Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Steeping van donkere mouten  (gelezen 474 keer)

Offline lier

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwerij brouwkip
Steeping van donkere mouten
« Gepost op: 05-02-2018 20:04 u »
Op buitenlandse fora zie ik steeds vaker de term steeping hot of cold voorbijkomen voor de donkere mouten.
Redenen die ervoor gegeven worden is een extractbrouwsel moutiger maken ok voor de meesten van ons niet echt interessant  maar ook dat de zeer donkere mouten de pH sterk kunnen verlagen tijdens het magisch proces.

Dat laatste is natuurlijk wel een interessant gegeven, ik lees het bovendien ook terug in 'modern home brew recipes'.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of is het hele gegeven bij volmout brouwen niet interessant?

Ik ben van plan de export porter 1750 van Kees na te brouwen of een variant er op in elk geval en daar zitten behoorlijk wat donkere mouten in

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
Re: steeping van donkere mouten
« Reactie #1 Gepost op: 05-02-2018 22:49 u »
Ik heb de koude variant onlangs gebruikt voor een Irish dry stout (guinnesskloon). Mijn gedachte was, veel kleur uit de geroosterde gerst te krijgen en minder van de gebrande smaak. Dit heeft wat mij betreft heel goed uitgepakt.

Ik heb 2x de normaal voor het recept benodigde geroosterde gerst gebruikt, en in 2x de hoeveelheid koud water 24 uur laten staan. Af en toe voorzichtig omroeren. Daarna uit laten lekken op een RVS keukenzeef. Let wel op: dit goedje vlekt als de hel!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Steeping van donkere mouten
« Reactie #2 Gepost op: 05-02-2018 22:53 u »
Als je brouwt met mout is steeping niet nodig. Je kunt de donkere mouten mee maischen.
Iets anders is het als je een donkere kleur wilt zonder veel smaak. Je kunt dat een koude extractie maken van donkere mout en die later toevoegen. [Terwijl ik mijn reactie aan het typen was heeft BrouwMark een soortgelijke reactie geplaatst.]

Het brouwen met moutextract wordt hier in Nederland en BelgiŽ weinig gedaan omdat moutextract erg prijzig is.
Als je ongehopt moutextract gebruikt moet je koken met hop en het gehopte moutextract filteren en afkoelen. Het verschil in benodigde apparatuur is dan heel klein ten opzichte van het brouwen met mout. Mout is dus goedkoper en er zijn veel meer verschillende moutsoorten beschikbaar. Dat maakt dat je veel meer mogelijkheden hebt om een bier helemaal naar je hand te zetten. Ook omdat je dan de vergistbaarheid van je extract nog wat kan sturen via je maischschema. Moutextract is immers per definitie een halfproduct waarop je weinig invloed hebt.

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
Re: Steeping van donkere mouten
« Reactie #3 Gepost op: 06-02-2018 09:34 u »
Bedankt voor de reacties.

De mout gaat erin voor de smaak dus ik zal ze gewoon bij het maischen toevoegen.

Tags: