Dag allen.
Ik ben al geruime tijd fan van US-style IPA's. Of dat nou de session variant is, black, white, New England, double, triple, IPL, noem maar op.
Nu zit ik vanavond aan de Kees West Coast style IPA met tht van 09-18 en ik merk dat ik me al maanden erger aan het feit dat er veel keuze is van IPA's in de schappen van grote en kleine bierspeciaalzaken en supermarkten maar amper
verse keuze. De enige die hierin positief uitspringt is voor mij Mooie Nel van Jopen. Deze is vaak te krijgen binnen 1-2 maanden na bottelen (aangenomen dat de THT datum een jaar na bottelen ligt). De rest is 3 a 4+ maanden oud en niet meer hoppig en vaak afgevlakt in smaak. Laat staan de bieren UIT de US (Sierra Nevada, Anchor, etc), die zijn meestal 6+ maanden oud! De West Coast die ik nu drink is bovendien overgecarboniseerd en verder matig bitter en totaal onhoppig. Ik proef wel wat citra en simcoe/mosaic maar dit is echt zoeken. Naast dat ik zelf veel hoppig bier brouw (APA, IPA, NEIPA, etc) koop ik ook nog steeds erg veel om te proeven en te "eiken" naar waar ik sta t.o.v. van de profs. Nu durf ik te stellen dat na iets meer dan 3 jaar brouwervaring ik (veel) betere Amerikaanse stijl hoppige bieren kan brouwen dan 90% van wat ik proef van de Nederlandse brouwers (tap uitgezonderd voor de duidelijkheid, en ik bottel zelf ook).
Had laatst Wally van Rock City (NEIPA) geproefd, deze was echt top. Verder kom ik vaak in Scandinavië, daar kunnen ze het wel! Lervig, Brewski, Austmann, Nogne O, To Ol, noem maar op allemaal topklasse. En daar hebben ze ook blik uitgevonden net zoals in de USA, en de lokale monopolie drankhandel heeft al het topbier gewoon in de koeling staan! In sommige zelfs een grote walk in fridge. Take that Heineken!

Mijn vragen aan de profs:
- Waarom staat er nooit een gebotteld op datum op flessen?
- Waarom een tht van 1+ jaar op een IPA als deze dan na dat jaar totaal niet is wat je als brouwer gebrouwen hebt?
- En als je dan je bier uitbrengt, zorg dat de CO2 gehaltes kloppen, zo moeilijk is dat niet! Gushers zijn echt uit den boze.
En wat is jullie mening, en vooral, wat moet ik wél drinken?