Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: CO2 in vergist bier  (gelezen 927 keer)

Offline Lutz

• Vol lid
  • Land: be
CO2 in vergist bier
« Gepost op: 01-02-2018 00:13 u »
Dag allemaal

Laatst merkte ik bij het bottelen dat er al een hoeveelheid CO2 was opgenomen in  mijn vergist bier (onder waterslot). Ik vond dat vreemd, maar er was een duidelijke pareling te zien in het meetglas en het bier schuimde ook al een beetje bij het bottelen. Ik heb gebotteld met de berekende hoeveelheid suiker. Een weekje later heb ik erg veel schuim op het bier.

Is er een methode waarop ik op een eenvoudige methode de hoeveelheid CO2 die al in het bier zit kan berekenen?

Mvg Bart

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline haicoterbeek

• Vol lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Ram
Re: CO2 in vergist bier
« Reactie #1 Gepost op: 01-02-2018 00:53 u »
Dag allemaal

Laatst merkte ik bij het bottelen dat er al een hoeveelheid CO2 was opgenomen in  mijn vergist bier (onder waterslot). Ik vond dat vreemd, maar er was een duidelijke pareling te zien in het meetglas en het bier schuimde ook al een beetje bij het bottelen. Ik heb gebotteld met de berekende hoeveelheid suiker. Een weekje later heb ik erg veel schuim op het bier.

Is er een methode waarop ik op een eenvoudige methode de hoeveelheid CO2 die al in het bier zit kan berekenen?

Mvg Bart
Wort die aan het vergisten is staat CO2 af. Zolang er vergistbare suikers aanwezig zijn zal er suiker worden omgezet in alcohol en CO2. Indien er nog steeds CO2 wordt geproduceerd is de vergisting nog steeds gaande. De hoeveelheid CO2 waarmee water te verzadigen is, is afhankelijk van druk en temperatuur! Er zijn manometers die je op een flesje kunt plaatsen. Maar ik denk dat in jouw geval de vergisting nog niet volledig is verlopen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #2 Gepost op: 01-02-2018 08:41 u »

Ja met bierpro bijvoorbeeld.
Bij 17 C heb je bij omgevingsdruk ca 0.17% CO2 en je wilt graag naar ca 0.5% dus moet er nog ca 0.33% bij en dat is ca 7 gram suiker per liter bottelsuiker. maar als je lagert bij 0 C lost er al 0.35% op dus hoeft er nog maar 0.15% bij dus kun je al met 3 of 4 gram bottelsuiker volstaan

http://www.triple-w.org/index.php/downloads/summary/4-hulpprogramma-s/20-bierpro3-1-free

Offline Lutz

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 01-02-2018 12:50 u »
Bedankt voor de uitvoerige antwoorden!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 01-02-2018 18:30 u »
Laatst merkte ik bij het bottelen dat er al een hoeveelheid CO2 was opgenomen in  mijn vergist bier (onder waterslot). Ik vond dat vreemd,

En ik vind deze opmerking vreemd... Je weet toch dat er koolzuur ontstaat tijdens het vergisten. Dan kun je toch bedenken dat er ook een hoeveelheid oplost in de vloeistof. :) ;)  Dat is simpele middelbare school natuurkunde/scheikunde... ;) :brouwen: ^-^  Maar goed, jij het het nu in de praktijk ontdekt en dat is de beste leerschool. Nu komt het redeneren en nadenken over de hoeveelheid en welke afhankelijkheden er zijn voor koolzuur in een vloeistof. ;)

mooie hobby hebben we toch.... :brouwen:

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 01-02-2018 18:46 u »
...
 dat is simpele middelbare school natuurkunde/scheikunde
.....

Volgens mij hebben veel hobbybrouwers geen scheikunde gehad op school en ook meerdere geen natuurkunde.
Dus leren ze dit op het forum hobbybrouwen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 01-02-2018 21:05 u »
En als je weet dat er koolzuur oplost weet je nog steeds niet hoeveel, dus toch wel handig om dat snel te weten te komen met software of berekeningen want je moet er rekening mee houden met bottelen.

Online snowdog2006

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 01-02-2018 22:12 u »
Volgens mij hebben veel hobbybrouwers geen scheikunde gehad op school en ook meerdere geen natuurkunde.
Dus leren ze dit op het forum hobbybrouwen.

Ligt inderdaad aan je profiel. Ik had vanaf de 4e klas (vanaf toen volgde je je gekozen profiel) geen natuur-, biologie of scheikunde meer.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 01-02-2018 22:53 u »
Mooi toch die brouwsoftware. Toch goede uitkomsten zonder je in de natuurkunde of scheikunde te hoeven verdiepen. Maar wel handig als je toch in dat geval wat feitjes weet, bv dat 1kg suiker omgezet wordt in ca 500g koolzuurgas en 500 gram alcohol. En dat koolzuurgas oplost in bier ca 0.17% bij 20 C en omgevingsdruk  (dus ca 1.7 gram koolzuur per liter bier) en dat je dan voor de gewenste 5 gram koolzuur per liter in bier nog 3.3 gram koolzuur erbij moet maken dus daarvoor heb je 6.6 gram suiker nodig. Vandaar de regel 6-8 gram suiker per liter voor het bottelen. 

Tags: koolzuurgehalte