Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Oxidatie feiten en fictie  (gelezen 22064 keer)

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
Re: Oxidatie feiten en fictie
« Reactie #150 Gepost op: 27-06-2020 11:57 u »
Dat zal zeker zorgen voor meer zuurstof oplossen in de nog bijna kokende wort. Zou ik zelf daarom nooit doen, maar als je koeler na de ketel zit en je hebt geen andere manier van filteren dan via wirlpool dan heb je weinig keus toch?

Zelf doe ik geen whirlpool. Ik vind het niet nodig, mijn bieren zijn na 2/3 weken helder. 2 juli heb ik een meeting waar de spreker het oxidatie proces gaat bespreken. Ik ken commerciële brouwers die whirlpool toepassen meteen na het koken met de filosofie dat bij  wort van 100 graden geen O2 kan verbinden. Ik kan geen wetenschappelijk artikels hierover vinden aldus mijn vraag.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
« Reactie #151 Gepost op: 27-06-2020 12:20 u »
met de filosofie dat bij  wort van 100 graden geen O2 kan verbinden.
deze link zegt wel iets
http://oxydent.nl/beluchting-processen/oplosbaarheid-o2-in-h2o/
bij 100 graden inderdaad niet waarschijnlijk vanwege de partiele dampdruk van waterdamp. Maar dan moet je het dus wel op het kookpunt weten te houden tijdens het whirlpoolen. en hoe kleiner je installatie, hoe lastiger dat zal worden. (verhouding oppervlak/ inhoud) 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #152 Gepost op: 27-06-2020 23:19 u »
Whirpool meteen na het koken mag dat ?

In commerciële brouwerijen laat men het wort eerst afkoelen tot 80 ºC om zo de vorming van DMS te voorkomen.

Overigens wordt het wort op een zodanige wijze in de whirlpool gebracht dat oxidatie zo veel als mogelijk wordt beperkt. (Van onderen vullen en van de zijkant wordt het wort ingebracht.)

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #153 Gepost op: 28-06-2020 13:43 u »
In commerciële brouwerijen laat men het wort eerst afkoelen tot 80 ºC om zo de vorming van DMS te voorkomen.

Overigens wordt het wort op een zodanige wijze in de whirlpool gebracht dat oxidatie zo veel als mogelijk wordt beperkt. (Van onderen vullen en van de zijkant wordt het wort ingebracht.)

Hoe doet men dat? Wort wat nog vol hop zit door je platenkoeler sturen is geen optie.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #154 Gepost op: 28-06-2020 21:19 u »
Hoe doet men dat? Wort wat nog vol hop zit door je platenkoeler sturen is geen optie.

Dit gebeurt door langere leidingen en door de lagere temperatuur van de whirlpool.

Offline André de Laat

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #155 Gepost op: 29-06-2020 11:49 u »
Ik zie ook geen verband met koken en korrelgist. :weetniet:
Had ik tóch goed gelezen. Ik zie namelijk ook het verband niet.