes van BrouwHulp. Koop wel meerdere flessen, want dan kun je overschenken voor zuurstof!

wh_birra

 :) Ga ik nu toch weer twijfelen, misschien dan maar een van 2 liter en evt een kleinere van een halve liter?

dirk

Citaat van: wh_birra op 12-02-2018  13:22 u:) Ga ik nu toch weer twijfelen, misschien dan maar een van 2 liter en evt een kleinere van een halve liter?

Waarom? Gebruik BrouwHulp ! Om bv. 20 liter wort te enten van 1095 heb je 1.2 liter starter nodig, dus een 2 liter erlenmeyer volstaat ruim.

wh_birra

Citaat van: dirk op 12-02-2018  13:35 uWaarom? Gebruik BrouwHulp ! Om bv. 20 liter wort te enten van 1095 heb je 1.2 liter starter nodig, dus een 2 liter erlenmeyer volstaat ruim.

Kon even niet in BrouwHulp kijken. Maar dat is duidelijk. Ga ik voor een 2 liter versie. :)

Erwin Warners

Citaat van: Jukkie op 12-02-2018  12:00 uEen erlenmeyer van 3L moet voldoende zijn om een starter te maken met stappen van 1 L. Doe jezelf een plezier en schaf een hittebestendige aan. Die zijn wel een stuk duurder maar daar kan je je kokend wort in gieten zonder dat hij barst :)

Ze zijn allemaal hittebestendig. Ik kook het water er gewoon in op het gasfornuis.
Maar 3 liter is al een behoorlijke grote.

Jukkie

Citaat van: Erwin Warners op 12-02-2018  14:35 uZe zijn allemaal hittebestendig.

Uit ervaring kan ik melden dat niet alle erlenmeyers hittebestendig zijn  ;)
En drie liter is best ruim bemeten, maar wel handig als je geen roerder hebt maar wel veel schuimvorming

dirk

Hittebestendig zijn ze als zijn van zg. 'borosilicaatglas' gemaakt zijn. Meeste labglas heeft dat wel, maar dan staat het er wel expliciet op, in de vorm van een handelsnaam (Duran, Pyrex, Simax...).

Zie ook wiki

Etn82

Citaat van: Jukkie op 12-02-2018  12:00 uDoe jezelf een plezier en schaf een hittebestendige aan. Die zijn wel een stuk duurder maar daar kan je je kokend wort in gieten zonder dat hij barst :)

Of je gebruikt de erlenmeyer zelf om de starter wort in te koken. Weet je ook meteen zeker dat deze steriel is.  ;)

Citaat van: wh_birra op 12-02-2018  12:48 uNu zal het vooral zijn om van een vloeibare gist een starter te maken (voor een Weizen die in de planning staat van 20l).

Voor een standaar Weizen, heb je geen starter nodig. Een Wyeast of White Labs verpakking is voldoende voor 20 L wort van een niet al te zwaar start plato. In mijn ervaring, is het beter om voor een Weizen niet met te veel gist te starten, want dan krijg je te weinig gist profiel.

Citaat van: wh_birra op 12-02-2018  14:12 uKon even niet in BrouwHulp kijken. Maar dat is duidelijk. Ga ik voor een 2 liter versie. :)

Heb zelf enkele Erlenmeyers, maar ik gebruik mijn 2 liter versie het meest. Ik brouw over het algemeen lichte bieren. Dan maak ik een 1,5 ltr starter van de slurrie die ik in mijn koelkast bewaar. Een halve liter van de starter gaat weer in de koelkast en de overgebleven ltr gaat in mijn wort.

Voor het bewaren van de gist gebruik ik van die labflessen met een blauwe dop van een halve liter. Heb nu een gistbank met vijf vloeibare gisten die ik met regelmatige roulatie kan onderhouden.

Jukkie

Citaat van: Etn82 op 12-02-2018  16:16 uOf je gebruikt de erlenmeyer zelf om de starter wort in te koken. Weet je ook meteen zeker dat deze steriel is.  ;)

Dat heb ik totnutoe niet aangedurfd. Hoe doe je dat dan? Gewoon op het gasfornuis? En heb je dan niet veel last van roetaanslag?

Etn82

Citaat van: Jukkie op 12-02-2018  16:20 uDat heb ik tot nu toe niet aangedurfd. Hoe doe je dat dan? Gewoon op het gasfornuis? En heb je dan niet veel last van roetaanslag?

Yup, gewoon op een gaspit. Je krijgt wel wat roetaanslag, maar dat is ook weer verwijderd met afwassen. Je moet alleen wel oppassen met overkoken. Dat kan snel een rotzooitje worden in een Erlenmeyer. Om dat te voorkomen zou je olijfolie kunnen toevoegen (werkt als schuimbreker en voegt ook extra zuurstof toe), of gewoon goed opletten.

seed7

Ik zou op zoek gaan naar een borosilicaat wijdhalsfles ipv een erlenmeyer. Doordat de erlenmeyer naar boven toe sterk vernauwd wordt het schuim verder opgestuwd dan in een rechte fles. Je zou dan een fles met kleiner volume kunnen nemen dan je bij een erlenmeyer zou doen.

En ja, gewoon dat ding op het gasfornuis en eventueel een vlamverdeler gebruiken.

Ingo

Etn82

Citaat van: seed7 op 12-02-2018  16:24 uEn ja, gewoon dat ding op het gasfornuis en eventueel een vlamverdeler gebruiken.


Een sudderplaatje werkt ook goed  :)

SanderH

Als jij roetaanslag krijgt van je fornuis zou ik maar snel een loodgieter bellen om dat ding te controleren, dan heb je namelijk geen volledige verbranding.

Dirtbag

Ik heb 300 ml, twee van een liter en 1 van 5 liter. Voor die van 5 liter moet je wel een stevige roerder hebben om dit stabiel neer te zetten. Als ik opkweek gaat het altijd door de grote. Afhankelijk waarmee ik begin begin ik met de kleinste of de 1 liter maat.

db

Dees Dubbel

Als student legden we gewoon een stevig metaal gaas tussen bunzenbrander en erlenmeyer, zodat de (steek)vlam niet rechtstreeks op het glas brandde. Dacht eerlijk gezegd ook dat ze altijd hittebestendig zijn.  :weetniet: Goedkoop is vaak duurkoop zeker?

Knobby

Als je echt borosilicaat glas hebt kan je die inderdaad gewoon op het vuur zetten om te koken/steriliseren en daarna zelfs onder de koude kraan of in volle gootsteen om te koelen zonder dat het knapt.

Barreltje

Erlenmeyer 2 liter is ruim genoeg voor die hoeveelheid wort. Een extra van een liter is wel handig als je zelf gist wilt opkweken

Erwin Warners

Citaat van: Knobby op 12-02-2018  23:57 uAls je echt borosilicaat glas hebt kan je die inderdaad gewoon op het vuur zetten om te koken/steriliseren en daarna zelfs onder de koude kraan of in volle gootsteen om te koelen zonder dat het knapt.

Klopt zo doe ik het ook altijd zelfs nog met wat ijs erbij in de gootsteen om zo snel mogelijk terug te koelen.

wh_birra

Bedankt voor alle reacties. Heb nu eerst maar een 2 liter besteld en een roerder zien we later wel weer verder :)

Erwin Warners

Citaat van: wh_birra op 13-02-2018  17:11 uBedankt voor alle reacties. Heb nu eerst maar een 2 liter besteld en een roerder zien we later wel weer verder :)

Roerder is niet nodig maar is wel beter. Heb het zelf eerst ook zonder gedaan ging ook prima.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.