Hobbybrouwen.nl daagt zijn leden uit tot creativiteit - ontwerp een T-shirt

Gestart door Jacques, 05-02-2018 21:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Rich op 07-02-2018  11:19 uWellicht handig om even duidelijk te zijn over de kleine lettertjes; wie verkrijgt het auteursrecht op het ontwerp? Kan veel gezeur voorkomen.

Zoals Ingo ook al schreef berust het auteursrecht bij wet bij de maken van het ontwerp. Zie https://www.auteursrecht.nl/auteursrecht

De maker geeft door deel te nemen aan de wedstrijd Hobbybrouwen.nl het recht om het ontwerp te gebruiken. Als vergoeding daarvoor wordt een bedrag betaald van € 75.
Lijkt mij helder.

Rich

Beperkt tot een eenmalige oplage van deze shirts? Of onbeperkte licentie (mag ook elders gebruikt worden) al dan niet met het recht op sublicentie (hobbybrouwen.nl mag een licentie geven aan een 3e partij)? Is de licentie exclusief of mag de maker van het ontwerp ook zijn eigen shirtjes gaan drukken? Wie is er aansprakelijk als iemand een gestolen ontwerp inlevert wat op shirtjes belandt? Je zou denken, poeh hee wat een gedoe, het gaat om een shirtje voor een forum. Totdat er een brief van een advocaat of factuur voor een paar duizend euro op de mat valt .Dit soort dingen gebeuren echt. Mijn advies zou zijn stel duidelijke voorwaarden op voor een dergelijke wedstrijd.

Jacques

Citaat van: Rich op 07-02-2018  22:13 uBeperkt tot een eenmalige oplage van deze shirts? Of onbeperkte licentie (mag ook elders gebruikt worden) al dan niet met het recht op sublicentie (hobbybrouwen.nl mag een licentie geven aan een 3e partij)? Is de licentie exclusief of mag de maker van het ontwerp ook zijn eigen shirtjes gaan drukken? Wie is er aansprakelijk als iemand een gestolen ontwerp inlevert wat op shirtjes belandt? Je zou denken, poeh hee wat een gedoe, het gaat om een shirtje voor een forum. Totdat er een brief van een advocaat of factuur voor een paar duizend euro op de mat valt .Dit soort dingen gebeuren echt. Mijn advies zou zijn stel duidelijke voorwaarden op voor een dergelijke wedstrijd.

Goed dat je het scherp maakt.

Het spreekt voor zich dat het niet gaat om een eenmalige oplage van de shirts. Als er veel belangstelling voor is zullen er meerdere keren shirts bedrukt worden.
Het is een licentie voor het gebruik door Hobbybrouwen.nl. Het kan ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld een glas of andere zaken. In dat geval zal het ontwerp in opdracht van Hobbybrouwen.nl gebruikt worden. Of het allemaal zover komt is maar de vraag. Vooralsnog zijn er nog geen plannen in die richting, maar je weer maar nooit. Daar heb je gelijk in.

Omdat er een duidelijke verwijzing dient te zijn naar het forum en gevraagd wordt om creatieve ontwerpen ben ik niet zo bang voor gestolen ontwerpen. Alhoewel ik in dit topic er wel een paar gezien heb... Die zullen in ieder geval niet door de beheerders gekozen worden.

De maker mag het ontwerp gebruiken, het ontwerp blijft zijn eigendom. Wel krijgt Hobbybrouwen.nl een onbeperkte licentie om het ontwerp te gebruiken.



Ben je een auteursrecht jurist overigens?

Jacques

O ja, het is toegestaan om meerdere ontwerpen te in te zenden voor de wedstrijd.

Hobbybrouwers zijn erg creatief als het gaat om het maken van etiketten. Wat is er mooier dan dat jouw ontwerp gekozen wordt voor een shirt. Toch iets om trots op te zijn. En je krijgt van mij € 75 voor het gebruik van het ontwerp. Dat heb je niet als je een etiket ontwerpt. Een mooie win-win situatie. Dus kom op met je mooie ontwerpen.


Oscar

Ik zat te denken aan...

Truien geel... en T-shits groen of geel..

Voorop het originele hobbbybrouwen logo voorop links boven met daaronder je forum naam... ;)

Op de rug van je kledingstuk een leuke tekst zoals "Ik verander water in bier" of "Het beste bier brouw ikzelf" 

 :brouwen: :biersmile: :proost: ;) :)

muldereric

Citaat van: Oscar op 09-02-2018  01:04 u...
Op de rug van je kledingstuk een leuke tekst zoals "Ik verander water in bier" of "Het beste bier brouw ikzelf" 

 :brouwen: :biersmile: :proost: [emoji6] [emoji4]
Of de alom bekende tekst "water is pas lekker als het door mijn brouwerij is geweest"

Sietze K

Citaat van: Oscar op 09-02-2018  01:04 uIk zat te denken aan...

Truien geel... en T-shits groen of geel..

Voorop het originele hobbbybrouwen logo voorop links boven met daaronder je forum naam... ;)

Op de rug van je kledingstuk een leuke tekst zoals "Ik verander water in bier" of "Het beste bier brouw ikzelf" 

 :brouwen: :biersmile: :proost: ;) :)


Op de een of andere manier komt het mij bekend voor, maar ideeën die vroeg op de dag ontstaan zijn vaak de beste.  ;D


Jaap W

Ik ben zelf niet zo creatief om een mooi ontwerp te maken, maar ik zou zeggen maak het niet te druk en maak het duidelijk en eenvoudig.

BrouwMark

Wat suffe kreten die in me opkomen:

'Vet lauw, ik brouw.'

'Fermenteren kun je leren!'

'...dan brouw ik het zelf wel.'

'25% inspanning, 75% ontspanning'

'Ik laat miljarden slaven alcohol voor me produceren. En wat is jouw hobby?'

Of verhaspel eens een spreekwoord:

'Waar het glas van vol is...'

'Goede wijn is nog geen bier'

'Vergisten is menselijk'

In donker oranje letters op een zwart T-shirt, met daaronder als 'handtekening' in het klein '-hobbybrouwen.nl' als een soort citaat, in geel.

Arjendv

Joepiii, de suffe kreten...

Nu kan ik ook even "los"

Brouw komt vóór de zonde...
GISTeren deed ik het nog...
Is het bier in de kan, dan is de brouwer in de ban
Asjemebrouw zeg!
of:
Discussiëren, fermenteren, hedoneren

Underdike

Ik mis nog "autolyse is larie" en "Fuck you I won't brew what you told me !"  ;D

Jacques

Losse kreten zijn leuk maar niet hetgeen waar we op zoek naar zijn.

Je moet natuurlijk wel een plaatje aanleveren voor de wedstrijd.
Anders gezegd: praatjes vullen geen plaatjes.  :)

Koen S


Oscar

Wat is eigenlijk het doel van deze kleding? Reclame voor het forum?

In de tijd dat ik de kleding heb laten maken, hadden we regelmatig ontmoetingen tussen forumleden...ONK weekenden...forum-uitjes... De hobbybrouwen dag in Oss... Ee zagen elkaar wel 2 tot 3 keer per jaar...dan is een kleding lijn wel leuk om te dragen....

Momenteel zijn er niet zoveel uitjes meer en ook weinig forummeetings... :-\

Herman

Citaat van: Oscar op 09-02-2018  20:23 uMomenteel zijn er niet zoveel uitjes meer en ook weinig forum meetings..... :-\
Tja, kwestie van iemand die zich opwerpt om iets te organiseren. Ik ben zelf meer deelnemer dan organisator, dus kijk mij maar niet aan >:D

Oscar

Citaat van: Herman op 09-02-2018  22:42 uTja, kwestie van iemand die zich opwerpt om iets te organiseren.

Dat niet zo zeer... Maar ± 10 jaar geleden was het forum meer een community. En nu iets minder, maar dat is mede het gevolg van de bierrevolutie... Niets mis mee... ;) :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 09-02-2018  20:23 uWat is eigenlijk het doel van deze kleding? Reclame voor het forum?

In de tijd dat ik de kleding heb laten maken, hadden we regelmatig ontmoetingen tussen forumleden...ONK weekenden...forum-uitjes... De hobbybrouwen dag in Oss... Ee zagen elkaar wel 2 tot 3 keer per jaar...dan is een kleding lijn wel leuk om te dragen....

Momenteel zijn er niet zoveel uitjes meer en ook weinig forummeetings... :-\

Er is een forumtreffen in aankomst. En er zijn natuurlijk nog steeds wedstrijden waar veel leden van dit forum samenkomen.
Door het dragen van het T-shirt ben je herkenbaarder als hobbybrouwer op bierfestivals. Je kunt wat makkelijker contact maken als je iemand ziet die ook het T-shirt draagt.

En je kunt het shirt ook dragen op de dagen dat je brouwt. Dan is het werkkleding. Als je het aantrekt weten je huisgenoten dat je niet meegaat winkelen...

Het doel van het T-shirt is niet veel veranderd: laten zien dat je zelf bier brouwt en dat je lid bent van dit forum.

William

Citaat van: joenedu op 07-02-2018  21:07 uAnder lettertype en de link erbij (vind ik zelf wel mooi).
De tags zijn nu in teveel kleuren, maar in één kleur oranje/geel wordt waarschijnlijk ook wel mooi (en minder druk).



Mijn favoriet tot dusver. Een mooi bierglas gevuld met de woorden waar we voor staan. Misschien iets minder woorden in de cloud hoewel het dan misschien meer gaat focussen op de woorden en de vorm van het glas er minder uitkomt. Ook staat hobbybrouwen.nl er op maar niet zo prominent frontaal. Zo'n shirt zou ik overwegen aan te trekken.

Eric v B

Misschien leuk om de print te verpersoonlijken. Hieronder zomaar een willekeurig voorbeeld  ;)


Jacques

Citaat van: William op 10-02-2018  09:16 uMijn favoriet tot dusver. Een mooi bierglas gevuld met de woorden waar we voor staan. Misschien iets minder woorden in de cloud hoewel het dan misschien meer gaat focussen op de woorden en de vorm van het glas er minder uitkomt. Ook staat hobbybrouwen.nl er op maar niet zo prominent frontaal. Zo'n shirt zou ik overwegen aan te trekken.

Er kunnen nog heel wat ontwerpen voorbij komen. Daarna maken de beheerders een keuze en vervolgens kunnen de leden stemmen. Dit ontwerp scoort tot nu toe hele hoge ogen voor de keuze van de beheerders. Maar wie weet wat er allemaal voor creatiefs nog komt.

emiel1


Knobby

Citaat van: emiel1 op 10-02-2018  14:48 uNog even 2 in elkaar geknutseld  :proost:


Die met dat waterslot is goed bedacht!

Easywoods

Citaat van: emiel1 op 10-02-2018  14:48 uNog even 2 in elkaar geknutseld  :proost:



Die is sterk!  :duimop: :duimop:

joenedu

Citaat van: emiel1 op 10-02-2018  14:48 uNog even 2 in elkaar geknutseld  :proost:



Wow, supertof!

Peterrr

Het eerste leuke ontwerp die ik zou aanschaffen...👍 ( Waterslot)


En misschien ter inspiratie. ;)
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36033.msg544699.html#msg544699

Onder aan de pagina.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.