Teveel body en nu? #beginner

Gestart door bertjan, 04-02-2018 19:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bertjan

Hallo allemaal. Inmiddels lees ik al een tijdje mee hier maar inmiddels heb ik ook een vraag. Gisteren heb ik voor het eerst volmout gebrouwen. Liefst wilde ik veel leren dus gewoon proberen leek mij. Viel op zich niet tegen maar merk dat mijn bier veel te veel body gaat krijgen... Is dit nog op te lossen door bijvoorbeeld te verdunnen? Ik zit iets boven mijn gewenst soortelijk gewicht en zit qua liters iets onder mijn gewenste volume. Alvast bedankt (en inderdaad ik kwam er via de zoekfunctie en wiki nog niet uit)

Neetje

Misschien eerst eens proeven na vergisting, hergisting enz. over enkele weken.

Dirtbag

Wat is je recept? Bedenk ook dat tijdens de vergisting het geheel nog dunner wordt.  Water toevoegen kan tot het moment dat je in de fles doet. Er uit halen ijs wat moeilijker.

db

mbroek

Wat is iets. Als het echt iets is dan gewoon zo laten, dan is het ietsje minder ietsje sterker bier.  :proost:

Oscar

Citaat van: bertjan op 04-02-2018  19:54 umaar merk dat mijn bier veel te veel body gaat krijgen...

Hoe merk je dat dan? Is je bier al klaar met vergisten? Is het al gebotteld? Zo niet, dan kun je daar nog niets over zeggen. En te veel body? Dat kan niet eens... :brouwen: ;)

Jeukstaardt

En nu niks :D

Eerst laten vergisten, bottelen, hergisten en dan maar eens proeven. Dan je proces nog eens doorlopen en kijken waar je wat hebt laten liggen of waar je kunt verbeteren. Voor je het weet ben je 10 brouwsels verder en heb je het een beetje onder controle... hoop je.
Ik heb vandaag gebrouwen en leer nog steeds weer dingetjes bij.

Jacques

Citaat van: bertjan op 04-02-2018  19:54 uHallo allemaal. Inmiddels lees ik al een tijdje mee hier maar inmiddels heb ik ook een vraag. Gisteren heb ik voor het eerst volmout gebrouwen. Liefst wilde ik veel leren dus gewoon proberen leek mij. Viel op zich niet tegen maar merk dat mijn bier veel te veel body gaat krijgen... Is dit nog op te lossen door bijvoorbeeld te verdunnen? Ik zit iets boven mijn gewenst soortelijk gewicht en zit qua liters iets onder mijn gewenste volume. Alvast bedankt (en inderdaad ik kwam er via de zoekfunctie en wiki nog niet uit)

Ik denk dat je bedoeld dat het wort veel zwaarder is geworden dan bedoeld. Dit komt vaker voor en is een gevolg dat je of te weinig maischwater of te weinig spoelwater gebruikt hebt of een combinatie daarvan.
Je lost dit heel simpel op dat water toe te voegen.

Citaat van: Oscar op 04-02-2018  20:09 uEn te veel body? Dat kan niet eens... :brouwen: ;)

Te veel body kan wel degelijk. Sommige zware Duitse bieren hadden daar in het verleden last van. Die moest je gewoon wegkauwen. Tegenwoordig kom je dat minder vaak tegen en zijn ook de zware Duitse bieren beter doordrinkbaar.

bertjan

De conclusie van te veel body heb ik getrokken aangezien wat ik inmiddels uit het gistvat aftap vergelijkbaar is met hoestdrank. Door de zoetigheid kan ik wel heen kijken maar het heeft een ontzettend stroperig mondgevoel. Heb wel eerder gebrouwen en ook wel iets zwaardere biertjes maar dit is nieuw voor mij vandaar mijn vraag. Recept zal ik morgen ff kijken of ik die online kan knallen want zit nu via mijn telefoon op het forum.

Kwam uit mijn hoofd neer op het volgende:
1.67 kg pilsmout
1.2 kg munichmout
0.75 kg tarwemout
0.25 kg aroma100
0.25 kg special b
0.3 kg kandijsiroop 225 EBC
13 liter maischwater
6 liter spoelwater
nu 10 liter in het gistvat
15 minuten op 62 graden
35 minuten op 72 graden
35 gram Hallertau herzbrucker 2.2% 75 minuten
10 gram Hallertau herzbrucker 2.2% 20 minuten
10 gram crystal 2.5% 10 minuten

Filteren ging prima en het bittertje klopt voor mijn gevoel wel.
Alleen het mondgevoel is vervelend dik.

bertjan

Overigens met BrouwHulp berekend maar merk ik dat ik ook met dit programma om moet leren gaan. Kom er niet altijd makkelijk achter waarom iets niet klopt.

bertjan

Oh ja en ik kwam uit op een SG van 1090.

Jacques

Citaat van: bertjan op 04-02-2018  20:49 uAlleen het mondgevoel is vervelend dik.

Na de vergisting wordt dat een heel stuk minder.
Welke gist heb je gebruikt? Dat maakt namelijk veel uit voor de vergistingsgraad die je gaat halen.

GerritT

Citaat van: bertjan op 04-02-2018  21:25 uOh ja en ik kwam uit op een SG van 1090.

Je extract zal niet volledig vergisten, maar als je uiteindelijk uitkomt op 1020 zit je rond de 9%. Had je dit ook in gedachten?

bertjan

Heb netjes een giststarter gemaakt met de Wyeast 3522 vanwege het kruidige karakter.

bertjan

Had zo'n 8.5 liter in gedachten. Had ook iets meer volume in mijn gistvat verwacht. Nu had ik het eerst over verdunnen maar mocht ik er na de hoofdvergisting nog niet tevreden over zijn... is dan een oplossing van kristalsuiker een idee? Aangezien ik overal lees dat een percentage suiker de doordrinkbaarheid verhoogt...

Jacques

Citaat van: bertjan op 04-02-2018  22:16 uHad zo'n 8.5 liter in gedachten. Had ook iets meer volume in mijn gistvat verwacht. Nu had ik het eerst over verdunnen maar mocht ik er na de hoofdvergisting nog niet tevreden over zijn... is dan een oplossing van kristalsuiker een idee? Aangezien ik overal lees dat een percentage suiker de doordrinkbaarheid verhoogt...

Het idee van een betere dordrinkbaarheid is dat je een gedeelte van de mout vervangt door suiker. Door nu nog suiker toe te voegen wordt je bier nog zwaarder.


Op voorwaarde dat de starter groot genoeg was gaat het allemaal goed komen. Geduld, geduld en geduld...

bertjan

Sorry correctie had 8.5% in gedachten maar heb iets minder liters in mijn vat dan gepland.

Jacques

Citaat van: bertjan op 04-02-2018  22:21 uSorry correctie had 8.5% in gedachten maar heb iets minder liters in mijn vat dan gepland.

Dat is dus de voornaamste reden waarom je een zwaarder bier hebt gekregen dan je gedacht had.

bertjan

Kan ik daaruit concluderen dat zwaarder qua soortelijk gewicht altijd samenhangt met een stroperiger mondgevoel?

Jacques

Citaat van: bertjan op 04-02-2018  22:38 uKan ik daaruit concluderen dat zwaarder qua soortelijk gewicht altijd samenhangt met een stroperiger mondgevoel?

Hoe zwaarder het wort des te meer suikers opgelost zijn. Ja dus.

bertjan

Allemaal bedankt voor alle reacties. Ik ga nu dan maar gewoon eens rustig de vergisting afwachten en indien nodig nog verdunnen voor het bottelen.

Fractus

Ik ben eigenlijk wel benieuwd, wat vond je ervan bij het bottelen? Er zijn nu ruim 3 weken voorbij dus ik denk dat het wel uitgegist is.

Dat dikke, stroperige komt doordat je eigenlijk een hele dikke suikeroplossing maakt bij het brouwen. Omdat deze suikers voor een groot deel verdwijnen bij de vergisting, wordt deze stroperigheid ook een stuk minder.

Maar meten, of in dit geval proeven, is weten. Dus ik ben benieuwd :)

Oscar

Citaat van: bertjan op 05-02-2018  17:28 uen indien nodig nog verdunnen voor het bottelen.

Dat zou ik vooral doen... :-[ :nut: :huilen:

Underdike

Citaat van: Oscar op 28-02-2018  00:29 uDat zou ik vooral doen..... :-[ :nut: :huilen:
Oscar, kappen met newbies narren!

Om wat serieuzer antwoord te geven: ik zou zeker niet verdunnen, dat kon aan het einde van de kook, maar nu niet meer. Neem het bier zoals het is, het kan heel erg meevallen (en 9% ipv 8,5% scheelt bijna niks), en dat stroperige lost de gist wel op.
Het koolzuur dat er bij komt op de fles doet de rest, dat maakt een biertje wat frisser...

Geen zorgen maken  :proost:

tdp

Citaat van: Underdike op 28-02-2018  09:35 uOscar, kappen met newbies narren !!


Oscar is niet zozeer aan het trollen maar maakt op zijn 'bijzondere' manier duidelijk dat je niet altijd maar noodgrepen uit moeten halen. Vooral nieuwe brouwers willen nog wel eens gekke acties uithalen, wat vaak niet nodig is.

biking rebel

Gewoon laten uitgisten, niet verdunnen, bottelen en dan hergisting op de fles. Vervolgens proeven en aan de hand van die resultaten eventueel je recept aanpassen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.