Teveel body en nu? #beginner

Gestart door bertjan, 04-02-2018 19:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bertjan

Probleem is zeer zeker uit de wereld geholpen. Heb niet verdund. Na iets meer als 2 weken gebotteld met een paar dagen vast SG van iets meer als 1020 (met de welbekende dobber) Was na een dag of 3 het stroperige al bijna kwijt. Gebotteld met 6 gram per liter. Smaakte al heel anders en ben benieuwd hoe het is na het rijpen. Inmiddels ook een blonde gebrouwen en die was ook wat stroperig in het gistvat.

Kan iemand mij misschien uitleggen of het kan kloppen dat ik dit met blikbrouwen nooit zo heb ervaren en als dit wel klopt hoe dit dan kan?

HansSchwirtz

Citaat van: bertjan op 28-02-2018  17:47 u15 minuten op 62 graden
35 minuten op 72 graden

Je maischschema lijkt vooral alfa-amylase te benadrukken (bij 72oC), wat moeilijker vergistbare suikers oplevert, zeker als je wat overshoot hebt en op een nog hogere temperatuur maischt. Het geeft zeker een vollere body en mogelijk ook een wat stroperiger mondgevoel voordat het volledig uitvergist is, omdat er nog veel onvergiste moeilijk vergistbare suikers in zit. In de regel zie ik recepten met maischtemperaturen met lagere alfa-amylase temperaturen.

Google op "Enzyme Activity in a 1 Hour Mash" en je vind een hele interessante grafiek.

Jacques

Citaat van: HansSchwirtz op 28-02-2018  21:58 uJe maischschema lijkt vooral alfa-amylase te benadrukken (bij 72oC), wat moeilijker vergistbare suikers oplevert, zeker als je wat overshoot hebt en op een nog hogere temperatuur maischt. Het geeft zeker een vollere body en mogelijk ook een wat stroperiger mondgevoel voordat het volledig uitvergist is, omdat er nog veel onvergiste moeilijk vergistbare suikers in zit. In de regel zie ik recepten met maischtemperaturen met lagere alfa-amylase temperaturen.

Google op "Enzyme Activity in a 1 Hour Mash" en je vind een hele interessante grafiek.

Waar haal je het aangehaalde maischschema vandaan? Is het bericht van bertjan aangepast?

Het vermelde schema
15 minuten op 62 graden
35 minuten op 72 graden
levert veel onvergistbare suikers op.
Een dergelijk schema is zeer ongebruikelijk.

Door de tijden om te draaien bij de genoemde maischtemperaturen krijg je een veel betere vergistingsgraad.

HansSchwirtz

Citaat van: Jacques op 28-02-2018  22:27 uWaar haal je het aangehaalde maischschema vandaan? Is het bericht van bertjan aangepast?

Maischschema stond in bertjan's "Reactie #7 Gepost op: 04-02-2018 20:49 u"

Niels B.

Citaat van: bertjan op 28-02-2018  17:47 uProbleem is zeer zeker uit de wereld geholpen. Heb niet verdund. Na iets meer als 2 weken gebotteld met een paar dagen vast SG van iets meer als 1020 (met de welbekende dobber) Was na een dag of 3 het stroperige al bijna kwijt. Gebotteld met 6 gram per liter. Smaakte al heel anders en ben benieuwd hoe het is na het rijpen. Inmiddels ook een blonde gebrouwen en die was ook wat stroperig in het gistvat.

Kan iemand mij misschien uitleggen of het kan kloppen dat ik dit met blikbrouwen nooit zo heb ervaren en als dit wel klopt hoe dit dan kan?

Kan het zijn dat je blikken voornamelijk voor lager alcohol percentage bieren waren? Een bier wat 8.5% hoopt te worden voelt altijd dikker aan voor de vergisting dan een bier wat 5% gaat worden. Er zitten meer suikers in.
Probeer maar eens 40 gram suiker in een kop thee op te lossen, en dan 25 gram, dan merk je ongeveer hetzelfde verschil!

bertjan

Mmaischschema was inderdaad 15 minuten op 62 en 35 op 72. Restsuikers waren zeer zeker de bedoeling dus vandaar dat ik in BrouwHulp heb gekozen voor een maischschema met volle body. Probleem was in deze dat ik het stroperige mondgevoel bij blikbrouwen nooit als dusdanig had gemerkt. (Laatste blikbrouwsel zat op zon 8.5%) Dus ik had iets wat ik niet kon plaatsen. Zo is deze vraag ontstaan. Alle reacties hebben me zeer zeker geholpen en aan het denken gezet. Heb inmiddels al geproefd (ja ik weet het geduld maar ik kon het niet laten) Niet geworden wat ik voor ogen had maar verrassend genoeg wel erg lekker en een goede basis om mee door te experimenteren. Heb nu dus ook geleerd dat afwijkingen van de verwachting niet per se slecht hoeven te zijn en in paniek raken is zeker niet nodig...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.