LalBrew™ New England

Gestart door Neetje, 01-02-2018 17:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Neetje

JamMasterJustin

Klinkt goed! Die komt op mijn lijstje

CeesM

Citaat van: Neetje op 01-02-2018  17:30 uBrouwland brengt Lallemand - LalBrew™ New England - op de markt. (vanaf 02-03)
Weer een nieuwe korrelgist.
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/biergisten/lallemand-biergisten/d/lallemand-lalbrew-biergist-gedroogd-new-england-500-gr
Doen ze het ook nog in 10 grams verpakkingen? ;)

Jacques

Citaat van: CeesM op 01-02-2018  19:09 uDoen ze het ook nog in 10 grams verpakkingen? ;)

De kleinverpakkingen van Lallemand hebben een inhoud van 11 gram...

Biertje1985

Mooie ontwikkeling, het aanbod korrels groeit hard de afgelopen jaren.

jaapz

Interessant, Wyeast london ale 3 wordt vaak gebruikt in NEIPA maar als ik zo naar de specificaties kijk lijkt dat niet dezelfde soort te zijn als deze droge gist

Iemand enig idee wat mogelijk de vloeibare variant is?

Knobby

Citaat van: jaapz op 02-02-2018  14:31 uInteressant, Wyeast london ale 3 word vaak gebruikt in NEIPA maar als ik zo naar de specificaties kijk lijkt dat niet dezelfde soort te zijn als deze droge gist

Iemand enig idee wat mogelijk de vloeibare variant is?
Wie weet de Vermont Ale van yeastbay

pim1980

Weet iemand waar ik de 11 grams verpakking kan vinden? Brouwland, Unibrew en Brauwmarkt hebben hem niet...

Brouwert

Citaat van: pim1980 op 07-09-2018  19:53 uWeet iemand waar ik de 11 grams verpakking kan vinden? Brouwland, Unibrew en Brauwmarkt hebben hem niet...

Het lijkt erop dat deze alleen in 500 g wordt verkocht.
Ik vond wel een winkel in de UK die het per 25 g verkoopt. Waarschijnlijk verdelen ze zelf een grootverpakking in porties
https://www.geterbrewed.com/lalbrew-new-england-yeast-11g/
Dat wordt wel wat duur qua verzendkosten maar misschien als we een groepsinkoop doen is het wat interessanter (of we delen een 500 g verpakking op).

Thom

De 11 gram versie is inmiddels te koop bij Brouwland (Braumarkt helaas niet). Binnenkort eens mee experimenteren. :brouwen:

Jordy74

Citaat van: Thom op 12-10-2019  13:59 uDe 11 gram versie is inmiddels te koop bij Brouwland (Braumarkt helaas niet). Binnenkort eens mee experimenteren. :brouwen:

Heb je deze gist al eens gebruikt inmiddels?
Ben van plan om morgen en neipa te brouwen en deze te gebruiken.

Thom

Citaat van: Jordy74 op 31-01-2020  13:19 uHeb je deze gist al eens gebruikt inmiddels?
Ben van plan om morgen en neipa te brouwen en deze te gebruiken.
Nog niet, staat wel op de planning!

Rene Haring

Is een mooie gist voor neipa. Hebben deze gist in gebruik in het veld voor de Kuukse neipa sinds 2018.

Hoppenbrouwers

Zijn er inmiddels al meer ervaringen over deze gist? Lees er nog niet zo veel over terwijl hij toch al even op de markt is.
Kan iemand al iets zinnigs zeggen over wat het marketing verhaal zegt dat deze gist juist de hop biotransformatie zou bevorderen wat gewenst is in een NEIPA?

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 05-07-2020  17:19 uZijn er inmiddels al meer ervaringen over deze gist? Lees er nog niet zo veel over terwijl hij toch al even op de markt is.
Kan iemand al iets zinnigs zeggen over wat het marketing verhaal zegt dat deze gist juist de hop biotransformatie zou bevorderen wat gewenst is in een NEIPA?

Ik heb hem laatst gebruikt. Het is een heerlijk fris bier geworden om mooie citrusaccenten.

Thom

Ging de vergisting goed? Ik zag dat er aangeraden wordy om 1 gram/liter te gebruiken. Een stuk meer dan gebruikelijk.

Jacques

Citaat van: Thom op 10-07-2020  05:28 uGing de vergisting goed? Ik zag dat er aangeraden wordy om 1 gram/liter te gebruiken. Een stuk meer dan gebruikelijk.

Ik heb 1 zakje van 11 g op 23 liter met een begin SG van 1065 gebruikt. De vergisting verliep als een zonnetje. Wel had ik een zakje gist dat over de datum was mee laten koken met het wort.

1 g per liter is veel, heel veel zelfs...
Maar het staat wel op het zakje.  :nut:

Juindorper

Citaat van: Thom op 10-07-2020  05:28 uGing de vergisting goed? Ik zag dat er aangeraden wordt om 1 gram/liter te gebruiken. Een stuk meer dan gebruikelijk.
Dat verklaart waarschijnlijk dat ik met een gestokte vergisting zit.
Zaterdag 20 liter gebrouwen met een SG van 1050 en 11 gram gist toe gevoegd.
Na enkele uren startte de vergisting zoals gebruikelijk maar het viel me op dat er op zondag nog geen schuimvorming plaats vond.
Vandaag is de boel gestopt op SG 1047.
Momenteel probeer ik een starter te maken uit een hoeveelheid wort ter grootte van een borrelglaasje. Hopelijk zitten daar voldoende cellen in om de boel weer tot leven te krijgen.

Jacques

Citaat van: Juindorper op 22-11-2021  20:07 uDat verklaart waarschijnlijk dat ik met een gestokte vergisting zit.
Zaterdag 20 liter gebrouwen met een SG van 1050 en 11 gram gist toe gevoegd.
Na enkele uren startte de vergisting zoals gebruikelijk maar het viel me op dat er op zondag nog geen schuimvorming plaats vond.
Vandaag is de boel gestopt op SG 1047.
Momenteel probeer ik een starter te maken uit een hoeveelheid wort ter grootte van een borrelglaasje. Hopelijk zitten daar voldoende cellen in om de boel weer tot leven te krijgen.

Zo snel stoppen met de vergisting duidt op een ander probleem dan (alleen) het enten van te weinig gist. Hoe zag je recept uit? Waarmee heb je gedesinfecteerd? Heb je het middel nagespoeld? Bij welke temperatuur heb je de gist geënt? Hoe is de gist bewaard?

Juindorper

Citaat van: Jacques op 22-11-2021  22:01 uZo snel stoppen met de vergisting duidt op een ander probleem dan (alleen) het enten van te weinig gist. Hoe zag je recept uit? Waarmee heb je gedesinfecteerd? Heb je het middel nagespoeld? Bij welke temperatuur heb je de gist geënt? Hoe is de gist bewaard?
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk107
Naam receptPale Ale
Brouwdatum20-11-2021
BierstijlPale Ale (American)
Volume20,0 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)37 IBU
Brouwzaalrendement76,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Ammerzoden
7,55 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,50 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Stap 163,0 °C1 min.45 min.4,4 l/kg
Stap 272,0 °C10 min.10 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
100,0 gIdaho 7pellets13,4%0 min.36,9 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]100,0 gIdaho 7pellets13,4%0 min.36,9 IBU
New England ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering0,0 °C

Het is al 106 keer goed gegaan...

PDGRRR

Citaat van: Jacques op 10-07-2020  17:54 uIk heb 1 zakje van 11 g op 23 liter met een begin SG van 1065 gebruikt. De vergisting verliep als een zonnetje.

[...]

1 g per liter is veel, heel veel zelfs...
Maar het staat wel op het zakje.

Ik heb 3 weken terug 19 liter gebrouwen met begin SG van 1.062 en "slechts" 1 zakje toegevoegd (ik had niet eens gelezen dat de aanbevolen dosering 1 g/l was), die stond na 2 weken netjes op 1.014.

Jacques

Citaat van: Juindorper op 22-11-2021  23:26 uBrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk107
Naam receptPale Ale
Brouwdatum20-11-2021
BierstijlPale Ale (American)
Volume20,0 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)37 IBU
Brouwzaalrendement76,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Ammerzoden
7,55 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,50 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Stap 163,0 °C1 min.45 min.4,4 l/kg
Stap 272,0 °C10 min.10 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
100,0 gIdaho 7pellets13,4%0 min.36,9 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]100,0 gIdaho 7pellets13,4%0 min.36,9 IBU
New England ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering0,0 °C

Het is al 106 keer goed gegaan...

Aan het door jou gebruikte recept ligt het niet. Er moet een andere reden zijn waarom de vergisting zo snel gestopt is.
Als je weinig gist ent start de vergisting langzaam en loopt hij meestal een tijdje door op een laag tempo om uiteindelijk na een aantal dagen/weken bij een hoog eind SG te stoppen.
Gewoon starten maar daarna helemaal stoppen is heel bijzonder. Is er inmiddels meer activiteit?

Juindorper

Citaat van: Jacques op 23-11-2021  17:15 uAan het door jou gebruikte recept ligt het niet. Er moet een andere reden zijn waarom de vergisting zo snel gestopt is.
Als je weinig gist ent start de vergisting langzaam en loopt hij meestal een tijdje door op een laag tempo om uiteindelijk na een aantal dagen/weken bij een hoog eind SG te stoppen.
Gewoon starten maar daarna helemaal stoppen is heel bijzonder. Is er inmiddels meer activiteit?
Toen ik van morgen keek was er weer activiteit en inmiddels staat er een fraai schuimdek op.
Dus die starter heb ik waarschijnlijk niet meer nodig. Merkwaardige gist.

Jacques

Citaat van: Juindorper op 23-11-2021  19:49 uToen ik van morgen keek was er weer activiteit en inmiddels staat er een fraai schuimdek op.
Dus die starter heb ik waarschijnlijk niet meer nodig. Merkwaardige gist.

Een verklaring kan zijn dat eerst de enkelvoudige suikers zijn vergist en dat de gist wat moeite had met het starten met het vergisten van maltose.

Ik heb even gekeken naar het verloop van de vergisting zoals gelogd met mijn BrewBrain Float. De start van de vergisting was wat langzamer dan gebruikelijk. Daarna verliep de gisting als een trein.

Fractus

Misschien heeft je zakje gist ergens in de supply chain het te warm gekregen, in de zon gelegen etc. Heb je veel minder gistcellen, genoeg om de gisting te starten maar niet genoeg om een vlotte vergisting te krijgen? Ik probeer ook maar wat te bedenken, maar je kunt natuurlijk niet aan zo'n zakje zien hoe ermee om is gegaan tijdens vervoer en zo.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.