Te hard gekookt?

Gestart door Mark GA, 11-02-2018 20:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark GA

Tweede brouw, ever. Alles gedaan volgens het boekje: voorbereid, recept opgemaakt, eigen ingrediënten toegevoegd. Geschroot, gemaischt, nagespoeld, totaal 9 liter in de pan aan de kook waarvan we er 6,5 zouden moeten overhouden...

...en dan heb je aan het einde van het kookproces maar 3 liter in je gistemmer zitten!

Ik heb 70 minuten vol gas gekookt. Is dat het?
Moet je het aan de kook brengen en dan op een lagere stand laten pruttelen?
Het resultaat is een donkerbruine tripel die mierzoet gaat zijn: de kandij ging er immers pas de laatste 5 minuten bij. Alleen als je geen 6 maar 3 liter hebt heb je dus twee keer zoveel suiker toegevoegd. Toch?

Ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen... zou zomaar belachelijk veel alcohol kunnen bevatten.
Maar wat doe ik verkeerd?

Alvast dank.

Dund

Heb je het sg gemeten? Als het echt mega hoog is (wat ik verwacht) dan vergist je bier toch niet goed. Ik zou anders nog 3,5 liter gekookt en afgekoeld water toevoegen.

Mark GA

Citaat van: Dund op 11-02-2018  21:00 uHeb je het sg gemeten? Als het echt mega hoog is (wat ik verwacht) dan vergist je bier toch niet goed. Ik zou anders nog 3,5 liter gekookt en afgekoeld water toevoegen.
Tja...hoe klinkt 1.110?
Kan ik dat alsnog toevoegen nu het in de gistemmer zit? Hoe bereken ik dan het SG?

Erwin Warners

Je doet er verstandig aan je SG te meten. Wanneer die veel te hoog is wat haast niet anders kan als ik het zo lees moet je correctie water toevoegen. Weet niet of je gebruik maakt van Brouwsoftware zo niet zou ik dat toch eens overwegen. Ik gebruik BrouwVisie en die geeft keurig aan hoeveel correctie water of suiker je moet toevoegen.

Mark GA

Maar wat betreft het koken? Moet je nu wel of niet voluit koken? Of aan de kook brengen en laten sudderen?
Met of zonder deksel?

Erwin Warners

Citaat van: Mark Green Anchor op 11-02-2018  21:14 uTja...hoe klinkt 1.110?
Kan ik dat alsnog toevoegen nu het in de gistemmer zit? Hoe bereken ik dan het SG?

Meestal doe je dat eerder maar kan wel. Wel schoon werken i.v.m. kans op infectie.

Erwin Warners

Citaat van: Mark Green Anchor op 11-02-2018  21:18 uMaar wat betreft het koken? Moet je nu wel of niet voluit koken? Of aan de kook brengen en laten sudderen?
Met of zonder deksel?

Koken altijd zonder deksel, maar hoeft niet voluit koken is koken. Hoeveel moest het SG zijn?

Mark GA

Citaat van: Erwin Warners op 11-02-2018  21:22 uHoeveel moest het SG zijn?
1.096

Arjendv

1110 is dan wel een aardig hoge SG.
Het ligt een beetje aan je gist of het goed wil vergisten.

Achteraf gekookt water toevoegen kan geen kwaad alleen kan het wat lastiger worden om je alcohol te berekenen, zeker als het al gegist heeft.

Fermon

Een "rollende"  kook is voldoende...je gaskraan volledig open hoeft dus niet. Ik verdamp ongeveer 2,5 liter per uur(jou berekening ook) dit is wel reëel. Ik verlies ongeveer 0.5 tot 1 liter tijdens het overhevelen, dus in jou geval hou je dan 5,5 liter over, dus het is zeer waarschijnlijk dat je te hard gekookt hebt. Altijd zonder deksel.

Ik brouw op ons fornuis. Als mijn wort kookt heb ik de kraan op half open staan, als ik hem volledig open zet zie ik dat het harder kookt maar dat heeft geen nut, ik verdamp alleen maar meer water.

Mark GA

Citaat van: Arjendv op 11-02-2018  21:30 u1110 is dan wel een aardig hoge SG.
Het ligt een beetje aan je gist of het goed wil vergisten.

Achteraf gekookt water toevoegen kan geen kwaad alleen kan het wat lastiger worden om je alcohol te berekenen, zeker als het al gegist heeft.
Ik denk dat er een uur, anderhalf misschien, tussen zit nu?

bultje76

https://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/

Als je 3 liter van 1.110 had kun je 0,44 liter toevoegen om op 1.096 te komen, dat kan ook nu nog. Als het eigenlijk meer volume had moeten zijn heb je waarschijnlijk een wat lager rendement behaald dan waar het recept van uit ging.

Overigens kun je water ook ongekookt toevoegen, het water in NL is daarvoor prima geschikt.

Erwin Warners

Citaat van: bultje76 op 11-02-2018  21:41 uhttps://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/

Overigens kun je water ook ongekookt toevoegen, het water in NL is daarvoor prima geschikt.

Dat kan wel zijn maar de kans op infectie is dan groter als je een giststarter maakt kook je je water ook. Je moet het daarna ook niet open en bloot wegzetten om af te koelen. Sterker nog je wilt het zo snel mogelijk terug koelen en toevoegen.

Erwin Warners

Citaat van: Fermon op 11-02-2018  21:39 uEen "rollende"  kook is voldoende...je gaskraan volledig open hoeft dus niet. Ik verdamp ongeveer 2,5 liter per uur(jou berekening ook) dit is wel reëel. Ik verlies ongeveer 0.5 tot 1 liter tijdens het overhevelen, dus in jou geval hou je dan 5,5 liter over, dus het is zeer waarschijnlijk dat je te hard gekookt hebt. Altijd zonder deksel.


Helemaal mee eens, alleen wanneer ik verwacht dat ik te laag uit kom met het SG zet ik hem wel eens iets hoger zodat je geen correctie suiker hoeft toe te passen maar het uitkookt. Corrigeren is toch van invloed op de smaak dus tot een minimum beperken. Aangezien het verschil wel heel groot is zou ik wel corrigeren met water

Mark GA

Nou duimen maar heren.
Ik heb zojuist 3 liter gekookt en gekoeld water toegevoegd.
SG 1054.
Is het ook niet helemaal natuurlijk maar wel veel logischer dan die 1110.
Suikers toevoegen ben ik huiverig voor op dit moment omdat het nog steeds heel zoet is.
Lekker de gist z'n werk laten doen maar nu?

Erwin Warners

Citaat van: Mark Green Anchor op 11-02-2018  21:59 uNou duimen maar heren.
Ik heb zojuist 3 liter gekookt en gekoeld water toegevoegd.
SG 1054.
Is het ook niet helemaal natuurlijk maar wel veel logischer dan die 1110.
Suikers toevoegen ben ik huiverig voor op dit moment omdat het nog steeds heel zoet is.
Lekker de gist z'n werk laten doen maar nu?

Volgende keer even in 2x doen en tussendoor meten. Nu kom je wel heel laag uit.

Mark GA

Citaat van: Erwin Warners op 11-02-2018  22:12 uVolgende keer even in 2x doen en tussendoor meten. Nu kom je wel heel laag uit.
#schadeenschande
Leren als een malle... Ik kan dat...

Erwin Warners

Citaat van: Mark Green Anchor op 11-02-2018  22:15 u#schadeenschande
Leren als een malle... Ik kan dat...
Hopen dat hij lekker doorvergist.

Erwin Warners

Citaat van: Mark Green Anchor op 11-02-2018  21:59 uSuikers toevoegen ben ik huiverig voor op dit moment omdat het nog steeds heel zoet is.

Dat is normaal je hebt eigenlijk gewoon suikerwater gemaakt. Maar het SG daar gaat het om

Mark GA

Iedereen bedankt voor de adviezen! Ik laat jullie weten hoe het resultaat is...

Fermon

Citaat van: Erwin Warners op 11-02-2018  21:52 uHelemaal mee eens, alleen wanneer ik verwacht dat ik te laag uit kom met het SG zet ik hem wel eens iets hoger zodat je geen correctie suiker hoeft toe te passen maar het uitkookt. Corrigeren is toch van invloed op de smaak dus tot een minimum beperken. Aangezien het verschil wel heel groot is zou ik wel corrigeren met water

Als je eenmaal je installatie kent, hoef je niet meer te corrigeren.

Erwin Warners

Citaat van: Fermon op 11-02-2018  22:50 uAls je eenmaal je installatie kent, hoef je niet meer te corrigeren.

Klopt maar hoe goed je je installatie ook kent er kan altijd iets meer verdampen, maar het is vrijwel nihil.
Maar niet alles hangt van de installatie af ook je grondstoffen zijn van invloed.

Erwin Warners

Citaat van: Mark Green Anchor op 11-02-2018  22:32 uIedereen bedankt voor de adviezen! Ik laat jullie weten hoe het resultaat is...

Heel mooi we wachten af :brouwen:

Dugraph

Je hebt drie liter water toegevoegd aan je afgekoelde wort van drie liter? Reken naast een SG verlaging dan ook op een 50% verlaging van je kleur, bitterheid en andere smaakcomponenten. Wordt wellicht een waterig biertje.

Erwin Warners

Citaat van: Dugraph op 12-02-2018  05:58 uJe hebt drie liter water toegevoegd aan je afgekoelde wort van drie liter? Reken naast een SG verlaging dan ook op een 50% verlaging van je kleur, bitterheid en andere smaakcomponenten. Wordt wellicht een waterig biertje.

Lijkt me toch niet wanneer je hem te ver indampt wordt hij donkerder en bitterder. Je hebt je recept toch gemaakt waarbij je uit bent gegaan van een groter volume dus wanneer je gaat corrigeren komt dit ook dichter bij de berekende waarden. Ok 3 liter in 1x is wat veel en daardoor zal hij wateriger worden maar normaal kan dit gewoon.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.