Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hop spider 300 of 800 micron  (gelezen 2482 keer)

Offline Jukkie

• Senior lid
  • Land: nl
  • dol op leven in de brouwerij
Hop spider 300 of 800 micron
« Gepost op: 05-02-2018 09:48 u »
Ik wil een hopspider aanschaffen. Ik heb een model van 300 en een model van 800 micron op het oog. De 800 is een stuk duurder.
Is er een kwaliteitswverschil? Of een toepassingsverschil? Ik gebruik vooral hopbloemen.  Doet de ene of de andere versie ook nog iets met filteren van meegekookte kruiden?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ventus

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: hop spider 300 of 800 micron
« Reactie #1 Gepost op: 05-02-2018 10:26 u »
Vreemd dat 800 micron duurder is, dat zijn namelijk nog best flinke openingen voor een filter (ongeveer keukenzeef weefsel).
Ik zou als je het kan vinden voor een 400 micron gaan, 300 kan zeker bij gebruik van pellets heel snel dicht slaan.

Gr.
Floris

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #2 Gepost op: 05-02-2018 11:43 u »
Ik heb ook een 300 micron variant. Op zich werkt het wel, maar inderdaad met pellets kan het wel eens wat lastiger zijn.
Gisteren een IPA gebrouwen met in totaal 200 g. pellets in de spider bij het koken en dat is toch wel wat vol.
Gewoonlijk gebruik ik bloemen dus hoe het werkt daarmee kan ik nog niet zeggen.

Online Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #3 Gepost op: 05-02-2018 12:45 u »
Ik heb deze 400 micron hopspider 28-1 's-avonds besteld op Aliexpress en hij kwam net al binnen. Met een diameter van 10 cm en een hoogte van 2 5cm. 400 micron schijnt een mooi formaat te zijn voor het gebruik van pellets

304 Stainless Steel Hop Spider Strainer Homebrew Beer Pellet Hop Filter 100x255mm 400 Micron Filtering for Brew Kettle
 http://s.aliexpress.com/iUNZ7Rj6?fromSns=Tapatalk
(from AliExpress Android)

Online Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 05-02-2018 12:49 u »
Om op je vraag terug te komen. 800 micron is behoorlijk grof. In combinatie met bloemen werkt dat wel denk ik. 300 micron is uiteraard een stuk fijner en dat schijnt voor gebruik van pellets soms wat te verstoppen. Voor bloemen zal 300 micron ook wel werken denk ik. Ik zou voor een 400 micron variant gaan, dan kun je ook de optie voor pellets open houden.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 05-02-2018 15:21 u »
Ik heb laatst een hopspider bij Brouwmarkt gekocht en volgens mij is die 300.
Normaal gebruik ik alleen bloemen en dan gebruik ik hem niet.
Voorlaatste brouwsel waren er alleen hopkorrels te krijgen van de ekg en heb ik de spider gebruikt en werkte prima met korrels.
Met bloemen vond ik het niks.

Offline Jukkie

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 05-02-2018 15:52 u »
Met bloemen vond ik het niks.
Waarom werkte het met bloemen niet?

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #7 Gepost op: 05-02-2018 16:03 u »

Offline Jukkie

• Senior lid

Offline Arjendv

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 05-02-2018 16:27 u »
Om op je vraag terug te komen. 800 micron is behoorlijk grof. In combinatie met bloemen werkt dat wel denk ik. 300 micron is uiteraard een stuk fijner en dat schijnt voor gebruik van pellets soms wat te verstoppen. Voor bloemen zal 300 micron ook wel werken denk ik. Ik zou voor een 400 micron variant gaan, dan kun je ook de optie voor pellets open houden.

Tja, als bij 300 micron pellets de zaak verstoppen, dan heeft een grotere maaswijdte hetzelfde effect als wanneer je de pellets naast de hopspider stort.

Overigens is het maar de vraag of er bij een verstopping geen smaakafgifte meer is.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 05-02-2018 17:17 u »
Waarom werkte het met bloemen niet?
Er zat redelijk wat hop in dat recept en ik had het idee dat het niet goed meekookte.
En met bloemen heb ik sowieso geen last met filteren dus ook niet nodig.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging

Offline Pieter1954

• Junior lid
  • **
  • Jullie zijn mijn informatiebron

Online Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 09-04-2018 08:07 u »
Ik heb deze 400 micron hopspider 28-1 's-avonds besteld op Aliexpress en hij kwam net al binnen. Met een diameter van 10 cm en een hoogte van 2 5cm. 400 micron schijnt een mooi formaat te zijn voor het gebruik van pellets

304 Stainless Steel Hop Spider Strainer Homebrew Beer Pellet Hop Filter 100x255mm 400 Micron Filtering for Brew Kettle
 http://s.aliexpress.com/iUNZ7Rj6?fromSns=Tapatalk
(from AliExpress Android)

Ik heb gisteren voor het eerst mijn nieuwe 400 micron hopspider gebruikt i.c.m. pellets en dat werkte perfect.

Offline snowdog2006

• Vol lid
  • Land: 00
Re: Hop spider 300 of 800 micron
« Reactie #14 Gepost op: 09-04-2018 10:30 u »
Goed te weten Sander. Ik twijfel ook om zo'n hopsider te kopen voor

- koken van pellets (er komt dus geen hopgruis doorheen?)

- filter voor dryhoppen (ik dacht als ik deze in mijn bottelvat zet en dan overhevel met de slang einde in deze hopspider dan blijven de hopdeeltjes er mooi in achter zitten)

Denk je dat dit dus goed werkt vooral bovenstaande (vooral het 2e punt)?

Offline Silky

• Boven 10 berichten
  • *
  • Water wordt pas lekker bij de brouwer!
« Reactie #15 Gepost op: 09-04-2018 17:39 u »
Ik gebruik de 800 micron Hopspider van MJ in mijn Grainfather bij het brouwen en tevens voor het uitfilteren van hopdeeltjes bij het overhevelen van koud gehopt jongbier naar het bottelvat. Werkt prima. Ik werk wel uitsluitend met bloemen, nooit met pellets...

:degroeten:

Online Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 11-04-2018 07:59 u »
Goed te weten Sander. Ik twijfel ook om zo'n hopsider te kopen voor

- koken van pellets (er komt dus geen hopgruis doorheen?)

Nee, er kwam bij mij geen hopgruis doorheen of zo weinig dat het mij niet opviel.

- filter voor dryhoppen (ik dacht als ik deze in mijn bottelvat zet en dan overhevel met de slang einde in deze hopspider dan blijven de hopdeeltjes er mooi in achter zitten)

Denk je dat dit dus goed werkt vooral bovenstaande (vooral het 2e punt)?

Ja, dat denk ik wel. Ik heb hem zelf ook gebruikt om de retourslang in te hangen bij het rondpompen (ik gebruik een platenkoeler) tijdens het koelen naar 80°c en daarna bij de whirpool hopgifte. Zo pak ik mogelijk ook nog wat extra hopsmaak mee en filter ik er mogelijk nog wat eiwitten of andere deeltjes uit.

Offline snowdog2006

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #17 Gepost op: 13-04-2018 11:56 u »
Bedankt voor het antwoord Sander!

Overigens, ervaar jij een beter extractie van bitterstoffen (en aroma) met zo'n type RVS hopspider dan met de 'simpele' hopkookzakjes die je bij de brouwwinkel hebt?

Online Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 13-04-2018 18:01 u »
Bedankt voor het antwoord Sander!

Overiens, ervaar jij een beter extractie van bitterstoffen (en aroma) met zo'n type RVS hopspider dan met de 'simpele' hopkookzakjes die je bij de brouwwinkel hebt?

Graag gedaan! Ik heb nooit de standaard hopzakjes gebruikt. Ik ben begonnen met brouwen in een grote weckpan i.c.m. een JAVAL hevelfilter, toen gooide ik de hop gewoon los in de pan.

Daarna ben ik gaan brouwen in een zelfbouw RIMS setup. Vanaf toen heb ik een zelfbouw hopspider i.c.m. kaasdoek gebruikt en sinds kort dus de RVS hopspider. Ik heb geen verschil in extractie opgemerkt, maar ik vraag mij af, of dat mij überhaupt opgevallen zou zijn, als er wel verschil was.

De RVS versie werkt wel veel prettiger.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #19 Gepost op: 13-04-2018 22:42 u »
Vandaag een 400 micron van Ali voor het eerst gebruikt en ik vind het geen succes.
Ik gebruikte de Easybrew30 en die was gevuld tot 20 L.
De hoppellets kwamen niet geheel onder “water” te staan vanwege de hoogte van de spider... hij moet érgens aan hangen maar als het waterlevel te laag is wordt het een probleem.
Ik heb er maar af en toe wat wort ingegoten.
Verder liet het wel behoorlijk wat door de mazen.
Leuk voor in een 20 L pannetje maar niet voor een brouwmachine.
Terug naar de hopzakjes.

Offline Silky

• Boven 10 berichten
  • *
  • Water wordt pas lekker bij de brouwer!
« Reactie #20 Gepost op: 14-04-2018 16:22 u »
Vandaag een 400 micron van Ali voor het eerst gebruikt en ik vind het geen succes.
Ik gebruikte de Easybrew30 en die was gevuld tot 20 L.
De hoppellets kwamen niet geheel onder “water” te staan vanwege de hoogte van de spider... hij moet érgens aan hangen maar als het waterlevel te laag is wordt het een probleem.
Ik heb er maar af en toe wat wort ingegoten.
Verder liet het wel behoorlijk wat door de mazen.
Leuk voor in een 20 L pannetje maar niet voor een brouwmachine.
Terug naar de hopzakjes.

De positie van de Hopspider in je brouwketel kan eenvoudig worden aangepast, bijvoorbeeld door gebruik te maken van haakjes zoals afgebeeld op de foto. Deze zijn voor weinig geld te vinden in de meeste Doe-Het-Zelf zaken...   :degroeten:

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #21 Gepost op: 14-04-2018 16:30 u »
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/16de9b5a6de71e47ddff222cd0e21bcd.jpeg

De positie van de Hopspider in je brouwketel kan eenvoudig worden aangepast, bijvoorbeeld door gebruik te maken van haakjes zoals afgebeeld op de foto. Deze zijn voor weinig geld te vinden in de meeste Doe-Het-Zelf zaken...   :degroeten:

Goede opmerking.
Of je buigt uit een stukje koper ff een steuntje.
Als ik ergens tegen aanloop pak ik een stukje gestripte elektro draad dat ik in vorm buig. Is met weinig kracht makkelijk te vervormen.
Bv temperatuurmeter tijdens koelen hangen

Online Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #22 Gepost op: 15-04-2018 05:55 u »
Ik gebruik ook installatie draad voor van alles en nog wat, meestal om iets semi-permanent op te hangen of bevestigen inderdaad

Tags: