Oxidatie feiten en fictie

Gestart door KarmeFrank, 01-02-2018 15:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 27-06-2020  11:31 uDat zal zeker zorgen voor meer zuurstof oplossen in de nog bijna kokende wort. Zou ik zelf daarom nooit doen, maar als je koeler na de ketel zit en je hebt geen andere manier van filteren dan via wirlpool dan heb je weinig keus toch?

Zelf doe ik geen whirlpool. Ik vind het niet nodig, mijn bieren zijn na 2/3 weken helder. 2 juli heb ik een meeting waar de spreker het oxidatie proces gaat bespreken. Ik ken commerciële brouwers die whirlpool toepassen meteen na het koken met de filosofie dat bij  wort van 100 graden geen O2 kan verbinden. Ik kan geen wetenschappelijk artikels hierover vinden aldus mijn vraag.

hansHalberstadt

Citaat van: pincopallino op 27-06-2020  11:57 umet de filosofie dat bij  wort van 100 graden geen O2 kan verbinden.
deze link zegt wel iets
http://oxydent.nl/beluchting-processen/oplosbaarheid-o2-in-h2o/
bij 100 graden inderdaad niet waarschijnlijk vanwege de partiele dampdruk van waterdamp. Maar dan moet je het dus wel op het kookpunt weten te houden tijdens het whirlpoolen. en hoe kleiner je installatie, hoe lastiger dat zal worden. (verhouding oppervlak/ inhoud) 

Jacques

Citaat van: pincopallino op 27-06-2020  11:14 uWhirpool meteen na het koken mag dat ?

In commerciële brouwerijen laat men het wort eerst afkoelen tot 80 ºC om zo de vorming van DMS te voorkomen.

Overigens wordt het wort op een zodanige wijze in de whirlpool gebracht dat oxidatie zo veel als mogelijk wordt beperkt. (Van onderen vullen en van de zijkant wordt het wort ingebracht.)

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 27-06-2020  23:19 uIn commerciële brouwerijen laat men het wort eerst afkoelen tot 80 ºC om zo de vorming van DMS te voorkomen.

Overigens wordt het wort op een zodanige wijze in de whirlpool gebracht dat oxidatie zo veel als mogelijk wordt beperkt. (Van onderen vullen en van de zijkant wordt het wort ingebracht.)

Hoe doet men dat? Wort wat nog vol hop zit door je platenkoeler sturen is geen optie.

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 28-06-2020  13:43 uHoe doet men dat? Wort wat nog vol hop zit door je platenkoeler sturen is geen optie.

Dit gebeurt door langere leidingen en door de lagere temperatuur van de whirlpool.

André de Laat

Citaat van: CeesM op 01-02-2018  18:01 uIk zie ook geen verband met koken en korrelgist. :weetniet:
Had ik tóch goed gelezen. Ik zie namelijk ook het verband niet.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.