Ik ben een beginnende brouwer en ben op zoek naar een IPA recept?

Gestart door BVD, 08-02-2018 22:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BVD

Ik ben een beginnende brouwer en ben op zoek naar een IPA recept?

Als beginnende brouwer ben ik op zoek naar een IPA recept wat mooi is voor een beginner.

Ik heb al een hoop hele nuttige informatie mogen lezen en hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen.

 :proost:


Jeukstaardt

Hou het simpel. 100% pale mout, een hop, zeg bijvoorbeeld Cascade, met US-05 korrelgist.
StartSG rond de 1050-1060.
Tik het een en ander in in een brouwsoftware programmaatje en brouwen maar.
Kijk ook eens in de bewezen recepten afdeling, staat genoeg.
En als beginnend brouwer kan ik je het boek " Verander water in bier" aanraden.

Oscar

Citaat van: BVD op 08-02-2018  22:47 uIk ben een beginnende brouwer en ben op zoek naar een IPA recept?

Waarom toch altijd dat gezoek naar een recept? Waarom niet het principe trachten te grijpen en zelf een recept maken? Ik ben in 1998 begonnen met brouwen en toen was er nog een beperkt internet...alleen mijn 2e recept heb ik opgezocht. Daarna heb ik al mijn recepten zelf gemaakt (en dat tot 2007 zonder software en berekeningen).

Maar goed, 100% palemout tot SG 1060 en een Amerikaanse hop tot IBU 35 met daarin heel veel laat hop. Dat moet lukken  :brouwen:

Jaap W

Als je toch een site wilt hebben waar veel recepten op staan kijk dan eens op www.maischenmalzundmehr.de  :brouwen: op die site kun je ook alle input voor een recept wijzigen naar je eigen benodigde hoeveelheden. Het is wel in het Duits.

seed7

Citaat van: Oscar op 09-02-2018  00:53 uwaarom niet het princiepe trachten te grijpen en zelf een recept maken ?

Misschien eens een basis stijlgids maken voor diverse stijlen met daarin het meest basic recept voor de stijl. Als ik in mijn eigen 'wiki' met potentiele blogs kijk dan wordt dat een heel saai lijstje want de meeste stijlen zijn in de basis heel eenvoudig, meestal maar een of twee mouten, zelden drie. Een of twee hoppen en vooral de passende gist. Vooral niet te vergeten, suikers.

Wat zo'n lijstje wel weer leuk maakt zijn de overeenkomsten in bieren, vergelijk een Engelse Dark Mild met een Belgische Dubbel. Lichte lokale mout met donkere suikerstroop, weinig hop. De Dark Mild zou de "Enkel" uitvoering van de Dubbel kunnen zijn. In Duitsland voor WO I had men ook hele trits van dit soort bieren.

Ingo

Erwin Warners

Citaat van: Oscar op 09-02-2018  00:53 uWaarom toch altijd dat gezoek naar een recept? Waarom niet het principe trachten te grijpen en zelf een recept maken? Ik ben in 1998 begonnen met brouwen en toen was er nog een beperkt internet...alleen mijn 2e recept heb ik opgezocht. Daarna heb ik al mijn recepten zelf gemaakt (en dat tot 2007 zonder software en berekeningen).

Maar goed, 100% palemout tot SG 1060 en een Amerikaanse hop tot IBU 35 met daarin heel veel laat hop. Dat moet lukken  :brouwen:

Helemaal mee eens, zelf heb ik alleen de eerste keer een kant en klaar moutpakket gebruikt en daarna zelf aan de slag. Ok soms komt er niet uit wat je dacht maar wel altijd lekker bier.

Maar je kunt even kijken onder het kopje bewezen recepten staat vast wel een IPA tussen.

Esterenbrouw

We hebben op dit forum een rubriek "bewezen recepten" en dat zijn recepten van prijswinnende bieren.

Daar staan voldoende goede recepten in.


Jukkie


Jacques

Citaat van: Oscar op 09-02-2018  00:53 uWaarom toch altijd dat gezoek naar een recept? Waarom niet het principe trachten te grijpen en zelf een recept maken? Ik ben in 1998 begonnen met brouwen en toen was er nog een beperkt internet...alleen mijn 2e recept heb ik opgezocht. Daarna heb ik al mijn recepten zelf gemaakt (en dat tot 2007 zonder software en berekeningen).

Maar goed, 100% palemout tot SG 1060 en een Amerikaanse hop tot IBU 35 met daarin heel veel laat hop. Dat moet lukken  :brouwen:

Waarom? Dat is toch niet zo moeilijk. Er zijn duizenden kookboeken met de meest simpele recepten die je ook zelf kunt bedenken. Maar dat doen we niet meer. Het wiel is allang uitgevonden.

CeesM

Citaat van: Oscar op 09-02-2018  00:53 uWaarom toch altijd dat gezoek naar een recept? Waarom niet het principe trachten te grijpen en zelf een recept maken?
Als beginnende brouwer die een IPA heeft gedronken, en dat zelf wilt gaan brouwen, heeft nog geen notie van welke mout, hoppen en gist hij hiervoor moet gebruiken. Daarom zal hij willen beginnen met een bestaand recept.

Erwin Warners

Citaat van: CeesM op 09-02-2018  13:11 uAls beginnende brouwer die een IPA heeft gedronken, en dat zelf wilt gaan brouwen, heeft nog geen notie van welke mout, hoppen en gist hij hiervoor moet gebruiken.
Door in te lezen leer je dat wel en wanneer je een bestaand recept pakt wordt je niet veel wijzer denk ik. Het brouwen opzich leer je er wel mee en je installatie leer je wel kennen.
Op de meeste site's van de grondstoffen leveranciers kun je lezen welke mouten hop en gist je waarvoor gebruikt. Een beetje puzzelen en rekenen en je heb zo een lekker biertje. Voldoet hij dan niet geheel aan het profiel dan kun je hem bijstellen bij de volgende brouwsessie. Wil er wel bijzeggen dat je dit wel leuk moet vinden natuurlijk. Wil je gewoon een biertje brouwen en verder geen gedoe dan zou ik ook een bestaand recept pakken.

Oscar

Citaat van: Jacques op 09-02-2018  12:05 uHet wiel is allang uitgevonden.

Bij bier nog zeker niet... Er zijn nog zoveel varianten op bierstijlen of nieuwe stijlen te ontdekken... :brouwen: :biersmile:

Jacques

Citaat van: Oscar op 09-02-2018  20:07 uBij bier nog zeker niet... Er zijn nog zoveel varianten op bierstijlen of nieuwe stijlen te ontdekken... :brouwen: :biersmile:

Ook bij koken geldt dat. Toch grijpen miljoenen mensen elke dag naar een kookboek of een online recept.
Ze willen een recept waarmee ze geen buil vallen.

Dat jij en ik geen boek nodig hebben om en recept samen te stellen is iets anders.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.