Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Gistsoorten vs Brewferm  (gelezen 498 keer)

Offline Maarten1984

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Gistsoorten vs Brewferm
« Gepost op: 01-02-2018 19:59 u »
Goedenavond allemaal,

Ik ben beetje de weg kwijt. Ik ben opzoek naar een gist voor een pils. Nu kom ik Fermentis biergist gedroogd Saflager S-23 11.5 g tegen waarbij een temperatuur van 9 - 15 C wordt vermeld voor het gisten echter als ik een Brewferm pils pakket heb moet ik gisten op 19 -23 graden. Ik vind een behoorlijk groot verschil. Is dit normaal dat er zo grote verschillen in tussen de soorten gist?

Groet,

Maarten

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Traploper

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Gistsoorten vs Brewferm
« Reactie #1 Gepost op: 01-02-2018 20:01 u »
Geen echt pilsgist bij het pakket om het makkelijker te maken voor de beginner?

Offline Maarten1984

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 01-02-2018 20:04 u »
Dus voor een beginner naar mij zou ik op zoek moeten naar een gist dat vergevingsgezind is? :)

Welke kan ik dan het beste gebruiken?

Offline Traploper

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 01-02-2018 20:06 u »
Nee, ik bedoel dat ze in het pakket al een meer vergevingsgezinde gist hebben gedaan. Althans, dat denk ik zo. Kun jij temperatuurgecontroleerd vergisten?

Offline Maarten1984

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 01-02-2018 20:25 u »
Niet echt, inloopkast die vrij stabiel is van temperatuur net onder de 19 graden dus niet echt ideaal als ik naar de temperatuur bereik kijk van Bremferm.

Offline Arjendv

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 01-02-2018 20:55 u »
Ik heb de pils van Brewferm ook wel eens gebrouwen. Dat is inderdaad een bovengister.
Niet echt pils dus want dat is een lager. Maar qua smaak best redelijk hoor.

Gewoon lekker uitproberen.

Offline CeesM

• Senior lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #6 Gepost op: 01-02-2018 21:06 u »
Niet echt, inloopkast die vrij stabiel is van temperatuur net onder de 19 graden dus niet echt ideaal als ik naar de temperatuur bereik kijk van Bremferm.
Tussen de 18 C en 20 C doet de Brewferm gist het best prima. Bij deze temperatuur heb je minder kans op de vorming van esters en blijft het bier smaak neutraal. 

Offline Maarten1984

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 01-02-2018 21:21 u »
Tussen de 18 C en 20 C doet de Brewferm gist het best prima. Bij deze temperatuur heb je minder kans op de vorming van esters en blijft het bier smaak neutraal.

Hmm oke dan volgende keer maar in de inloopkast proberen :) Eerst maar is op zoek naar een betere emmer. Die startemmers van brouwkits zijn echt behoorlijk lek...

Tags: