2 verschillende soorten gist

Gestart door Jaap W, 05-02-2018 16:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jaap W

Hallo medebrouwers.
Ik heb een vraag en wel de volgende;
kun je 2 verschillende soorten gist gebruiken in 1 batch (net zoals je ook meerdere soorten hop in 1 batch kunt gebruiken) of gaat er dan iets mis en zo ja wat zou er dan mis kunnen gaan. :weetniet: :denken:

joenedu

Het kan wel, ik heb wel eens T-58 en US-05 tegelijk gebruikt. Lekker bier geworden.

BrouwMark

Gaat prima. Bijvoorbeeld één gist omdat die een interessant smaakprofiel heeft, en een tweede voor een hogere vergistingsgraad. Zo gebruik ik wel eens us-05 en s-33 samen.

Hay

Ja inderdaad kan prima.
Heb laatst een tripel met m-31 en t-58 vergist en is heel erg lekker geworden.
De 31 voor het doorgisten en de 58 voor de heerlijke kruidige smaak.

Jaap W

Oke, bedankt voor de reacties. Ga ik dat eens proberen.  :biersmile: Ik gebruik nu voor de hoofdvergisting de SafAle BE 256 Abbey. Die zorgt voor een vrij heftige vergisting en gist ook vrij ver door. Dus nog even een andere gist erbij zoeken. Ik zag bij jullie reacties wel een paar soorten staan.  :proost: Ik heb zelf nog een zakje aromatische korrelgist voor WIJN er liggen, maar ik weet niet of dat zo'n goed idee is om die erbij te gooien.  :weetniet:

brouwerwaldonk

Een wijngist is gemaakt om fructose en sucrose te vergisten en zal het heel moeilijk hebben met maltose en zeker met maltotriose die laatste kan wijngist niet vergisten.

Jeukstaardt

Kwam laatst een filmpje tegen met zelfs 3 biergisten in 1 batch.




jaapz

Zo ver ik weet waren vroeger bijna alle gistculturen blends van verschillende soorten gist, voordat men wetenschappelijk onderzoek ging doen naar gistcellen en er monoculturen van ging kweken. Van wat ik hier en daar op het internet tegen kom zijn er ook nogsteeds brouwerijen die zelf een blendcultuur houden.

Hai

Ben wel benieuwd in hoeverre de ene gist de andere weg concureert.
Is het handig? ??? om op verschillende tijdstippen de verschillende gisttype toe te voegen.

seed7

Je kunt probleemloos meerdere gisten gebruiken, Windsor+Nottingham is een bekende combinatie. Als het allemaal Sacch. is gewoon tegelijk aan het wort toevoegen.

Citaat van: Hai op 06-02-2018  14:50 uBen wel benieuwd in hoeverre de ene gist de andere weggeconcurreerd.
Is het handig????? om op verschillende tijdstippen de verschillende gisttype toe te voegen.

Bij meerder Sacch voeg je gewoon alles tegelijk toe, waar je mee kunt spelen is de verhouding van gisten en daar me gepaard de mate waarin bepaalde gist wel of niet diep uit gist.

Een ander verhaal wordt het als je niet Sacch. gisten wilt gebruiken. Brett is een bekende en die geef je in kleine hoeveelheid mee in de hoofdgisting of in kleine hoeveelheid als een gist voor tweede gisting, als dan niet op fles.

Maar je kunt nog verder gaan, er is een hele reeks aan gisten die alleen maar simpele suikers lust en allerhande rare stofjes maken die vervolgens weer door Sacch. in andere stofjes worden omgezet. Dit kan bijvoorbeeld extra fruitigheid opleveren, dan nog een Brettje om het af te maken.

Dit sequentieel inocculeren is iets dat veel in de wijnwereld wordt gedaan waar men de opeenvolging van gisten bij een natuurlijke gisting wil nabootsen. Ook binnen de bierwereld begint dit op kleine schaal door te dringen. Er wordt dan met name veel naar de natuurlijke opeenvolging van gisten in Lambiek gekeken.

Als je alleen Sacch gebruikt en de blend steeds hergebruikt zal er een verschuiving van de balans tussen de stammen optreden, maar er zal een smaakverschil blijven tov elk van de gisten solo. De diverse laboratoria hebben de meerstammige gisten van diverse brouwerijen (denk aan Dupont) helemaal uit elkaar getrokken en bieden elk apart aan. Een mengsel van stammen is natuurlijker dan monocultuur en als je een gist heel veel hergebruikt zul je mettertijd een splitsing in meerdere stammen zien optreden.

Een goede keuze van gisten lever meer complexiteit op. White Labs heet/had regelmatig een bier met 99 stammen op de tap....

Ingo


Jeukstaardt

Citaat van: seed7 op 06-02-2018  15:42 uJe kunt probleemloos meerdere gisten gebruiken, Windsor+Nottingham is een bekende combinatie.

S-33 met US-05. Gebruikt Adrie in zijn boek voor een Duvel kloon.

seed7

T-58 & WB-06,
Brewferme Blanche & WB-06,
Westmalle & Chimay (& Orval),
W34/70 & S04/Nottingham, niet te warm ~18°C, Biere de Garde, heeft wel wat tijd nodig om eventueel zwavel kwijt te raken, beetje hoort er wel in.

Ingo

Brambo

Us-05 en M-42 puur uit noodzaak. Op de brouwdag vastgesteld dat ik maar 1 zakje van elk meer had, dan maar geblend. Lekker bier geworden!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.