Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Saison Brett vergeten lang te laten gisten  (gelezen 578 keer)

Offline Em van Es

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Saison Brett vergeten lang te laten gisten
« Gepost op: 25-09-2019 18:08 u »
Ik vind de smaak van Brett heerlijk. Dus heb Ik 3 weken terug een saison gebrouwen met Wyeast 3031 PC (saison-brett blend). Nu heb ik het recept van James Morton voor een gewone Saison en heb er dus in een tweede vat extra gist toegevoegd. Niet beseffende dat de brett een veel langere vergisting nodig heeft dan de in totaal 3 weken die ik heb genomen tot ik heb gebotteld. Ik heb me net pas ingelezen in het brouwen met Brett (eindelijk de tijd voor...)

Dan heb ik ook nog eens met veel bottelsuiker gebotteld: 9 g/l.

De smaak van het jongbier was overigens al zalig.

Wat moet ik nu doen? Gaat mijn kelder straks ontploffen? Alles terug gooien in een gistvat?  Of gaat dat wel meevallen? Ik lees graag jullie tips.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Saison Brett vergeten lang te laten gisten
« Reactie #1 Gepost op: 25-09-2019 18:13 u »
Volgens mij kan het goed gaan. Bij Orval voegen ze de Brett pas bij het bottelen toe. Wel met minder suiker weliswaar. Je zult periodiek een fles moeten openen om het koolzuur te bepalen.

Offline Em van Es

• *
« Reactie #2 Gepost op: 25-09-2019 18:15 u »
Hahaha ja das lang geen slecht idee. En dan gewoon een Saison feestje geven om de boel tijdig op te drinken, als het CO2 gehalte nog okay is.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwschuur de Vissenkom
« Reactie #3 Gepost op: 25-09-2019 18:26 u »
Wat was het eind SG waarmee je gebotteld hebt? Ik weet niet precies welke Brett er in zit maar brett snoept meestal af tot 0.996

En met een beetje geluk zit je daar al tegen aan door de Saison

Offline Em van Es

• *
« Reactie #4 Gepost op: 25-09-2019 18:41 u »
Tsja... die was 1010, dus daar kan nog wel wat afgesnoept worden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 25-09-2019 19:13 u »
Tsja... die was 1010,

En dan met  9 g/l suiker... Ik zou alles ontdoppen en terug in de gistfles. Dit is levensgevaarlijk... (rond vliegend glas verzekerd op deze manier)  :pan: :pan: :pan:

Offline Em van Es

• *
« Reactie #6 Gepost op: 25-09-2019 19:47 u »
Toch wel he.... en zou het dan nog goed komen met het bier?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #7 Gepost op: 25-09-2019 20:08 u »
Wat je begin SG, wat is het huidige SG, wat is de huidige gistingsgraad?

Ik weet niet welke saison gist er in de blend zit, de kans is groot dat het een is die heel diep gaat en dan heb je geen probleem, afgezien van de 9 g/l suiker.

Ingo

Offline Em van Es

• *
« Reactie #8 Gepost op: 25-09-2019 23:13 u »
Wat je begin SG, wat is het huidige SG, wat is de huidige gistingsgraad?

Ik weet niet welke saison gist er in de blend zit, de kans is groot dat het een is die heel diep gaat en dan heb je geen probleem, afgezien van de 9 g/l suiker.

Ingo

Hey Ingo. Als ik de calculator van t natte Gerst invul kom ik op 82,8 uit na de hoofdvergisting(en). Dus van 1058 naar 1010. Je zou zeggen dat je dan een aardig rendement hebt. Maar ik heb nog nooit met een Brett gewerkt en wil inderdaad voorkomen dat het glas me straks om de oren vliegt. Ik lees het graag. Anders ga ik morgen toch de boel terug in het vat gieten...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 26-09-2019 07:30 u »
Hey Ingo. Als ik de calculator van t natte Gerst invul kom ik op 82,8 uit na de hoofdvergisting(en).

Saison gist en brett hebben een mogelijke vergistingsgraad tot 100%  :) ;)

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwschuur de Vissenkom
« Reactie #10 Gepost op: 26-09-2019 18:41 u »
Die 1.010 zou dus nog kunnen zakken naar +/- 0.996 en dan is het eigenlijk meer dan 1.010 door de 9 g/l suiker. Je zou het maximaal aantal bar kunnen uitrekenen wat er in theorie aan druk kan ontstaan. Ik weet het antwoord niet maar dit zal beduidend hoger zijn dan de druk die de flesjes aan kunnen. Ik zou de flesjes terug in een vat doen en voorlopig laten staan, en dan duimen dat het niet te veel geoxideerd of besmet is.

Offline Em van Es

• *
« Reactie #11 Gepost op: 27-09-2019 09:03 u »
Die 1.010 zou dus nog kunnen zakken naar +/- 0.996 en dan is het eigenlijk meer dan 1.010 door de 9 g/l suiker. Je zou het maximaal aantal bar kunnen uitrekenen wat er in theorie aan druk kan ontstaan. Ik weet het antwoord niet maar dit zal beduidend hoger zijn dan de druk die de flesjes aan kunnen. Ik zou de flesjes terug in een vat doen en voorlopig laten staan, en dan duimen dat het niet te veel geoxideerd of besmet is.

Jep ik ga vandaag een poging wagen om het terug in het vat te gaan schenken. En ik denk dat ik een flesje in een doos ga bewaren bij wijze van experiment. Als die dan ontploft is het nog wel te overzien. Dank voor al het advies. Ik zal laten weten wat er van geworden is.

Grt Maarten

Offline Em van Es

• *
« Reactie #12 Gepost op: 27-09-2019 10:13 u »
Hahaha, een update: het is maar goed dat ik de flessen heb geopend, want je kon er nu al een biertje met schuimkraag van schenken. De smaak was overigens zalig.

Met Gistende Groet
Maarten

Tags: