Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Winter project (nieuwe brouwerij)  (gelezen 13199 keer)

Offline jeroentjecross

• Vol lid
  • Land: nl
  • brouwerij het 58e genot
Re: Winter project (nieuwe brouwerij)
« Reactie #25 Gepost op: 02-01-2010 23:26 u »
Die accijnzen vallen inderdaad nog wel mee. dat valt zelfs helemaal niet tegen. De garage begint inmiddels al veel te klein te worden maar morgen ga ik eens beginnen met opruimen zodat er gebouwd kan worden. Jammer dat je koelkast inmiddels is overleden. Laatst had de overbuurman er nog een over maar die is helaas al afgevoerd.

Afvullen en etiketteren is inderdaad een vervelende gebeurtenis. Mijn idee daarover is op vakantie gaan en me pa het werk laten doen ;). Toevallig is dat dit jaar 2 keer gebeurt en heeft me pa 2x 300 liter gebotteld. hopelijk gaat er wel een bottelmachine komen maar die investering laat nog wel een aantal jaren op zich wachten. Voorlopig blijven we nog afvullen met een afvulpistool van Brouwland. zodra de installatie klaar is ga ik verder denken over het afvullen.

Helaas niet veel getekend in de afgelopen dagen. Wel heb ik vandaag nog een installatie van een stoppende brouwer gekocht. Ik heb al eerder een hoop mout en flessen van hem gekocht en nu was zijn installatie aan de beurt. 7 tanks zoals ik zelf al heb hangen. 2 rvs kuipen van 200 liter. Een platenkoeler die 2 keer zo groot is als mijn huidige. Een dikke pomp voor het reinigen van de tanks met een hoop sproeibollen. een stoomgenerator voor het uitstomen van de tanks en slangen. Een hoop fustjes. 2 biervaten die zijn omgebouwd tot kookketel en nog een paar emmers vol met allerlei koppelingen. Moeders gaat volgende week echt niet blij zijn als de tuin vol ligt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #26 Gepost op: 02-01-2010 23:27 u »
Waar ik me meer zorgen over maak: afvullen en etiketteren. Elke keer 600 flesjes, de eerste keer is het nog leuk, de 2e keer is het geen lachen meer maar glimlachen, en de derde keer.... Heb je al ideeŽn hier over?

Dat wordt inderdaad onderschat, dat is tering veel werk.....Link

Offline jeroentjecross

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 02-01-2010 23:29 u »
Krijg helaas een server error bij het aanklikken van je link.

Offline jeroentjecross

• Vol lid
« Reactie #28 Gepost op: 14-01-2010 10:26 u »
Het bouwen is nog niet gestart maar het verzamelen gaat gewoon door. Er staan weer 7 extra tanks in de tuin. Een flinke pomp voor de CIP in de tanks. een stoom apparaat voor het uitstomen van de slangen en de tanks. 2 cv branders en een hele berg koppelingen. daarnaast nog een hoop materiaal zoals omgebouwde fusten maar die verschijnen binnenkort wel op het prikbord.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #29 Gepost op: 14-01-2010 10:37 u »
Dat wordt nog wel even puzzelen, zo te zien. Succes!

Offline jeroentjecross

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 14-01-2010 11:05 u »
Het zal inderdaad flink puzzelen worden maar het merendeel zal voor de koeling van de tanks zijn. De koppelingen van de brouwketels, koeler pomp tank e.d gaat allemaal met zuivelkoppelingen dan kan in aan de haccp eisen voldoen. Verder zaten er ook nog 2 kijkglazen tussen de materialen dus van een ga ik ook een inline beluchtingsfilter maken waardoor ik precies kan zien of ik voldoende zuurstof aan het wort toevoeg.

Offline Hoeze

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 14-01-2010 13:07 u »
Proficiat met je plannen!!

Maar ik zou toch op voorhand eens duidelijk gaan informeren zodat je aan voedselveiligheid wetgeving voldoet. Want voor de installatie staan ook richtlijnen vastgelegd. Een stom voorbeeldje er mogen nergens doodlopende buizen zijn, muren moeten glad zijn, hoeken moeten afgerond zijn, ...

De gemeente is al geinformeerd. Opzich moet het op kleine schaal allemaal wel lukken. En ik heb al een dikke map met hygiene eisen liggen. Cursus HACCP ga ik binnenkort doen en sociale hygiene staat ook op de planning. Het brouwgedeelte wordt sowieso helemaal betegeld en er komt een mooie afzuigkap voor de ventilatie te hangen. De grote van het brouwgedeelte wordt 6 vierkante meter. Daarnaast natuurlijk de zolder voor de opslag van grondstoffen en lege kratten en mijn oude slaapkamer is al opslag voor de afgevulde kratten.

Een HACCP-plan is nog niet echt van doen, omdat je toch ma met een relatieve kleine hoeveelheid zit. En z'n plan eigenlijk alleen toepasbaar zijn op grotere bedrijven.
Maar z'n cursus volgen kan altijd eens handig zijn. Als je wilt kan ik je eens een stuk van mijn cursus voedselveiligheid eens doorsturen.

Offline jeroentjecross

• Vol lid
« Reactie #32 Gepost op: 14-01-2010 13:44 u »
Er zijn inderdaad flink wat eisen aan de installatie. Ook op het gebied van verbindingen e.d Dat is ook de reden dat ik alles met nw25 zuivelkoppelingen ga uitvoeren. Ik ben alle eisen op papier aan het samenvatten en dat lijstje zal ik ook wel een keer online zetten.

Als je een deel van je cursus toe zou kunnen sturen zou ik het zeer op prijs stellen.

Offline Hoeze

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 14-01-2010 14:37 u »
Ik heb je een deel van de powerpoints doorgestuurd, misschien heb je er wat aan.

Offline jeroentjecross

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 14-01-2010 15:37 u »
Ik heb ze binnen. Wat ik tot nu toe gezien heb is al ontzettend leerzaam. Ontzettend bedankt

Offline jeroentjecross

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 04-05-2010 13:36 u »
Even weer eens een update.

Van het bouwen is nog niet veel terecht gekomen. Me pa ligt er al sinds half januari uit met een hernia. Brouwen heeft dus ook weer een tijdje stil gestaan maar we zijn weer up and running. Ik heb een tankje met kijkglas aan de muur gehangen.

Afgelopen vrijdag 150 liter overgeheveld naar de lager tank. Vrijdag hebben we het spoelwater in de nieuwe pan opgewarmd en met de gasbrander kunnen we keurig een graad per minuut verwarmen. We zijn ook al begonnen met een nieuw RVS hevelfilter en de nieuwe platenkoeler staat te weken om de vervuiling eruit te krijgen.

Over 3 weken ga ik alle oude mouten eens bij elkaar gooien en kijken of we met de nieuwe pannen goed kunnen brouwen.

Verder ben ik nog vollop aan het speuren naar rvs kegels om de tanks te veranderen in conische tanks. Ik heb een adresje gevonden die ze kan forceren alleen kost een rvs kegel dan 275 ex btw. hobby begint steeds prijziger te worden.....

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 04-05-2010 15:24 u »
Verder ben ik nog vollop aan het speuren naar rvs kegels om de tanks te veranderen in conische tanks. Ik heb een adresje gevonden die ze kan forceren alleen kost een rvs kegel dan 275 ex btw. hobby begint steeds prijziger te worden.....

Als je alles van rvs wilt hebben dan wordt de hobby inderdaad prijzig. Alhoewel hobby? 150 liter is een hele plas, dat drink ik niet op een achternamiddag op.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #37 Gepost op: 04-05-2010 21:08 u »
150 liter is een hele plas, dat drink ik niet op een achternamiddag op.

Nee, daar moet je de avond ook nog bij nemen... ;D ;D  Met 150 liter zit je met 1 brouwsel al snel boven de jaar produktie van veel hobbybrouwers, en met 2 brouwsels zit je al snel boven de jaarproduktie van > 90% van de hobbybrouwers (schat ik zo in).

Offline leen123

• Junior lid
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 04-05-2010 21:18 u »
Ik heb nog een hele grote RVS platenkoeler, met 1,5 duims pijp en RVS flensen

WAT VOOR JOUW Jeroen?

Offline jeroentjecross

• Vol lid
« Reactie #39 Gepost op: 06-05-2010 11:47 u »
heel groot en rvs klinkt goed. Je hebt een berichtje  ;D

Met de 3 brouwsels die ik dit jaar al gemaakt heb zit ik waarschijnlijk al boven de jaarproductie van vele hier op het forum. En dan te bedenken dat ik dit jaar hooguit 4 eigen gebrouwen biertjes heb gedronken  :nut:

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #40 Gepost op: 10-01-2012 11:06 u »
Even een oude koe uit de sloot trekken... Ik ben reuze benieuwd hoe het nu met dit project gaat? Is de brouwerij al operationeel en commercieel?

Offline George81

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 10-01-2012 15:07 u »
Nuttige kick.
Vertel vertel! Desnoods leggen we geld bij!

Offline Verhoef

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #42 Gepost op: 21-02-2018 20:02 u »
Jaren later, maar ik ben zeer benieuwd wat er van de plannen is gekomen! Tijd voor een update?

Tags: