Overige > Peilingen

Nederlandse IPA's van de niet-thuisbrouwer

<< < (2/7) > >>

SanderH:

--- Citaat van: Hay op 02-02-2018  21:10 u ---Dat is ook de reden dat ik geen ipa's in mijn bierschap zet, als ze niet vers zijn is die rommel niet meer te zuipen.
En dit geldt ook voor de Amerikanen onder de ipa's.
Heel veel van deze merken zijn al bijna over de drinkbaarheidsdatum heen voor je ze in het schap hebt. Ze worden gebrouwen, gelagerd, in de distributie en dan komen ze in de winkel.
Ik weet niet hoe jij je dat voorstelt hoe ze van Amerika komen maar daar gaat enige tijd overheen. 
Enigste conclusie is (en dat is mijn menig als bierdrinker en niet als bierverkoper) ipa's zijn en zwaar overgewaarde biersoort die eigenlijk helemaal niet te zuipen is en de zwaar overtrokken hopgaven moeten het slechte recept en/of product verbloemen.

--- Einde van citaat ---

Ik ben een absolute fan van alle Pale Ale varianten, hoe hoppiger, des te beter.  En nee, hop is niet om een slecht recept of een slecht produkt te verbloemen, maar goed uitgevoerd een genot, net zo lekker als iets te ver doorgeschoten witlof, heerlijk bitter. Barrel aged bieren worden dan eerder ingezet om een slecht bier (per ongeluk opzettelijk) nog terug te winnen en niet de douane te hoeven uit te nodigen.

Bitter is geen allemans vriend, maar wel de mijne.

ejet:
IPA is een stijl/genre op zichzelf en ik ben er persoonlijk groot fan van. Ik verbloem (mooie woordkeuze) mijn recepten niet met hop, ik verrijk ze ermee. Ik ben de klassieke bieren a la pils, tripel en weizen meer dan zat en ik vind daar geen ruk meer aan. Maar ieder zijn ding, het zijn kwaliteitsbieren die gewoon mijn interesse hebben verloren. Soi.

Ik geloof zeker dat je bij de brouwerij zelf (De Molen, Jopen, Uiltje, etc) het allerbest de flesjes vers kan halen. Maar niet iedereen woont in de buurt van deze brouwerijen. Ik woon vlak bij de Drink/Drank hut in Uithoorn met veel bieren, en ik ga af en toe naar Sterk of de Bierkoning in Amsterdam dus ik weet wat er te krijgen is. Die laatste twee zijn prima winkels met veel goed spul maar ook met veel oud spul (dan heb ik het puur over IPA verwante stijlen).
Ik denk dat de speciaalbierwinkel zijn pijlen moet richten op versheid: korte lijntjes, genoeg doorvoersnelheid en door botteldatum ipv THT datum een versgarantie van <4 maanden. Maar dat is mijn twee cent. En dat vergt een samenwerking tussen brouwerij en verdeler/retailer! Die mis ik dus.

Ik zou als brouwerij controle willen hebben over de verkoop van mijn product: versgarantie, temperatuur tijdens transport/opslag, lichtinslag, etc. De kwaliteit moet en KAN!! omhoog.

PDGRRR:
Toevallig heb ik zojuist een Orchestra of Angels op van 100 Watt/Stadsbrouwerij Eindhoven, een lekker tropische NEIPA, gebrouwen afgelopen november. En de Juice Punch van Frontaal is ook een erg goede NEIPA (vind ik). Daarvan hebben ze tussen juli en eind oktober 3 versies uitgebracht (met andere hop(verhoudingen)), toen V3 in de winkel kwam heb ik ook een V1 meegenomen om te testen en de 3 maanden die daar tussen zat proefde je behoorlijk goed.

breda82:

--- Citaat van: Hay op 02-02-2018  21:14 u ---Als dat al zo is als jij zegt dan geld dat zeker niet voor ipa's enige probleem is hier bij de korte drinkbaarheidsdatum.
En daarbij kan ik je vertellen dat al zeker de grotere supermarkten meer speciaalbier omzetten dan menig speciaalbierwinkel.

--- Einde van citaat ---

Welke supermarkt moet ik dan hebben? Wij hebben hier de grootse Jumbo van het land zitten maar het bieraanbod is meer dan bedroevend. De Albert Heijns kom je ook niet verder dan de standaard speciaalbieren van de Molen, Punk ipa, Mooie Nel etc. Ik ben nog geen mooie BA ris of ultra verse ipa in blik tegengekomen daar.

Ik zoek mijn geluk wel in De Caigny in Essen, internet of rechtsreeks van de brouwer. Daar vind ik wel wat ik zoek.

breda82:

--- Citaat van: PDGRRR op 02-02-2018  22:00 u ---En de Juice Punch van Frontaal is ook een erg goede NEIPA (vind ik). Daarvan hebben ze tussen juli en eind oktober 3 versies uitgebracht (met andere hop(verhoudingen)), toen V3 in de winkel kwam heb ik ook een V1 meegenomen om te testen en de 3 maanden die daar tussen zat proefde je behoorlijk goed.

--- Einde van citaat ---

Helemaal waar ja, v1 was na korte tijd helemaal helder met een hele dikke laag bezinksel, totaal geen bier om te bewaren maar wel nog in de verkoop en dat is jammer.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie