Bier smaakt te veel naar citroen en is te zuur

Gestart door Rooster, 05-02-2018 13:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rooster

Ik heb 24 liter Weizen bier gebrouwen en om de pH omlaag te brengen heb ik citroenzuur en wat citroensap gebruikt uit zo'n geel flesje.
Nu heb ik het bier geproefd na de hoofdvergisting maar vind ik de smaak te veel citroen smaak en wat zuur.
Wat kan ik nu het beste doen om de smaak minder zuur te maken?
Is suiker toevoegen nu een optie? Zo ja als ik suiker toevoeg moet ik dan met het bottelen wachten tot de dichtheid weer is gedaald?

Kortom mijn bier smaakt te veel naar citroen en is te zuur, hoe past ik dat aan?

BrouwMark

Als je het aan wilt zoeten, moet je een onvergistbare suiker toevoegen, zoals melksuiker. Anders krijg je alleen maar meer alcohol en een dunner bier.

Rooster

Dank voor je antwoord.

Zou een zoetstof zoals stevia ook een optie zijn? 
Melksuiker is niet wat ik op korte termijn voorhanden heb namelijk.

BrouwMark

Dat zou kunnen, dat vergist ook niet. Of het lekker is, weet ik niet. Ik zou dit even proefondervindelijk doen in een glas, kijken welke hoeveelheid voor je werkt. Dan uitrekenen wat je voor je hele batch nodig hebt, en met de bottelsuiker toevoegen als je gaat bottelen.

Rooster

Zou het dan ook nog een idee zijn of het bier aan te zoeten met limonade siroop? 
Hij is nog toch al niet lekker, mogelijk kan ik dan de vrouw nog blij maken 8)

Heeft hier iemand ervaring mee. Zo ja welke siroop heb je gebruikt  (zonder vergistbare suikers?)

ciesvandekwis

Stevia kan, lactose kan, sorbitol ook (mijn voorkeur), maar altijd even voordoseren in bvb een litertje tot je de smaak ok vindt en dan omrekenen naar het geheel, zie:

https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/suikers/niet-vergistbare-suikers-bijzoeten

Serge VL

Sucralose zoetjes van bij albert heijn doen de truc, smaken als suiker en zijn onvergistbaar en stabiel in bier. Werken perfect en als je het niet zegt weet niemand dat het artificieel gezoet is  ;)
https://www.ah.nl/producten/product/wi213916/ah-sucralose-zoetjes
Stevia is trouwens niet stabiel in bier.

CeesM

Bij de ALDI hebben ze vloeibaar zoetstof. Dan hoef je het niet op te lossen met extra water dat je bier verdunt.

Rooster

Oké goede tips allemaal.
 
Bedankt allemaal voor je reactie.
 

Robert1968

Citaat van: BrouwMark op 05-02-2018  13:37 uAls je het aan wilt zoeten, moet je een onvergistbare suiker toevoegen, zoals melksuiker. Anders krijg je alleen maar meer alcohol en een dunner bier.
Waarom zou je door meer alcohol een dunner bier krijgen? Dat geldt alleen als je (vooraf) een deel van de mout door suiker vervangt.
Mijn ervaring is dat de toevoeging van zoetstof het bier uiteindelijk niet ten goede komt. Het camoufleert iets het zure, maar lekker wordt het niet.

BrouwMark

Je hebt gelijk. In mijn gedachten was het suiker oplossen in water en toevoegen, maar dat hoeft natuurlijk niet...

Ronnie

Citaat van: ciesvandekwis op 05-02-2018  16:08 uStevia kan, lactose kan, sorbitol ook (mijn voorkeur), maar altijd even voordoseren in bvb een litertje tot je de smaak ok vindt en dan omrekenen naar het geheel

Sobitol heft het voordeel boven de rest dat het ook body geeft aan het bier. Lactose  ook maar heeft een smaakje vind ik

Basje42

In het vervolg misschien beter melkzuur gebruiken, daar heb je niet zoveel van nodig.

Jacques

Citaat van: Basje42 op 06-02-2018  11:53 uIn het vervolg misschien beter melkzuur gebruiken, daar heb je niet zoveel van nodig.

Of alleen kristallijne citroenzuur. Mijn vermoeden is dat bij zo'n geel flesje ook aromastoffen zitten.

Overigens wordt zowel citroenzuur als melkzuur bij elke vergisting aangemaakt.
Zie ook het volgende interessante artikel over organische zuren in bier en de invloed die de zuren hebben op de pH. Ook mooi om te zien dat je in een geroerde starter je veel meer zuurontwikkeling hebt. Maar ook dat de gebruikte mout uitmaakt.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2050-0416.1974.tb06797.x/epdf

brouwerwaldonk

Citaat van: Serge VL op 05-02-2018  19:55 uStevia is trouwens niet stabiel in bier.
Hoezo, het zuivere stevia poeder op zich is toch stabiel waarom dan niet meer in bier?

Erwin Warners

Vraag me af of je bier er beter van wordt. De citroensmaak zal niet afnemen denk ik. Verder lijkt het me toch zo dat suiker of zoetstof niet neutraliseert en dus de pH zelfde blijft. Volgens mij moet je voor het zuur te neutraliseren een base toevoegen, zou alleen zo even geen geschikt stofje kunnen noemen. Echter lijkt me dat ook weer niet goed voor je bier want wanneer er een base bij een zuur komt ontstaan er weer zouten en water. Beste is denk ik niks doen en afwachten.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 07-02-2018  18:26 uVraag me af of je bier er beter van wordt. De citroensmaak zal niet afnemen denk ik. Verder lijkt het me toch zo dat suiker of zoetstof niet neutraliseert en dus de pH zelfde blijft. Volgens mij moet je voor het zuur te neutraliseren een base toevoegen, zou alleen zo even geen geschikt stofje kunnen noemen. Echter lijkt me dat ook weer niet goed voor je bier want wanneer er een base bij een zuur komt ontstaan er weer zouten en water. Beste is denk ik niks doen en afwachten.

Ontzuren kan met calciumcarbonaat of natriumwaterstofcarbonaat, ook bekend als zuiveringszout. De invloed van deze zouten op de smaak van je bier is vrij beperkt.

Maar voor je dit doet is het handig om eerst de pH te bepalen van het bier. Misschien kent de topicstarter iemand die hem daarmee kan helpen.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 07-02-2018  20:51 uOntzuren kan met calciumcarbonaat of natriumwaterstofcarbonaat, ook bekend als zuiveringszout. De invloed van deze zouten op de smaak van je bier is vrij beperkt.

Maar voor je dit doet is het handig om eerst de pH te bepalen van het bier. Misschien kent de topicstarter iemand die hem daarmee kan helpen.
Dat is wel een goeie dit zijn beide zouten die op hun manier ook weer een reactie aan zullen gaan met het zuur.
Wordt ook wel voor wijn gebruikt geloof ik.
Verder voor het bepalen even een lakmoes stripje gebruiken, die zijn op veel plaatsen wel verkrijgbaar en kosten bijna niks.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 07-02-2018  21:19 uDat is wel een goeie dit zijn beide zouten die op hun manier ook weer een reactie aan zullen gaan met het zuur.
Wordt ook wel voor wijn gebruikt geloof ik.

Deze zouten worden zowel bij wijn als bier gebruikt.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat bij gebruik van veel donkere mouten de pH te laag is tijdens het maischen. Ook dan kun je genoemde zouten gebruiken.

ashaworunner

Citaat van: Serge VL op 05-02-2018  19:55 uSucralose zoetjes van bij albert heijn doen de truc, smaken als suiker en zijn onvergistbaar en stabiel in bier. Werken perfect en als je het niet zegt weet niemand dat het artificieel gezoet is  ;)
https://www.ah.nl/producten/product/wi213916/ah-sucralose-zoetjes
Stevia is trouwens niet stabiel in bier.
Zit daar niet meer dan 80% lactose in?

Ik zoek 100% sucralose... tot hiertoe enkel in Nederland gevonden... met verzending kom ik op € 18 voor 100 g...

Kan dit goedkoper... en waar?

Jacques

Citaat van: ashaworunner op 28-06-2018  10:29 uIk zoek 100% sucralose... tot hiertoe enkel in Nederland gevonden... met verzending kom ik op € 18 voor 100 g...

Kan dit goedkoper... en waar?


Zie hier.

ashaworunner

Citaat van: Jacques op 28-06-2018  22:22 uZie hier.
Die heb ik dus besteld... 2 verpakkingen van 50 g bleken goedkoper uit te komen...
Die van canderel bevat nog maltodextrine...
 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.