Overige > Peilingen

Nederlandse IPA's van de niet-thuisbrouwer

(1/7) > >>

ejet:
Dag allen.

Ik ben al geruime tijd fan van US-style IPA's. Of dat nou de session variant is, black, white, New England, double, triple, IPL, noem maar op.
Nu zit ik vanavond aan de Kees West Coast style IPA met tht van 09-18 en ik merk dat ik me al maanden erger aan het feit dat er veel keuze is van IPA's in de schappen van grote en kleine bierspeciaalzaken en supermarkten maar amper verse keuze. De enige die hierin positief uitspringt is voor mij Mooie Nel van Jopen. Deze is vaak te krijgen binnen 1-2 maanden na bottelen (aangenomen dat de THT datum een jaar na bottelen ligt). De rest is 3 a 4+ maanden oud en niet meer hoppig en vaak afgevlakt in smaak. Laat staan de bieren UIT de US (Sierra Nevada, Anchor, etc), die zijn meestal 6+ maanden oud! De West Coast die ik nu drink is bovendien overgecarboniseerd en verder matig bitter en totaal onhoppig. Ik proef wel wat citra en simcoe/mosaic maar dit is echt zoeken. Naast dat ik zelf veel hoppig bier brouw (APA, IPA, NEIPA, etc) koop ik ook nog steeds erg veel om te proeven en te "eiken" naar waar ik sta t.o.v. van de profs. Nu durf ik te stellen dat na iets meer dan 3 jaar brouwervaring ik (veel) betere Amerikaanse stijl hoppige bieren kan brouwen dan 90% van wat ik proef van de Nederlandse brouwers (tap uitgezonderd voor de duidelijkheid, en ik bottel zelf ook).

Had laatst Wally van Rock City (NEIPA) geproefd, deze was echt top. Verder kom ik vaak in ScandinaviŽ, daar kunnen ze het wel! Lervig, Brewski, Austmann, Nogne O, To Ol, noem maar op allemaal topklasse. En daar hebben ze ook blik uitgevonden net zoals in de USA, en de lokale monopolie drankhandel heeft al het topbier gewoon in de koeling staan! In sommige zelfs een grote walk in fridge. Take that Heineken!

Mijn vragen aan de profs:
- Waarom staat er nooit een gebotteld op datum op flessen?
- Waarom een tht van 1+ jaar op een IPA als deze dan na dat jaar totaal niet is wat je als brouwer gebrouwen hebt?
- En als je dan je bier uitbrengt, zorg dat de CO2 gehaltes kloppen, zo moeilijk is dat niet! Gushers zijn echt uit den boze.

En wat is jullie mening, en vooral, wat moet ik wťl drinken?

SanderH:
Even de advocaat van de duivel, maar hoe vaak heb jij 20 hl van een pale ale variant gemaakt die alle 20 keer precies goed was, hetzelfde als de voorgaande batch en geen spuiters gaf?? Niet om je af te zeiken, maar de zaken een beetje in mijn perspectief zetten ;)

Maar ja, "oudere" pale ales, met name de hoppige varianten komen nog wel eens laat aan. Theoretisch zou een hoppig bier van 4 maanden oud niet echt veel in smaak mogen verliezen. De temperatuur en de lichtinvloeden spelen daar een veel grotere rol in.

breda82:
De supermarkt is niet the place to go. Ik koop bij bierspeciaal winkeltjes bier van lokale brouwers en die krijgen het bier super vers, zelfs afgevuld in growlers to go. Bieren uit Amerika in fles koop ik niet snel zal dan eerder voor blik gaan. Laatste nog naast de heady topper gegrepen grrrr

De klassieke bieren zijn nog steeds heel populair zeker tov de verse hoppige. Zeker in de supermarkt verkoopt het toch minder heb ik het idee

En Lervig en Brewski zijn trouwens ook favoriet hier!

Hay:
Dat is ook de reden dat ik geen ipa's in mijn bierschap zet , als ze niet vers zijn is die rommel niet meer te zuipen.
En dit geld ook voor de Amerikanen onder de ipa's.
Heel veel van deze merken zijn al bijna over de drinkbaarheidsdatum heen voor je ze in het schap hebt.Ze worden gebrouwen,gelagerd,in de distributie en dan komen ze in de winkel.
Ik weet niet hoe jij je dat voorsteld hoe ze van Amerika komen maar daar gaat enige tijd overheen. 
Enigste conclusie is (en dat is mijn menig als bierdrinker en niet als bierverkoper) ipa's zijn en zwaar overgewaarde biersoort die eigenlijk helemaal niet te zuipen is en de zwaar overtrokken hopgaven moeten het slechte recept en/of produkt verbloemen.

Hay:

--- Citaat van: breda82 op 02-02-2018  21:10 u ---De supermarkt is niet the place to go. Ik koop bij bierspeciaal winkeltjes bier van lokale brouwers en die krijgen het bier super vers, zelfs afgevuld in growlers to go. Bieren uit amerika in fles koop ik niet snel zal dan eerder voor blik gaan. Laatste nog naast de heady topper gegrepen grrrr

De klassieke bieren zijn nog steeds heel populair zeker tov de verse hoppige. Zeker in de supermarkt verkoopt het toch minder heb ik het idee

En lervig en brewski zijn trouwens ook favoriet hier!

--- Einde van citaat ---

Als dat al zo is als jij zegt dan geldt dat zeker niet voor ipa's enige probleem is hier bij de korte drinkbaarheidsdatum.
En daarbij kan ik je vertellen dat al zeker de grotere supermarkten meer speciaalbier omzetten dan menig speciaalbierwinkel.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie