Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Mattmill filterbodem icm HERMS systeem?  (gelezen 586 keer)

Offline hobbyman

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Mattmill filterbodem icm HERMS systeem?
« Gepost op: 05-02-2018 22:04 u »
Hallo,

Ik heb plannen om een HERMS systeem te bouwen. Ik gebruik nu nog een igloo koelbox.
De bedoeling is om met gas het water in de maischketel op te warmen, en elektrisch de warmwater tank. De warmte uitwisseling zal plaatsvinden met een platen wisselaar. 1 pomp voor het hete water, en 1 pomp voor het wort. Na inmaischen zal het maisch proces dus met met de elektrisch verwarmde warmwater tank gaan plaatsvinden. Na omzetting word de warmwater tank verder opgewarmd en word dit water gebruikt om te spoelen.

Tot zover niks nieuws, maar als maisch ketel had ik de SS brewtech maischketel als kandidaat hiervoor uitgekozen, en de mattmill filterbodem. Deze komt dan boven de pickup tube, die het wort onderaan op de bodem van de ketel netjes opzuigt. Nu las ik op de site van Brouwmarkt dat bij deze filterbodem geen pomp gebruikt kan worden. Slaat het filter dan dicht door de (te) kleine openingen?

Een andere optie is de filterbodem van ss brewtech zelf, of een mattmill filterheks. Ik denk alleen dat er bij de filterheks meer wort in de ketel achterblijft omdat de kraan vrij hoog zit.

Weet iemand waarom de mattmill filterbodem niet met een pomp gebruikt kan worden en wat zijn de ervaringen hiermee?
Welk filter is het meest geschikt voor continue rondpompen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jaap W

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
Re: Mattmill filterbodem icm HERMS systeem?
« Reactie #1 Gepost op: 06-02-2018 09:11 u »
Ik gebruik ook een Mattmill filter. Mijn  filter wordt door door 7 (zeven) punten ondersteund op de bodem van de ketel (ketel doorsnee 45 cm). Het filter zit in mijn ketel ongeveer op 6 cm boven de bodem van de ketel.
Ik heb ook gelezen dat je bij een dergelijk filter niet met een pomp kunt werken, echter ik gebruik wel een pomp en bij mij is het tot nu toe nog steeds goed gegaan, maar ja wat niet is kan nog komen.
Misschien ligt het aan de grote (sterkte) van de pomp. Mijn pomp kan ongeveer 10 tot 12 ltr. p/m verpompen en mogelijk krijg je problemen als de pomp meer volume aan kan, waardoor je een sterkere aanzuiging krijgt dat er dan voor kan zorgen dat je filter dichtslaat.  :weetniet:

resume; ik gebruik het filter met een pomp naar volle tevredenheid.

Offline hobbyman

• *
« Reactie #2 Gepost op: 06-02-2018 21:00 u »
Bedankt Jaap,

Ik had de vraag ook gesteld aan mattmill zelf (Mathias) en die zei het volgende:

"Nein, die Läuterböden sind nur für Läutern ohne Pumpe geeignet. Nur mit Schwerkraft. Kein Unterdruck."

Ik denk dat als je rustig afpompt het misschien nog wel gaat zoals bij jou het geval is.

Offline Jaap W

• Junior lid
  • **
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #3 Gepost op: 07-02-2018 08:39 u »
Graag gedaan, en succes met het bouwen van je installatie en natuurlijk het brouwen  :brouwen:  :biersmile:

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #4 Gepost op: 07-02-2018 08:40 u »
Wijnhebben een probleem gehad met de Maltmill... na een tijd begonnhij te plooien, als je horizontaal er overheen keek was het een soort W geworden, die aan 2 zijkanten nu niet meer aansloot, en dus hadden we (veel) mout onder de valse bodem.
Na overleg met Brouwmarkt en de fabrikant werd geconstateerd dat dit kon komen door gebruik van een pomp of te snel leeg laten lopen... want dan komt er onderdruk onder de bodem die sterk genoeg is om de bodem krom te trekken (?).

Hoe dan ook, wij hebben toen van Brouwmarkt een SS Brewtech filterbodem gekregen, zo’n bol ding dat gewoon aan de zijkanten op de bodem ligt en in het midden 3 cm omhoog staat (uitloop slang loopt er bovenlangs)... en wij zijn dol op deze filterbodem !
Wort brand nooit aan, en je benut het grootste deel van de pan voor je maisch. Makkelijk schoonmaken, goed systeem 👍

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #5 Gepost op: 07-02-2018 08:44 u »
PS: ik lees nu bij plaatsen dat onze ervaring klopt 😉
Jammer dat Maltmill destijds zo schoorvoetend toegaf dat er een issue was... en nu wel dat toegeeft.
Trouwens, wij gebruikten niet eens een pomp: een slangetje van 1 meter aan de kraan dat omlaag hing gaf door de 1 meter ‘val’ al genoeg zuigkracht om de plaat krom te trekken...
Die SS Brewtech is door zijn bolle vorm veel sterker.

Offline bierinjisp

• Vol lid
  • Hobbybrouwerij in oprichting
    • QBier.nl
« Reactie #6 Gepost op: 07-02-2018 08:56 u »
Ik heb zelf van een geperforeerde plaat een filterbodem laten maken, deze staat op pootjes en hieronder nog een filterhex aangebracht. geen problemen met pompen. ik denk wel dat het materiaal van de plaat dikker is dan van de maltmill.

Offline hobbyman

• *
« Reactie #7 Gepost op: 07-02-2018 13:23 u »
Ok super informatie, bedankt. Ik kan me goed voorstellen dat er weinig vacuum druk nodig is om de plaat krom te laten trekken. Dat moesten we maar niet proberen. Dan word het zonder twijfel de ss-brewtech filterbodem. Ik zag ook nog diverse mooie hulpmiddelen van ss-brewtech voor het circuleren. Een manifold met gaatjes die je op het wort legt. Ook zag ik nog een sparge arm voor het uitspoelen. Allemaal zeer mooi, maar niet geheel gratis.

Ik had zelf aan een sprayball van ome ali gedacht van een paar dollar. En anders misschien die circulatie manifold, en die ook voor het spoelen te gebruiken.

Wat gebruiken jullie om te circuleren en te spoelen?

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #8 Gepost op: 07-02-2018 16:31 u »
Wat gebruiken jullie om te circuleren en te spoelen?
Niet lachen... we gebruiken zwaartekracht  ;)
Met een slang aan het eind van de kogelkraan om de straal zonder klotsen langs de rand van de onderste pan naar beneden te leiden.
Zie foto (bovenste pan staat achterstevoren, maar tijdens brouwen wel goed).

Offline ExPeteriment

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 07-02-2018 21:05 u »

Weet iemand waarom de mattmill filterbodem niet met een pomp gebruikt kan worden en wat zijn de ervaringen hiermee?
Welk filter is het meest geschikt voor continue rondpompen?
Ik heb ca 10 keer met deze filterbodem gebrouwen. Ik pomp rustig en niet de hele tijd rond. Geen last van vervorming of dichtslaan. Kan me wel voorstellen dat er niet veel gewicht op kan rusten, maar kan wel wat hebben. Voldoet voorlopig prima, maar zal opletten.

Tags: